رفتن به محتوای اصلی

آیا شعار «مرگ بر ایران»، بهانه بود؟!
30.07.2008 - 13:28

این روز ها بر منتقدین خط مشی سایت ایران گلوبال افزوده شده است؛ بگونه ای که برخی از نویسندگان که از ابتدای تاسیس سایت با آن همکاری داشته اند ؛ اکنون حاضر نیستند که مقالاتشان در ایران گلوبال منتشر شود؛ بطور مثال :

پس از اینکه یک کاربر ناشناس شعار" مرگ بر ایران"را در بخش اظهار نظر نوشت .

خانم الاهه بقراط که طی چهار سال مطالب خود را برای انتشار به سایت ایران گلوبال هم ارسال می کرد ؛طی یادداشت کوتاهی خطاب به مدیریت سایت چنین نوشت:

"الاهه بقراط :

ebog@gmx.de

"گردانندگان محترم سایت ایران گلوبال، من در اعتراض به سخنان تفرقه انداز، یکسویه و ضد ملی و هم چنین شعارهای ضد ایرانی از جمله «مرگ بر ایران»، «مرگ بر ایرانی» و شعارهای مشابه حاضر نیستم از این پس مطالب خود را اعم از مقاله و ترجمه در این سایت منتشر کنم. آزادی بیان، دمکراسی و تحمل و بردباری به معنای میدان دادن به چنین پدیده هایی نیست. برای درک بیشتر آنچه در این سوی جهان به عنوان آزادی و بردباری و تولرانس فهمیده می شود، می توانید از جمله به مقاله «تولرانس سرکوبگر» از «هربرت مارکوزه» مراجعه کنید که اتفاقا به متفکران چپ و مکتب فرانکفورت تعلق دارد. "

خوشبختانه کیومرث نویدی از اعضای مدیرت ایران گلوبال بعد از دو ساعت این کامنت را حذف وطی یادداشتی برای خانم الاهه چنین نوشت:

"کیومرث نویدی :

"خانم بقراط! من از شما شگفت
زده
ام. حتی اگر یک کشیک دائم پای ستون اظهار نظر باشد، باز مدتی طول می
کشد تا ما مدیرانی که می
توانیم اظهارنظرها را بخوانیم و حذف کنیم واکنش نشان دهیم. من هم
اکنون در فرصتی که برای استراحت و خوردن غذا به خانه برگشتم آن شعار را دیدم و حذفش کردم. یگانه راه جلوگری مطلق از اینگونه سوءاستفاده
ها، تعطیل کردن ستون اظهارنظر است که گمان نمی
کنم شما خواهان آن باشید. به هر رو

امیدوارم در تصمیمتان تجدید نظر کنید. به شما اطمینان می
دهم که من یکی هم، نه تنها شعار مرگ بر ایران و ایرانی را برنمی
تابم که شعار مرگ بر گفتن بر هر کشور و ملیتی را یک دشنام به انسان و انسانیت می
دانم. ایران میهن ماست و ایرانی ملیت سیاسی ما ...."

و سپس بهمن ازادگر یکی دیگر از مسئولین ایران گلوبال یادداشتی بقرار زیر در پاسخ الهه بقراط نوشت:

"بهمن آزادگر

کسانی که از روی حماقت و کوته نگری به چنین شعارهای مثل مرگ بر ایران و ... میپردازند همانند فردی میماند که شاخه ای میبرد که بر رویش نشسته است و ما را با راه چنین کسانی هیچ قرابتی نیست. اما برحورد های عصبی حول حوش ان مرا بر ان داشت که این مطلب کوتاه را بنویسم. متاسفانه امروزه تعداد کسانی که با درک نادرست خود عملا در جهت پیاده کردن این شعار حرکت میکنند کم نیست. ...."

و من(کیانوش ) البته چندان شگفت زده نشدم چرا که انتظار چنین برخوردی را می دادم چرا که خانم بقراط اولین کسی نبود ایران گلوبال را "بایکوت "کرده است. قبل از ایشان خانم شکوه میرزادگی و د کتر اسماعیل نوری علا و سپس محسن کردی نیز با ما چنین کردند با این وجود برایشان اینطور پیغام گذاشته ام :

"کیانوش توکلی

سلام خانم بقراط گرامی!

در این 24 ساعته به دلیل کاری فقط یک بار به سایت سر زدم و متوجه چنین شعار ویگران _ علیه کشوری که در ان زاده شده ام و با همه دلبستگی ها که انگیزه امروزیم برای ازادی ایران است _ نشده ام پس از چند ساعت _ IP این کامنت گذار بلوک کرده ام ...."

بنظر می رسد که واکنش خانم الاهه بقراط ؛ یک واکنش عصبی و احساسی نبود بلکه یک تصمیم از قبل گرفته شده بود که با کامنت " مرگ بر ایران" سر باز کرد.

نوشتم انتظار چنین برخورد را از سوی خانم بقراط داشتم چرا که چند ماه پیش اقای نوری اعلا و شکوه میرزادگی بطور خصوصی مطرح کرد ه بودند که به دلیل مطلبی که در "مانیفست فرهنگ و هنر" وجود دارد ؛حاضر نیستند که مقالاتشان در ایران گلوبال به چاپ رسد !!!

منتقدین اما هر کدام بشکلی نارضایتی خود را عنوان می کنند ؛ برخی از دوستان اونلاین بودن بخش اظهار نظر را نادرست می دانند و دوزمانه شدن کامنت را به ما توصیه می کنند اما دوستانی هستند بطور مشخص طرح مسئله ملی _ قومی را تجزیه طلبی می دانند بطور مشخص یکی از کاربران "یک دوست" در اعتراض به چاپ" مصاحبه واحيد قاراباغلي, سخنگوی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران " که در دفاع از فدارلیسم نوشته بود چنین اظهار نظر نمود:

"یک دوست ":

" این سایت شده است سایت تحریکات چی ها و تجزیه طلب های باقروفی به اصطلاح آذربایجانی واقعاً تأسف بار است"

البته "یک دوست" بر خلاف خانم بقراط انتقاد خود را صریح بیان داشته است ولی الهه کامنت «مرگ بر ایران»، را بهانه کرد و با ما پس از چهارسال خدا حافظی نمود در واقع خانم بقراط از ترس اینکه مشوق سانسور و مخالف آزادی قلمداد نگردد ؛ منتظر چنین شعاری ماند وگرنه کامنت مذبور حذف و مدیریت سایت هر کدام در محکومیت این عمل حرکت کردند و بلافاصله آی پی کامنت گذار بلوک شد براستی مگر ما چه کاری دیگر می توانستیم بکنیم . اگر واقعا مشکل بقراط همین کامنت بود دیگر بایکوت ما بی مورد بود .

در نوشته بعدی به انتقادات دوستان دیگری از جمله خانم شکوه میرزادگی و اسماعیل نوری اعلا ؛ محسن کردی و دیگران می پردازم و در نهایت نظر سنجی را سایت قرار خواهیم داد تا اماری از طرز نگرش کاربران با اطلاع شویم

ادامه دارد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.