رفتن به محتوای اصلی

انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش 1
05.09.2011 - 14:40

« بخش اول »

نسیم بهار عربی که با پایان دیکتاتوری های مصر و تونس در دیگر کشورهای عربی وزیدن گرفته بود ؛ به نظر می رسد این بار در کشور لیبی به تند باد نابودی و سرنگونی مستبد دیگری در لیبی ؛ تبدیل شده است که بر خلاف مستبدان قبلیِ کشورهای عربی که عمدتا" نو کران وابسته به غرب و امریکا بودند ؛ البته " مستقل و ضد امپریالیست " بود .

قذافی تنها رهبری در میان کشورهای عربی است ؛ که با یک حرکت انقلابی بر سر کار آمده بود . در سال 1969 سازمان " افسران آزاد " با انجام کودتایی بدون خون ریزی معروف به « ثوره الفاتح » یا " انقلاب پیروز " به سلطنت ملک " ادریس السنوسی " پایان داده و معمر قذافی ــ که جز افسران ارتش و رهبر کودتا گران بود ــ را به عنوان رئیس جمهور و فرمانده نظامی کشور بر گزیدند . این انقلاب که مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته بود ؛ قذافی را برخوردار از " مشروعیتی سیاسی " کرده بود که به خود حق می داد که هم مادام العمر حکومت کند و هم مخالفان خود را به نام " ضد انقلاب " سرکوب نماید .

بر خلاف دهه آخر حکومت 42 ساله قذافی ؛ که در چرخشی غیر مترقبه به سوی غرب سیاست های استقلال طلبانه و مردمی اش تغییر کرد ؛ در دوران اولیه بعد از کودتا شعار " آزادی ؛ سوسیالیسم ؛ وحدت " راهنمای عمل قذافی و سران کشور بود ؛ بهمین خاطر در حالیکه وی یک ناسیونالیست عرب با گرایشهای اسلامی و پان عربی بود ؛ تا مدتها از او بعنوان یک سوسیالیست نام برده می شد . در آن سالها قذافی و " شورای انقلابی نظامی " که در مصدر کار قرار داشت ؛ به اصلاحات گسترده ای در کشور دست زدند از جمله : بالا بردن سطح حداقل دستمزد ها ؛ تغییرات اساسی در نظام بهداشتی و اجتماعی ــ که تا قبل از سرنگونی قذافی این نظامِ بهداشت در تمام قاره افریقا بی نظیر بود ــ بالا بردن در آمد سرانه کشور ؛ پرداخت وام بدون بهره به مردم ؛ پرداخت تمامی حقوق در دوران بیکاری ؛ آموزش رایگان بطوریکه این امر باعث شده بود 25 در صد مردم لیبی تحصیلات دانشگاهی داشته باشند ؛ دادن آپارتمان مجانی به زوج های جدید ؛ ملی کردن بسیاری از موسسات در کشور ؛ اصلاحات ارضی ؛ اجرای پروسه نوگرایی در کشور و مهمتر از همه پایان دادن به سلطه استعمار انگلیس در کشور و در آخر لیبی کشوری بود که حتی تا همین اواخر " گدا " نداشت .

مدل کشور داری در لیبی بر اساس آموزه هائی بود که وی در کتابی به نام " کتاب سبز " در 3 جلد تدوین کرده بود ؛ بر اساس نوشته های این کتاب قذافی باید به حکومتی دمکراتیک و مستقیم معتقد باشد . وی در این کتاب " راه سوم " را در جهان دو قطبی آن زمان مطرح کرده بود ؛ راهی که نه سرمایه داری بود و نه کمونیستی . بر اساس دیدگاه های طرح شده در " کتاب سبز " لیبی به کشوری تبدیل شده بود که نه " قانون اساسی " داشت ؛ نه " پارلمان " نه " تفکیک قوا " و نه حتی وزارتخانه . کشور بوسیله کمیته های محله ها ؛ شهرها و ... اداره می شد و مردم با عضویت در این کمیته ها امور خود را سامان می دادند . معتمدان در این کمیته ها به عنوان دبیران کمیته ها مسئولان حل و فصل امور خارجه ؛ اقتصاد ؛ کشاورزی و .... بودند .

اما ویژگی های شخصیتی قذافی که در همه دوره های حکومتی وی بارز بود ــ و باعث شده بود از وی چهره مطلوبی به جهان ارائه نشود ــ نا متعادل بودن ؛ غیر قابل اعتماد ؛ غیر قابل پیش بینی بودن و خود شیفتگی بیش از حد وی بود . این خصوصیات براحتی از نوع لباس پوشیدن و لباس های رنگی به تن کردن ؛ عینک های رنگی زدن ، انواع ریش ؛ نوع نشستن ؛ ادبیات گفتاری ؛ دست ندادن بدون دستکش با کسانی که تن شان به اسرائیلی ها خورده بود و ..... پیدا بود . همین کارکردهای شخصی قذافی باعث شده بود که از وی بعنوان شخصی دیوانه اسم ببرند . رونالد ریگان رئیس جمهور امریکا به او " سگ هار خاورمیانه " لقب داده بود .

قذافی از سال 2003 در چرخشی غیر مترقبه برنامه هسته ای خود را کنار گذاشت ؛ با دشمنان سابق خود یعنی غرب آشتی کرد ؛ بعد از 11 سپتامیر و انفجار برج های دو قلو در امریکا ؛ با امریکا قرار داد " جنگ علیه ترور " امضاء کرد ؛ به بازماندگان عملیات تروریستی که از جانب وی برنامه ریزی شده بود غرامت های سنگین پرداخت نمود ؛ از حمله امریکا به عراق دفاع کرد و خلاصه اینکه رابطه تنگاتنگی با غرب بر قرار نمود ؛ بطوریکه سیاست خصوصی سازی منابع ملی از جمله ذخائر گاز و نفت که از طرف وی انجام شده بود ؛ مورد ستایش و تحسین " صندوق بین المللی پول " قرار گرفت .

بعد از این تغییر سیاست خارجی و پیوستن لیبی به ساختار اصلی مبارزه با مهاجرت های غیر قانونی به اروپا و سرمایه گذاری گسترده قذافی در آنچه مبارزه با تروریسم خوانده می شد لیبی مورد توجه غرب قرار گرفت .

بعد از بهبود رابطه با جهان غرب ؛ کمپانی های بزرگ نفتی " اکسان مو بیل " ؛ " شورون " و دیگر کمپانیها غربی برای عقد قرار داد به لیبی سرازیر شدند . لیبی سالانه 1750000 بشکه نفت به خارج صادر می کند ــ نفت لیبی مرغوب ترین نوعِ نفت جهان می باشد ــ بدلیل همین مرغوبیت و بدلیل فاصله نزدیک اروپا به لیبی ( نفت لیبی از طریق دریای مدیترانه وارد بازار اروپا می شود ) خریداران نفت لیبی عمدتا" کشورهای غربی بودند . این کشورها قرار داد های بسیار پر سودی در زمینه خرید و اکتشاف نفت و گاز با لیبی منعقد کردند .

با این همه انقلاب آنهم از نوع انقلاب لیبی به مرزها احترام نمی گذارد . نسیم انقلابی که با سوزاندن بدن جوان تونسی در کشورهای عرب وزیدن گرفته بود سرانجام در لیبی به سرنگونی قذافی منجر شد . سرنگونی قذافی مانند سرنگونی هر دیکتاتوری موجب شعف و خوشحالی همه آزادیخواهان می باشد ؛ بنابراین ضمن اینکه در اصالت اعتراضات توده و ضرورت سرنگونی قذافی نمی توان تردید روا داشت . اما در مورد آنچه که " انقلاب لیبی " نام گرفته است ــ بدلیل شرایط ویژه و از جمله دخالت های ناتو و غرب ــ احتیاطا" باید درنگ نمود و جوانب امور را مورد بازبینی و دقت قرار داد ؛ چرا که تحولات لیبی که می توانست نوید بخش تغییرات اساسی و سهمگین در دنیای عرب باشد به محملی برای بهره برداری سیاسی کشورهای غربی و در رأس آن امریکا بدل شده است .

. اما قبل از پرداختن به پروسه شکل گیری این انقلاب و چگونگی سرنگونی قذافی و نقش ناتو و غرب ؛ باید به مشابهت های رژیم قذافی با نظام جمهوری اسلامی اشاره کنم که ضرورت سرنگونی رژیم معمر قذافی البته بدست مردم و جوانان لیبی ــ بدون دخالت های استعماری ــ را مشروعیت مضاعف می بخشد .

الف ــ مشابهت های رژیم قذافی و ایران :

1 ــ اشاعه تروریسم : قذافی تا قبل از چرخش در برابر غرب مانند رژیم ایران یکی از کشورهای مطرح در زمینه حمایت و پشتیبانی از گروه های تروریستی و تأمین مالی عملیات آنان بود و در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داشت . انفجار هواپیمای پان امریکن در آسمان لاکربی و انفجار کلوپ شبانه ای در برلین آلمان از عملیات تروریستی بوده اند که بوسیله گروه های طرفدار قذافی برنامه ریزی شده بود .

2 ــ قذافی هم مانند رژیم ایران ؛ که رهبر آن خود را ولی فقیه همه شیعیان جهان میداند؛ به نوعی از ولایت فقیه معتقد بود که بر اساس آن خود را " امام جهان عرب " و یا " شاهنشاه افریقا " می پنداشت .

3 ــ رژیم قذافی هم چون رژیم حاکم بر ایران یک رژیم ایدئولوژیک بود ؛ و بر اساس آنچه که در " کتاب سبز " تدوین کرده بود ؛ مدعی " نوع سوم " از حکومت و نظام جدیدی از کشور داری بود که آن را آلترناتیوی در مقابل غرب و شرق می دانست .

4 ــ ضد امپریالیست : بر خلاف روسای اکثر کشورهای عربیِ تحتِ قیمومیتِ غرب ؛ قذافی چهره ضد غربی و ضد امریکایی داشت ؛ به جنبش های ضد غربی کمک مالی می نمود و مانند رژیم ایران نهاد و سازمان های بین المللی را برسمیت نمی شناخت .

ب ــ پروسه انقلاب لیبی و سرنگونی قذافی :

قذافی که چون دیگر زمام داران جهان عرب به بیماری " قدرت " یا به تعبیر مردم کشورهای عربی " داء الکرسی " مبتلا شده بود . سر انجام با خشم و طغیان مردم کشور مواجه گردید . اولین اعتراضات در فوریه 2011 صورت گرفت . وقتی که گروهی از مردم و جوانان لیبی با الهام از تحولات جهان عرب در اعتراض به باز داشت وکیلی به نام "فتحی تاریل " که بعدا" به پدر انقلاب لیبی معروف شد ــ وکیلی که وکالت پرونده های زندانیانی را که در زندان " بو سلیم " شهر تریپولی مورد شکنجه و بد رفتاری قرار گرفته و از سرنوشت آنان خبری در دست نبود را بعهده داشت ــ صورت گرفت .

علیرغم سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آمیز مردم توسط قوای سرکوبگر قذافی ؛ اعتراضات لیبی به سرعت گسترش یافته و بزودی معترضین شهر بنغازی را به تصرف خود در آوردند و پرچم سه رنگ مخالفان بجای پرچم سبز قذافی بر فراز بام های ادارات دولتی در شهر بنغازی به اهتزاز در آمد . اعتراضات سریعا" بشهر های " اجدادیه " ؛ " دارنا " ؛ " زیتال " و دیگر شهر های لیبی نیز سرایت کرد و در حالیکه هنوز فرصت کافی برای تداوم تظاهرات خیابانی در لیبی فراهم نشده بود ؛ مبارزه مسلحانه مردم بر علیه قذافی و رژیم دیکتاتورش عمدتا" در شهرهای شرقی لیبی شروع شد . با تکیه بر همین نیروی مسلح " شورای ملی انتقالی " برهبری " مصطفی عبدالجلیل " ــ که تا 6 روز قبل وزیر کشو ر لیبی بود و به تازگی به صف مخالفین پیوسته بود ــ تشکیل گردید .

بعد از تشکیل " شورای ملی انتقال " ؛ غرب و امریکا که غافل گیری در تحولات مصر و تونس را تجربه کرده بودند ؛ این بار برای اینکه مسیر انقلاب لیبی و اعتراضات مردمی را در جهت منافع خود تغییر دهند و آن را به کنترل خود در آورند ؛ از طریق شورای امنیت سازمان ملل به سرعت دست بکار شدند . ابتدا با تصویب قطعنامه ای منطقه پرواز ممنوع را بر فراز لیبی بر قرار نمودند ؛ تا امکان دفاع از کشور و مردم را از پدافند های هوائی قذافی سلب نمایند و نهایتا" شورای امنیت سازمان ملل با موافقت و در خواست " شورای همکاری خلیج " و " اتحادیه عرب " در 19 مارس با تصویب قطعنامه دیگری حمله هوائی گسترده علیه نیروها و کشور لیبی را تصویب نمود .

بدینترتیب غرب و ناتو با دست باز و به بهانه های " انسان دوستانه " و " دفاع از شهر وندان غیر نظامی " بمباران شهر ها و مردم لیبی را آغاز کردند . با ورود ناتو و بمباران اماکن و نیروهای نظامی قذافی بتدریج جنگ به نفع مخالفان و شورای به اصطلاح ملی انتقال چرخش نموده و نهایتا" در تاریخ 31 مرداد 1390 طرابلس به تصرف نیروهای شورشی در آمد .

حمله غرب به لیبی باز هم مشابه جنگ علیه عراق و افغانستان ظاهرا" به همان بهانه های بشر دوستانه صورت گرفت ؛ ولی در حقیقت برای کنترل خصلت ضد امریکایی و ضد غربی انقلاب مردم و همچنین کنترل بر منابع غنی نفت و گاز این کشور جنگ هوائی با قذافی را آغاز کردند . دولتهای غربی و در صدر آنان فرانسه و انگلیس سعی کردند با حمایت سریع از " شورای ملی انتقال " و رسمیت و تثبیت آن و با یار گیری و حمایت از عناصر حامی غرب در شورا به تثبیت جا پای خود در آینده لیبی اقدام نمایند .

شاید در واکنش به این اقدامات فرانسه و انگلیس بود که دیگر کشورهای غربی منجمله ایتالیا در پیام خود که به بهانه پیروزی انقلاب لیبی صادر شده بود به جای تبریک به مردم لیبی ؛ به رقبای ایتالیا در بازار آینده لیبی هشدار می دهد که : تأسیسات نفتی در لیبی توسط ایتالیا ساخته شده و کاملا" روشن است که شرکت " آنی " ایتالیا نقش اول را در آینده لیبی بازی خواهد کرد .

برای پی بردن به ابعاد این تجاوز استعماری که در واقع شورای امنیت سازمان ملل توجیه حقوقی آن را فراهم کرد ؛ خوب است به گزارش " تی یری میسان " روزنامه نگار شبکه " ولتر " در تاریخ 20 اوت 2011 که خود وقایع لیبی را از نزدیک دنبال کرده است توجه فرمایید :در وقت افطار ناتو " عملیات آژیر خطر " را آغاز کرد ؛ آژیر ها در واقع بلند گوهای مساجد هستند که القاعده برای فراخوان به شورش استفاده می کند . فورا" سلول ها و محفل هائی که تا کنون در انتظار بسر می بردند وارد عمل می شوند ؛ گروههای کوچک و خیلی متحرک حملات متعددی را آغاز کردند . نبردهای شبانه 350 کشته و 3000 مجروح و زخمی بر جای گذاشت و .... همزمان یک کشتی ناتو در ساحل طرابلس پهلو گرفت و سلاح های سنگین و جهاد طلبان القا عده را بفرما ندهی ناتو پیاده کرد و نبرد های شبانه دوباره از سر گرفته شد .... هواپیماهای ناتو به هر سوئی حمله می بردند و بمباران می کردند . بالگرد ها مردم را در خیابان به مسلسل می بندند تا راه برای جهاد طلبان باز کنند و ..... در آغاز شب 1300 کشته بر کشته ها اضافه شد و 5000 نفر زخمی شدند . مأموریت ناتو که ظاهرا" حفاظت از جان شهروندان بود ؛ در واقع فرانسه و بریتانیا قتل و عام های دوران استعمار را تداعی می کنند .

بدین ترتیب اعتراضات بر حق مردم لیبی علیه رژیم دیکتاتوری قذافی که با الهام از بهار عربی آغاز شده بود به خاطر فقدان رهبران ذیصلاح و مردمی و شرایط ویژه لیبی به آلت دستی در دست امریکا و غرب تبدیل شده و روند اعتراضات مردم با منافع قدرت های غربی گره خورد .

برای یافتن تصویری واقعی از آنچه رسانه های زیر کنترل نظامی و امنیتی غرب به دروغ " ارتش آزادیبخش " مردم لیبی و یا " معترضین لیبیائی " تبلیغ می کنند ؛ کافی است نگاهی دقیق به تصاویر و عکس های ــ منتشر شده در مطبوعات و رسانه های خبری ــ این به اصطلاح " انقلابیون لیبی " بیاندازید . تا ببینید که ظاهر ؛ لباس و سلاح این افراد به روشنی نشان می دهد که این افراد عمدتاً مزدور انی هستند که قدرتهای جنگ افروز غربی به این منطقه آورده اند . مشابه همان کاری که در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان در نیکاراگوئه اتفاق افتاد ؛ در آنزمان " کنتراس " ها از پایگاههای امریکا در هندو راس علیه ساندنیست ها ــ نیروهای انقلابی حاکم بر نیکاراگوئه ــ می جنگیدند در همان زمان هم آقای ریگان این مز دوران را " رزمندگان آزادی "می نامید .

اما بهر حال از آنجا که نمی توان در اصالت اعتراض های مردم لیبی تردید روا داشت و اعتراضات به حق مردم جان به لب رسیده برای دمکراسی و حقوق بشر را محکوم و سرزنش کرد ؛ می توان گفت که مسبب اصلی بروز فاجعه اخیر در کشور لیبی ؛ دیکتاتور لیبی یعنی سرهنگ قذافی است که با سرکوب بی رحمانه اعتراضات به حق مردم ؛ لیبی را به بستری مناسب برای تبدیل شدن به گریز گاهی استراتژیک برای امریکا و غرب تبدیل نموده است .

ادامه دارد .....

محمود خادمی 05.09.2011

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.