رفتن به محتوای اصلی

چرا کامنت های دوزمانه؛ نه!!
16.02.2008 - 21:26

Shahab

در پاسخ به پرسش آقای توکلی

شما اگر قرار بود کامنت های غیر مجاز را پاک می کردید ؛ معیار تان چه بود؟

آزادی و به کار گیری آن در عمل امری است دشوار خوش بختانه دنیای مجازی امکانا ت بی شماری در اختیار ما قرار داده است. حالا دیگر نمی توان مسیول سایتی را متهم به سانسور کرد زیرا ایجاد وبلاگ امروز دیگر هزینه ایی ندارد و اما ایجاد سایتی مانند ایران گلو بال هزینه هایی برای گرداننده گان آن دارد وقت و انرژی را هم باید محسوب کرد. سیاست و اهداف سایت در پاک کردن کامنت تعیین کننده است مثلا سایتی که راجع به رژیم غذایی است کامنت هایی که در این حوزه هستند را منتشر می کنند و بحث های بی ربط را حذف می کنند. حق گرداننده گان هر سایتی است که سیاست خود را تبیین و اجرا کنند مگر کسی گرداننده گان روز نامه های صبح و عصر و نشریات غرب را متهم به سانسور می کند؟ انتشار و تبلیغ در دنیای مجازی به ویژه برای آنان که خارج از ایران زنده گی می کنند سهل و آسان است گرداننده گان یک سایت با تلاش و پشت کار شبانه روزی سایتی را پربیننده می کنند برای ترویح افکار خود و این حق را دارند که سیاست خود را تعیین کنند. نظر پرسی اما این امکان را می دهد تا سایت از تنوع بیشتری بر خوردار شود. در هیچ کجای دنیا حق توهین به دیگران به رسمیت شناخته نشده است که هیچ که گرداننده گان به لحاظ حقوقی پاسخ گو هستند.

کسی بنده را نمی شناسد اما آقای توکلی و دیگر گرداننده گان سایت را می شناسند و حتی اگر گرداننده گان سایتی ناشناس باشند اپراتور و سازمانی که سرویس تکنیکی را عرضه می کند مسول هستند. طبق قانون کشور محل سکونت گرداننده گان این سایت وزین توهین و تهدید جرم است اگر واقعا به این سایت علاقه مند هستید برای کسانی که با صرف وقت و سرمایه ی شخصی چنین امکاناتی را فراهم کرده اند درد سر ایجاد نکنید. این از لخاظ قانونی و دیگر آن که بیاییم با هم نشان دهیم که ما از جنس حکومتیان نیستیم و برای دگر اندیشان احترام قایلیم و بحث نظری می کنیم کسی که امروز خشونت از قلمش می بارد فردا در قدرت چه می کند؟ فرق ما با حاکمان امروز ایران در چیست؟

مورد دیگری که فراموش کردم اضافه کنم توهین مستقیم به ملیت و زبان افراد است. مثلا بارها نوشته شده ترکها وحشی اند آدم کشند ... یا فارسها شوونیستند نژادپرستند ... اینها باید حذف شود چون نمی توان کلیت یک ملت را متهم کرد بلکه درست تر است که گفته شود، آقامحمدخان و چنگیز آدم کش بودند، نه همه ترکها و مثلا فلان شخص شوونیست و نژاد پرست است و نه همه فارسها. حذف این موارد می

شاد باشید.

اختر قاسمي

ميزگرد 37 سال سازمان فدائيان خلق ايران اکثريت در بن، از ساعت پنج ونيم بعداز ظهر شروع شد که تا ساعت ۸ ادامه داشت. بعد از ميزگرد پيام های چند سازمان سياسی به مناسبت سی و هفتمين سالگرد سازمان فدايی خوانده شد. در اين موقع من فراخوانی را که برای بزرگداشت صد سالگی نفت در ايران (۲۶ مای ۲۰۰۸) و تولد صد سالگی اولين چاه نفت در ايران و خاور ميانه ـ مسجدسليمان که قبلا از طريق سايت گويا نيوز به چاپ رسيده بود، به مسئولين برگزاری جشن سازمان فدايی دادم و خواهش کردم که به منظور آگاهی رساندن به هم ميهنان و تقاضای کمک برای همياری و برگزاری باشکوه صدمين سال نفت در ايران اين اطلاعيه را بخوانيد. متاسفانه چون برگزار کننده جشن صد سالگی نفت در ايران، يک فرد بود آن ها مسئله را شخصی بررسی کردند و گفتند که ما د ر جشن سازمان چنين اطلاعيه ای نمی خوانيم و از خواندن اطلاعيه سرباز زدند. اين حرکت نه تنها موجب تعجب و تاسف من بلکه عده ديگری هم قرار گرفت. چرا که هيچ کس اين انتظار را نداشت که سازمانی که مدعی مبارزه برای دمکراسی است از خواندن اطلاعيه جشن صد سالگی نفت که شريان حياتی مملکت است خود داری کنند. با خود فکر کردم اگر اين سازمان های مدعی حقوق سياسی اجتماعی مردم مسئله صد سالگی نفت مسئله شان نيست؟ در واقع چه چيز مسئله شان هست؟ سوالاتی که پاسخی نيافتم.

ساوالان

جناب توکلی با سلام

در پاسخ به سوال «شما اگر قرار بود کامنت های غیر مجاز را پاک می کردید ؛ معیار تان چه بود؟"

من آرزو میکردم هرگز و در هیچ زمان و مکانی ، هیچ بیان و عقیده ای مسکوت نمی شد و هرکس به فراخور استعداد عقلی ، توان ذهنی ، عقاید و باورهای خود ، هر آنچه را که میخواست بر زبان می آورد . اما متاسفانه هستند کسانی که از این درجه از آزادی سوء استفاده و فضای بحث منطقی را آلوده می کنند . با این وصف اگر من مسئول سایت بودم برای ایجاد فضای مناسب بحث و اشاعه «فرهنگ بحث منطقی" آن دسته از کامنتهایی که فحش و ناسزاهای «بی ادبانه" را در خود جای داده باشد ، همچنین «توهین به عقاید مذهبی" زا که اختصاص به شخص نویسنده نداشته و جنبه عمومی دارد ، مانند اسلام و مذاهب مربوط به آن ، مسحیت ، یهود و ... حذف میکردم . البته منظور از توهین ، هرنوع اظهار نظر مخالف را شامل نمیشود بلکه آن دسته از اظهاراتی که در عرف مردم «فحش" تلقی میشود . صد البته که همه ادیان و مذاهب و عقاید سیاسی باید بدون هیچ محدودیتی مورد نقد قرار بگیرند . امیدوارم بتوانید در اشاعه فرهنگ بحث منطقی موفق باشید

بهار آزادی

آزادی را سانسور نکنید .

کسانی که در این تنها سایت آزاد ایرانیان از آزادی سوءاستفاده می کنند تعدادشان ناچیز است یخاطر چند نفری که معلوم نیست افسارشان دست جمهوری اسلامی یاگروهکی استالینیستی است نباید آزادی را محدود کرد. پیشنهاد من به آقای کیانوش این است اینگونه کامنت ها را نگذارند مدت زیادی در سایت بماند . بالاخره این ملت بدبخت باید از جائی شروع به تمرین دمکراسی کند .

کسانی که حرمت قلم را نگه نمی دارند اکثراً خود را در زیر یک اسم مستعار مخفی می کنند چون می دانند اگر با اسم حقیقی خود به دیگران فحاشی کنند آبرویشان می رود. اینگونه انسانهای بی فرهنگ این قدر ترسو و جبون هستند که نمی توانند مسئولیت گفته های خود را به گردن بگیرند. اگر ذره ای انسانیت و شهامت داشتند با نام حقیقی خود ظاهر می شدند و از گفته و نوشته خودشان دفاع می کردند . فقط مجرمین و خلاف کارها هستند که سعی میکنند هویت خود را بپوشانند .

ح ایرانی

باسلام خدمت جناب توکلی وسایرزحمتکشان سایت،راجع به" نظرات دربارهء کامنت ها"

باتشکراززحماتتان درجهت هرچه بهترشدن سایت درزمینه ی آزادی بیان وانیشه،نظر من بطورخلاصه دراین باره:

یکم- شما خودتان درپائین تمام مقالات سه توضیح کاملأروشن بطورثابت قیدنموده ایدکه شماره 1بدین صورت است:

""1- مطالبی که حاوی فحش وتوهین بدیگران باشد،حذف میشود.""اگر شماهمین نوشته خودرامراعات فرمائید(لطفأ)،

بخشی ازمشکلات خودبخودحل خواهدشد.فحش وناسزاواهانت همه بلدند،ضمن اینکه پخش اینگونه مطالب بامسئولیت شماانجام میگیردولی دردرجهءاول ماهیت وشخصیت نویسنده رانشان میدهد.کسیکه مشکل وعقده خودکم بینی،وده ها ناراحتی روحی وروانی نداشته باشد،بجای فحش وبددهنی واهانت،منطق واستدلال وبازهم منطق واستدلال میکند.

روشن تراگرگفته شود،اینکه مگردیروزوپریروزننوشتیدکه روزانه ده هاپیام فحش خواهرومادردرمورد شخصی پاک میکنید؟؟؟راستش درطویل المدت بیشترافرادازخواندن فحش های دائمی "اراذل واوباش"،حتی اگربعضأنکات جالبی هم درپیام باشد،بادیدن اسم شخص مشخص،باگفتن اینکه :بازاین اراذل واوباش پیام گذاشته،ازخواندنش صرفنظرمیکنند.

دوم- مقاله نویسی که از پیام وکامنت زیرنوشته اش "حالش بهم میخورد"بهتراست که نوشته اش را نفرستد.چنین شخصی

متاسفانه لیاقت بحث واستدلال،دیالوگ ویادگیری ازانتقاددیگران رانداردبلکه نوشته خودرا""وحی""مطلق پنداشته که دیگران بدون چون وچراباید نظرایشان رابه پذیرند!

سوم - نبایدونمیتوان اجازه دادکه سایت بمرکزاهانت به هویت وملیت یکدیگرتبدیل شود. آقای "ویلی برانت" اولین صدراعظم سوسیال دمکرات آلمان غربی بعدازجنگ جهانی دوم،بارهاوبارهاازبابت جنایات نازی های وفاشیست هادردوران قبل وحین جنگ ازتمام بازماندگان قربانیان،دگرانیشان،کمونیستها،کولی هاومخصوصأیهودی هاونیز ازاانظارعمومی جهانی عذرخواهی کردویادآورشدکه اشتباهات اجدادمان بما ربطی نداردوبعدازاونیزاکثررهبران آلمان چنین کردند.این مساله برای ما ایرانی ها ازاهمیت ویژه ای برخورداراست که همدیگر رابه خون ریزی های کورش وداریوش،رضاشاه،چنگیز وآقامحمدقاجار...خلخالی واحمدی نژاد ولاجوردی ..نسبت میدهیم.

این بدان معنی نیست که نباید ازنازی هاوفاشیتها انتقادکردوآنهارامحکوم نمود.دراین رابطه مفاهیمی چون فاشیست ،

پان ترکیسم،پان فارسیسم وشونیسم مفاهیم تعریف شده ای هستند که به خلق وملتی نمیتوان عمومیت داد وهمه خلق آلمان رافاشسیت، همه فارس هاراپان فارسیسم وترک هارا پان ترکیسم و..نامید،بلکه نمایندگان وسر دمداران جریان هائیکه سیاست های افراطی ناسیونالیستی وشونیستی راپیش میگیرند وهمانطوریکه گفته شدمتاسفانه دربین تمام ملل موجودند!!!

نکته آخراینکه انتقاد واشکال ازهرفرهنگ وزبانی جهت رشدزبانی – فرهنگی اگر پایهءعلمی داشته باشد نه تنهاضرر

نداردبلکه لازم وضروری است.بگذاربیایندوثابت کنندفارسی لهجه ای ازعربی است ویازبان آذری زبان مردم آذربایجان است ونه ترکی،بفرمائیدثابت کنیدمن سرتعظیم درمقابل چنین نابغه هافرودآروده ودستشانراخواهم بوسید!موفق باشید

مزدک

با درود به گردانندکان سایت ایران گلوبال!البته من هیچگونه توقعی ندارم که کامنتهایم را حذف و یا انتخاب کنید.ولی اگر نوشته ای را می نویسید لاقل کامل بنویسید نه مثل این کامنت که ناقص است با تشکر!

اما جناب ساوالان که توهین به مذهب اسلام را بی ادبی و فحاشی می داند یا از سپاهیان ارازل و اوباش اسلامیست و یا کور وکر و لالیست که در جامعه ایران نیست.چطور شما مسلمانان به خود اجازه هر ارجیفی را می دهید و در خصوصی ترین امور افراد جامعه دخالت می کنید و خود را برتر از همه می دانید و اینهمه جنایت را در جهان و ایران زمین انجام داده اید.فرزندان و چگر گوشه های مردم را به سلاخ خانه ها کشانده و سلاخی کرده و می کنید.ملیونها انسان آزادیخواه را در بدر کرده اید و به هزاران انسان شریف تجاوز کرده اید. ولی بدیگران حق توهین و ناسزا بخود نمی دهید مگر کسی این حق را از شما طلب کرده؟.شما مسلمانان سزاوار هر دشنام و ناسزایی هستید و تمام مقدسات شما را باید ایرانیان به لجن بکشند.شماها جنایتکارید و مزدور اسلامیان حاکم اگر نیستید نشان دهید!از نظر من هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی و اصلاح طلب و مسلمانان دیگر نیست.اصولا مسلمان کسیست که ازانسان بودن خودبا آگاهی کامل در گذشته و خود را برده الله و محمد و اراجیف قرآن ساخته.این شخص درموقعیکه دینش در خطر افتد پتانسیل هر جنایتی را بنام دین و الله دارد!دیگر دوره احترام به عقاید و جفنگیاتی بنام دین و مذهب گذشته و درست موقع به لجن کشیدن مقدسات مشتی هرزه و زنباره و پدوفیل و پتیاره فرا ...

..رسیده است.نباید به این اراجیف گوش داد بلکه باید بهمان گونه که مذهبیان سعی در تقدس نمودن برای تحمیق توده ها هستند ما نیز با تقدس زدایی راه را برای تفکر باز کنیم.راهی بجز تقدس زدایی برای شکستن این بتها نیست!وقتی به توده مردم نشان دهی که مسلمان کسیست که طبق نص قرآن و سنت محمد میتواند به دختر 7ساله اش تجاوز کرده وبعد با او ازدواج کند و ازمجازات برهد این یعنی تقدس زدایی.خوشبختانه از این مثالها در قران و احادیث زیاد است باید برای توده مردم نشان داد که هر ناسزایی میتوان به الله و قرآن و محمد و مقدسات اسلام گفت و هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد.وقتی ذهن توده را باسؤالات منطقی مثلا چگونه میتوان به دروغگو و شیادی مثل محمد که در مورد خصوصی ترین راز زندگیش دروغ گفته(مثل فرزند داشتنش!) اعتقاد داشت خود بخود ذهن توده فعال میشود و در هم ریخته و همه پایه های اعتقادیش ویران میشود. و این چیزیست که یک مسلمان از آن واهمه دارد!تقدس زدایی راه خرد را باز می کند و مردم را به فکر کردن وامی دارد.مشکل ما در حال حاضر اسلام است ولی مزدورانی مثل ساوالان وشیرازی و ...اینها همه از ارازل و اوباشان اسلامی هستند و سعی در مخدوش کردن مبارزه دارند.هر کسی که در حال حاضر سعی در انحراف مبارزه با این جنایتکاران اسلامی نماید از این جنایت کاران است و شکی دران نیست!

ساوالان

آقای توکلی

بنده بعنوان یک ترک آذربایجانی بخاطر درج این قبیل مقالات که بیانگر یکی از بزرگترین مشکلات ملیتهای غیر فارس ایران است از شما سپاسگزارم . امیدوارم هموطنان فارس با درک درست از موقعیت کشورمان ، برای حفظ یکپارچگی و آرامش در آن ، برای جایگزینی اخوت و برادری عملی ، نه کلامی ، به دفاع از حقوق اولیه ملل غیر فارس همت گمارند و اجازه ندهند زمینه های فروپاشی کشور بخاطر نادیده گرفتن حقوق طبیعی و ذاتی غیر فارس زبانان فزاهم شود . دوستداران واقعی ایران باید تا دیر نشده دست به کار شوند .

کشکولي

سهم ما از انقلاب 57 چیست؟

انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی به وقوع پيوست. حاکمان جديد گفتند که شاه با مردم بد کرد و در زندان اهل انديشه و سياست را شکنجه کرد و اله کرد و بله کرد. دو سال خرده ای بعد از پيروزی شکوهمندِ آقايان روحانی، نه تنها زندان ها از اهل انديشه و سياست پر شد بل که شکنجه هايی به کار رفت که آيت الله منتظری گفت اطلاعات جمهوری اسلامی روی ساواک شاه را سفيد کرد. الله اعلم. حاکمان جديد گفتند که اين ها عليه حکومت اسلحه کشيده اند و يادشان رفت که در زمان محمدرضا شاه هم آن ها که شکنجه می شدند عليه حکومت اسلحه کشيده بودند. اما حاکمان جديد در مقابل اين منطق پاسخ دادند زمان محمد رضا شاه، کسانی که کتاب می خواندند هم شکنجه می شدند؛ در زمان ما کسی به خاطر کتاب خواندن شکنجه نمی شود. حاکمان جديد راست می گفتند و اين باعث شده بود که اين جای کار چندان طنزش با مزه نشود. درست يک سال وقت لازم بود که پيرمردهايی که در زندگی شان جز کتاب خواندن و کتاب نوشتن و حرف زدن کار ديگری نکرده بودند به زندان بيفتند و به سختی شکنجه شوند. طنز انقلاب اين جا به اوج رسيد که آن‌هايی که به خاطر آزادی فکر و نفی شکنجه، انقلاب کرده بودند، خودشان، هم زندان ها را از اهل فکر وسياست پر کردند و هم آن ها را به شدت شکنجه دادند. اگر اين طنز نيست، پس چيست؟

سامان باربد

نامه ای سرگشاده به پیشگاه مقام معظم رهبری، حظرت آیت الله العظمی علی خامنه ای!

آقای تبریزیان عزیز

از مقاله سپاسگزارم. در رادیو و تلویزیون استرالیا می گویند، کسانی که باعث جدایی کودکان از خانوادهایشان شده اند، "نیت" بدی نداشته اند، به این کودکان، دست راستی ها "نسل گمشده" می گویند. کوین راد، نخست وزیر جدید، در پیام تاریخی خود آنها را "نسل دزدیده شده" خوانده است. او بی اعتنا به تبلغات (یا به قول اپوزیسیون ما: سم پاشی) رسانه ها، معذرت خواهی کرد. کاشکی این درسی باشد برای حاکمان ایران تا معذرت خواهی کنند ازجنایاتی که اینجا انجام می شود. در ایران، برای کشوری آماده ی جهش، قوانین بیابانگردانی را (شاید بنا به دستور یا پیشنهاد بعضی کسان) حاکم کرده اند که همه ی کشورهای پیشرفته، مدت هاست همه ی این حدود را با شرمساری کنار گذاشته اند. به قول احمد شاملو ما در کشوری زندگی می کنیم که فردای دیروز ما پریروز است. اگر در خامنه یی، هنوز نیروی استدلال نمرده است، باید بخصوص از این جنایت، معدرت بخواهد.

محسن کردی

اندر بی کسانگی ِ حزب ِ مشروطه و بی توشگی ِ کسان اش

والله.. آق سیامک، همونجور که برو بچه های اینجار خبر دارن، ما فقط وقتی چشممون به "آدم حسابی هایی" مثل شوما میافته یه دفه عشق تسبیح شامخسودمون گل میکونه.. اینه که شوما به دل نگیرین.

آقای سیامک، جنابعالی همچنان چیزی نگفتید!! البته ایندفعه کمتر شعر بافتید و من آن قسمتهایی که هذیان بود را اصلا نخواندم بلکه قسمتهای قابل فهم را خواندم. قابل فهم از نظر من آن قسمتهایی است که بشود با زبان فارسی که تا حد دبیرستان به دانش آموز ایرانی یاد داده اند آن را دریافت. بیش از آن را نه من که یک افسر ارتش بودم نیازمندم، نه آن مهندس شیمی که در ایران یا خارج ادمه تحصیل داد. من نه اجباری دارم که درکی از استعاره داشته باشم و نه زحمت این را به خود میدهم که بروم و کلمات مرده گاتها و متون مخصوص باستانشناسان را در بیاورم که یک وقت در مقابل شما "در نمانم". شما میخواهید با این ترفند خواننده را حقارت دهید که برود زبان مرده شما را یاد بگیرد نه که یک وقت بیسوات قلمداد نشود.. برو عمو..

راستش پرداختن به تمامی هذیانهای شما وقت زیادی از خوانندگان می گیرد. تا همینجاش هم به جایی نرسیدیم. می بینی که نوشته هایت نه مخاطبی یافت و نه حاصلی یافت. درست بنویس ببینم چی میگی؟ بلد نیستی فارسی حرف بزنی؟ خوب برو اکابر! اگر بری اکابر دیگه همچین هذیانی نمی گی؛ " ما بارها گفته ایم، که جمهوری، نزد ِ فلسفه ی ِ سیاسی، چیز نیست جز "امر ِ همگانی" که در کالبد ِ "حکومت ِ قانون" پیکرینه می شود. جمهوری ای که مردانی چون کانت و لاک از آن سخن می رانند، پادشاهی ای ست استوار بر قانون". آقا یک نفر دیگه غیر از ما لطفا به این بابا حالی کنه که داره هذیان میگه! آقا بجای این به زبان فارسی بگو نظام جمهوری نظامی است که در آن روابط میان انسانها بوسیله قانون معین میشود یا عینیت می یابد. (از کرامات شیخ ما چه عجب!) آیا این هذیان نیست که بگویید کانت و لاک وقتی از جمهوری سخن میگویند منظورشان نظامی پادشاهی استوار بر قانون است؟ یعنی می فرمایید که نظام جمهوری استوار بر قانون وجود ندارد؟ و اگر وجود داشته باشد بنا به برهان خلف (پسر این شامخسودو قایم کن)، از نظر شما چیزی بجز پادشاهی نیست؟ حال اگر نگاه به قوانین و اجرای آن است که توسط جمهور مردم تعیین میشود، این تفاوت دارد با نوع رژیم یک کشور که پادشاهی است یا جمهوری. کجا کانت و لاک گفته اند که نظام جمهوری (مثلا جمهوری آمریکا یا فرانسه) همان پادشاهی استوار بر قانون است؟ لابد منظورشان جمهوری انگلستان یا جمهوری عربستان سعودی بوده است! ببین، یخورده دوزشو کم کن... زیاد تو هپروت ماندن ضرر داره.

وقتی میگم به زبان فارسی بنویس باز این یک نمونه دیگرش؛ در فلسفه ی ِ سیاسی ِ ایرانشهری، امر ِ قانون امری ست نهادی شده. «خشثره وئیریه"، به مثابه ی ِ شهرائی و حکم رانی ِ برگزیدنی، آن لایه از فرمانرانی را در نگر دارد که در آن، مردمان، بر پایه ی ِ رای و خرد ِ آزاد ِ خویش، شیوه ی ِ گردانش ِ همبود ِ خود را خود، برمی گزینند. از این روزن، پادشاهی، گزینش-پایه است و چیزی نیست، جز فرمانروائی ِ مردمان بر مردمان". دوستان، این آقا معلوم نیست از کجا این عبارات را بیرون کشیده. به نظر من از خودش درمیاره میذاره به پای ایرانیان باستان. حضرت آقا، کجای تاریخ ایران را سراغ دارید که به قول شما پادشاهی گزینش پایه و به معنای فرمانراویی مردمان بر مردمان بوده باشد؟ یک مثال بزن! مثلا بگو دمکراسی در دوران فلان پادشاه برقرار بود. این سخن به شهادت تاریخ، گزافه ای بیش نیست. هرگز و هرگز و هرگز، چنین آموزه ای در تاریخ ایران قبل و پس از اسلام توسط هیچ فرمانروایی بکار گرفته نشده است. تمامی تاریخ ایران پادشاهی، بجز دوران پهلوی سراسر استبداد مطلق بوده است. آقا من خسته شدم. یکی دیگه حال تفریح داره یخورده با این سر به سر بزاره.

خارج از بحث، دوستانی که میخواهند از من ایراد بگیرند که نه به آن مقاله در مورد سانسور کلمات نامناسب نوشتنت و نه به این لحن با سیامک صحبت کردنت.. پاسخ من این است که هنوز قوانین جدیدی در این مورد تصویب نشده است لذا همچنان بر اساس پارادایم قبلی مینویسیم. دوم اینکه همانگونه که در همان مطلب آوردم، عصبیت، با خودش عصبیت میاره و این هم یک نمونه اش. من و سیامک با همان عصبیتی می نویسیم که سیامک و مزدک. این عصبیت بر روح کل سیاست ایران حاکم است و بسیار مضر. همین سیامک یک تنه میخواهد یک حزب را که سالها زحمت پشت آن خوابیده و دارد به سهم خود تلاشش را میکند را با چند مقاله و رجز خواندن در هم بکوبد و راهی را بجایش پیشنهاد کند که بنظر حاصل تفکر عوالم هپروت بیش نیاید. او خود از پس هیچ برنیامده اما برایش خرجی ندارد که حاصل زحمات دیگران را به هیچ شمارد. اگر اختیار به دستش بود حتما از فعالیت این حزب جلوگیری هم میکرد. با چنین اپوزیسیونی عجیب نیست که عمر جمهوری اسلامی تمام نشود. اینجا محلی نیست که برای جمهوری اسلامی دشمن فراهم آورد. اینجا محلی است که برای دشمنان جمهوری اسلامی، از دوستان دشمن میتراشد. ما همان خرچنگهایی هستیم که صیاد صید میکند و در ظرفی میریزد بدون درپوش. هر خرچنگی که کناره ظرف لیز را با زحمتی بخواهد بگیرد و بالا برود، چند خرچنگ دیگر لنگش را میگیرند و آویزان میشوند و او میافتد. آیا کسانی مثل ما میتوانند خود را از ظرف جمهوری اسلامی برهانند؟

رضا

اصولا عدم رعایت حدود و قوانین باعث ایجاد شدت عمل میشود. مثلا من رانندگانی را می شناسم که در طی سالها رانندگی هنوز جریمه نشده اند. آیااین افراد ضعیف النفس یا عقب مانده یا سازشکارند؟یا بلکه افرادی قانونمدار و محترم هستند؟چرا میزان جرایم رانندگی در ایران بسیار بیشتر از دیگر کشورهاست؟چون متاسفانه ما ایرانیها حاضر نیستیم از امکانات موجودمان برابر استفاده کنیم.درست است که مثلا خیابانهای شهر کم عرض و غیر استاندارد هست اما آیا برای همه نیست و من باید با حرکت در مسیر خلاف و ویراژدادن و... زودتر به مقصدم برسم؟ منظور من از این مقدمه(هرچند ناقص) توضیح این مطلب است که چرا کسانی که در این سایت می نویسند این قدر توان درک موقعیت سایت را ندارند که با استفاده از الفاظ رکیک و توهین باعث بروز تفکر سانسور می شوند.این دوستان اگر برای هرفحش و توهینی را که به مخیله راه میدهند، اینگونه بیندیشند که آیا اگر طرف مقابل به آنها بگوید چقدر خوششان می آید،خودبخود کمی تا قسمتی از فحاشیهایشان کم می شود(چون ممکن است برخی دوست داشته باشند برخی فحشها و توهین ها را بشنوند)با اینهمه تا کنون کسی فکر نکرده است که جناب توکلی از روی علاقه نوشته های فحش و توهین دار را نصب می کند بلکه همه میدانیم که ایشان سعی دارند یکی از آزادترین سایتها را داشته باشند و صد البته بهای آزادی سنگین است.پرندگانی که عادتا بدون درک درحین پرواز به ریختن فضولات خود مشغولند درک درستی ندارند که تولیدات خود را برروی مرسدس بنز ریخته اند یا پشت بام مخروبه خارج شهر.حال فکر نمی کنم که صاحب کارخانه بنز بخواهد برای حفظ اتومبیلهای خود از این فضولات به ماتحت پرندگان کیسه ببندد!تا آزادی است سوءاستفاده کنندگان از آن هم هست ، بنظر من به جای حذف کامنت ارجاع آن جهت اصلاح بهتر است.

چون بسته به سطح تربیت خانوادگی افراد امکان یکسان سازی ادبیات نوشتاری مردم ممکن نیست و با توجه به علایق سیاسی و اجتماعی افراد ادبیات آنها هم فرق می کند.مثلا از دید جناب بلوچ خائن برازنده شاه است ولی از نظر جناب کردی برازنده نیست.در مورد فحشهای چارواداری که توهین های شخصی است خطا معلوم است ولی اگر کسی باآوردن سند و دلیل واضح کسی را به ارتکاب خلافی ارتباط دهد دیگر این توهین نیست بلکه یک بار و جنبه حقوقی دارد.اینکه ما بگوئیم با توجه به قوانین مصوب حقوق بشر اگر حکومتی یا شخصی اجازه آزادی عقیده و بیان به مردم ندهد متخلف وضد آن قانون است توهین محسوب نمی شود بلکه بیان یک صفت اجرایی فرد است ولی طبعا اگر بنده بخاطر یک خلاف عملی مسر ایکس آمریکایی به مرحوم جرج واشنگتن فحش خواهر ومادر بدهم نشانگر بی منطقی و عقده های روانیم است وبس.

ضمنا روش پیشنهادی جناب ساوالان در بایکوت افراد فحاش هم جالب توجه است.مثلا بنده جز یکی دوبار با اینگونه افراد مخاطب نشده ام البته طبعا واکنش به این حرف اینست که از نظر ایشان بنده عددی نیستم که حتی قابل فحش باشم!!خوب این از مناعت طبع ایشان است ولی عدم تحریک چنین افرادی با بایکوت و عدم پاسخگویی هم روش قابل آزمایش و محترمانه ای است.بهرحال سانسور آخرین گزینه است!!!!!

سامان باربد

اندر بی کسانگی ِ حزب ِ مشروطه و بی توشگی ِ کسان اش

آقای سیامک ایرانی.

بحث شما آنجا که به محسن کردی می پردازید از روال منطقی دور می شود. به نظر می رسد، چیزی شخصی درمیان هست که ربطی به نتیجه گیری ندارد. اما در باره ی جمهوری: چیزی که من از جمهوری می فهمم اینست: جمهوری یعنی پادشاهی همگان. برای همین هم طرفدار جمهوری هستم، بگذار همگان حکومت کنند. با انتخاب رئیس جمهور خود را کسی بدانید که در سرنوشت کشورش و جهان موثر است. نمی دانم چرا شما از ترس پدر به دامن پدر بزرگ می پرید. پدر و پدر بزرگ یکی ست. این ها هردو یک مفهوم اند. آزادی در رستگاری ست فقط یک راه هست و آن اینست: رای همگان.

راد از اهواز

نامه ای سرگشاده به پیشگاه مقام معظم رهبری، حظرت آیت الله العظمی علی خامنه ای!

برای خامنه ای ( حذف کلمه آقا تعمدی است ) مهم این است که بتوانند توجیه و تفسیر عوام گول زن داشته باشند , از هیچ کناهی رویگردان نیستند و هیچگاه نیز عذر خواهی نخواهند کرد , کدام دزد و جنایتکاری را دیده باشید که زمانی از روی تعقل و خرد و تفکر در مقابل مردم بایستد و عذر خواهی کند . آنکه عذر خواهی میکند روشنفکر منطقی است که حق و ناحق را قبول دارد نه عده ای فالانژ که با بسم الله چاقو میکشند و با الله اکبر سرمیبرند. جناب آقای تبریزیان آنکه در آینده جلوی ملت می ایستد و شرمگینانه عذر خواهی میکند ما هستیم , ما به خاطر عدم توانائی در ایجاد اتحاد و ارائه یک آلترناتیو به جنبش و عدم توان معرفی جایگزین به ملت .

کیانوش توکلی

نظرخواهی پیرامون بخش کامنتها

سلام

محسن کردی گرامی و همین طور دوستان اردشیر , شهاب و شهاب فیضی ؛ رضا ؛ سبلان و ....که پاسخ به نظر سنجی داده اند؛ بگذار برایتان قدری درد دل کنم

این بخش اظهارنظر که طرفداران زیادی دارد؛ ولی برای من ؛ مایه نگرانی روزانه شده است وقتی سرکار و یا برای کاری بیرون از خانه هستم ...... دلم تاپ تاپ می کند که نکند که کسی علیه شخص دیگری به جای اظهار نظر فحشی نوشته باشد ....

هر چند که این سایت سردبیر ندارد و منهم یکی از از گردانندگان سایت هستم ولی خوب وبد سایت را از چشم من می بنیند

مثلا نویسنده ای مطلبی در سایت فرهنگ و هنر_ که از مجموعه گروه اینترنتی ماست _مقاله ای ارسال کرده است منهم مطلب را از انجا که موضوع سیاسی بود به نقل از آن سایت ؛ در ایران گلوبال چاپ کردیم و چند نفری هم کامنت گذاشته بودند و چیز بدی هم ننوشته بودند ولی همکارم در سایت فرهنگی برایم نوشت کامنت را حذف کن چرا که نویسند ه مقاله ؛ با دیدن کامنت ها ی انتقادی حالش بد می شود گفتم من ناگزیرم هر دو را یعنی مقاله و کامنت را باهم بردارم .....

بعبارتی برخی از نویسندگان ؛ وقتی پای مقاله شان ؛کامنت(خوب و یا بد ) گذاشته می شود ؛ فکر می کند که اینها بدستور و یا توافق کیانوش توکلی گذاشته شد

از طرف دیگر نویسندگانی هستند که از اینکه در پای مقالاتشان کامنت (بد و یا خوب ) گذاشته می شود نه تنها ناراحت نمی شوند بلکه این احساس را دارند که نوشته شان مورد توجه قرار گرفته است بنابراین موضوع فقط کامنت گذار بد و یا منتقد نیست بلکه نویسنده ای که هنوز خود را با دنیای دیجتالی عادت نداده است هنوز در دنیای مطبوعات کاغذی زندگی می کند؛ هنوز دوست دارد پشت دیوار های سنگی مقاله بنویسد و ان را از پشت دیوار به داخل حیات مردم پرتاپ کند که "توده ها "بخوانند و آگاه شوند؛ مواجه ایم

نویسنده در دنیای دیجتالی باید پوست کلفت باشد چرا که نوشته او مطلب شخصی نیست و به سرنوشت یک کشور و یا حتی همه جهان ربط پیدا می کند بنابراین در عصری که هر کسی می تواند با صرف 5 دقیقه انهم بطور مجانی وبلاگی را روبراه کند و هر چه دلش خواست نقد کند و به دیگران بد و بیراه بگوید و ان را در شبکه جهانی اینترنت قرار دهد ....و تا کنون هم حدااقل هیج سایت و وبلاگ ایرانی از سوی سرور و کشور ی جریمه و یا مجازات نشده است

دوستان موضوع جنبه عملی و امورشی داردپپپپپپپ؛ بطور مثال :

محسن کردی بارها نوشت ؛ راه حل این مشکل ؛ دو زمانه کردن کامنت ها ست خوب گیریم دو زمانه کردیم ؛ من به تنهایی که نمی توانم همه کارها را انجام دهم؛ همکاران سایت هم بایستی در این کار شرکت کنند و به کامنتی اجازه انتشار دهند و تعدادی را هم "سر به نیست" کنند؛ خوب با چه معیاری بایستی این کاررا انجام دهند که نظری را بجای کامنت غیر مجاز پاک نکرده باشند .

ایا هر کسی حق دارد با سلیقه و تمایل سیاسی خود کامنتی را حذف و یا انتشار دهد ؛ برای تهیه یک معیار مشترک و پذیرفته شده بود که ان نظر سنجی به ذهنم رسید که در سایت انتشار دهم

هر وقت که بسراغ سایت می روم اول اظهار نظر را کلیک می کنم ؛ امروز صبح که از خواب بیدار شدم ؛ یکی نوشته بود :" لعنت بر خمینی و رجوی !" لحظه ای مکث کردم و آن شعار را حذف کردم با خودم گفتم فردا یکی دیگر می اید یک چیز دیگر می نویسد .....

آیدین تبریزی

نظرخواهی پیرامون بخش کامنتها

مواردی که باید ادیت شود:

- کلمات رکیک در مورد دوست و دشمن

_ توهین مستقیم به اشخاص حقیقی : آقای کردی حرف خوبی زده اند بعضی وقتها بهتر است منظورمان را با جملات مجهول و کلی بدون اشاره مستقیم به مخاطب بنویسیم. این خود هنری است. مثلا وقتی یک حرفی را غیر معقول می دانیم درست تر است بگوییم که این طرز فکر احمقانه است ولی نباید گفت تو احمقی! یعنی باید طرز فکر طرف مقابل را نقد کنیم و حتی آن را احمقانه، دروغ، خیانت، ... بنامیم. البته من تا آنجا ممکن است این روش را هم خیلی به ندرت به کار می برم.

_ توهین به صاحبان مذاهب بویژه مسلمان (البته نقد ادیان و ایدوئولوزی ها با توهین به صاحبان آن تفکرات متفاوت است): همانطور که نمی توان هیچ کسی را نمی توان احمق، نادان ... نامید، خدا، پیامبر و امامان هم کمتر از انسانهای معمولی نیستند. می توان افکارشان، اعمالشان را احمقانه یا وحشیانه نامید ولی خودشان را نه. هرچند باز در استفاده از این اصطلاحات تند و تحریک آمیز هیچ خیری نهفته نیست.

_ اگهی تبلیغی و یا هر موضوع تبلیغی برای حزب و گروه خاصی و یا اصولا انچه اظهار نظر نیست

اما کامنتهای با اسم مستعار را نمی توان حذف کرد، چون اولا نمی توان مستعار بودن یا نبودن را ثابت کرد ثانیا در کشوری که آزادی بیان هزینه سنگین دارد، استفاده از نام مستعار به فرد آزادی بیان می بخشد.

چرا دوزمانه نه!

آقای توکلی حق دارند با توجه به حجم کامنتهایی که بعضی روزها گذاشته می شود، این کار می تواند بسیار وقت گیر باشد و حتی روند بحثها را به تاخیر بیاندازد. ثانیا این کامنت گذارانی که من می بینم الان که نظرشان مستقیما منتشر می شود، باز معترضند و با دوزمانه شدن به جای بحث سیاسی، هر روز آقای توکلی باید به شکایات متعددی از سوی کسانی که نظرشان حذف شده جوابگو باشند! از طرف دیگر ایران گلوبال می خواهد به یکی از پر خواننده ترین سایتها تبدیل شود و در آن صورت تعداد کامنتها هم زیاد خواهد شد. ثالثا سیستم دو زمانه در بسیاری از سایتهای دیگر هم تجربه شده و نتوانسته اعتماد خواننده را جلب کند. همه شاهدند که در اینجا ما پانترکها!؟ بیشتر از همه فحش می خوریم ولی من شیوه منحصر به فرد خودم را دارم. من وقتی کامنتی را می خوانم خودم آن را سانسور می کنم و فحش هایش را اصلا نمی خوانم و دنبال آن هستم تا ببینم حرفش چیست و بعد فقط به آن حرفش پاسخ می دهم. این شیوه خیلی موثر افتاده و همه شاهدند که به ندرت کار من با خوانندگان به سرنوشت آقایان سیامک ایرانی و مزدک دچار شده. اما پیشنهاد من این است که تا آنجا که ممکن است کامنتها ادیت شود و فقط جای کلمات رکیک و توهین آمیز ... گذاشته شود. یعنی همان سانسوری که من در ذهن خودم می کنم ندیدن توهین ها و گشتن دنبال حرف حساب. البته بعضی ها فقط سرتاسر فحش می نویسند که چاره ای جز حذف وجود ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.