رفتن به محتوای اصلی

مشکل زنان ایران از دین است؟
25.01.2008 - 07:26

کریم از طرف ساولان

نظر به اینکه آقای ساولان رفته اند گل بچینند از طرف ایشان خطاب به atta یک کامنت میگذارم که حق پانترکها ضایع نشود. ما رفتیم و به آن سایت مزدور بی بی سی سر زدیم که همه میدونن ضد اسلام و دست صهیونیستهاست. اون جام کنده کاری تصویر شکار یکی از این وحشی های ساسانی است که دارد حیوان بیچاره را با نیزه سوراخ می کند. استاد پورپیرا در جلد صدو بیست و یکم تاریخ پانزده هزار ساله ترکیه کبیر ترک مدارکی غیر قابل انکار را رائه می کند که بر اساس آن درست صدسالی قبل از میلاد حضرت رسول یک جهانگرد صهیونیست از اسرائیل سوار شتر شده و به پارس گردی می پردازد و عکسی از این صحنه شنیع می گیرد. بعد از ظهور عکس، هرچه در اصفهان به دنبال یک صنعتکار می گردد که بدهد آن عکس را برایش روی یک سینی طلا نقش برجسته کند کسی را پیدا نمی کند لذا بناچار تلگرافی از آتاتورک ویزا می گیرد و به استانبول عزیمت می کند. در آنجا یک صنعتگر دست چندم و ناشناس و ناشی ترک که مشغول قلمکاری برنامه مایکروسافت روی بزرگترین حافظه کامپیوتری ژاپنی ها بود (البته ژاپنی ها مدتها در صف منتظر بودند) میدهد و آن صنعتکار شریف ترک به سه سوت این نقش را روی این سینی ایجاد می کند. آن یهودی صهیونیست هم که باز استاد پورپیرا با اسناد غیر قابل انکار وابستگی او را به بوش و موشه دایان به اثبات رسانده آن سینی را به گلدامایر نخست وزیر وقت و او نیز به ملکه انگلیس میرساند و امروز صهیونیزم جهانی از طریق سایت بی بی سی به تحریف تاریخ ترکها پرداخته و این اثر را به ساسانیان نسبت میدهد.

نسخه ای هم برای مردم بنويسيد

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

آقای مستشار راديو اسراييل و دوستان مشابه ايشان که يکديگر را خوب در اين سايت پيدا کرده اند به جای نسخه پيچی برای مااپوزيسيون سرنگونی طلب و بر خلاف ايشان نادان و بيمار، بهتر است در پی يافتن دارويی برای درمان نفرت روز افرون مردم ايران از آدمکشی های سروران اسراييلی خود در سرتاسر فلسطين و اين روز ها در نوار غزه باشند و به آن ها بياموزند که حق ندارند آخوند های جانی ايران را با دولتمردن و فرماندهان و سربازان دلير اسراييل که برای دفاع از خود، کودکان فلسطينی را به جرم تروريست بودن می کشند مقايسه کنند و پيوسته به هر مناسبتی نفرت خودرا از اين سروران اعلام دارند. مگر نه اين است که به گفته ایشان و امثال ايشان فلسطينی ها از کوچک و بزرگ طرفدار شکنجه گران در ايران هستند؟ و شصت سال قتل عام مردم فلسطين به وسيله اسراييل به دليل انتخاب حماس در چند سال پيش توسط اين بی فرهنگ های سوسمارخوار است؟ و اين مردم در انتخابات دموکراتيکی که زير نظر اتحاديه اروپا برگزار شد به کسانی رأی داده اند که برخلاف اين نسخه پيچ محترم در اروپا، در سرزمين خودشان نه می فهمند و نه می بينند که اين تروريست ها به گفته ايشان و دوستان ايران گلوباليشان بچه های آن ها را سپر خودشان می کنند؟

ناصر مستشار

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

امان ازاشخاصي که دم از معرفت وعدالت مي زنند اما مانند رژيم اسلامي پشت حماس اسلامي ايستند؟گيريم که حماسي ها بتواند حکومت خود را تشکيل بدهند آيا تو اي ايراني به ظاهر دگر انديش مي تواني در پناه دولت حماس مثلا ادامه تحصيل بدهي يا در يک رستوران مانند کشور هاي اروپائي که بعضي ايراني تبار هاي طرفدار حماس آيا آزادنه يک شيشه آبجو خنک بنوشي بدون آنکه تحت تعقيب قرار بگيري يا زنداني بشوي يا مثلا 80 ضريه نوش جاني نمائي؟چرا راه دور مي رويم و نمي گوئيم که آيا با دوست دخترت يا همسرت مي تواني در خيابانهاي تحت تسلط حماس راه بروي و مورد مواخذه قرار نگيري؟اي ايراني نگون بختي که از حماس دفاع مي کني واي تو که مملکتت را ويران کردي واي که تو با دستان خودت را به زندان 1400 سال پيش گرفتار کردي چرا هنوز درس نمي گيري؟آيا 30 سال شکنجه وبدبختي و آورگي ومرگ بس نيست که بر سرت آمده است؟ به من نگو که لياقتم همين جمهوري اسلامي است چونکه قلبا اين نظام را نمي خواهي و بخاطر همين براي زندگي به خارج کشور آمده ائي! چرا از تجربيات وعلوم و جهانيان نمي خواهي بياموزي؟آيا مي خواهي به من بگوئي فطرتا پست تينت بدنيا آمده ائي چون بعداز تولد زير گوشت اذان خوانده اند و تورا حزب الهي بدنيا آورده اند تا جان در بدن داري بگوئي حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله واز حماس دفاع بکني ؟اگر خيلي عاشق فلسطيني ها هستي لا اقل از بخشي که منطقي رفتار ميکند ومتمدن هست دفاع کن! حالا چون رژيم اسلامي چشم ديدن بخش متمدن تر فلسطيني ها را ندارد توهم به همان سياق آخوندها از آنها تبعيت مي کني واز بخش مترقي وصلح طلب دفاع نمي کني؟چرا مانند رژيم بدنبال جنگ هستي نه صلح؟ کمي فکر کن اي در به در شده ايراني! کمي به فکر ملت خودت باش!

ساوالان

خانم شیرین عبادی یک معما؟

خانم افشار

آیا براستی گمان می کنید ، مشکل زنان ایران از دین است ؟ در جوامعی که زنان آزادتر هستند دینی وجود ندارد ؟ نه خواهر من ، با کمال تاسف باید بعرض برسانم ، این اسلام نیست که محدودیتهای مدنی را توجیه کرده و میکند ، بلکه بر عکس محدودیتهای مدنی هستند که اسلام را مطابق میل حاکمان توجیه و تبیین می کند . و باز هزاران تاسف که مدت ها است ، سرناهای روشن فکری ما سر تنگ ندارد و آواهای گوش خراشی که در سالن سیاست و فرهنگ ملی سر می دهند، یکسره از دم گشاد نواخته می شود. روشنفکران قرن اخیر بجای مبارزه با قاتلان قربانیان را سرزنش می کند . بجای گشودن زنجیر از پای اسیران ، زنجیر را تقویت می کند . آنان بجای حذف میکرب از تن بیمار ، در صدد کشتن بیمار هستند . آیا حقیقتاً مشکل این روشنفکران حقوق بشر است یا با اسلام دشمنی دارند و چون ملت را مسلمان می یابند حمله را غیر مستقیم انجام میدهند ؟ اگر درد حقوق بشر داریم چرا آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم ؟ آیا تاکنون سری به قرآن مسلمین زده اید تا ببینید آنچه در جستجویش هستید ، به کمال دارد و نیازی به جنگ در دو جبهه ملت و حاکمیت وجود ندارد ؟ به نمونه های زیر که 1400 سال قبل بر بشر ارائه شده توجه کنید و مقایسه کنید با حقوق بشری که در مهد آن فرانسه ، زنان بخاطر «روسری" از حق تحصیل محروم میشوند ، به بوش اجازه میدهد از آن سر دنیا برای «تامین حقوق بشر" به عراق و افغانستان لشکر کشی کند و هزاران زن و کودک بی دفاع را به خاک و خون کشد . فلسطینیان را در نوار غزه بصورت دسته جمعی مجازات کند ، گیریم که رهبران آنها مجرم باشند . خواهر من ، من مدافع بی عدالتی های جاری در کشور خود نیستم ، از خانم عبادی هم دفاع نمیکنم که اصلاً قابل دفاع نمیدانم ، خودم از قربانیان آن بیعدالتی هستم ، اما راه برقراری عدالت و تامین حقوق بشر را در مبارزه با معتقدات مردم نمیدانم :

«ستم کنندگان بر مردم و آنان که به ناحق در زمین سرکشی می کنند، شایسته ی مواخذه اند و بر آنان عذابی سخت مقرر است". (شوری : ۴۲)

«به مادر، به پدر، به اقوام، یتیمان، بی چیزان، همسایگان، دوستان، رهگذران، مسافران، بندگان و زیردستان نیکی کنید که خداوند به خود پسندان عنایتی ندارد" (نسا :۳۶)

«خداوند شما را به عدالت، مهربانی، رعایت دیگران و دوری از نادرستی و گردن کشی فرامی خواند". (نحل : ۹۰)

«اقوام دیگر را حقیر نشمارید، دچار بدگمانی نباشید، خبرچینی نکنید". (حجرات ۱۱ و ۱۲)

«در راه خدا بجنگید، اما تجاوز نکنید، خداوند متجاوزان را نمی پسندد". (بقره : ۱۹۰)

«جانب عدالت را نگه دارید و حقیقت را بگویید، هر چند به سود شما یا والدین و خویشان شما نباشد. غنی و فقیر در نظرتان یکسان باشد و از هوای نفس پیروی نکنید". (نساء : ۱۳۵)

«یتیم را میازارید و فقیر را از خود مرانید". (ضحی : ۹ و ۱۰)

«بر باطل لباس حق نپوشانید و حق را آگاهانه زیر پا نگذارید". (بقره : ۳۲)

. قرآن استحکام بنیان هستی فردی و جمعی را موکول به رعایت هایی می داند که در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منزه ساز است و این بیان تنها جزء کوچک کتابی است که ۱۴۰۰ سال مقدم بر تدوین منشور حقوق بشر، آدمی را به اعتدال، سلام، صلح، امنیت و دوستی سفارش کرده و به منکران و متکبران جزای هول آور و به مومنان و پیروان پاداشی را وعده داده است که باورمندان را در تبعیت از راه درست، لحظه ای دچار تردید نمی کند.

مزدک

نوشته کوتاهی در باره سایت های اینترنتی!

جناب ساوالان ما بالاخره نفهمیدیم که پیغمبر جنابعالی محمد است یا جناب پورپیراه!از قرآن برات اراجیف محمد را سند وحشیگریش می آوریم می پری و مارا به خواندن اراجیف پورپیرا رجوع میدی.از طرفی عربی را تا قرن دوم و سوم زبانی که دارای قواعدی برای نوشتن باشد نمی دانی ولی اراجیف محمد را قبول داری و بعنوان کتاب و نوشته های مقدس برخ مردم میکشی!پسرجان اسلام و مسلمین کارشان از اینها گذشته راه نجاتی برای بیضه اسلام نیست که نیست و بی خود وقت و زندگی و جوانیت را صرف این اراجیف نکن .برو دنبال علم و تخصص و کاری که هم منفعتی برای خودت و هم برای مردم داشته باشد.برو جانم خرد خود را بکار گیر و افسار دست ارازل و اوباشی که نان دین خورند و زحمت مردم دارند نده!

سالار

فرآيند نهادينه شدن تبعيض عليه اقليت‌ها در ايران "بخش ششم"

آقا ساسان بحث جالبی بود .نوشته هایت کاملآ درست است. این قطره ای از دریا بود.ما کردها بخصوص ما کردهای شیعه اکنون آگاه شده ایم .اگر اکنون کردهای شیعه خیلیها هنوز با رژیم ایران هستند اما مطمآ بیش از 90 در صد کردستان فدرال میخواهند،البته به همان اندازه کردهای سنی هم خود فروش داریم ولی اکنون جامعه کرد بیش از هر زمانی ملیت و آزادی کردستان را طلب می کنند. زنده باد آزادیخواهان کرد،ترک،فارس،عرب،بلوچ و ترکمن.البته لازم به یاد آوری است که قبلآ کردهای ایران خودمختاری میخواستند اما اکنون فدرالی و اگر این خواسته ها هم بر آورده نشود در مدت کوتاهی حق استقلال محفوظ است.

سام قندچي

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

دوست عزيز آقاي ناصر مستشار،

عزيز اين عاليجنابان کشور زير سلطه حماس را براي زندگي انتخاب نخواهند کرد همانظور که در گذشته هم ويتنام و شوروي و چين را تبليغ کردند ولي آمريکا و اروپا را براي زندگي انتخاب کردند. به ياد برتراند راسل ميافتم که در سالهاي 1920 نوشته بود سوسياليستهائي که در انگليس زمان خود ميشناخت بجه هاي خودشان را به مدرسه خصوصي ميفرستادند. اين داستان موضع چپي هاي ايران بر سر فلسطين و اعراب نيز مثل موضع چپي هاي آمريکا بر سر صدام و جمهوري اسلامي است. اين ها *سنت* براي چپ شده است و کسي درباره اش فکر نميکند. شما هم تا حرف بزني صهيونيست ناميده خواهي شد. من که سالها قبل تصميم گرفتم نظرم را روشن بنويسم که گرچه رفتار اسرائيل با مهاجرين فلسطيني بعنوان شهروند درجه دوم را مجکوم ميکنم و فکر ميکنم آن کشور نياز به جنبشي نظير جنبش حقوق بشر مارتين لوتر کينگ دارد ولي در عين حال فکر ميکنم اسرائيل تنها کشور خاورميانه است که براي شهروندانش دموکراسي دارد. البته مثل آمريکاي قديم که سياهان را شهروند مساوي نميديد اسرائيل هم فلسطينيان را شهروند مساوي نمينيدند ولي اقلاً با آنها که شهروندشان ميداند دموکراتيک رفتار ميکند در صورتيکه همه کشورهاي عربي و ترکيه و ايران و پاکستان براي شهروندانشان هم دموکراتيک نيستند

http://www.ghandchi.com/465-IRI-IsraelWar.htm

http://www.ghandchi.com/85-AboutIsrael.htm

ساوالان

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

آقای مشتسار

شما بهتر از من میدانید که در روزهای اخیر هزاران نفر در گوشه و کنار دنیا به حمایت از مردم ستمدیده فلسطین در نوار غزه به خیابانها ریخته و اعمال ضد بشری رژیم اسرائیل را محکوم می کنند . آیا آنها قصد دارند بمحض تشکیل دولت «حماس" به نوار غزه بروند و «در پناه دولت حماس" ادامه تحصیل بدهند ؟ یا در رستورانهای آنجا « يک شيشه آبجو خنک" بنوشند ؟ آنها جایی برای گردش با همسر یا «دوست دختر" خود ندارند و منتظر تشکیل دولت «حماس" هستند ؟ دوست عزیز اینهمه کاسبکارانه اندیشیدن دون شان انسان نیست ؟ انصاف کنید ، آنهایی که حتی در حرف زدن نیز بفکر سود و زیان شخصی هستند «پست طینت" هستند یا آنان که نمیخواهند همنوعان شان را در عذاب و مصیبت ببینند ؟

آقای مستشار ، با کمال تاسف از لابلای کلمات شما ، دین ستیزی افراطی و فاقد منطق بوضوح عیان است . حداقل به اندازه «یهودیان فرانسه" انصاف داشته باش . آقای مستشار ، آن کودکان نگون بخت که در محاصره قرار گرفته اند و زندگی شان (نه رفاه و آزادی شان) در معرض تهدید قرار گرفته چه جرمی دارند ؟ آقای محترم ، حتی در جنگهای کلاسیک نیز کسی مجاز به آزار و اذیت کودکان و زنان و پیران نیست ، اگرچه منادیان حقوق بشر آن را هم نادیده میگیرند .

این اقدام اسرائیل نه یک جنگ دفاعی ، که جنایت علیه بشریت است . چرا بنام مخالفت با جمهوری اسلامی ، انسانیت را زیر پا می گذارید ؟ چرا زمانی که صحبت از حمله احتمالی آمریکا به ایران بود بالااتفاق با آن مخالفت میکردید ؟ آیا میخواستید از جمهوری اسلامی حمایت کنید یا مردم ایران ؟ پس چرا بنام مخالفت با «حماس" کشتار مردم نوار غزه را مجاز میشمارید ؟ آقای مستشار ، این قبیل موضعگیری های بی منطق خارج نشینان است که اعتماد مردم ایران را از آنها سلب کرده است و سی سال است به دور خود می چرخند و کاری از پیش نمی برند ، همین افکار است که بین شما و مردم فاصله انداخته است و خود دلیل آن را نمیدانید .

بهروز ستوده

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

آقای مستشار عزیز

فرقه ها و گروههای چند نفره ای که غالباً از آنها به عنوان اپوزیسیون یاد می شود بلحاظ بنیان و ساخت تفکر مذهبی شان تفاوت چندانی با جمهوری اسلامی ندارند . مطلق گرائی و تعصب کور و رابطه مرید و مرادی با رهبری و روحیه شهید پروری و مقدس سازی و....می توان لیست بلندی از وجوه مشترک اپوزیسیون سنتی ایران با حکومت اسلامی تهیه کردو نشان داد که همه از یکجا آب میخورند با این تفاوت که یکی محمد وعلی را به پیغمبری و نجات بخشی قبول کرده آن دیگری لنین و استالین را و دسته ای هم رضاشاه ومحمدرضا شاه را . بنابراین با انسانهائی که هنوز به استقلال فکری نرسیده و نیاز به پیامبر و قهرمانی دارند که از آن منبع الهام بگیرند نمی توان برای یک دمکراسی واقعی و ساختن جامعه ای مدرن و مدنی همراه شد . تنها نقطه ای که می توان به آن امید بست اتحاد عقل های مستقل و مُدرن است تا این تجمع در آینده بتواندزمینه ی وحدت نیروهای مترقی و مدرن جامعه را فراهم سازد. چون همانطوریکه شما بدرستی در مقاله خود توضیح داده اید این اپوزیسیون کهنه و پوسیده است و چیزی هم که کهنه باشد امکان رشد یابندگی و تغییر از آن سلب شده است و بیهوده نباید دل را به آن خوش داشت که تغییری در آن صورت بگیرد .

ناصر مستشار

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

آقاي ساولان

همانطور يکه قبلا براي شما توضيح دادم بار ديگر تاکيد مي نمايم بنده از شما بسيار هومان تر فکر مي کنم اما هيچگاه سياست را قرباني احساسات زود گذر نخواهم کرد چون يک بار به اين عمل کودکانه دست زدم و هيولائي بنام حکومت اسلامي بدست تک تک ما در ايران به قدرت رسيد وتمام ايران ومنطقه را به آشوب کشانده است وهيچ معلوم نيست به چه هزينه ائي از دست اين طاعوني که خود را اسلامي هم معرفي مي کند خلاص خواهيم شد! همين جمهوري اسلامي بطور شبانه و روزي در جمهوري آذربايجان مشغول تربيت تروريست و خرابکاري است تا آنجا را هم به زير حيطه خود بکاشند اگر شما خيلي دلتان براي حماس مي سوزد پس بگذاريد نيروي حزب الله که در جمهوري آذربايجان از پايگاه وسيعي نيز برخوردار هستند رشد نمايد؟پس چرا مخالف هستيد؟من مي گويم فاجعه ائي را که در ايران اتفاق افتاده است را با دستان وحمايت خودمان که همه ما مخالفان اين رژيم مورد تهديد جمهوري اسلامي نيزهستيم به کشور هاي ديگر صادر نکنيم!وقتي مردم را در خيابانها ديديم دست وپاي خودمان را گم نکنيم واحساساتي نشويم!اگر به راي مردم خيلي معتقد هستيد پس به راي آنهائي که با 17 ميليون به احمدي نژادي که ايران ومنطقه را بسوي جهنم هدايت مي کند راي دادند تا پول نفت بر سفره هايشان بيايد پس احترام بگذاريد! من مي گويم در خط وخواست هاي اهريمني رهبران جمهوري اسلامي قرار نگيريم!من مي گويم ما مخالفان نظام حاکم بر ايران طوري موضع گيري نکنيم که رهبران اسلامي شاد بشوند و ما ناخودآگاه در خدمت اهداف نظام اسلامي قرار نگيريم! 180 ميليون عرب براحتي مي توانند از حماس دفاع نمايند چرا نمي کنند؟ چرا بايد من ايراني که همرزمم در سنندج کشته مي شود وشبانه قبرش را بتون مي کنند تا پزشک قانوني به آن دسترسي نداشته باشد از حماس دفاع کنم که همين حماس به اندازه جمهوري اسلامي خواهان نابودي همان دانشجوي سنندجي است؟

ساوالان

اپوزیسیون کهنه ائی که به مرحله نوین گام بر می دارد!

واقعاً عجیب و باور نکردنی است . این روشنفکران خارج نشین خیلی «کاسب" شده اند و حرکتهای اجتماعی را نیز مانند تجارت ارزیابی میکنند . آقای قندچی چون میدانند حمایت کنندگان ایرانی فلسطین ، « کشور زير سلطه حماس را براي زندگي انتخاب نخواهند کرد" آنها را در گروه «چپ" دسته بندی میکند که بطور «سنتی"ی از فلسطین و چین و ویتنام حمایت کرده اند بنابر این حمایت آنها آگاهانه و در پاسخ به ندای وجدان نیست بلکه برحسب «عادت" است ، البته ترک عادت هم موجب مرض خواهد شد ، پس چرا حمایت نکنند و مریض! شوند ؟ (داد و ستد ) . سلطنت طلبان هم لابد بنا بر «سنت" مقتدایشان «آریامهر" دوست اسرائیل هستند . میماند مابقی نظیر بنده که ، قبلاً با کامنتهای خود ، خودم را لو داده ام و میدانند «چپ" نیتم ، اگر هزار ایه و قسم بیاورم که از انسانیت حمایت میکنم نه از حکومتهای حامی حماس ، کسی باور نخواهد کرد . بنابر این بنده و امثال بنده هم در لیست حامیان جمهوری اسلامی و سوریه قرار میگیریم که برای «حفظ سلطه" خودمان و استفاده های کلان از رانتهای! مربوطه در این وادی سینه چاک میکنیم . یعنی هم حامیان فلسطین ، هم حامیان اسرائیل تبدیل میشوند به مشتی تاجر که لحظه ای «چرتکه" را بر زمین نمیگذارد .

تازه اینها آن بخش از اپوزیسیون را تشکیل میدهند که بر ضعف آن واقف شده و برای کارآمدی اپوزیسیون طرح های «جدید" ارائه میدهند . بعبارت دیگر باید سی سال دیگر این طرح ها را آزمایش کنیم ! من به همه آقایان قول میدهم بعداز سی سال باز هم به همین نقطه امروزی بازگشت خواهند فرمود . مادامیکه روشنفکر ایرانی ، به ملت و باورهای آن احترام نگذارد ، مادامیکه به همسایگان کشور همانند انسانهایی مثل خود نگاه نکند ، مادامیکه از خودبزرگ بینی افراطی و حقیر شمردن دیگران دست برندارد ، در بر همین پاشنه خواهد چرخید و چه بهتر که مانند همان طیفی که بنا به گفته آقای مستشار عالم سیاست را طلاق داده و به زندگی خود مشغول هستند ، به خانه و زندگی خودشان برسند و با «دوست دختر" و همسر خود آبجو خنک نوش جان کنند و بیخیال همه!!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.