رفتن به محتوای اصلی

روایتی تکان دهنده از مدیریت روزنامه ایران در دولت احمدی‌نژاد
24.08.2013 - 14:53

 

روایتی تکان دهنده از مدیریت روزنامه ایران در دولت احمدی‌نژاد

 

 

موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران منتشر كننده روزنامه هاي ايران، ايران ديلي، الوفاق و ايران ورزشي تاسيس شده در بهمن سال 1373 با هدف گسترش فرهنگ سازندگي و خدمتگزاري در جامعه از سوي دولت جمهوري اسلامي بنا گذاشته شده است .اما از سال 84 همزمان با روي كار آمدن دولت نهم به رياست محمود احمدي‌نژاد دچار تحولات منفي در ساختار اداري و حرفه اي و همچنين سوء استفاده هاي مالي شده است. متاسفانه اين موسسه به بيماري‌هايي دچار شده كه مديران آن از سال 84 بر آن تحميل كرده اند .

الف- دوره مديريت كاوه اشتهاردي بر موسسه ايران(2 آبان 85 تا آخر فروردين 90):
-  خلع ید از موسسه جهان رسانه (تامین كننده آگهی‌های روزنامه ایران). موسسه فوق، با داشتن قراردادی به مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان در ماه، تمام نیازهای موسسه را تامین می کرد بدون اينكه يك ريال هزينه بر دوش موسسه تحميل كند.
-  عقد قرارداد جذب آگهي با يكي  از آقایان  که با قرارداد معادل یک میلیارد و 300 میلیون تومان بدون هيچ نوع گزارش مالي و بازپرداخت ظرف دو سال.
-  هزینه كردن براي خرید و تجهیز یک ساختمان به مبلغ 12 میلیارد (البته با فروش ساختمانی دیگر به مبلغ 7 میلیارد) تومان براي ايجاد تشكيلات جديد آگهي‌ها و استخدام افراد زيادي براي كار در اين سازمان به هزينه موسسه ايران. در قرارداد قبلي چنين هزينه هايي بر گردن موسسه جهان رسانه(بخش خصوصي) بوده است.
-  انتصاب فردي به معاونت اداري و مالي موسسه  که منجر به تشكيل باند شخصي در امور مالي موسسه شده بود .
-  تخلف مالي در عقد قراردادهاي خريد موسسه از سوی برخی افراد ذینفع كه در يك مورد در خرید کاغذ با تبانی و زد و بند، مبلغ 500 میلیون تومان به نفع خود برداشت کردند.
-   تاسيس شركت مطالعات بازرگاني با هدف پولشويي. درآمد حاصله از سازمان آگهي‌ها ابتدا به حساب اين شركت واريز مي شده و سپس از حساب آن شركت به حساب موسسه وارد مي‌شد كه از اين نقل و انتقال درآمدهاي آگهي‌ها موسسين شركت نفع مي برده‌اند. اين شركت در طول دو سال براي موسسه ايران مبلغ 6 ميلياردتومان بدهي مالياتي به بار آورده است و تا اين تاريخ هيچ اقدامي براي انحلال شركت انجام نشده است.
-   پرداختن حقوق و مزایای شبكه سايت‌هاي خبری وابسته به محمود احمدي نژاد كه هيچ نوع ارتباط سازماني با روزنامه ايران نداشتند. اين سایت‌ها وظیفه شان حمایت خبری از رئیس دولت و گروه‌های سیاسی پیرامون وی خصوصا جریان انحرافی بود.
-   اعطاء وام به اشخاص با رابطه‌هاي پنهاني از صندوق روزنامه که بسیاری از این وامها به صندوق برنگشت.
         
-   اخراج يا تعليق كاركنان و خبرنگاران متعهد و خبره براي جلوگيري از درز كردن اطلاعات مربوط به برخی فسادهاي مالي  و تبديل همكاران متعهد به دشمنان دولت.
-   استخدام افراد بسياري بدون تخصص و افزايش بار مالي مستقيم(پرداخت حقوق) و غير مستقيم(خريد ساختمان و تجهيزات و انتشار نشريات زيان ده) براي موسسه.
-  استخدام افراد دوشغله و در اختيار گذاشتن رانتهاي بسيار به آنها به واسطه نسبت فاميلي با وابستگان رده بالاي دولت .
-  خريد یک باب مغازه در پاساژ دنیای نور رسالت به نام روزنامه ايران و باهزينه اين روزنامه كه اکنون از مغازه هیچ اثری نیست و با اینکه در ابتدا مدارک ارائه شده اما اكنون مشخص نيست به نفع چه كساني تملك شده است.

ب: دوره مديريت علي اكبر جوانفكر بر موسسه ايران(ارديبهشت 90 تا بهمن 91)
-   واريز يك ميليارد تومان از حساب و صندوق موسسه به حساب خبرگزاري جمهوري اسلامي بدون هيچ دليل يا قرارداد يا داد و ستد.
-   عقد قراردادهاي خريد كاغذ بالاتر از نرم بازار و وارد آوردن خسارات مالي به روزنامه.
-   استخدام اعضاي فاميل دور و نزديك بدون داشتن شايستگي و تخصص  با دستمزدها و مزاياي بالا و اضافه كار تمام و ثابت بدون اينكه نفع و بازدهي براي روزنامه و موسسه داشته باشند.
-   استخدام تعداد زيادي افراد دو شغله بطور خاص براي سمت هاي خاص با دستمزدهاي بالا و در اختيار گذاشتن رانت‌هاي بسيار به آنها.
-     ستخدام افراد بسيار بدون تخصص و افزايش بار مالي مستقيم(پرداخت حقوق) و غير مستقيم(خريد تجهيزات و انتشار نشريات زيان ده) براي موسسه.
-   انتقال اموال روزنامه ايران بدون رعايت مقررات به خبرگزاري جمهوري اسلامي.
-   انتشار كتاب شخصي با استفاده از پول‌هاي روزنامه به تيراژ 10 هزار نسخه و ناتواني در فروش حتي يك نسخه و ارسال تمام تيراژ به انبار.
-  قطع مزايا و اضافه كاري پرسنل و كارشناس روزنامه و درگيري‌هاي بي مورد با كاركنان.
-     اخراج 14 نفر از مديران متخلف متصل به راس جريان انحرافي(اسفنديار رحيم مشايي) و قطع نكردن حقوق و مزاياي آنها و سپس استخدام مجددشان با تهيه ساختماني مجزا براي استقرار آنها كه هزينه مضاعفي بر دوش موسسه تحميل كرد.

ج: دوران مديريت حسين حنيف ستاريان(از بهمن 91 تا مرداد 92)
-  استخدام تعداد زيادي افراد دو شغله بطور خاص براي سمت هاي خاص با دستمزدهاي بالا.
-    برخوردهاي شخصي با پرسنل بدليل داشتن سابقه غرض شخصي با آنها در زمان پيش از مديريت.
-    تشكيل ندادن كميته تصويب وام و اعطاي وام بي حساب و كتاب و خارج از ضابطه.
-  تعيين حقوق و مزاياي بدون حساب و كتاب براي خود و تعدادي نيروي زير دست خاص،
-    دريافت حقوق(مديرعامل) پيش از سررسيد.
-    اخراج 140 نفر يكجا از كاركنان موسسه درست در شب عيد نوروز 92 كه منجر به جبهه گيري رسانه‌هاي داخلي و خارجي عليه دولت شده است.
-   امضا نكردن قرارداد كاركنان بدون هيچ دليل كاري و صرفا بخاطر خالي شدن پست‌هاي سازماني به منظور استخدام افرادي خاص.
-     قطع اضافه كار و مزايا يا بلاتكليف کردن پرسنل خبره و كاركشته بدليل هم حزب نبودن با مديران.
-    تبديل غيرقانوني قراردادهاي پرسنل از يك ساله به سه ماهه و يك ماهه و غيره.
-     پرداخت مبلغ 12 ميليون تومان به نيروهاي خارج از روزنامه به شكل بلاعوض به عنوان پاداش و پرداخت حقوق در حالي كه اصلا با روزنامه همكاري نداشتند.
-      مشخص نبودن محل هزينه كرد مبالغ دريافتي از مسئولان دولتي و هزينه هاي بسيار براي جشنواره هاي جريان موسوم به انحرافي از جمله جشنواره بهار در سالن اجلاس سران.
-    پرداخت نشدن مبالغ متعهد شده از سوي سازمان آگهي ها و نحوه هزينه كرد درآمدها.
-     وارد شدن در معاملات سياسي با درياف كردن پول از سوي برخي از بازيگردانان سياسي بخاطر مطرح كردن كانديدايي خاص يا كوبيدن وي در دو سال پاياني دولت دهم و انتخابات يازدهم.
-    مهره چینی و تلاش ناكام براي رسمي سازي مهره‌هاي وابسته به جريان موسوم به انحرافي در سطوح مختلف روزنامه ايران با هدف اصطکاک آفرینی براي دولت يازدهم، از جمله استخدام‌های مشکل آفرین، استخدام فرزند مرتضوی در هفته های پاياني كار دولت دهم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
پایگاه خبری-تحلیلی امید،

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.