رفتن به محتوای اصلی

هنر سکولار و آینده نگر
12.07.2007 - 16:05

چهار شنبه‏، 2006‏/07‏/12

خط و مشی سایت فرهنگ و هنر چگونه باید باشد!

چهار ماه از راه اندازی سایت فرهنگ و هنر می گذرد و تاکنون فرصت نشد در باره ضرورت ، چگونگی ، خط مشی و نگاه خود را با خوانندگان سایت در میان بگذارم (1)

2 سال پیش بود که به تقاضای برخی از ادمین های (1)اتاق فرهنگ گفتگو شنبه شب ها را به دور از جنجال سیاست به هنر و ادبیات اختصاص دادیم که بعد از 18 هفته به دلایل مختلف تعطیل شد و پس از وقفه ای کوتاه مجدا با کمک رامین و تعدادی از هنرمندان آشنا ، این اتاق مجدا بر پا گردید که در ادامه با دعوت از هنرمندان داخل و خارج از کشور و ضبط صدا و نصب ان در دو سایت پر بینده ، مجموعه اینترنتی فرهنگ و گفتگو ، عملا به یکی از کانون های هنرمندان سکولارایران مبدل شده است .

با این وجود، در زمان تاسیس سایت ایران گلوبال، هیج برنامه مشخصی برای اختصاص بخش ویژه جهت "هنر و ادبیات" نداشتیم ، چرا که نه ذوق هنری در خود سراغ داشتم و نه همکاری_ که تخصصی درزمینه فرهنگی داشته باشد_داشتم .

اما واقیعت این است که در طول دوسال گذشته، انبوهی از مقالات ادبی ، شعر و نقد ادبی به آدرس سایت ایران گلوبال می رسید که ابتدا در فصل ادبی سایت قرار می دادیم و از آنجا که شخصا به جدایی هنر و سیاست اعتقاد دارم در فکر ایجاد سایت مستقلی افتادم از این رو با دوست و همکار عزیزم آقای رامین مهریار مشورت کردم و ایشان پذیرفت که در کنار مسئولیت اتاق پال تاکی "فرهنگ گفتگو" اداره سایت فرهنگ و هنر را نیز به عهده بگیرد واکنو ن پس از چهار ماه سایت "فرهنگ و هنر" از دیدگاه آلکسا در رده 90000 قرار دارد و این بدان معنی است که سایت مورد استقبال نسبتا وسیع قرار گرفته است و به تیراژ خوبی دست یافته است.

سایت فرهنگ و هنر،مطالب مندرج را از طریق مقالات ارسالی و یا تولید اختصاصی خود می گیرد و یا بصورت گل چین عمل کرده و از سایت ها و وبلاگ ها دیگر مطالب جالب و تحلیلی کپی کرده و در اختیار مراجعه کنند گان سایت قزارمی دهد.

اما در باره خط مشی سایت فرهنگ و هنر تا کنون مطلبی نوشته نشده است . من در این باره فکر کرده ام که جدا از یک سری قواعد عام، کلی و کلیشه ای، هر سایت ویژیگی حود و ضرورت وجودی خود را دارد . در غیر اینصورت وجود چینین سایت هایی تکراری و بی معنی خواهد بود و از آنجا که خود را یک آینده نگر می دانم طبعا بایستی به هنر از این دریچه نگاه کنم ثانیا بایستی به شرایط مشخص ایران توجه کنیم که دینداران حاکم بر کشور در این 27 سال عرصه کار فرهنگی را نه تنها بسیار محدود کرده اند بلکه تا انجا که در قدرت داشتند سعی کردند فرهنگ و هنر را بزور سر نیزه اسلامی کنند

از سوی دیگر جامعه ایران ناگزیر است که از حالت انزوا بدر آمده و به یک جامعه فراصنعتی فرا بروید و به جامعه جهانی به پیوندد ،اما کشور ما ویژگی هایی با مشخصات زیر دارد:

_ سرزمین ایران از این نظر بسیار زیباست که موزائیکی از اقوام مختلف که از سالیان دور در کنار هم قرار گرفته اند که به زبانها و گویش های فراوان سخن می گویند و به لحاظ فرهنگی بسیار متنوع و گوناگو ن است و زبان فارسی، زبان مشترک همه ساکنین آن است.

_ در عصر کنونی ، نه تنها فرهنگ ایرانی بلکه همه فرهنگ ها ی خرد و کلان جهان ، با استفاده از ابزار دیجیتالی، ضمن اشاعه و گسترش خود ، جهت حفظ خصوصیات محلی وتنوع بومی و قومی خود، بدون اینکه خود بخواهند بسوی فرهنگ فراملی و گلوبال گام برداشته اند, چرا که ما در جهان کوچک شده و در دهکده جهانی زندگی می کنیم که میلیارد ها وسیله ارتباطی آنها را روزانه بهم متصل می کند .

_ از این رو جهاني شدن ؛ تنها جنبه اقتصادي آن نيست . جهاني شدن يك پديده كاملا جديدي است كه روي رفتارو مصرف انسان قرن 21 ثر مي گذارد. اساس آن بر مصرف ، فرهنگ فراغت ، لذت جويي و رسانه هاي ارتباطي بنا شده است.

شالوده اين تئوري بدين گونه است كه وقتي انسانها به لحاظ مصرفي (عليرغم تنوع آن) يكي شدند. تفاوتهاي فرهنگي با بالا رفتن مصرف ، كم و در نتيجه در آينده فرهنگها شبيه هم خواهد شد. به عبارتي يكسان سازي در مصرف،يكسان سازي در فرهنگ را ايجاد خواهدكرد.ا

ز آنجاكه غرب دستي بالا در توليد و فرهنگ دارد. در نتيجه فرهنگ هاي ديگر را در خود جذب نموده و فرهنگ فراملي را ايجاد خواهد كرد.

البته وقایع این سالها نشان داده است فرهنگ فراملی ، برخلاف فن آوری در تکنولوژی به کندی و سرسختی در مقابله با فرهنگ بومی و سنت های جان سخت؛ به پیش می رود! نگاه کنید به مقابله بنیاد گرایی اسلامی ، رادیکالیسم انقلابی ، ناسیونالیسم توسعه طلب و ،راسیسم و... که به مقابله جدی با روند های جهانی شدن برخاسته اند !

یطور مثال نگاه کنید به مسابقات جام جهانی فوتبال و مقایسه کنید با مسابقات باشگاهی که در اولی احساسات ملی گرایی و ناسیونالیسم در کنار شوق همگانی و تب جهانی فوتبال و در دومی نگاه فراملی و گلوبال تماشگر است چرا که زادگاه بازیکن ملاک نیست بلکه بازی بازی کن ملاک علاقه تماشاگر می باشد.

در عرصه فرهنگی نیز باید جستجو نمود که این دو روند ملی و فراملی چگونه عمل می کند. چرا که ابزار دیجیتالی از ماهوارها گرفته تا سایت ها ، فیلم ، عکاسی ، سی دی و سایر ابزار دیجیتالی همگی در خدمت مبادله و گسترش و در هم تندیگی فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها عمل می کنند.

_ در ایران اما درهم آمیزی دین و دولت که به همه چیز از جمله فرهنگ و ادبیات ایران را مصنوعا به دین گره زده اند و بطور مثال زنان که نیمی از جمیعت کشور رااز حق آوازخواندن علنی محروم کرده است و زیبایی زن را در حجاب اجباری گرفتار نموده اند ، هر چند پدیده فرهنگ و ادیان در طول تاریخ به موازات هم درهم تندیده شده اند و نا گزیر برای ادامه حیات، خود را با زمان دمساز کرده اند.

بنابراین با توضیحات بالا می شود چارچوب ویا خط مشی پیشنهادی سایت فرهنگ و هنر را می شود اینطور فرموله نمود :

_ به هنر سکولار و با زبانی گلوبال وآینده ساز می نگرد

_ بدور از مرده پرستی و خشنونت عمل می کند ، غم ستیز، شادی آفرین است ضد تبعیض و برابری سالار، صلح طلب و اروتیک است .

_علیه " فرهنگ "دورویی ، دروغ ، حقه بازی و دو شخصیتی که بخشا محصول 27 سال حکومت حقه باز آخوندی بر کشور ماست .

وگرنه تکیه زدن به آثار باستانی وافتخار به عظمت ، شکوه و جلال به فرهنگ ایران باستان که هر چند مثبت ولی نمی تواند مشکل فرهنگ حاکم بر جامعه امروز ایران که خصوصیات منفی آن عبارت از : دو شخصیتی بودن جامعه ایرانی ، غم افزا بودن، زن ستیزی ، خشنونت ،وضیعت انفجاری و بحرانی بودن روان جامعه ، مرده پرستی و سکس ستیزی ان است را ، حل نماید.

امروز موسیقی ، فیلم ، داستان ، شعر و یا هنر بطور کلی زمانی می تواند موفقیت یابد که زبان جهانی و گلوبال پیدا کند .

به طور مثال نگاه کنید که صد ها آهنگ و ترانه در لس انجلس در طی 27 سال گذشته ساخته شده است که البته شادی آفرین بود و مورد استقبال وسیع ایرانیان و دیگر فارسی زبان منطقه قرار گرفته است ولی هیج کدام بجز "آرش" خواننده نتوانسته اند پا را از چهارچوب کشور ایران خارج کنند و سر ازMTV و دیگر رسانه های جهانی در آورد.

رمز موفقیت آرش قبل از هر چیز زبان ملودی آهنگی است که به گوش اکثر جهانیان آشنا و به دل اکثر جوانان جهان می نشیند و از این رو است که یگانه خواننده فارسی زبان است که محبوبیت جهانی یافت و یکی از خوانندگان طراز اول جهان است .

بهر حال آنچه نوشتم بعنوان یک طرح بحث است که امیدوارم مورد نقد و بررسی قرار گیرد !

#################

1_ دلیر کردستانی ، خانم تو کا و دارا گلستان از جمله ادمین های شب های هنر و ادربیات بودند

منبع : فرهنگ گفتگو

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.