رفتن به محتوای اصلی

جنبش سبز برآمده از اراده مردم و آرمانی ملی است
11.09.2011 - 00:06

سالها انتظار و امید ازادیخواهان و دگراندیشان دل سوز وطن در رستاخیز جنبش مردمی سبز خلاصه گردید و نیاز جامعه ایرانی به تنفس هوائی تازه و احساس فضائی نو را در نمایش خیابانی این جنبش میهنی متجلی گرداند.

جنبش سبز نقطه عطف و گرانیگاه تاریخ معاصر سیاسی ایران است که برایند توان نیروهای سیاسی و نحله های فکری با تلقی متفاوت از وضعیت میهن اما قائل به حقوق مردم و معترف به اصالت رای و نظر ایشان که در یک بزنگاه تاریخی مناسب، مردم تحول خواه و حقیقت جوی را در جهت تحمیل اراده و خواست خود به خیابان کشانده، لایه های متفاوت سیاسی/ اجتماعی را از پس تاریخ طولانی مبارزات ملی به همراهی با ارمان سبز ملت فراخوانده است. جنبش سبز خیابانها را بعنوان میادین اصلی نبرد با فساد و ظلم جاری حکومت به تسخیر خود در اورده، با اراده و خواسته مردم بروزی میدانی یافت و در درک ملت از ابتلائات و گره کور مدیریت کشور و تصمیم انان مبنی بر تغییر در ساختار قدرت خلاصه گشت. این نکته که گامهای اولیه جنبش بر پایه رای جوئی ملت و پیگیری سرقت اراء ایشان شکل گرفته، خواسته اولیه در ان خیزش ملی، تفهیم اراده و نظر مردم به حاکمین و ایستادگی در برابر سارقین حکومتی اراء بود مانع از درک حقایق و علل پیدا و پنهان در گستره این خیزش دمکراسی طلب، هویت خواه و مردمی نخواهد بود و این واکنش ملی نسبت به اعمال سی ساله حکومت را در این همایش اگاهانه، خودجوش و مبتنی بر همت مردم و در قالب زمان محدود نخواهد ساخت.

جنبش سبز خیزش و کنشی مردمی است که از پس سالها رنج ملت بر پایه اندیشه های ازادیخواهانه و دمکراسی طلبانه به امید اینده ای روشن برای میهن و به دور از نگرش و اراده تحمیلی گروهای سیاسی/حزبی شکل گرفته است، توجه به این نکته که اغلب فعالان سیاسی/ اجتماعی در روزهای اولیه به پا خاست مردم، انتظار خیزش عمومی در این سطح و اینچنین گسترده را نداشته، حضور پر شور مردم در پی حقوق از دست رفته اجتماعی/ سیاسی خود در خیابانها را بدین شکل باور نداشته اند خود مؤید این ادعاست، چه اگر انان این رویکرد و اقبال مردمی را باور داشته به ان اعتقاد میداشتند، باید به برنامه ریزی و سازماندهی مؤثر این حضور اندیشیده سعی در هماهنگ ساختن این انرژی ازاد شده کرده در جهت اعمال فشار بر حاکمیت غاصب قدرت در جهت پذیرش نظر و رای مردم با ترک قدرت میاندیشیدند.

این شکل از حضور فعال ملت در ارتباط مستقیم با فراخوان شبکه های اجتماعی/ اینترنتی، حضوری بی سابقه یا شاید کم سابقه بود که به ایجاد روشهای نوینی از بیان خواسته ها و پیگیری مطالبات مردم خارج از چهار چوبهای متداول و معمول سیاسی منجر گردید، حضور جوانان پر شور علی رغم میل باطنی سیاسیون کار کشته در مدیریت و برنامه ریزی دعوت از مردم به جهت ایستادگی در برابر سارقین اراء، بواسطه اشنائی و استفاده روزانه از فضای مجازی غیر قابل اجتناب و بر خلاف گذشته های مرسوم فوق العاده تاثیر گذار بود. این نسل نوی ایرانی چه ها که با استفاده از تکنولوژیهای جدید ارتباطی نمی کند؟ و چگونه بدین طریق با عبور از مرزهای ممنوعه به حقایق پنهان گذشته و حال دست یافته، اقتدار و ابروی حاکمین ریاکار را به بازی میگیرد؟ سالها تلاش سیاسیون و روشنفکران میهن در این زمینه بدلیل ضعف در شیوه اطلاع رسانی به مردم بدست حکومت پلید مذهبی با عناوین مختلف هدر رفته، به بهانه مقابله با دشمن( شگرد خلیفه تازی ) سرکوب یا با استفاده از ترفندهای زیرکانه حاکمیت جور ملایان بی ثمر شده، در ارشیو پنهان تاریخ ضبط گردیده است، اما این حضور اگاهانه و عالمانه جوانان سبز وطن ضربات مؤثری را از طریق اگاهی بخشی به مردم، شکستن تابوهای سی ساله و برطرف ساختن ترس عمومی از ایستادگی و ادامه مبارزه بر پیکره فساد حاکمیت دینی وارد ساخته، راههای نوینی را در منظر ازادیخواهان منطقه گشود.

وقوع جنبش میهنی سبز بر پایه انباشت مطالبات روزمره مردم در طی سالیان متمادی، نیازها و تمایل روز افزون جامعه به برخورداری از استانداردهای کیفی لازم در شیوه و سطح زندگی و استفاده مناسب احاد ملت از مواهب ملی، تحمیل تبعیض در میان اقوام، ادیان، مذاهب و اقشار مختلف جامعه ایرانی و در سطوح مختلف زندگی مردم و در زمانی طولانی از طرف حاکمیت، حق ستیزی و مقابله با ازادی های مصرَّح در قانون اساسی کشور به زیان مردم و ایستادگی قهر امیز در برابر خواسته ها و اراده ملت توسط حاکمیت جور در ضمن چپاول ثروتهای میهن و از دست دادن فرصتهای تأمین منافع ملی بدست ملایان حاکم، حادث گشته، این رویداد میهنی ناگزیر و خارج از قواعد مرسوم و در مقابل نظر سیاسیون وطنی، احزاب و گروههای مدعی به فعلّیت رسیده ملت را با خود همراه گردانده است.

اغلب گروههای سیاسی و سیاسیون مدعی در داخل کشور بواسطه نقش گذشته شان در تأسیس یا تحکیم این حکومت فاسد، به اصلاح نسبی حاکمیت و تداوم حیات این ساختار پلید و بیگانه ساز متمایل بوده، به کسب برتری هر چند اندک در دایره قدرت اندیشیده، بدنبال براوردن حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خود بشکل مطرح در جنبش سبز نبوده اند، انان از اغاز بدنبال اصلاح کنترل شده و جهت دار ساختار موجود با حفظ اصول مؤثر بر حاکمیت فردی از جمله اصل خلافت فقیه در قالب محدودیت های مورد نظر خود، ضمن التزام و تقید به ان اصل بیگانه ساز بوده، به تحمیل خواسته های حزبی به حاکمیت جور امید داشته، افکاری به جز افکار ملت را در سر می پرورانده اند.

اما این فصل نوین ازادیخواهی و بیداری ملی با نام جنبش سبز که بخشی از انرا به راهبران سبز منتخب ملت جناب اقای موسوی و شیخ شجاع میهن جناب کروبی مدیون هستیم، در پی کسب و اعمال قواعد دمکراسی از طریق ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سی ساله قدرت بوده در اهداف اصلی با ایده احزاب و گروههای سیاسی دارای مرز و فاصله مشخص است.

ایده تشکیل جمهوری ایرانی فریادی ملی در جهت بروز و در پی تحمیل اراده مردم به حاکمیت فاسد ملایان و احزاب متصل دور و نزدیک به این حکومت خلافی است که پاسخی است به سالها تحقیر فرهنگی ملت توسط اوباشان بی وطن و غیر ایرانی، مردم از پس ان خیزش عمومی و حق طلبانه، در ضمن اگاهی نسبی از حقایق بر اجرای عدالت، حق تعیین سرنوشت و میزان تأثیرشلن در ایجاد دایره قدرت اصرار داشته، در ادامه مسیر با تناقضاتی از جانب سیاسیون مدعی روبرو گشته اند که جز بازگشت به هویت بومی و بیان خواسته ها در قالب فریاد خیابانی و پافشاری بر اصل حاکمیت مردم از طریق تغییر بنای حاکمیت راهی ندیده، استمرار و موفقیت انرا امیدوارند.

جنبش سبز زنده و پویا در کمین زشتیها است و با طراوت در شریان جامعه ایرانی جاری و هویدا است، این جنبش متعلق به مردم و ارمانی میهنی در تضاد با باورهای پوچ حاکمان غاصب قدرت و احزاب و گروههای همراه انان است که در گذر زمان سایه خود را به ارامی و در مدد یاران بر جایجای کشور مستولی خواهد ساخت، فراموش نکنیم که موسوی عزیز در تعیین راهبردها از مردم خواست تا جنبش سبز را زندگی کنند، این باور و تمهید ایشان بدنه جنبش را مقاوم و پایدار ساخته، ادامه حیات انرا در میدان مقابله با حاکمیت جور میسور نموده، تداوم و حضورش را در بطن جامعه ایران علی رغم سرکوب امکان بخشیده است.

جنبش میهنی سبز در دلها و باورهای مردم و در ذهن شاهدان روزهای سبز وطن زنده است، جنبش در افکار و باورهای ایرانیان ازادیخواه به حیات خود تداوم بخشیده به حضور مردم در میدان منازعه با حاکمان فاسد هویت و معنا داده است. جنبش سبز یک فرصت تاریخی است که برامده از تلاش بسیاری از ایرانیان خواستار حاکمیت مردم از گذشته های دور بوده، خیزشی دمکراتیک و نقطه تلاقی و باز خورد افکار متمایل و معطوف به اعمال ازادیهای سیاسی/اجتماعی و پذیرش حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است که نباید در پوشش و بسته تمایلات حزبی محدود شده، استحاله گردیده از رشد و میزان تاثیر گذاری خود بر جامعه محروم بماند. این فرصت مغتنم حیات مجدد ایران و رهائی ایرانیان از استبداد را پاس داشته، منتظر فرصتهای سرافرازی پیش رو باقی بمانیم، ما باید از این موقعیت ممتاز رهائی از استبداد در منطقه بهره لازم را بنفع کشور و ارمانهای ملی برده به ارزوهای ملت در خصوص کسب دمکراسی جامه عمل پوشانیم. ما مجبور به دانستن، خواستن، تلاش برای رهائی و اجرای قواعد دمکراسی در میهنمان ایران هستیم و نباید که این فرصت بی بدیل را از ایران عزیز چون گذشته دریغ کنیم. ما در برابر تاریخ وطن موظف و متعهد به تلاش برای ایجاد فرصتها و کسب ازادی هستیم، این تعهد ما به ایران و نسلهای اینده این میهن خوبان است، ایرانی به مدد حق پیروز است.

ایران عزیز پاینده

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.