رفتن به محتوای اصلی

درس بزرگ شهریور 90 برای گوناذ تی وی
25.09.2011 - 13:20

یادداشت از آ.ائلیار:

نظری ست از سوی نویسنده و مسئولش نیز خود ایشان است.

ایران گلوبال آماده نشر نقد متین نوشته هاست.

**

بدون توجه به دعوت احزاب استقلال طلب و گونآذ تي وي :

تبريزي ها خود مستقلا كارناوال شادي براه انداخته و از درياچه ي اروميه دفاع نمودند!

کوروش تمدن

دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز

"گونآذ تي وي" و رسانه هاي همسو با اين خط فكر،در هفته ای از شهریور ماه 1390 روز های پر كار و پرجنجالي را پشت سر گذاشتند.

تبليغات شبانه روزي اين تلويزيون ، اين شبهه را در بيننده القاء مي كرد كه كار آزادي آذربايجان و يا حداقل نجات درياچه ي اروميه در شرف اتمام است و رهبري مردمي كه در پنجم و دوازدهم شهريور ماه جاري براي حمايت محقانه از احياي درياچه ي اروميه به خيابان ها آمده اند، در دست اين طيف خواهد بود و بنابراين شكستن حرمت نان و نمكي كه با شاخه ي ديگر حركت ملي آذربايجان - فدراليست ها- زشتي خود را از دست داده بود و آن ها از صحنه بيرون رانده شده بودند!

"احمد اوبالي" براين تصور ساده لوحانه دچار شده بود كه گويا همه چيز تمام شده وميتوان فدراليست ها و فعالين فرهنگي آذربايجان را به هيچ انگاشت و بسادگي چهره ي آن ها را لجن مال كرد.

روند جريانات نشان داد ، كه اوبالي عزيز اين بار هم بي گدار بآب زده است و از اين بابت كه دست خود را در عدم صداقت با دوستان سابق خود باين سادگي رو كرده است ، بايد كه هزينه هاي زيادي از اين بابت بپردازد و روشن گرديد كه براي چندمين بار " گز نكرده پاره كرده است" و نصيحت اجداد خود را كه " آدام بير آجيياندا و بيرده گيجيينده ئوزوني ساخلايا بيله گره ك = درموقع خشم و خوشحالي است كه انسان بايد خود را كنترل كند" بار ديگر از ياد برد و اينك بايد گفت كه " ئوزي ييخيلان آغلاماز"! خود كرده را تدبير نيست!

باري، اصل قضيه عبارت از آن است كه احمد اوبالي و همكارانش با تمام وجود تلاش نمودند كه مردم را براي تظاهرات زيست محيطي و تنها در انحصار رهبري جريان خط فكري خاص خود، در روز شنبه 19 شهريور ماه 90 به ميدان آورد تا مهر انحصاري خود را به طور علي الابد بر حركت ملي و زيست محيطي آذربايجان بكوبد كه مردم بدون توجه به دعوت هاي روز شنبه بدور از تلقينات ايشان، درروز جمعه 18 شهريور ماه و دقايقي بعد از پيروزي مفرح تراكتور سازي ، با شكوه و شادي زياد وارد خيابان ها شده و ضمن ابراز شادماني از پيروزي تيم محبوب خود، دين خود را هم به محيط زيست خود و واحياي درياچه ي گرامي اروميه ادا ساخته و تمام اين رشته ها را يك روز قبل از روز تعيين كرده ي طيف گونآذ ، پنبه كرده ونشان دادند كه مردم آذربايجان پخته تر ازاين مسائلي هستند كه زمام امور خود را بدست خواص مورد نظر آقاي اوبالي بدهند.

روز شنبه ي تعيين شده از طرف اوبالي محترم وهمفكرانش با اقبال عمومي مواجه نشد و روز خوبي براي آنها نبود. قرار هم نيست كه مردم به آلت دست خارج نشيناني تبديل شوند كه شناخت شان از روانشناسي اجتماعي آذربايجان به همان اندازه است كه ميزان حضور مردم تبريز در مراسم موعود اوبالي هاي عزيز بود. مردم با واقعيات سرسخت وعيني زميني دست و پنجه نرم ميكنند و قرار نيست كه به فراخوان از هر راه رسيده اي لبيك گويند. آن ها زندگي خوب و يابد خود را بايد اداره كنند و خودشان مي توانند اوقات خود را به اين يا آن عمل فردي يا اجتماعي اختصاص دهند و اصرار هريك از ماها براي تعيين خط مشي زندگي و گذران اوقات ، دست آوردي جز افتضاح عدم شركت درمراسم شنبه ي موعود ندارد و اگر بر مواضع احساسي وغير عملي خود پافشاري كنيم، چيزي جز ديوار قطور در مقابل حركت خود نخواهيم داشت.

کوروش تمدن

گزینش وانتشارهر نوشتاری در ایران گلوبال در راستای باور و احترام به آزادی اندیشه و بیان و گردش آزاد آن است و لزوما تائیدی بر محتوا و مضمون آن نیست و همواره نویسنده، مسئول و پاسخگو می باشد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.