رفتن به محتوای اصلی

روز زبان مادری را تبریک میگویم!
22.02.2008 - 19:26

ساوالان

ثانیاً مردم ایران به تجربه آموخته اند که «تا حد امکان" یعنی «هرگز" . یعنی هروقت جرئت کردی بپرسی که چرا فلان کار مسکوت گذاشته شد ، با قیافه حق بجانب بگوید من قول صد در صد نداده بودم و گفته بودم «تا حد امکان" و حالا «امکان" ندارد .

آقای کزمی ، من نه دکترای جامعه شناسی دارم و نه خود را مقید به تعاریف غربیان از مفاهیم سیاسی میدانم . آنچه که برای من ترک آذربایجانی اهمیت دارد ، صرفنظر از مسائل و مشکلات عام ملل ساکن در ایران ، این است که بیش از 80 سال است از حقوق اولیه انسانی ، یعنی تحصیل به زبان مادری و داشتن رسانه های جمعی به زبان مادری محروم بوده ام ، بخاطر زبان ترکی ، در مضیقه های مختلف اجتماعی و اقتصادی قرار داشته ام ، از طرف حکومت و پیروان ناسیونالیست آنها به صورتهای مختلف تحقیر شده ام ، تاریخم تحریف شده است ، آثار فرهنگی ام به یغما رفته است و در یک کلام موجودیتم نفی شده است و این روند با شدت باز هم بیشتر ادامه دارد و من میخواهم آن محدودیتها را برطرف کنم و از حقوق برابر با سایر ملیتها و ملت ها برخوردار شوم . اگر تعاریف سیاسی موجود با این حقوق پایمال شده من تطابق ندارد ، اصلاح شود . من مجبور نیستم برای تطابق با تعاریف ، از حق ذاتی خودم صرفنظر کنم . اصلاً شرایط من با آنها از زمین تا آسمان فرق دارد . برای اروپایی «مساله ملی" تقریباً حل شده است و نیازی برای طرح آن ندارن ، اما برای من ایرانی تازه شروع شده است . امیدوارم سیاستمداران دکتر ما این را بفهمند .

داود

آقاى ناصر كرمى

در رابطه با نوشته اخيرتان در ٢ مورد ميخواستم نكاتي را به عرض برسانم

شما گفته ايد اگر به جاي آتاتورك يك ژنرال كرد در قدرت مي بود شايد تركيه امروز اسمش جمهوري كردستان مي بود من ١٠٠٪ با شما موفقم ولي در ايران نيز وضع به همين منوال بوددر زمان رضا شاه اگر اسماعيل آقا سميتقو رهبر كردها آن اشتباه بزرگ را نمي كر د حالا وضعيت ايران جور ديگري بودسميتقو در زندگي ٢ اشتباه كرد كه به قيمت جانشم تمام شد آنم سميتقو در اوج قدرت رضا شاه مانند موش در دستهاي سميتقو بوده كه حتي زن رضا شاه مادر محمد رضا شاه در خاطرات خود نوشته كه زماني كه رضا شاه با ۵٠ يا ٦٠ نفر سميتقو رهبركرد را ملاقات ميكند و آن همه نيروي كردها و سميتقو را ميبيند خودش خيس ميكند ولي سميتقو به

ايشان آسيپ نميرساند ۵ دقيقه بعد از اينكه رضا شاه نجات پيدا ميكند

سميتقو به نزديكانش مي گويداز دستم در رفت و اين بزرگترين اشتباهي بود كه در زندگي مرتكب شودم آقا كرمي فكركنيد سميتقو آن اشتباه عظيم را مرتكب نميشدآن موقع نه رضا شاهي ميبود و نه محم رضا شاه و نه رضا پهلوي شايد سميتقو يگانه قدرت در ايران ميشد.

در مورد اينكه زبان كردي لهجه اي از زبان فارسيست به قول نخبگان پژوهشي ترك با عرض معضرت نخبگان پژوهشي ترك بلا نسبت غلت زيادي فرموده اند آقاي عزيز زبان فارسي زباني به غايت ضعيف است و اگر زبانعربي را از فارسي بگيرند چيزي از زبان فارسي باقي نمي ماندB

اين زبان فارسي شما حتي براي جهتهاي جغرافي كلمه ندارد فكرش را بكن اين چه زبانيست كه كردي براي هر جهت جغرافي ٢ نام دارد ولي فارسي كلمه و نام نداشته باشد آيا ميداني جنوب ٠ شمال٠ مغرپ٠مشرق عربيست شما لطف كنيد به فرماييد در اين زبان فارسي كه كردي لهجه آن باشد به جنوب٠ و شمال چه ميگويند ٠ازخودت فقظ كلمه درست نكني

ناصر مستشار

با تشکر از اينکه شما آقاي کرمي لطف فرموديد واز بنده نيز براي شرکت در مباحثات دعوت بعمل آورده ايد!

به نظر من وقتي ما در تحليل فاجعه سال 57 بنام انقلاب اسلامي که همه ما آن را از نزديک شاهد بوده ايم اما متاسفانه تا کنون نتوانسته ايم به يک بررسي مشترک و واحد دست بيابيم چگونه مي توانيم به رويداد هاي قرن هاي گذشته که از اسناد معتبري هم برخوردار نيستيم به يک بررسي علمي دست يابيم؟ با علم به اينکه ما باشناخت فعلي نمي توانيم جهان آنروز را تحليل نمائيم بلکه تنها مي توانيم در همان سطح شناخت آن دوره نخبگان به مسائل نگاه کنيم! وقتي من از حمله بي رحمانه مغولان به ايران مي نويسم واز کشتار بي حد ومرز مغولان به استناد تاريخي متوسل مي شوم با مخالفت آقاي ساوالان روبرو مي شوم چون ايشان فکر مي کنند بنده به نژاد ترک توهين کرده ام .ولي ايشان نمي خواهد بپذيرد که بين نژاد ترک ومغول تفاوت هائي وجود دارد.در حالي که مغولان در اولين کشتار خود در نواحي آسياي ميانه از خوارزمشاهيان ترک تبار شروع کردند .چنانچه مغولان ترک تبار مي بودند مي بايستي همنوعان خود را از تيغ نمي گذراندند؟ايشان به ما توضيح نمي دهد چرا تيمور ترک با امپراتوري عثماني ترک به ستيز برخاست.پاشنه آشيل تمام جنگها از گذشته تا کنون قدرت وثروت و گسترش قلمرو بيشتر براي اخذ ماليات بوده است وخواهد بود و در اين رهگذر هم تباري نقش بسزائي بازي نمي کند.اگر ترکيه کنوني دلش مي خواهد همه ترک هاي آسياي ميانه تا سيبري را که از يک زبان وفرهنگ مشترک برخوردار نيستند زير سايه پان ترکيسم ورهبري خود متحد نمايد تنها کسب بازار هاي بيشتر براي کالاهاي خويش وچپاول آن مناطق هست که آنها راوادار به اتخاذ چنين سياستي مي نمايد.پشت تمام ايدولوژي هاي پانيزم ناسيوناليسم افراطي عوايد مادي خوابيده است.

سیامک ایرانی

شکستن دیوار تمامیّتِ ارضی، با پرپایی جبههء کنزرواتیو ایرانی [7]

آقای مستشار گرامی، سیاست در کل تنظیم کار جهان در میان کمبود امکانات است (با علم ممکنات اشتباه نشود)؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، مشکل قومی در میان ایرانیان مطرح است. عده ای می خواهند آسیا را تکه تکه کنند و از دل اش ده بیست تا کویت و قطر بیرون بتراشند. ایران و ترکیه و عربستان سعودی و عراق پاکستان و افغانستان و سوریه جزو نخستین کاندید ها هستند. لابی های پان یهودی هم به یه سری از این ها پول داده اند تا بگویند و بنویسند که همه ی تاریخ شرق را یهودی ها ساخته اند تا از طریق معکوس فقط و فقط حضور قوم یهود را در این منطقه به ثبت برسانند. اگر ابتکار را به دست پان تورک ها، که همه ی تئوریسین های شان سر در آخور یهودی ها و انگلیسی ها دارند بدهید، نخست حمام خون به راه می اندازند و بعد هم زنجیره ای از کشورک ها که از کاری جز نوکری اروپا و آمریکا بر نخواهند آمد. باید ابتکار حل این معضل را خود آسیایی ها به عهده بگیرند. اسرائیلی ها و اروپایی ها و آمریکایی ها از خداشان است که بعد از عراق و ایران اکنون ترکیه و ایران به جان هم بیفتند. با طرح جابجایی بغرنج ترین عامل ناآرامی در ترکیه و ایران از بین خواهد رفت، بدون تجزیه و تبعات اش.

آن بخش از کمونیست ها هم، چنان آقای ف.تابان، که مدعی اند انسان برای شان مهم است و نه خاک، اکنون فرصت دارند که صداقت شان را ثابت کنند. طرح جابجایی مبتنی بر حفظ انسان است و نه خاک. به عبارت دیگر این طرح می گوید، به جای تکه تکه کردن هم دیگر، کلید خانه هاتان را عوض کنید.

به هر حال اکنون دیگر برای نا آشنایان به سیاست نیز روشن شده است که پان تورک های ایرانی نحست در اتحاد با کردها می خواهند سر به اصطلاح قوم فارس را، (راستی کدام قوم؟) زیر آب کنند و بعد نیز با خیال راحت و با کمک ترکیه و آذربایجان و سوریه کردها را، مانند ارمنی ها، قتل عام کنند و ترکستان بزرگ شان را بسازند. مطمئن باشید هیچ کس صدای اش نیز در نخواهد آمد. مگر در سومالی و چندی پیش از آن در بالکان نکردند؟ معمار فروپاشی بالکان گنچر بود. به هر روی، طرح شان کاملا مشخص است و باید با مسئله با پرداخت کمترین هزینه رویاروی شد. فراموش نکنید، تجزیه ی ایران، اگر روی دهد، چیزی نیست جز فرجام منطقی انقلاب سوسیال الهی. در حقیقت ایران اگر تجزیه نشود، انقلاب به انحراف رفته است. بکوشیم منحرف اش کنیم، این تحفه ی نطنز را.

نادر کاویان

شکستن دیوار تمامیّتِ ارضی، با پرپایی جبههء کنزرواتیو ایرانی [7]

آقای ناصرکرمی وآقای کیانوش توکلی بسیارعزیز

ودوستان گرامی جنابان مستشار- داود- کریم2باسلام مجدد

پیشاپیش روز بین المللی زبان مادری رابه فارس وعرب وترک وبلوچ وکرد ولر و...همه هموطنان تبریک عرض نموده ونیزاستقلال کشور کوزوورابه تمام آزادی خواهان واستقلال طلبان تبریک وشادباش میگویم.

این نوشته که آگاهانه باتنفرشدیدضدترکی نوشته شده،درجهت خدشه دارکردن همبستگی ملی است ودرخدمت کامل رژیم جمهوری اسلامی.میدانم آقای توکلی شما بخاطرکاربیش ازاندازه نمیتوانیدهمه مقالات رابخوانید ولی این یکی رالطفأ بخوانیدتامعنی تحریک واهانت بگروه های ملی واتنیکی را که درکشورمحل اقامت شما واکثرکشورهای اروپائی جرم محسوب میشد،رامتوجه شده باشید.

جناب مستشار کریم خان زندبرخلاف نظر شمافارسزبان نبوده بلکه لرتبارولرزبان بوده است.گرچه بمصداق شعارزمان قیام درجواب خودخوری شاه که صدای ملت راشنیده بود، مردم درجوابش گفتند:"شاهان ننگ تاریخند،تو ننگ شاهانی".

کریم2عزیزارقام نوشته شده شما کاملآدرست است منتهافرق بین انسان ونزدیکترین میمون بانسان رانشان میدهد.به مقاله دکتر و- د-دیتریش بزبان آلمانی مجلهءپزشگی آلمان شماره 3 ماه مارس 2001رجوع کنید.

کاک داود عزیزکمی باحساسات خودتان مسلط شوید.هرمحققی که ادعاکندکردی لهجهءفارسی است،بیسوادونادان است ویا مثل باصطلاح محققین خودمان که به زبان موهومی آذری معتقدندشیادواحمق فریب .لطفأبه حریم زبان فارسی واردنشویدفقط توجه فرمائیدکه اسامی دوستان:ناصرعربی،مستشارعربی،کرمی عربی،کریم عربی واسم کوچک خودم نادرعربی ...گرچه معتقدم فارسی زبان مستقلی است ولی بدون عربی نمیتواندوجودداشته باشد.موفق باشید.

حسین

حقوق بشر و آموزش زبان مادری طاهر شیرمحمدی

اصل15قانون اساسی مى گويد: زبان فارسى، زبان رسمى ايران در آموزش، نهادها و ادارات است اما مى توان در مدارس ادبيات محلى را نيز تدريس كرد. اما معلوم نيست منظور از اين ادبيات محلى چيست، كدام ادبيات؟ آيا منظور زبان محلى است؟ در اين صورت در چه سطحى ؟ به همين دليل تفسيرهاى متفاوتى از آن شده است. فرضاً گروه هاى قوم گرا مى گويند كه از ابتدا زبان هاى محلى باشد و زبان فارسى نباشد ودر دوره هاى بعد زبان فارسى وارد شود. برخى مى گويند زبان محلى بايد اجبارى باشد و … يك تفسير ديگر مى گويد ادبيات محلى بايد به شكل يك واحد اختيارى زبان محلى آن هم نه در دبستان بلكه در راهنمايى باشد. برخى هم تجربه استفاده زبانهاى محلى در مطبوعات گسترده محلى را كه از سالها پيش جريان داشته و از آن به عنوان ابزار هويت سازى تاريخى و فرهنگى قوم گرايانه ضد ايرانى متمايل به كشورهاى همسايه و بسيج جريانهاى سياسى و اجتماعى ضد ايرانى نظير ماجراى قلعه بابك مورد استفاده قرار گرفته است تلاش براى عملى كردن ماده مبهم ۱۵ به مثابه خارج كردن غول از چراغ جادو است كه جامعه را گرفتار خواهد ساخت و مشكلات اساسى و ملى مردم ايران را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.به نظر آن ها فرضاً اگر اين مسأله به بحث گذاشته شود، يك بحران گسترده در جامعه مطرح مى شود كه اصلاً وجود نداشته و جزو بحث هاى حاشيه اى ايران بوده است. به اين شكل كه حتى در مناطق قومى، توده ها و مردم روى اين قضيه حساس نبودند فقط گروهى از نخبگان خاص به آن حساسيت داشتند

Farshad

حقوق بشر و آموزش زبان مادری طاهر شیرمحمدی

کُردهای بی انصاف !

براستی شما کُردها چه منطق محکمی دارید . همش میگویید که فارس ها بسیاری از کُردها را قتل عام کردند . فارسها رهبران کُردها را کشتند مثل سمیتقو ، قاضی محمد و قاسملو و شرفکندی .

انگاری همه کُردان فرشته هستند و همه فارسها هیولاهای خونخوار .

شما فراموش کرده اید و یا خود را به فراموشی میزنید که خود کُردها چقدر از همدیگر کشتار کرده اند .

جنگ چند ساله کومله و دمکرات و همینطور جنگ و برادرکشی بین گروه طالبانی و بارزانی از یادتان رفته ؟

همین آلان هم اگر آمریکا ، عراق را بحال خودش بگذاره و بره ، کُردهای عراق دوباره بجان هم خواهند افتاد و کشتاری از هم بکنند که بیا و ببین .

Atta

شکستن دیوار تمامیّتِ ارضی، با پرپایی جبههء کنزرواتیو ایرانی [7]

“سرتيپ مُزينى كه در سفر تركيه در ركاب رضاشاه بود، صحبتى كرد كه تا به حال نشنيده بودم. مى گفت: روزى آتاتورك رضاشاه را برد به يكى از افواج. عصمت اينونو و رجال تركيه و همراهان رضاشاه بودند. در آن فوجT آتاتورك به شاه عرض كرد كه ما سربازان را درس مى دهيم و براى خدمت نظام قرائت و كتابت مى آموزند و سربازى را صدا كرد، پاى تخته آمد و گفت: تو بى سواد وارد خدمت شدى؟ سرباز گفت: بله.

آتاتورك گفت: حالا مى نويسى؟ گفت: بله. گفت بنويس: زنده باد اعليحضرت شاهنشاه ايران. سرباز نوشت. بعد آتاتورك گفت: من الفبا را لاتينى كردم و بسيار در زود آموختن مؤثر است، شما چرا الفباى فارسى را لاتينى نمى كنيد؟

شاه جواب گفت و سرتيپ كوپال ترجمه كرد. مفاد پاسخ او اين بود كه: موضوع شما با ما فرق دارد. شما 90 درصد لغات تركى تان عربى و فارسى است و ادبيات شما در اين دو زبان بوده و هست، ولى مال ايران فرق دارد. ما ادبيات داريم. آن گنجينه از دست مى رود. اگر من الفبا را عوض كنم جواب سعدى و فردوسى را چه بگويم؟

حقيقتاً لذت بردم.

هر كه در او جوهر دانائى است

بر همه كاريش توانائى است

خلاصه آتاتورك ساكت شد. “

(برداشت از جلد چهارم يادداشت هاى دكتر قاسم غنى)

سلیم قدیری

درغیاب اپوزیسیون مقتدر، انقلاب اسلامی سوم در حال شکل گیری است!

جناب ناصر مستشارباسلام

آخرین پاراگراف شما درهمین نوشته:*مسئول تمام جنایات درایران رژیم اسلامی است وسپس اپوزیسیون لجباز...آشتی ملی ...*بروشنی نشان میدهدکه برداشت شماازعلت العلل روی کارآمدن رژیم ننگ ونفرت جمهوری اسلامی چقدر ساده وسطحی است،وباصطلاح* تحلیل سیاسی* شمایادآور ضرب المثل قدیمی کشیدن عکس ماربجای نوشتن کلمهءماراست

جنایات رژیم جمهوری اسلامی ادامهءجنایات رژیم دیکتاتوری واستبدادی آریامهری- رستاخیزی است،محکومیت رژیم

اسلامی بدون محکومیت رژیم پیشین وروشن نمودن علل فروپاشی آن وروی کارآمدن آخوندها وجنایتکاران اسلامی بستن چشمها بروی واقعیات وفریبکاری است.

آیاطبیعی نیست که درغیاب سازمانهاوارگانهای مردمی،آزادی مطبوعات ومدیا،نبودنهادهای ملی ومدنی،شکنجه وکشتار

دگراندیشان و..ازیکطرف، وتقویت وسرمایه گذاری برروی روحانیت ومذهب ازطرف دیگر،خمینی وشرکا رهبر انقلاب شوند؟

آشتی ملی هم ازفرمایشات شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشداران! همان ارتشی که با دوسه "الله اکبر وسلام صلاوات درظاهروسازشهای پشت پرده،دودشد ورفت هوا.

آشتی ملی با کی؟با بقایای ساواک وسلطنت طلبان؟باطرفداران اسرائیل وآمریکاکه طرفدارحملهءنظامی اند؟

حدودبیش از چهارده سازمان وحزب درکنگرهءملل جمع شده واشترک مساعی میکننداگرطرفداراتحاداپوزیسیون هستید میتوانیددرآنجا شرکت کرده ودررفع هزاران کمبود ونارسائی کمک کنید.من هم میدانم درآنجا استقلال طلبان،مماشات جویان با آمریکا ازجمله حضوردارندولی درکنارنشستن وانگ قومی وقومگرائی زدن مشکل راحل نمیکند،چه شما بخواهید چه نخواهید مسائل ملی ایران بسطح درگیری با رژیم رسیده وتمام مناطق ملی ملیتاریزه شده،اعدامهای کردها

بلوچها وعربها ..رانگاه کنید که شماباصطلاح اپوزیسیون درمقابلشان سکوت رضایت بخش میکنید.

کیانوش توکلی

کاریکاتورهای محمد و ازادی بیان ! سه شنبه 19 فوریه ساعت 21

مسعود گرامی

سلام

هر چیزی یک دوره ای دارد ما دوسال سخنران دعوت می کردیم و فایل های صوتی را در سایت گذاشتیم تقریبا اکثر رهبران و نخبگان سیاسی اپوزیسیون را به اتاق فرهنگ گفتگو دعوت کردیم

اکنو ن چند ماهی است شیوه کار مان را عوض کرده ایم تعیین موضوع خیلی مهم تر از دعوت از سنخرنان است چرا عموما افراد نخبه سیاسی بدون دعوت هر سه شنبه در مباحث اتاق فرهنگ گفتگو شرکت می کنند؛ اما در مورد ضبط درست می گوید علت هم حجم کار های روزانه بود اکنون تعداد همکاران زیاد شده اند ؛ می شود فایل صوتی را در سایت گذاشت.

ناصر کرمی

شکستن دیوار تمامیّتِ ارضی، با پرپایی جبههء کنزرواتیو ایرانی [7]

جناب آقای نادر کاویان، سلام

تلاش روزنامه های اینترنتی و افراد ایرانی در حلّ دمکراتیک مشکلات قومی در کشورمان هست، این شماها تُرک تباران هستید که بجای تحقیق و خویشتن داری با سرکشی و دادن شعارهای بدونِ پشتوانه خواهان برپایی آشوب و گسیختگی ملّی میباشید که بارها تمنّی کردیم که از این کارتان دست بکشید، از این به بعد این خواهش را از شما هم دیگر نخواهیم کرد.

در مورد اینکه فرموده اید، که مگر در کشور تُرکیّه دمکراسی و انتخابات آزاد نیست ؟، در مجموع میتوانم بگویم وجود ندارد، دمکراسی ناقصی که در تُرکیّه اجرا میشود مختص تُرک تباران هست، چنانکه در فلسطین این دمکراسی سازمان "حمس" تروریست را برگزید، و در ایران حکومتهای وابسته به بارگاهّ ولایت فقیه را انتخاب میکند،

از سال 1923 تاکنون در هرم دمکراسی تُرکیّه ارتش این کشور که نمادی مانند ولی فقیه هست نشسته است، علاوه بر اینکه در انتخابات مانند شورای نگهبان رژیم اسلامی عمل میکند تا کنون بیش از 15 بار با کودتا حکومتها را برکنار کرده است، اغلب نمایندگان پارلمان تُرکیّه انتصابی هست، تُرک تباران را در نواحی غیر تُرک [ مثلأ در مناطق کُرد نشین] میگمارند، و باید آنرا انتخاب کنند، و در عوض کاندیدادها و نمایندگان واقعی این مردمان، در تبعید، زندان، و یا سر به نیست میشوند،

در اوّلین کنگرهء ملّی ترکیّه 1920 با حضور [کمال آتاتورک] تنها از جنوب شرقی تُرکیّه، مردمان کُرد این ناحیه بالاترین رقم نمایندگان منطقه ای که 74 نفر بودند را به این کنگره فرستاد، حال شما بفرمایید در دمکراسی و پارلمان تُرکیّهء امروز، در مجموع چند نفر نمایندهء کُرد تبار وجود دارند ؟

بعد میتوانیم از دمکراسی و انتخابات آزاد و رشد اقتصادی و پیشرفت، و از رعایت حقوق بشر در کشور تُرکیّه گفتگو کنیم !!!.

نادره افشاری

برای يک ايران مرتضی نگاهی

آقای نگاهی نازنین

از این همه انسان دوستی و مدرن بودنتان به راستی لذت بردم.

بیش از اینها بنویسید تا این گره ی کور را که واکنش استبداد و جهل و عقب ماندگی همه ی ماهاست، گشوده شود.

با مهر و سپاس

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.