رفتن به محتوای اصلی

موشک بالستیک قاره پیما؛ از رویا تا واقعیت
20.11.2011 - 13:33

به دنبال جانباختن فرمانده سازمان جهاد خود کفایی سپاه پاسداران در انفجار ملارد بار دیگر مساله توان موشکی ایران محور توجه رسانه ها و کارشناسان سیاسی شد و این سوال مطرح است که آیا جمهوری اسلامی به توان موشکی بالستیک قاره پیما دست یافته است؟

در حالی که روابط عمومی سپاه پاسداران هفته پیش تلاش کرد با اطلاع رسانی مستقیم تلاش داشت این انفجار را در حد یک حادثه در جابجایی در زاغه مهمات بوده است، برادرحسن تهرانی مقدم گفت که وی در جریان آزمایش نهایی یک موشک قاره‌پیما کشته شده است.

هر چند روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت جمهوری اسلامی، این سخنان را حذف کرد اما پیش از آن سرلشکر حسن فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرده که حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال تحقیق روی سلاحی کشته شد که می توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود. او مدعی شده است که این حادثه انفجار روز شنبه در پادگان ملارد، تولید این "محصول" را تنها برای دو هفته به تأخیر انداخته است.

احتمال ساخت چنین موشکی که توان قاره‌ای داشته باشد، پیشتر از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه رد شده بود. وی با اطمینان گفته بود که ایران تا سالهای دور نخواهد توانست به فن آوری تولید موشکهایی دست یابد. او حتی انتقال تکنولوژی ساخت موشک بالستیک قاره پیما به تهران را تکذیب کرده و اظهار کرده بود که مسکو هیچگاه اقدام به انتقال تکنولوژی ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما به ایران نکرده و نخواهد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های امریکا را متهم کرده بود که برای پیشبرد برنامه‌های نظامی خود اقدام به بزرگ‌نمایی تهدید موشکی ایران می‌کند و ادعاهایی نظیر این‌که ایران تا سال ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۵ به موشک‌های دوربرد استراتژیک دست پیدا می‌کند حرف‌هایی است که صرفا برای ترساندن کشورهای جهان استفاده شده و هیچ سند و مدرکی برای اثبات‌شان ارائه نمی‌شود.

تکنولوژی موشک‌های بالستیک پس از جنگ جهانی دوم در نظام دو قطبی رشد زیادی پیدا کرد و در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق نسبت به امریکا برتری موشکی داشت. ژوئن سال جاری مسکو موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا را از دریای سفید به اقیانوس آرام پرتاب شد. در حال حاضر سی کشور جهان به این موشک دسترسی دارند.

موشکی با برد قاره‌ای

اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای موشکی روسیه احتمالا اشاره به خاطره ای دارد که علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان در نشست انتخاباتی جبهه متحداصولگرایان،مطرح کرد، وی گفته بود: "شهید حسن تهرانی مقدم یک روز صبح و پس از نماز دست بنده را گرفت و خاطره‌ای برایم تعریف کرد که برای دریافت موشکی فوق العاده‌ پیشرفته به روسیه رفته بودم و از ژنرال روسی خواستم تا فناوری این موشک را در اختیار ما قرار دهند که آنان خندیدند و گفتند که امکان ندارد این فناوری تنها در اختیار روسیه است. به آنها گفتم ما این موشک را می‌سازیم که دوباره ژنرال روسیه خندیدند و پس از بازگشت تلاش کردیم تا آن را بسازیم اما نشد اما تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که به خدمت ثامن الحجج بروم.."

وی ادامه می دهد پس از آن مدلی به ذهن تهرانی مقدم رسید و احساس کرد گمشده خود را پیدا کرده است. شهید تهرانی مقدم پس از اتمام زیارت خود بر روی دفترچه نقاشی دخترش مدل این موشک را کشید و در تهران آن را عملی کرد و این موشک بهتر از مدل روسیه بود. این میانبرها است که ملت ایران را در راه رسیدن به اهداف بالای خود موفق می‌کند.

به نقل از اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران و از فرماندهان سابق سپاه هم مطرح شده بود که آقای تهرانی مقدم هرگاه کاری را شروع می کرد و به نتیجه نمی رسید، خودش وارد میدان عمل می شد و در صحنه آزمایش حضور پیدا می کرد.

براساس اظهارات انجام شده طی چند روز گذشته به نظر می رسد حسن تهرانی مقدم در حال ساخت موشکی با برد قاره‌ای بوده است.اوایل تابستان امسال نیز امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران با اشاره به پرتاپ دو موشک به دهانه اقیانوس هند خاطر نشان کرده بود که ما توان تولید موشک‌های با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر را داریم اما احتیاجی به این کار نیست چرا که دشمنان ما در فاصله‌ای کمتر از ۲ هزار کیلومتر از ما قرار دارند .

موشک بالستیک

موشک بالستیک یک ماشین تحویل موشک- مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است که علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع گوناگون موشک‌های بالستیک بر حسب برد، طبقه بندی می شوند. نوع خاصی از موشک‌های بالستیک وجود دارد که از زیردریایی ها شلیک می‌شود.

در ساخت موشک‌های بالستیک، "پیشران" مشخص کننده برد موشک است و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات که قدرت تخریب آن را افزایش می دهد.

موشک‌های بالستیک با استفاده از موتور روشن تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می گیرند و پس از آن راه را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می روند . برخی از موشک‌های بالستیک حتی از جو زمین نیز خارج می شوند و با استفاده از یک ماشین ورود مجدد (RV) به جو باز می گردند که برد بسیار بالایی دارند.

 

توان بالستیک جمهوری اسلامی

تلاش ایران برای ساخت موشک های بالستیک با برد زیاد و توپخانه هایی با برد بالا را می توان به سه دوره بین سال های(۱۹۷۷- ۱۹۷۹). دوره جنگ با عراق و دوره بعد از جنگ تقسیم کرد. از زمان جنگ، ساخت موشک وارد فاز جدیدی شد و ساخت و طراحی موشک ها به تعداد بالا و همزمان با شرایط خاص پیگیری شد.

موشک فاتح-۱۱۰ یکی از پیشرفته ترین موشک های بالستیک برد کوتاه است که تا دویست کیلومتر برد دارد. این موشک بعد از سمندر، تندر ۶۹، شاهین دو، زلزال و نازعات از پشرفته ترین موشکهای برد کوتاه است.

پس از آن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی موشک‌هایی با بردهای مختلف تولید کردند که از فجر سه بعنوان پیشرفته ترین موشک میان بردی نام برده می شود که با توجه به توان رسیدن به کشورهای اروپایی و اسراییل، قدرت بازدارندگی بالایی به ایران می دهد. فجر-۳ موشک بالستیک میان برد با توان دو هزار کیلومتر است که در مانور پیامبر اعظم توسط سپاه پاسداران در سال ۲۰۰۶ به نمایش گذاشته شد.

قدر-۱۱۰ نیز نسخه پیشرفته موشک شهاب ۳ است.این موشک بر خلاف شهاب ۳ از موتوری ۲ مرحله‌ای بهره می جوید که توانایی رسیدن به بردی ۲۰۰۰کیلومتر را برای ان فراهم می اورد.اعتقاد بر این است که موتور اول این موشک سوخت مایع و موتور دوم این موشک از سوخت جامد بهره می برد.

در مانور پیامبر اکرم برای اولین بار از موشکی به نام عاشورا پرده برداری شد که به گفته مقامات نظامی این موشک کاملاً براساس توانایی های داخلی ایران ساخته شده و از هیچ کشوری کمکی دریافت نشده است.

برخلاف موشکهای قبلی، موشک بالستیک عاشورا با سوخت جامد کار می کند و برد آن بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است. با توجه به تقسیم بندی برد موشکی این موشک را می توان دررده بالستیک دوربرد تقسیم بندی کرد که میزان برد آن از ۲۴۰۰ کیلومتر شروع می شود. موشک دو مرحله ای بالستیک میان برد عاشورا موشکی است که می توان برای پرتاب آن از زیرساخت های موشک شهاب ۳ استفاده کرد و قابلیت حمل چندین نوع کلاهک را دارد.

مجله جینز دیفنس در این خصوص نوشته بود که فناوری بکار رفته در این موشک کاملاً ایرانی است و برخلاف اکثر موشک هایی که با استفاده از طرح های کره شمالی در ایران ساخته شده اند، نوع اخیر هیچ شباهتی به موشک های کره شمالی ندارد، بلکه شبیه به موشک پاکستانی شاهین است.

نگرانی برسر توان هسته ای ایران، سی عضو شورای حکام را به تصویب قطعنامه ای کشاند که نسبت به برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی عمیق و فزاینده کرده بود.

اما بحث بر سر توانایی ایران برای دستیابی به موشکهای بالستیک میان قاره‌ای مورد اختلاف تحلیلگران است و آنان بر این باورند که امکان دسترسی کوتاه مدت به تکنولوژی ساخت این موشک برای جمهوری اسلامی نیست. این در حالی که طی هفته گذشته پس از انفجار پادگان مهمات سپاه، گمانه زنی هایی در خصوص آزمایش موشک بالستیک قاره پیما مطرح شده است.

موشک های بالستیک میان قاره‌ای با استفاده از سیستم های هدایت پیشرفته بسیار دقیق عمل می‌کنند به نحوی که می‌توانند اهداف کوچکی مثل پایگاه‌های موشکی را نابود کند.

 Missing media item.

عکس استفاده شده در مطلبی مرتبط با توان موشکی جمهوری اسلامی منتشر شده در سایت "دولت ما"

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.