رفتن به محتوای اصلی

هشدار براي رواج مصرف کوکائين بين زنان پایتخت
18.08.2013 - 00:38
 امروزه در تهران و برخي کلانشهرهاي کشورمصرف مخدرهايي مانند حشيش و کوکائين براي برخي از طبقات زنان و دختران جوان به سبک زندگي تبديل گريده و همين سبک غلط منشاء بروز اعتياد و وابستگي دائمي در آنان به مواد مخدر و افزايش آمار حضور زنان در چرخه توزيع و ترانزيت مواد مخدر شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، طه طاهري قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اين مطلب در نخستين جلسه کميته زنان و خانواده اين ستاد گفت: اصل کار ساختاري در حوزه اعتياد زنان داراي اشکال است و بايد  ساختار بهبود وضعيت اعتياد زنان را متحول کرد.

وي افزود: مسئله اعتياد زنان موضوع مهمي است و از اين رو اين ستاد در سال 90 مرکز توانمندسازي حوزه زنان را در دفتر توسعه مشارکت‌هاي مردمي تشکيل داد تا اين مسئله به خوبي شناسايي و بررسي شود.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بر اينکه بايد به صورت ساختاري پديده اعتياد زنان را بررسي کرد، تاکید کرد. وي با بيان اينکه سبک زندگي يعني يک موضوع و پديده به‌عنوان رفتاري ارزشمند تلقي مي‌شود، گفت: متاسفانه امروز در کلانشهر تهران حشيش و کوکائين براي برخي از طبقات زنان و دختران به سبک زندگي تبديل شده است و همين سبک غلط منشاء بروز اعتياد و وابستگي دائمي در آنان به مواد مخدر مي‌شود حتي در بعضي از موارد در توزيع و ترانزيت مواد مخدر از زنان استفاده مي‌شود.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تاکنون در 18 استان کشور، مرکز نگهداري درمان و کاهش آسيب معتادان (ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر) راه‌اندازي شده است و اقدامات بسياري توسط بهزيستي و ساير دستگاه‌ها در حوزه مبارزه با اعتياد صورت گرفته همچنين در توسعه مشارکت‌هاي مردمي اقدامات بسيار خوبي صورت گرفته است اما هنوز نتوانسته حجم تهديد را کم کند.

وي با بيان اينکه کميته تخصصي زنان بايد صفر تا صد هر آنچه که مربوط به حوزه اعتياد زنان و مواد مخدر در اين طبقه جنسي است را شناسايي و بررسي کند، افزود: اين حوزه، تکليف معوق نظام،  و مطالبه مردم است و اين عقب‌ماندگي را با اقدام راهبردي اثربخش بايد جبران کرد.به گفته طاهري اهميت مسئله اعتياد زنان را بايد در سياست‌هاي بالادستي نظام، سياست‌هاي اجرايي و سياست‌هاي برنامه پنجم توسعه به وضوح ديد و بررسي کرد.

وي در پايان خواستار آن شد که همه اساتيد زن، فرهيختگان و متخصصان حوزه زنان در امر درمان و پيشگيري و سازمان‌هاي اختصاصي زنان اعم از دولتي و غير دولتي در اين امر مشارکت و ستاد را ياري کنند.

پيش از اين هم دکترعباسعلي ناصحي، مدير کل دفتر سلامت رواني و اجتماعي اعتياد وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزايش آمار اعتياد زنان و رواج گسترده مصرف داروهاي محرک مخدر و اعتياد آور با عنوان لاغري در زنان گفت: عده اي از افراد سودجو از تمايل خانم‌ها براي کاهش وزن استفاده مي‌کنند و با تجويز برخي از مخدرها که به عنوان داروهاي گياهي مطرح مي‌شوند و حاوي مواد محرک رواني هستند انها را به ورطه اعتياد مي‌کشانند.برخي از اين داروها که به عنوان داروهاي گياهي مطرح مي‌شوند حاوي مواد محرک رواني مانند آمفتامين و شبه آمفتامين مي‌باشند، ضررهاي جسمي و رواني دارند و موجب اعتياد فرد مي‌شوند.اين مواد درابتدا باعث کاهش اشتها و کاهش وزن مي‌شوند و بدين ترتيب فرد تشويق مي‌شود تا به مصرف اين داروها ادامه دهد و به تدريج فرد به اين داروها اعتياد پيدا مي‌کند ».

اين روان پزشک خاطر نشان کرد: از جمله مکان‌هايي که مصرف اين گونه مواد بيشتر است در آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي ورزشي مي‌باشد.خوشبختانه آمار اعتياد زنان در برابر مردها کمتر است. در سال‌هاي اخير دو مسئله قابل توجه است مسئله اول اين است که سوء مصرف و اعتياد به مواد محرک صنعتي مانند شيشه رو به افزايش است. مسئله قابل توجه دوم هم اين است که آمار اعتياد زنان نسبت به قبل روند افزايشي داشته است که اين امر اعلام خطري براي خانم‌ها مي‌باشد که ميزان اعتياد به مواد محرک نظير شيشه، حشيش و کوکائين افزايش يافته است.

گفتني است نمايندگان آموزش و پرورش، سازمان فني و حرفه‌اي، سازمان بهزيستي، پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، سازمان زندان‌ها، وزارت تعاون، کار ورفاه، شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و خانواده، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، ‌ بسيج زنان کشور و کميته امداد ديگر اعضاي کميته زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
روزنامه خراسان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.