رفتن به محتوای اصلی

اعلان جنگ علنی رفسنجانی به احمدی نژاد؟
16.08.2008 - 12:21

فرج سرکوهی

واکنش تند و تيز سرمقاله های روزهای سه شنبه و چهارشنبه روزنامه های ايران و کيهان به سخنان اخير آقای رفسنجانی در مشهد نخستين پاسخ آتشبار توپخانه های اصول گرايان به دولتمردی است که اين بار صريح و بی پرده به دولت احمدی نژاد اعلان جنگ داده و در پوشش حمله های تند خود به رییس جمهور اهدافی متفاوت را دنبال می کند.

دفاع آقای رفسنجانی از بخش خصوصی و انتقاد تند او از برنامه های اقتصادی دولت احمدی نژاد در سخنرانی روز دوشنبه او در جمع فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی البته تازه نيست.

آقای رفسنجانی، که هنوز به مبانی سياست خصوصی کردن اقتصاد در دوران دوم رياست جمهوری خود پای بند است، بارها دولت احمدی نژاد را به تضعيف بخش خصوصی متهم کرده است.

اما رییس مجلس خبرگان اين بار از رهبر جمهوری اسلامی نيز مايه گذاشت و آغاز دوران تازه ای را در جنگ فرسايشی سه سال گذشته خود عليه احمدی نژاد اعلام کرد.

آقای رفسنجانی گفت: «مقام معظم رهبری در ابتدای فعاليت دولت نهم از ما خواستند مدتی با اين دولت مدارا کنيم، ما هم در اين سه ساله با قوه مجريه مدارا کرديم اما می توانيم بگوئيم اين مدت تمام شده است.»

کاظم رنجبر

kazem.randjbar@wanadoo.fr

از کاظم رنجبر به: آقای آرش کما نگیر با عرض سلام آقای آرش کمانگیر، لطفأ تشریف ببرید به چچنی ، اگر امکان داشته باشد ، دموکراسی و عدالت ایکه روسیه زیر رهبر ولادمیر پوتین در آنجا برقرار کرده است از نزدیک ببینید ، بعدأ بیائید از دموکراسیو عدالت درفدراسیون روسیه صحبت بکنید. با نهایت احترام کاظم رنجبر

++++

«وطن فروشان مستقل و زوایای قهوه خانه های برلن»

وطن جائیست که من ایرانی یا بورکینافاسوئیو.. درآن فقط وفقط احساس امنیت کنم . آنچه که تو وامثال توی بسیجی در مدح از هورمزد تا خامنه ای با زبانهای مختلف از ماقبل تاریخی تا فرهنگ حقیر سومکائی شیعی !!! میسرائی و با نشئگی در خیال و قیاس به نفس تمام زورت را میزنی ایرانیان رنگارنگ را خر و خائن و خودفروش و .. بیانگاری کور خوانده ای اگر تو وامثال تو مخواهند بهرقیمتی هرخاکی را نگهدارند که درآن بتنهائی یه قل دوقل بازی کنند : مطمئن باشید مای ایرانی از هر تخم و ترکه وتبار خواهان آن دیگی هستیم که گر برای ما نیست / بگذار کلهء سگ وآخوند و شاه و شهپرست با هم درآن بجوشند والسلام

Kamran

وقتی غزال رفت

Jenab mostashar dalam; Manzur az Docktor va philsufe geranghadr Eshan tabarist ya ehsan naraghie? agar manzur naraghist ke al-fatehe! Naraghie az Khademan Shah va Nezam Elahie Foghahast. Man nemidanestam hamkari ba 2 Nezam diktatorie ensanha ra in meghdar granghadr minemaiad!!??

ناصر مستشار

 

وقتی غزال رفت

آقای شهاب: درد من این هست که ما ایرانی ها همیشه "نوشدار را پس از مرگ سهراب" می یابیم!آنقدر مقلد و دنباله رور می شویم که از خودمان چیزی عرضه نمی توانیم داشته باشیم.و از جانب دیگر بقول حافط "آنچه خود داشت زبیگانه تمنا "می کنیم.بجای دنباله روی از مکاتبی که هیچ سازگاری جامعه ما ندارد بدنبال مائو ـ انور خوجه ـ کاسترو راه می افتیم و حاصلی نمی یابیم.تازه موقعی به فکر این اندیشه می افتیم خودمان در ایران بهتر از کاسترو و مائو را مانند ستارخان و باقرخان و میرزای جنگلی را داشته ایم که قبل از دیگران جنگ مسلحانه کرده اند.یا در عرصه ملی نیز تمام رهبران سیاسی منطقه مبهوت و مدهوش دکتر مصدق بودند اما ما خود مان قدر مصدق را درک نکردیم و جوجه کمونیست ها ی تازه به دوران رسیده به مصدق صفت و نماینده بورژوازی ملی و السلطنه می دادند تا اورا کوچک جلوه دهند. ولی الان همه شکست خوردهای کمونیستی چنان مصدق ،مصدق می کنند واز او طرفداری می کنند که بیا و ببین!

شهاب

آقای مستشار 3 نویسنده را نام بردی که از میان آنها شاهرخ مسکوب پیشینه ی چپ و اتفاقا توده ایی دارد. من چپ رو ستایش نمی کنم چپ را جدا از بضاعت روشن فکری ایران بررسی نمی کنم ولی توهین هم روا نیست شما پاسخ بده چپ از چه منابع موجود بعد از 32 می توانست بهره گیرد و نگرفت؟ زمانی که پاشنه آهنین جک لندن حتی ممنوع بود. در نقد انصاف داشته باشیم. اسماعیل خویی تنها نیست تیوریسین های نیوکان هم در گذشته چپ بودند. شما هم خودتونو چپ می دونسین

ایران گلوبال

دوستان گرامی ! هر گونه" شعار مرگ بر این و مرگ بر آن "نه تنها حذف می شود بلکه در صورت تکرار آی پی کامنت گذار بلوک می شودو حق کامنت گذاری او سلب خواهد شد.

خدمات ارزنده ترکها به ایران!

غرش اژدها و خیزش دوباره ی خرس»

صفویان ترک تبار در سال ۱۶۰۲ پرتغالی ها را اخراج و حالت قبلی را به جزایر بحرین بازگردانیدند. نادر شاه ترک تبار نیز در ایرانیزه کردن منطقه خلیج فارس و امتداد آن تا جزایر زنگبار تلاش بسیار کرد و به ساخت کشتی جنگی همت گمارد.

fa-digg.ir : چهاردهم آگوست ۱۹۷۱ انگلیسی ها به بحرین ۶۶۰ کیلومتری مرکب از ۳۳ جزیره کوچک و بزرگ که امروزه حدود ۷۰۰ هزار تن جمعیت دارد استقلال دادند. انگلیسی ها در طول سلطه بر بحرین تلاش بسیار کردند تا ماهیت ایرانی آن را تضعیف کنند. در طول سلطه انگلیسی ها، همواره بر سر بحرین میان دولت ایران و دولت لندن مشاجره بود و این مشاجرات در زمان حکومت دکتر مصدق به اوج رسیده بود. پارلمان ایران با تصویب یک قانون، بحرین را استان ۱۴ ایران قرار داده بود.

بحرین از آغاز تاسیس ایران واحد در زمان کوروش بزرگ، بخشی از وطن بود و «میش ماهیگ (گوشفند ماهی - ماهی گوسفند شکل)» خوانده می شد. در زمان ساسانیان، اعراب کوشیدند که به آنجا مهاجرت کنند که شاپور اول و شاپور دوم (ذوالاکتاف) آنان را اخراج کردند. شاپور دوم اعراب مهاجم را از شانه هایشان به طناب کشید تا باردیگر وارد بحرین نشوند.

درپی شکست نظامی ایران از اعراب مسلمان در سده هفتم میلادی، مهاجرت اعراب از جزیرةالعرب به میش ماهیگ از سر گرفته شد که بوئیان (دیلمیان) بار دیگر آنان را سرکوب کردند و این جزایر و قطر را در کنترل حاکم فارس (شیراز) قراردادند. این جزایر با حفظ ماهیت ایرانی (مذهب شیعه، زبان فارسی، و فرهنگ ایرانی) تا قرن ۱۶ و ورود پرتغالی ها به خلیج فارس همچنان بخشی از ایالت فارس بودند. صفویان در سال ۱۶۰۲ پرتغالی ها را اخراج و حالت قبلی را به جزایر بحرین بازگردانیدند. نادر شاه در ایرانیزه کردن منطقه خلیج فارس و امتداد آن تا جزایر زنگبار تلاش بسیار کرد و به ساخت کشتی جنگی همت گمارد. پس از کریم خان زند، انگلیسی ها بر جزایر خلیج فارس سلطه یافتند زیرا که ایران فاقد نیروی دریایی موثر بود. انگلیسی ها اقلیت سنی و خاندان آل خلیفه (اعراب مهاجر از جزیرة العرب) را حاکم بر جزایر بحرین کردند. با وجود این، حاکم وقت این جزایر با دربار ناصرالدین شاه روابط نزدیک و برادرانه داشت و پس از آن نیز این حکام سعی می کردند که کاری نکنند که باعث تحریک ایرانیان شوند.

احیاء ناسیونالیسم ایران، و تلاش های دوران رضا شاه و دکتر مصدق برای پس گرفتن بحرین از انگلستان عملا نتیجه معکوس داد و باعث رانده شدن اکثریت ۷۰ درصدی شیعه این جزایر که عمدتا از تبار ایرانی هستند از حکومت و قدرت شد و وضعیتی شبیه شیعیان عراق به وجود آمد

محسن

چرا فدرالیسم

کاوه جان! اینکه می گوئی مثلا مردم اذربایچان با حقوق خود اشنا شده اند و صد در صد منظورت این است که مثلا می خواهند به زبان ترک در مدرسه به بچه هایشان درس داده شود و کلا با زبان ترکی صد در صدی سر و کار داشته باشند، خوب منی که ترک نیستم ولی همش بین ترکها دارم زندگی می کنم پس چرا هیچ نظر مثبتی رو بین ترکها در این مورد نمی بینم و هیچکی دوست نداره تو مدرسه به بچش ترکی یاد داده بشه؟؟ تو می تونی بگی که من دروغ میگم ولی به پیر و به پیغمبر اگر حتی یک ترک دیده باشم که با این نظر موافق باشه و خیلی هم از این کار تعجب می کنند و وقتی بهشون میگم که عده ای از ترکها این حرف رو می زنند باورشون نمیشه. خلاصه که شاید شماها بخواید یک چیزی رو گنده کنید و وغیر واقعی رو واقعی نشون بدید اما بدونید که خوانندگان مطالب شما بیشتر تو ایران هستند و حتی خارج از ایران که توی جامعه چیزی رو خلاف ادعاهای شما می بینند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.