رفتن به محتوای اصلی

چرا دانشجویان چپ و لیبرال!!
18.01.2008 - 15:50

ناصر مستشار

چهلمین سال خاموشی جهان پهلوان تختی و رمز جاودانگی او در دل مردم ایران. تیتر مقاله

ما بايد نگاهي نوين به اسطوره تختي از يک منظر بسيار زنده و پويا داشته باشيم که مقاله شما اين پيام را در خود داشت.آقاي ستوده از شما سئوالي دارم؟ غلامرضا تختي که طرفدار مليون ومصدق بود اما همه ما مي دانيم که کاشاني و خميني واکثريت زعماي مذهب شيعه تا به امروز ضد مصدق بودند وهستند وخواهند بود وهمواره در برابر مردم سالاري مصدق نيز خواهند ايستاد چراکه آنها به اقامه شريعت مقدس اثني عشري وامام زمان معتقدند نه قانوني که از مردم ناشي شود! اگر تختي زنده مي ماند و بعد از انقلاب ارتجاعي و اسلامي ، مصدق ستيزي خميني را مشاهده مي کرد چه حادثه ائي بوجود مي آمد؟ پس قاعدا بايد روبروي خميني مي ايستاد؟ آيا تختي از تضاد کاشاني و شاگردانش مانند خميني با مصدق بطور کامل مطلع بود؟ بنظر من بزرگترين بي تدبيري شاه در اين بود که هرچه ميدان فعاليت مذهبي هاي قدرت طلب را آزاد گذاشته بود اما همه در ها را بروي سکولار ها و ملي گراها بسته بود ونيروئي در صحنه باقي نمانده بود که در مقابل زياد ه خواهي ملايان به افشاگري ومقابله برخيزند.شاه که خود به خرافات آلوده بود هرگاه خواست جلوي ملاها بايستاد ناتوان از آب در آمد.ملاها همواره آغاز مبارزه با خاندان پهلوي را از سال 1342 اعلام مي کنند و به قبل از آن رژيم کاري ندارند و به هيچ وجه مانند ديگر نيروهاي سياسي سال 1332را منشاء مبارزه خود نمي دانند چون خود در شکل گيري حکومت کودتا شرکت داشتند.مهارت آخوند ها در اين بود که ابتدا مي خواستند مصدق را که محبوبيت ملي داشت را از دولت براندازند وسپس خود به تنهائي با شاه به مقابله برخيزند که همين شد ودر روز معين آخوند ها با حمايت انگليسي ها به قدرت رسيدند.بنابراين رژيم اسلامي حق بهره برداري از محبوبيت تختي را ندارد چراکه ملايان بعد از به قدرت رسيدن، او را نيز مانند ديگر مليون از ميان بر مي داشتند!

مزدک

اسامی دستگیر شدگان دانشجویان چپ :

جنبش دانشجویان یک جنبش فرا ایدیولوژیک است و تقسیم آن به خود ی و غیره خودی کاریست بس اشتباه و تباه کننده.هم رژیم و هم نیروهای سیاسی مخالف رژیم در این کار مقصرند و باید گفت که تقصیر نیروهای مخالف بیشتر است زیرا از رژیم انتظاری غیر از تفرقه انداختن و حکومت کردن نمیرود ولی گویا مخالفین هم دست کمی از ارازل و اوباش حاکم ندارند وتنها فرقشان در راس قدرت نبودنشان است!

کیانوش توکلی

مزدک گرامی

در مورد انتقاد شما مبنی بر : " اینکه جنبش دانشجویان یک جنبش فرا ایدیولوژیک است و تقسیم آن به خود ی و غیره خودی کاریست بس اشتباه" منهم با شما موافقم

من خبر بازداشت را توسط امیلی از ایران دریافت کردم ؛ وقتی جهت تدقیق خبر به وب سایت دانشجویان چپ مراجعه کردم ؛ آنان همه جا خود را" دانشجویان ازادیخواه و برابری طلب" می نامنند.

من در تنظیم خبر عنوان دستگیری را " دانشجویان چپ" استفاده کرده ام . در واقع این دسته از دانشجویان اصرار عجیبی دارند که خط خود را با دانشجویان" لیبرال و هوادار غرب" جدا کنند در حالی که سایر دانشجویان مبارز؛ خود را لیبرال و یا هوادار غرب نمی نامند

بنظر من اشکال اساسی در این نیست که بخشی از دانشجویان خود را صاحب اندیشه ای (مارکسیست و یا لیبرال ) بدانند و یا ندانند

بلکه تفرقه زمانی ایجاد می شود که برای آزادی و دمکراسی از 2 استراتزی متضاد که فقط یدیگر را خنثی می کنند؛ استفاده شود .

شواهد نشان می دهد که خط وزرات اطلاعات مبتنی بر "اختلاف بیانداز و حکومت کن" جهت تفرقه ما بین دانشجویان مخالف و مبارز است .

ایرانی

کارشناسان زیرزمین

اگرواقعا انسان تشریف داریم باید خود را بجای این قربانی در نظر بگیرم تا بفهمیم در زندانها چه جنایتی اتفاق میافتد و اگر انسان نیستیم پس بیخیال همه چیز و بیچاره انها که در زندانها هستند

محمود

اسامی دستگیر شدگان دانشجویان چپ :

در ره عشق

گام سنگین باید داشت

کوله باری

پر ازمهرو وفا باید داشت

درجشم

نور پر ز امید باید کاشت

بر لب

آواز ز پاکی چون دشت باید داشت

این مسیر کس نرود

روحی بلند باید داشت

در دل

چشمه ای زلال چون اشک یار باید داشت

گر پر کنی جام میت ز نور عشق

ضحاک باز کند

روزه خویش با خون عشق

گر حلقه زنی بر حلقه یار

راه آسان خواهد شد

بنگر به عشق یار

مشعوف خوایی شد

گر در رهش بر دار شدی چون منصور

سرخی ببخش با خون خویش بر رخسار

سامان باربد

گفتگو با آیدین آغداشلو درباره فروغ فرخزاد

گمان می کنم که این مصاحبه یکی از افتخارات بی بی سی باشد. اگر آیدین به جای نفاشی، مطلب می نوشت، کار پر مخاطبی داشت، حتما افسانه(یا به قول دیگران اسطوره) می شد. وقتی که از شاعران حرف می زند و به احمد رضا احمدی اشاره نمی کند، روز تولد آدم را که ششمین روز است لعنت می کنم. پروین و فروغ را که مقایسه می کند، شگفت انگیز تامل می طلبد. فروغ فرخزاد که ستاره ی تابان است کجا و پروین اعتصامی که کلیله و دمنه زندانی اش کرده است؟ انگار پیش داوری های مرا به چالش می خواند. آیدین پیر و پیرتر می شود. چقدر وقت کمی دارم تا از پس آنچه حقیر شمرده ام برآیم!درست می گوید. از او و شما که این نوشته را چاپ کرده اید سپاسگزارم.

Masoud

صد سالگی بازرگان، راز یک خوشنامی

بازرگان گرچه انسان با صداقتی بود ولی در حوزه سیاست یک سفیه سیاسی به تمام معنا بود و در حوزه فلسفه سیاسی

یک فرد مرتجع که به همراه آل احمد و شریعتی راه را برای خمینی هموار کرد .

وی اسلام ، این هیولای خواب آلود را از حوزه های علمیه به درون دانشگاهها برد و نسلی از انقلابیون مسلمان را

پرورش داد که بعد ها سازمان مجاهدین خلق را بوجود آوردند که این سازمان هم به نوبه خود نقش بسیار مهمی در سیاسی شدن و رادیکال شدن آخوندهای جوان و ناراضی ایفا کرد . و بقیه ماجرا را همه میدانیم .

بدون تردید تاریخ بخوبی از او یاد نخواهد کرد .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.