رفتن به محتوای اصلی

وضعيت وخيم فعالان عرب اهوازى محكوم به اعدام
07.09.2013 - 21:45

وضعيت وخيم فعالان عرب اهوازى محكوم به اعدام مؤسسه الحوار پس از دوماه شكنجه مجدد

به : شوراى حقوق بشر سازمان ملل گزارشگر ويژه سازمان ملل براى حقوق بشر در ايران آقاى احمد شهيد سازمان عفو بين الملل سازمان ديده بان حقوق بشر سازمان هاى ايرانى مدافع حقوق بشر سازمان هاى عربى مدافع حقوق بشر كليه فعالان وسازمان هاى مدافع حقوق بشر

دو تن از اعضاى مؤسسه فرهنگى " الحوار " هاشم شعبانى و هادى راشدى كه از زندان كارون به بازداشتگاه مخفى اداره اطلاعات اهواز انتقال داده شده بودند . روز 2 سپتامبر 2013 پس از دو ماه شكنجه مجدد به زندان بازگردانده شدند . اين دو تن و سه عضو ديگر الحوار كه همگى محكوم به اعدام هستند مدت دوماه است كه ممنوع الملاقات شده اند . هادى راشدي از روز چهارشنبه 8/8/2013 توسط اداره اطلاعات اهواز به مكان نامعلومى منتقل شده است . هاشم شعبانی‌ از ماه جولاى 2013 از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی منتقل شد . اين دو نفر پس از تحمل شكنجه هاى مجدد جسمانى و روحى به شدت از بيماريهاى گوارشى و شكستگى استخوان و دندان رنج مى برند . او در زندان با خوردن قرص اقدام به خودكشى كرده كه با هوشيارى زندانيان از مرگ نجات يافت . هادي راشدى نيز كه از دچار بيمارى رماتيسم قلبى است وضعيت بسيار بدى را بدون درمان مى گذراند و هاشم شعبانى از بيمارهاى روانى و شكستگى سه دندان خود و عفونت لثه رنج مى برد . هاشم شعبانی به دلیل فشارهای روانی و شکنجه جسمانی دچار افسردگی، لکنت زبان و تشویش ذهنی شده است. شعبانی در حمام زندان اقدام به خودکشی کرده که با هوشیاری زندانیان از خودکشی او جلوگیری شد.

این دو زندانی سیاسی عرب اهوازى همراه با محمدعلی عموری‌نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه اعضاى مؤسسه فرهنگى الحوار ( گفتگو ) هستند كه همگى در وضعيت وخيم جسمانى و روحى نتيجه ى شكنجه هاى فراوان حتى پس از تأييد حكم اعدامشان به سر مى برند . آنان به اتهام محاربه وفساد فی‌الارض و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی توسط دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شدند. ديوان عالى كشور حكم اعدام آنان را در تاريخ 9 ژانويه 2013 تأييد كرده است . لازم به ذكر است كه اعضاى مؤسسه فرهنگى الحوار ( گفتگو ) در شهر خلفيه ( رامشير ) در چارچوب اين مؤسسه كه در زمان اصلاحات خاتمى تأسيس شد به فعاليتهاى فرهنگى نظير برگزارى شبهاى شعر عربى ، برگزارى كلاسهاى آموزشى رايگان براى محصلان بى بضاعت و چاب نشريه هاى دانشجويى و برگزارى جشنهاى اعياد و غيره مشغول بودند و تمامى فعاليتهاى آنان مسالمت آميز و در چهارچوب قانون بوده و مرتكب هيچگونه عمل خشونت آميزى نشده اند و تمامى اتهامات وارده را در دادگاه رد كرده اند .

محمد علي عموري متولد 1356 وبلاگ نويس و فارغ التحصيل رشته مهندسي منابع طبيعي - شيلات و آبزيان از دانشگاه صنعتي أصفهان و فعال دانشجويي و يكي از مؤسسان نشريه دانشجويي "التراث" بوده كه در دانشگاه صنعتي اصفهان منتشر مي شد. او دبير دبيرستانهاى خلفيه (رامشير) بود . لازم به ذكر است كه محمد على عموري نژاد در سال 2007 به عراق پناهنده شد و از سوي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل به عنوان پناهنده سياسي پذيرفته شد ولى دولت عراق او را به دليل ورود غير قانوني از مرز دستگير كرد و به مدت 5 سال به زندان محكوم شد كه بعد از اتمام محكوميتش على رغم داشتن مدارك پناهندگي به مقامات دولت ايران در تاریخ 13 ژانويه 2011 تحويل داد. محمد علي عموري اكنون در وضعيت بسيار بد جسمي و روحي قرار دارد . وي به همراه دیگر اعضای موسسه الحوار كه همگى محكوم به اعدام هستند مدت دو ماه است که از سوى مسؤلين زندان كارون اهواز ممنوع الملاقات شده اند و حتی از تماس تلفنی با خانواده هايشان محروم هستند . پدر و مادر محمدعلی عموری هم اکنون در بستر بیماری افتاده اند و بخصوص وضعیت مادر وی در این روزها بشدت نگران کننده است و چند روزی است به بیمارستانی در محمره (خرمشهر ) منتقل شده است و دیگر مردمى كه از جلوی درب منزلشان در خلفيه ( رامشير ) می گذرند مادر پیر نشته در جلوى منزلشان در انتظار فرزند اسيرش را مشاهده نمى كنند . اين مادر از زمان دستگيرى فرزندش پنج سال است كه وقت غروب صندلی جلو درب منزل میگذاشت و به غروب آفتاب چشم می دوخت و به ساحل شط جراحی با دلی پرخون نظر می کرد و تصویر روزهایی را که محمد علی با دشداشه خود در کنار شط می نشست و کتاب می خواند را در ذهنش نقش می بست و اشک می ریخت . چهره محمدعلی عموری ورزشكار و روشنفكر و شیک پوش و دوست داشتنى در ذهن مادر و خانواده و همه دوستان و اهل شهر نقش بسته ، اما اکنون در اثر شدت شکنجه جسمی و روحی هر انسانی از ديدن منظر او به درد می آید ، وی بشدت لاغر شده ، بر اثر شكنجه هاى فراوان در اداره اطلاعات اهواز مدام از دردی مزمن ناشى از شكستگى قفسه سینه رنج می برد و چهار عدد از دندانهای وی افتاده اند و آثار شكنجه بر تمام بدنش به راحتى مشاهده مى شود .

هاشم شعباني نژاد متولد 1360 شاعر - وبلاگ نويس و شاعر و دبير أدبيات عرب و دانشجوي فوق ليسانس علوم سياسي دانشگاه اهواز مى باشد . هادي راشدي متولد 1352 دبير شيمي و فوق ليسانس شيمي كاربردي. دبير دبيرستانهاى خلفيه. جابر البوشوكه متولد 1363 و برادرش مختار البوشوكه متولد 1365 از فعالان موسسه فرهنگى الحوار . محمدعلی عموری‌، در بخشی از نامهٔ خود از درون زندان كارون نوشت : «در ایران شش ماه را در سلول‌های انفرادی اطلاعات اهواز تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روحی به سر بردم. سپس مرا به زندان مرکزی کارون منتقل کردند و پس از دو سال در یک دادگاه فرمایشی و نا‌صالح به اعدام محکوم شدم. من از آن هنگام تاکنون به دنبال پاسخ این پرسش هستم که «چرا می‌خواهند مرا بکشند؟» وى همچنين از رفتار‌ها و برخوردهای غير قانونى نهادهای امنیتی و پرونده سازى براى وى و دوستانش سخن گفته است. وی در بخشی از این نامه نوشته است: “صلح” و “گفتگو”، رویایی است که طی یک دهه از عمرم همراهم بوده و به خاطر آن در زندان‌های عراق و ایران گرفتار شده و به یک زندانی بدون مرز تبدیل شده‌ام.

گزارشگر ويژه سازمان ملل براى حقوق بشر در ايران دكتر احمد شهيد و خانم آشتون مسؤول ارشد سياست خارجى اتحاديه اروپا و سازمانهاى بين المللى حقوق بشر نظير ديده بان حقوق بشر و عفو بين الملل بارها با اصدار بيانيه هاى مختلف خواستار لغو احكام اعدام اين فعالان فرهنگى عرب اهوازى شده اند ولى تاكنون خطر اعدام آنان در هر لحظه وجود دارد . سازمان حقوق بشر اهواز با تأكيد بر بى گناهى اين فعالان و محكوميت دادگاههاى مخالف معيارهاى قانونى و حقوقى كه مبناى آنها اعترافات اخذ شده تحت شكنجه هاى شديد جسمى و روحى است از تمامى نهادهاى بين المللى و سازمانهاى مدافع حقوق بشر مى خواهد تا نسبت به وضعيت وخيم اين پنج تن فعال فرهنگى واكنش نشان داده و براى لغو احكام اعدام آنان و اعاده دادرسى و برگزارى دادگاه عادلانه براى آنان فشارهاى بيشترى را عليه حكومت جمهورى اسلامى ايران وارد آورند .

سازمان حقوق بشر اهواز 7 سپتامبر 2013

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.