رفتن به محتوای اصلی

می تونی این را حل کنی؟ / آغاز به کار کمپین حمایت از محرومان از تحصیل در ایران
15.09.2011 - 19:15

گروهی از ایرانیان خارج از کشور به تازگی اقدام به راه‌اندازی کمپینی درباره محرومیت‌های تحصیلی مردم ایران کرده‌اند.

این کمپین با نام «می‌تونی حلش کنی؟»، از روز ۲۰ آگوست ۲۰۱۱ در آلمان شروع به کار کرده و روز نهم سپتامبر نیز وب‌سایت فارسی آن افتتاح شده است.

در همین ارتباط خانم روحا روحانی در مصاحبه ای با رادیو زمانه گفت :

کمپین «می‌تونی حلش کنی؟» کمپینی است که تلاش می‌کند درباره محرومیت تحصیلی گروهی از مردم ایران، آگاهی بدهد و مردم را به عمل برای متوقف کردن تبعیض تحصیلی تشویق کند.

گروه‌هایی که از تحصیل محروم می‌شوند، بسیار متفاوتند: فعالان سیاسی، حقوق بشری و اقلیت‌های مذهبی. ما احساس کردیم که الان که سال تحصیلی جدید در ایران دارد شروع می‌‌شود، بسیار مهم است که ما این کمپین را شروع کنیم. چراکه اگر جوانی از تحصیل محروم شود، آینده او ویران خواهد شد و نمی‌تواند آینده‌ای که برای خودش آرزو کرده است را بسازد.

در زندگی شرایطی به وجود می‌آید که ما گاهی نمی‌توانیم راه حلی برای مشکلات‌مان پیدا کنیم ولی در یک گروه و با همکاری همدیگر می‌توانیم.

وی همچنین در تشریح روش کار بیان کرد :

برای آگاهی‌رسانی، ما تصمیم گرفتیم دنیای مجازی و واقعی را به‌هم وصل کنیم. ما یک‌بارکد مخصوص درست کردیم که به آن می‌گویند: «کیو آر کد». Quick response به معنای پاسخ سریع. کسانی که تلفن هوشیار دارند مانند آیفون می‌توانند این کد را اسکن کنند. این کدها روی تی‌شرت‌های فعالان کمپین، روی کارت پستال‌ها، ایستگاه‌های اتویوس و جاهای مختلف شهر به چشم می‌خورند.

با اسکن کردن این کد، صفحه اینترنتی کمپین باز می‌شود و آنجا از بازدیدکنندگان درخواست می‌شود که فیلم یک‌دقیقه‌ای ما را نگاه کنند. بعد از تماشای فیلم بازدیدکنندگان می‌توانند به افرادی مانند بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد یا ناوائندیم پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نامه درخواست رفع محرومیت تحصیلی در ایران را بفرستند.

وی همچنان ابراز امیدواری کرد , هزاران نفر به افراد یاد شده در بالا نامه بفرستند تا آن‌ها رسیدگی به این مسئله را در فهرست کارهای اولیه‌شان قرار دهند و به دولت ایران برای رفع محرومیت تحصیلی، فشار سیاسی بیاورند.

کمپین «می‌تونی حلش کنی؟» توسط چه کسانی برگزار می‌شود؟

وی در ادامه گفت :

تا به حال بیش از دوهزار ایمیل فرستاده شده است و ما تازه بخش فارسی آن را راه‌اندازی کرده‌ایم. تا به حال فقط در کشور آلمان بودیم. در دو، سه هفته آینده در کشورهایی مانند ایالت متحده آمریکا، انگلستان، برزیل، ایتالیا، فرانسه، اسلواکی و حتی آفریقای جنوبی هم به راه می‌افتد. جالبی این کمپین این است که بسیاری افراد که اکثراً دانشجو هستند، در کشورهای مختلف به ما نامه داده‌اند و می‌خواهند این کمپین را، در کشور خودشان هم به راه بیاندازند. بسیار جالب‌تر این‌که، بیشتر آن‌ها غیر ایرانی هستند و این مشکل را درک می‌کنند. مثلاً در آلمان کسانی از کشورهای اروپای شرقی که کشورهایی کمونیستی بوده‌اند، از ما حمایت کرده‌اند.

همچنین آقای مهران براتی، کارشناس روابط بین‏الملل در گفتگو با همین رادیو و تشریح تاثیر این کمپین بر حل بحران ممنوعیت های تحصیلی در ایران , گفت :

خوبی کمپین «می‌تونی حلش کنی؟» این است که ما برای اولین‌بار ایرانیان را جدا از مذهب و مسلکی که دارند، به عنوان شهروند می‏بینیم و دانشجویان بهایی و بهایی‌مذهب‏ها که در خارج از کشور وارد این فعالیت‌ها شده‏اند، فقط برای پیروان آیین خودشان فعالیت نمی‏کنند، بلکه برای همه ایرانیان محروم از تحصیل در تلاش هستند. بنابراین به عنوان بخشی از ملت ایران عمل می‏کنند.

در مورد تاثیرگذاری کمپین، باید بگویم: حتماً بسیار تاثیرگذار است. من اطلاع دارم که پارلمان اروپا، هیئت ایرانی پارلمان اروپا، به‏ویژه بعد از تماس‏هایی که از طرف ایرانیان خارج از کشور با آن‏ها گرفته شده است، در کمیسیون ویژه‏ای با این محدودیت‏ها برخورد می‏کنند و بارها به حکومت ایران در این زمینه نامه نوشته‏اند. این مسئله در مورد پارلمان‏های کشوری هم صادق است.

هم‏اکنون نیز نماینده ویژه حقوق بشر که از طرف سازمان ملل برای ایران تعیین شده است، خودش به ایرانیانی که راجع به مصادیق نقض حقوق بشر در ایران اطلاعات دارند، مراجعه کرده است. این کمپین دارد به نماینده شورای حقوق بشر، در مورد ابعاد تضییقاتی که در ایران و در پیوند با دانشجویان، به دلایل معنوی، سیاسی، عقیدتی و … به‏وجود آمده، اطلاعات می‏دهد.

این مسئله در مورد دبیر کل سازمان ملل و روسای دولت‏های کشورهای اروپایی‏ای که ایرانیان در آن‏جا شرکت دارند نیز صادق است. همین‏طور مراجعه به کمیسیون‏های حقوق بشر پارلمان‏های اروپایی، یکی از فعالیت‏های اصلی است.

فکر می‏کنم، اگرچه دولت ایران به ظاهر خود را تحت تاثیر این اعتراض‌ها نمی‏بیند، اما نسبت به این مسائل حساسیت نشان می‏دهد. به این شکل که می‏گوید این حرف‏ها دروغ است و ما کسی را از تحصیل محروم نکرده‏ایم؛ به‏خصوص آقای جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، به کرات این مسئله را رد کرده‏اند. خانم کلودیا روت، رئیس حزب سبزها زمانی که در ایران بود، فهرستی در مورد این تضییقات به آقای لاریجانی ارائه داد که ایشان قول داده‏اند که این مسئله را دنبال کنند. بنابراین اگر اثر این فعالیت‏ها، کم هم باشد، ولی بی‏اثر نیست. ما فقط می‏توانیم بگوییم و بخواهیم که فعالیت در این مورد بیشتر شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.