رفتن به محتوای اصلی

هزاردستان و تئوری توطئه
21.09.2013 - 17:10

 

بخش نخست: "کلوب رم"

 

"تئوری توطئه" هواداران و منتقدان بسیاری دارد، بخصوص در میان ما ایرانیان که تاریخی آشفته و آمیخته با توطئه، خیانت، ترور، کودتا ، سرزمینی سرشار از منابع طبیعی از همه مهمتر "دایی جان ناپلئون" داریم.

شکی نیست که بازیگران "بزرگ" صحنه سیاسی جهان که خود را متولی، کدخدا یا کلانتر جهان میدانند، برای حفظ منافع کوتاه مدت و درازمدت خود، وقت، سرمایه و نیروی انسانی‌ متخصصی در اختیار دارند که بدون وقفه مشغول طراحی و برنامه نویسی پروژه‌های مختلفی‌ برای مقاطع مختلف، مناطق مختلف و مناسب با شرایط مختلف هستند. این بازی جهانی‌ که با اسم رمز "کنترل" دنبال میشود با شکست یا عقب نشینی تاکتیکی آنها در یکی‌ از مراحل بازی به پایان نمیرسد و این نبرد که در طول تاریخ ادامه داشته در دوران معاصر و با توجه به اکتشافات و نیازهای جدید و توسعه شگفت انگیز تکنولوژی که خود یکی‌ از محصولات همین بازیگران بزرگ است، با پیچیدگی‌ و دقت بیشتری پیگیری و دنبال میشود.

رشد تکنولوژیک مانند یک شمشیر دولبه است که از یکسو امکان کنترل "نسبی‌ " زندگی‌ بشر را برای طراحان آن فراهم کرده و از سوی دیگر به روشن شدن بخشی از این "تاریکخانه اشباح" کمک کرده است.

هرچند برخی‌ معتقدند که این افشاگری‌ها بخشی از همین بازی روانی‌ است که "اکثریت خنثی" را وادار به تسلیم دربرابر اراده مافوق و تلقین باور "بی‌ نتیجه بودن هر تلاشی در برابر اراده ارباب بزرگ" نماید، اما به باور بسیاری از اندیشمندان آزادیخواه، تنها سلاح موجود در برابر این اندیشه "سلطه گر" و تمامیت خواه، آگاهی‌ رسانی است. زیرا تجربه نشان داده است که این دشمن نامرئی هرگاه با مقاومت جدی روبرو گشته، چاره‌ای بجز مذاکره و درنهایت گردن نهادن"مقطعی" به خواستهای طرف مقابل نداشته است.

شناسایی همه ابعاد این هیولای "هزار سر" که تقریبا در همه پستوهای "مطالعاتی"، اتاقهای فکر، پارلمانها، تشکیلات بین المللی، کاخهای پادشاهان و رؤسای جمهور، مشاوران دولتها، سیاستمداران بازنشسته، بازرگانان، شرکتهای چند ملیتی، گروههای تندرو مذهبی‌، مفیاهای مختلف و... و .... و.. حضور دارد، کاری بس دشوار است. اما تلاش اینست که برای یافتن پاسخ‌های درست، آدرس‌های واقعی‌ را به جویندگان حقیقت نشان دهیم، زیرا این تشکیلات عریض و طویل، علیرغم راهکارهای غیر انسانی‌، در رسیدن به اهداف خود تا به امروز موفّق عمل کرده است و نسل جوان ایران میتواند با بررسی و تحلیل این عملکرد، راه فردای خود را با عبور از نسل "پوسیده" امروز بیابد و با اتکا به "نسل امروزی"فردای خود را نیز بیمه‌ کند.

در بررسی‌های اولّیه به نامهایی مانند کلوب رم، گروه بیلدربرگ، "skulls & Bones"،"Bohemian Grove" و فراماسونری برمی‌خوریم که ظاهراً سرنخهای اصلی‌ را دردست دارند و از طریق تشکیلات فرعی و موازی بیشماری به هم وصل میشوند و سرنخ همین گروه‌ها نیز اغلب در بالا به هم وصل است. با نگاهی‌ سطحی به بنیان گذاران و اعضای دائمی این گروه‌ها و اهداف و دکترین آنها، ماهیت مشابه و همگون آنها بیش از پیش مشخص میشود.

در این بخش نگاهی‌ به کلوب رم ، ساختار، اهداف و چشم انداز‌های آن (بر مبنای منابع محدود موجود) انداخته و امیدوارم جویندگان حقیقت از این کورسو برای یافتن راهی‌ به فردایی بهتر بهره جویند. در آینده تلاش خواهد شد مطالب مشابهی‌ در باره دیگر گروه‌هایی‌ که در بالا نامبرده شد ترجمه و در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

  کلوب رم

 

کلوب رم در آوریل سال ۱۹۶۸ میلادی توسط "اریلیو پچی" کارخانه دار ایتالیایی ( مسول بازسازی کارخانه فیات پس از جنگ دوم جهانی‌ و موسس شرکت آلیتالیا) و "الکساندر کینگ" دانشمند اسکاتلندی، عضو کالج سلطنتی علوم و کالج سلطنتی لندن تاسیس  و اولین جلسه آن در ویلای "Hence" در حومه رم با شرکت گروه کوچکی از دانشمندن علوم اجتماعی ، صنعتی ، سیاسی و آکادمیک تشکیل شد.  

تدوین اساسنامه کلوب رم به عهده "حسن ازبکان" فیلسوف و دانشمند ترک - آمریکایی علوم برنامه ریزی، "اریک یانتش" اتریشی‌، استاد علوم فیزیک نجومی و پیش بینی‌ در دانشگاه برکلی و "الکساندر خریستاکیس" دانشمند یونانی - آمریکایی ، استاد علوم جامعه شناسی‌ و برنامه ریزی بود. این متن با نام " مخمصه جامعه بشری " شناخته میشود.

کلوب رم با انتشار گزارش " محدودیت‌های رشد" توجه جهانی‌ بی‌نظیری را به خود جلب کرد که با فروش بیش از ۱۲ میلیون نسخه از آن با بیش از ۳۰ ترجمه مختلف، تبدیل به یکی‌ از پرفروش‌ترین کتابها گردید.  (۱)

 این کتاب در سال ۱۹۷۲ چاپ و برای اولین بار در نشست سالانه "کمیته بین المللی دانشجویی" در گالن سوئیس رسما منتشر شد. این نظریه مبتنی‌ بر آن بود که رشد اقتصادی نامحدود با توجه به محدودیت منابع طبیعی بخصوص "نفت"، امکان ناپذیر است.

بحران نفتی‌ سال ۱۹۷۳ توجه جهانی‌ را به این مساله بیشتر کرد، هر چند پیش از انتشار این کتاب، نظریه دیگری با عنوان " بشریت در نقطه عطف" منتشر شده بود(۲). این کتاب توسط "ادوارد پستل" دانشمند، طراح صنعتی، اقتصاد دان و سیاست‌مدار یهودی الاصل آلمانی، بنیانگذار کرسی مهندسی‌ مکانیک در دانشگاه حیفا در اسرائیل و موسس انجمن کلوب روم در آلمان (که تا زمان مرگ در سال ۱۹۸۸ ریاست آنرا نیز به عهده داشت)، نظریه پرداز حذف دانشمندان نازی از فضای علمی‌ آلمان که زمینه ساز همکاری علمی‌ مشترک آلمان و اسرائیل شد( و زمینه ساز دستیابی اسرائیل به بمب اتمی‌ گردید) و "میخایلو مسارویچ" استاد ریاضیات و مهندسی‌ سیستم و مشاور علمی‌ یونسکو در امور "تغییرات جهانی‌ "، زیر نظر دانشگاه " case western reserve" در کلیولد اوهایو تهیه شده بود.

 این گزارش با محاسبه ۲۰۰۰۰۰ معادله در ۱۰ منطقه مختلف جهان و برای ۱۰۰۰ منبع همراه منابع تهیه آنها و روش اداره(کنترل) آن منابع تهیه شده بود و از حمایت کامل کلوب رم برای انتشار نهایی‌ برخوردار شد به‌‌ عنوان "گزارش دوم" نشست کلوب روم در سال ۱۹۷۴ مورد تایید قرار گرفت.

"پستل" و "مسارویچ" طرح اجتماعی و فنی‌ بسیار دقیقی‌ برای تفکیک (موزاییکی کردن) مناطق مختلف ارائه کردند. "گزارش دوم" با "بازنگری" پیش بینی‌ گزارش (برآورد) اول یا همان " محدودیت‌های رشد " با اشاره به امکان "تاثیر عوامل انسانی‌ بمنظور پیشگیری از بروز فاجعه اقتصادی و زیست محیطی‌"، دورنمای بهتری از آینده فضای "اقتصادی" نوید میدهد.

 کلوب در سال ۱۹۹۱ کتاب " اولین انقلاب جهانی‌" را منتشر کرد که تحلیلی از مشکلات "جامعه بشری" و چالشهای پیش رو در ابعاد کلی‌ و جزئی بود و آنرا "مشکل" نامیده بود(۳). در این "رساله" از اینکه در عرصه سیاسی، تاریخی‌ و اجتماعی تنها در زمان وجود دشمن مشترک انگیزه و امکان ایجاد "اتحاد" فراهم میشود، اظهار تأسف شده است: " گویی نیاز به دشمن به پدیده‌ای عمومی‌ و تاریخی بدل شده است. برخی‌ کشورها تلاش میکنند با سرزنش کردن دشمنان خارجی‌ بر ناتوانیهای منطقه‌ای و تناقضات داخلی‌ سرپوش بگذارند. گمراه کردن انظار به خارج از مرزها برای سرپوش نهادن بر مشکلات داخلی‌، سابقه‌ای به درازای تاریخ بشریت دارد، متحد کردن یک ملت چندپاره برای رویارویی با دشمن خارجی‌. دشمنی واقعی‌ یا دشمنی فرضی‌ که برای این منظور خلق میشود.با ناپدید شدن دشمن سنتی، میتوان از (کارت)خواست‌های مذهبی‌ و قومی - نژادی برای "فرار از مهلکه" استفاده کرد، بخصوص از گروههایی که تفاوت آنها با اکثریت فراوان است".

" هر کشوری بر همین مبنا همسایگان خود را دوست یا دشمن مینامد و فقدان ناگهانی دشمنان، خلایی ایجاد می‌کند که دولت و افکار عمومی‌ باید آنرا پر کنند. بر همین مبنا باید دشمنان جدیدی شناسایی، سیاستهای جدیدی اتخاذ و سلاحهای جدیدی ابداع شود".  

  

تشکیلات

 

به موجب وب سایت رسمی‌ این کلوب، اعضای آن شامل دانشمندان، اقتصاد دانان، بازرگانان ، شخصیتهای عالیرتبه بین المللی، سران حاضر و سابق کشورهای مختلف از ۵ قاره جهان هستند که بر این باورند که سرنوشت انسان از پیش "برای همه" تعیین نشده و هر انسانی‌ وظیفه دارد به اندازه توان خود برای بهتر شدن "جامعه خود" بکوشد.

این کلوب دو رئیس به نامهای "آندرس ویکمن " سوئدی و "ارنست اولریخ" آلمانی‌ و نایب رئیسی ایتالیایی بنام " دکتر ربرتو پچی" دارد و از اول ژانویه ۲۰۰۸ دفتری به نام  عملیات "روز به روز" در کشور سوئیس دایر کرده که اداره آن به عهده دبیر کلّ تشکیلات " مارتین لیس " اسکاتلندی است.  

از اعضای فعلی‌ این کلوب میتوان "بنجامین بسین" دیپلمات برجسته فنلاندی، "بیاتریکس" ملکه پیشین هلند، "خوان لوئیس چبریان" میلیاردر اسپانیایی، "فرناندو هنریکه کاردوسو" رئیس جمهور سابق برزیل، خاویر سولانا، مجید تهرانی دانشمند ایرانی‌ و میخأیل گرباچف نام برد.

این کلوب از طریق تماس با سازمانهای مختلفی‌ در سراسر جهان، جمع آوری اطلاعات و تحلیل مشکلات مختلف، راهکارهای لازم را به " تصمیم گیرندگان" توصیه میکند و در آخرین فعالیت خود در سال ۲۰۰۹ برنامه ۳ ساله‌ای با نام " راههای جدید برای توسعه جهانی" آغاز کرد(۴).

 در این "گزارش" اشاره شده که مشکلات مورد اشاره گزارش سال ۱۹۷۲ ( محدودیت‌های رشد) بصورتی شدیدتر و خطرناک تر وجود دارد. این پروژه در ۵ بخش : محیط زیست و منابع، جهانی‌ شدن، توسعه بین المللی، دگرگونی‌های اجتماعی و صلح و امنیت جهانی‌ ارائه شده است.

 جهان بینی‌

 نگرش کلوب بر سه محور استوار است: ۱- دیدگاهی جهانی‌ برای بررسی مسائل مختلف با آگاهی‌ از وابستگی‌ روزافزون کشورها به یکدیگر، ۲- یافتن راه حل‌های "فراگیر" برای مشکلات حاضر با توجه به فعل و انفعالات مختلف، ۳- کلوب چشم انداز دراز مدت را در انتخاب راه حل‌ها درنظر دارد.

 

کاظم موافق

 

۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳

 

 1- http://www.donellameadows.org/wp-content/userfiles/Limits-to-Growth-digital-scan-version.pdf

 2-http://worldview.carnegiecouncil.org/archive/worldview/1975/09/2579.html/_res/id=sa_File1/v18_i009_a016.pdf

3- http://jordanmaxwell.com/images/documents/the-2520first-2520global-2520revolution.pdf

4-  http://www.geoengineeringwatch.org/documents/TheF…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاظم موافق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.