رفتن به محتوای اصلی

حرکت زنجان مردمی بود
20.08.2013 - 10:47

 یکی از تاکتیک هایی که تمامی دولت ها در هر کشوری از آن بهره جسته و می جویند سیاسی و امنیتی کردن حرکت هایی است که از دل مردم برمی خیزد. این عمل در ایران بنا به دلایلی برجسته تر است. در کشوری مثل ایران دولت با توجه به برنامه های خود و چگونگی شخم زنی افکار مردمی، چنین اعتراضاتی را از مردم انتظار ندارد؛ در واقع چنین اعتراضاتی از سوی مردم محصول کشت او که از طریق رسانه های داخلی سعی دارد در ذهن مردم کشورش جای دهد نیست. به همین خاطر وقتی با یک اعتراض مردمی و خیابانی روبرو می ‌شود به دنبال آن، یقۀ فعالین اجتماعی و سیاسی را می گیرد و یا آن را دخالت بیگانه تعریف میکند تا سیاسی جلوه داده و خاموشش کند. انگار دولت ایران هنوز نمی خواهد قبول کند که امروزه تفکر بشری مرز نمی شناسد و انگار نمی خواهد قبول کند که دیگر خیلی تاکتیک ها تاریخ مصرفشان گذشته است و امروز تاکتیک هایی چون افسانه «تابو»ی دخالت بیگانه برای مردم کشورش رفته‌ رفته کم رنگ می ‌شود. اینک ذهن بشر ایرانی از مرز اسطوره های سیاسی دروغین گذشته و به مرز عقل و منطق بشری به دنبال کنکاش مسائل است. اگرچه هنوز هم این کنکاش در مردم ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرفته به دلایل فیلترهای دولتی هنوز هم عقب مانده است. اما باید قبول کرد که خیلی تابوها در حال شکستن هستند و امروز مردم ایران نیز اعتراض را کم و بیش آموخته اند که نمونه اش را در زنجان خودمان شاهد بودیم.

حرکت مردم زنجان و اعتراضی که مردم همین کوچه بازار زنجان انجام دادند و به حق و منصفانه بود تمرینی است برای اعتراضات بعدی؛ اعتراض در مقابل اقتصاد نابرابر، هویت و زبان، و تمامی حق هایی که از مردم این مرز و بوم ضایع می ‌شود.

پنج‌شنبه پراضطراب برای اطلاعات زنجان

پنج ‌شنبه 24 مردادماه اکثر فعالین سیاسی و اجتماعی شهر زنجان با زنگ اداره اطلاعات از خواب برخواستند و در طول روز به قول خودشان که از طریق اس ام اس به دستمان رسید که:«رفتار هنجارشکن شما رصد می ‌شود، با هرگونه اقدام غیرقانونی برخورد خواهد شد» مورد رصد قرار گرفتیم. درخواست هوای سالم در تعریف اینان رفتاری هنجارشکن است. بمیریم و صدامان درنیاید رفتاری است که اینان از ما می خواهند...

و اما چرا نهادهای امنیتی این گونه رفتار نمودند و چرا با وجود تعطیلی سرب و روی دوباره مردم اجتماع کردند؟

یکی از دلایل دستپاچگی نهادهای امنیتی زنجان در روز 24 مرداد، که با وجود تعطیلی کارخانه سرب و روی مشاهده شد جریانات پشت پرده ای بود که میان مسئولان گذشته و نمی خواستند فاش شود، زیرا جدیت مردم و پیگیری آنان از طریق اس ام اس و دنیای مجازی برای اجتماع روز پنج‌ شنبه مسئولان را ترساند که نام خیلی از سهامداران این شرکت فاش شود. در حالی که 21 مرداد معاون استانداری این شهر در شبکه اشراق زنجان فرصت یک ماهه ای از مردم خواست تا به جریان کارخانه سرب و روی رسیدگی کند ولی در ادامه در روز 23 مرداد ساعت 11 صبح به ناگهان از طرف استانداری دستور تعطیلی این کارخانه به خبرگزاری ها مخابره و تأکید شد سری این خبر رسانه ای شود و در سطح شهر بنرهایی مبنی بر تعطیلی این کارخانه نصب گردید؛ و این نتیجه پیگیری های خود مردم زنجان بود زیرا به دلیل تجربه های قبلی مردم این شهر از وعده وعیدهای مسئولان دوباره اعلام اجتماع از طریق مردم ادامه یافت؛ بارها این اتفاق افتاده که با اعتراض مردم یک هفته کارخانه بسته شده و دوباره فعالیت خود را شروع کرده است. اما این بار مردم جدی تر جریان را پیگیری کردند و به همین دلیل نهادهای امنیتی با دیدن جدیت مردم چاره ای ندیدند جز این که برای خاموش کردن این حرکت مردمی آن را سیاسی و امنیتی جلوه داده و خاموش کنند تا از جریانات بعدی که به ضرر خودشان تمام می ‌شد جلوگیری شود. اما مردم زنجان دیگر این تاکتیک ها برایشان تکراری شده است و به همین دلیل روز پنج‌ شنبه آمدند و شعار دادند:«اگه باز کنین بازم می یایم» .

تا ببینیم چه شود...

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.