رفتن به محتوای اصلی

پشت پرده مسایل مالی مترو تهران
07.09.2013 - 12:46

در حالی که شرکت بهره برداری متروی تهران پول آب مصرفی و حق بیمه کارکنان خود را پرداخت نکرده، سه میلیارد تومان از بودجه این شرکت، به صورت عجیب صرف ساخت یک مرکز تفریحی گردیده است.

به گزارش آینده، چندی پیش مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران اظهار کرده بود، پول نداشته ایم پول آب مصرفی در مترو را بدهیم، آب را بر ما بسته اند!

البته موضوع به اینجا ختم نمی شود؛ بلکه چند ماه است حق بیمه کسر شده از حقوق پرسنل شرکت بهره برداری مترو هم به حساب تامین اجتماعی واریز نشده و هم اکنون پرسنل این شرکت مشکل بیمه ای پیدا کرده اند.

اما اخیرا یک مجموعه ورزشی مجلل در کنار ساختمان مرکزی شرکت بهره برداری مترو در چهارراه کالج افتتاح شد.

این ساختمان به دستور جناب مدیرعامل و با پیگیری معاون وی، به صورت شبانه روزی و در مدت کوتاهی با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد تومان از محل بودجه بهره برداری مترو که باید به مصرف تعمیر و نگهداری قطارها و ایستگاه ها و خرید قطعات یدکی و پرداخت هزینه های برق مترو و ... برسد، ساخته شد.

این در حالی است که شهرداری تهران ده ها مرکز ورزشی و تفریحی در سطح شهر دارد و همه کارکنان شهرداری و از جمله کارکنان مترو، امکان استفاده از این مراکز را به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار اندک دارند و نیاز به احداث مرکز تفریحی و ورزشی اختصاصی برای مترو نیست.

در همین حال تعدادی از پیمانکاران تعمیرات و نگهداری مترو، ماه هاست حق الزحمه خود را به بهانه کمبود بودجه از شرکت بهره برداری مترو دریافت نکرده اند و کارگران آن ها تحت فشار شدید قرار دارند.

از حدود چهار ماه پیش هم احداث یک مرکز تفریحی دیگر در کنار ایستگاه گرمدره با دستور محمد قلی ها شروع شده که تا کنون فقط حدود یک و نیم میلیارد تومان برای عملیات خاکی و گل و گیاه آن هزینه شده و قرار است تعدادی آلاچیق!، پیست دوچرخه سواری و ... در این پروژه احداث گردد و همه این ها از بودجه بهره برداری مترو صورت می گیرد.

اجرای پروژه های این چنینی در شرکت بهره برداری مترو بدون مصوبه هیات مدیره مترو و بدون تشریفات مناقصه و توسط پیمانکاران آشنا! انجام می شود و جالب این که پرداخت های این پیمانکاران به فوریت و به صورت توصیه ای پرداخت می شود.

وضعیت قطارها، پله های برقی ایستگاه های مترو، نظافت ایستگاه ها و مواردی که روزانه در معرض دید صدها هزار مسافر مترو است، به خوبی نشان دهنده وضعیت نگهداری و تعمیرات تجهیزات و تاسیسات مترو است و مدیران بهره برداری در پاسخ فقط یک پاسخ را تکرار می کنند: کمبود بودجه.

در حال حاضر شرکت بهره برداری مترو، ده ها میلیارد تومان به پیمانکاران، شرکت های برق و آب، تامین اجتماعی (بابت حق بیمه کسر شده از حقوق پرسنل)، سازمان امور مالیاتی (بابت مالیات کسر شده از حقوق پرسنل) و ....بدهی قطعی دارد.

تعداد پرسنل شرکت بهره برداری مترو طی 2 سال اخیر از تیر 90 تا تیر 92 از 3300 نفر به حدود 9000 نفر رسیده، در حالی که در این مدت استخدام در شهرداری تهران و سازمان های وابسته ممنوع بوده است. بسیاری از افراد تازه استخدام دارای شرایط احراز مشاغل مترو نیستند و بعضا با سفارش هیات های مذهبی و مداحان به استخدام درآمده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
معماری نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.