رفتن به محتوای اصلی

مصادره یک آسمان خراش متعلق به ایران در مرکز شهر نیویورک
18.09.2013 - 14:27

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه 18-9-2013 اعلام کرد تصمیم گرفته، یک آسمان خراش 36 طبقه متعلق به ایران را در مرکز شهر نیویورک مصادره کند.

به گفته این وزارت، مالکیت این آسمان خراش برای مدت زمان طولانی به صورت مخفیانه به جمهوری اسلامی ایران تعلق داشته است .

براساس بیانیه دادستان کل آمریکا، مصادره چنین آسمان خراشی با موقعیتی بی نظیر، واقع در خیابان پنجم مرکز شهر نیویورک را می توان به عنوان "بزرگترین مصادره تاریخی ایالات متحده در ارتباط با مبارزه با حامیان "تروریسیم " از آن یاد کرد.

قاضی دادگاه فدرال دربرسی پرونده مالکیت این آسمان خراش به نفع دولت آمریکا حکم صادر کرد در حکم مصادره این آسمان خراش آمده است که مالکان این آسمان خراش به نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی جامعه بین المللی و پولشویی به نفع جمهوری اسلامی متهم اند واین دو دلیل برای مصادره این آسمان خراش به نفع دولت آمریکا کافی است.

برت بهارارا، دادستان فدرال شهر منهتن، اعلام کرد تصمیم دادگاه برای مصادره این آسمان خراش، اتهام وزارت دادگستری، مبنی بر اینکه مالکان این ساختمان همیشه برای بانک ملی ایران پولشویی کرده و در نهایت به جمهوری اسلامی کمک کرده اند، را تایید می کند.

بهارارا در باره نحوه فروش و اموال این آسمان خراش گفت:" درآمد حاصل از فروش این برج را به عنوان جبران خسارات قربانیان "تروریسم مورد حمایت مالی ایران" به اهالی قربانیان داده خواهد شد. 

دادگاه فدرال می گوید در بررسی های خود پی برده که مالکان این ساختمان آسمان خراش که به نام "بنیاد علوی" و گروه آسا فعالیت می کردند، کلیه درآمدهای حاصله از اجاره این آسمان خراش را به بانک ملی ایران تحویل می دادند.

در این بیانیه گفت که بنیاد علوی علاوه بر فعالیت در این بخش در انجمن های بشردوستانه که دولت ایران سرپرستی آنها را به عهده دارد نیز فعالیت می کند.

این آسمان خراش در دهه هفتاد به عنوان یک انجمن غیر انتفاعی به نام "انجمن پهلوی" توسط شاه ایران تاسیس شد اما پس از انقلاب 1979 دولت جدید ایران ساختمان را مصادره کرد. 

بنا به این گزارش "بنیاد غیر انتفاعی پهلوی" به " بنیاد مستضعفان و سپس به بنیاد علوی تغییر نام یافت."

در همین حال رئیس سابق "بنیاد علوی " اعتراف کرد که در سال 2009 توانست با از بین بردن مدارک ومستندات ارتباط با بانک ملی و پولشویی مانع از صدر حکم از سوی دادگاه آمریکا شد. 

بر اساس این گزارش بنیاد علوی در بیانیه ای که در وب سایت خود منشر کرده گفته است که در نظر دارد به حکم دادگاه فدرال اعتراض کند تا در برابر هیئت منصفه دادگاه تجدید نظر ادله خود را ارئه دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.