رفتن به محتوای اصلی

«راه دشوار» اوباما برای راضی کردن مخالفان درمورد ایران
01.10.2013 - 11:32
سخنرانی آقای نتانياهو درحالی انجام می‌شود که تيرگی در روابط تهران و واشينگتن بعد از سه دهه رو به بهبود می‌رود و در هفته‌ای که گذشت روسای جمهوری ايران و آمريکا برای نخستين بار پس از انقلاب اسلامی با يکديگر تلفنی گفت‌وگو کردند.
 
آقای نتانياهو هفته گذشته سخنرانی حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران در مجمع عمومی سازمان ملل را «طعنه‌آميز» و سرشار از «رياکاری» توصيف کرد و گفت نقشه ايرانيان اين است که زمان بخرند تا فرصت يابند برنامه‌های هسته‌ای خود را پيش ببرند. 
 
خبرگزاری‌ها می‌گويند باراک اوباما در طول اقامت آقای نتانياهو در آمريکا، تلاش خواهد کرد او را ترغيب کند تا برای روشن شدن نيات حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران صبر کند و به او اطمينان دهد که تحريم‌های اعمال شده عليه ايران را زودتر از موعد مقرر برنخواهد داشت. 
 
بنيامين نتانياهو می‌گويد رييس‌جمهوری جديد ايران بايد بر اساس اعمالش قضاوت شود نه حرفهايی که می‌زند. 
 
با اين‌حال مقام‌های آمريکا گفته‌اند از نگرانی‌های اسراييل مطلعند اما هيچ طرحی برای تغيير جهت در حرکت ديپلماتيک به سوی ايران ندارند.
 
ای‌تن گيلبوآ، تحليلگر روابط اسراييل و آمريکا در دانشگاه بارايلان اسراييل به خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌گويد: «آمريکايی‌ها روحانی را دوست دارند و فکر می‌کنند که سياست جديدی را نمايندگی می‌کند. برای همين فکر می‌کنند بايد به او شانس بدهند.» 
 
با اين‌حال بنيامين نتانياهو تنها کسی نيست که با سياست باراک اوباما در مواجهه با ايران مخالف است. 
 
رابرت مِنِندِز، سناتور دموکرات از ايالت نيوجرسی و ليندسی گراهام، سناتور جمهوريخواه از ايالت کارولينای جنوبی در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه واشينگتن‌پست نوشته‌اند می‌گويند پيام ايران تغيير نکرده، تنها حامل پيام تغيير کرده است. 
 
اسکات لوکاس، استاد مطالعات آمريکا در دانشگاه بيرمنگام بريتانيا و سردبير نشریه ای.اِی. ورلد ويو که به مسايل خاورميانه بويژه ايران می‌پردازد در گفت‌وگو با راديو فردا در پاسخ به اين سوال که اين دو سناتور آمريکايی از حسن روحانی چه انتظاری داشتند، می‌گويد: «من فکر می‌کنم سناتور منندز و سناتور گراهام انتظار داشتند آقای روحانی زانو بزند و بگويد اين برنامه کامل هسته‌ای ايران است و اين شرح کامل آن است. به طور ساده اين دو سناتور، دشمن جمهوری اسلامی هستند.  اين دو هيچ احتمالی برای هيچ نوع توافق بين ايران و آمريکا نمی‌بينند. سوال اين است که چه تعداد از سناتورهای آمريکا مانند اين دو نفر فکر می‌کنند. آيا آنها آنقدر سازمان‌دهی شده هستند که بتوانند برقراری رابطه آمريکا و ايران را متوقف کنند؟»
 
سناتور منندز و سناتور گراهام معتقدند پيام رييس‌جمهوری جديد ايران در مجمع عمومی سازمان ملل شبيه به گذشته بوده است و می‌گويند انتظار داشته‌اند که يک حرکت ديپلماتيک غيرمنتظره از ايران ببينند اما نااميد شده اند. 
اسکات لوکاس، سردبیر نشریه ای.اِی. ورلد ویو :« من فکر می‌کنم اوباما موفق می‌شود چون بيشتر افکار عمومی در آمريکا خواستار پايان مقابله با ايران هستند. اما اين مشروط به اين است که باراک اوباما در برابر آنها قويا مقاومت کند و بگويد که ما به دنبال مذاکره واقعی با ايرانيان هستيم.»
اسکات لوکاس می‌گويد به نظر می‌رسد باراک اوباما قادر به راضی کردن مخالفان در داخل آمريکا برای مذاکره با ايران باشد و می‌گويد: «در تابستانی که گذشت صد و سی و يک نماينده کنگره نامه‌ای به اوباما نوشتند و از او خواستند با ايران مذاکره کند. هفته بعد از آن بقيه نمايندگان کنگره سعی کردند به بقيه بقبولانند که ايران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است و از تروريسم حمايت می‌کند. بنابراين اتحاد متشکلی از مخالفان ايران در کنگره آمريکا وجود دارد. از سه سال پيش تاکنون دولت اوباما تاکنون مخالفان را به چالش واقعی نکشانده است. اما فکر می‌کنم در نقطه‌ای دولت اوباما به اين نتيجه برسد که بايد انها را به چالش بکشد. من فکر می‌کنم اوباما موفق می‌شود چون بيشتر افکار عمومی در آمريکا خواستار پايان مقابله با ايران هستند. اما اين مشروط به اين است که باراک اوباما در برابر آنها قويا مقاومت کند و بگويد که ما به دنبال مذاکره واقعی با ايرانيان هستيم.»
 
بعضی از کشورهای عربی هم از مخالفان برقراری رابطه بين ايران و آمريکا هستند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کشورهای حاشيه خليج‌فارس از کويت تا عمان که عمدتا هم‌پيمان غرب هستند و ايران را بعنوان رقيب خود می‌دانند، از ديگر مخالفان برقراری رابطه بين ايران و آمريکا هستند. عربستان سعودی اغلب در راس اعضای سازمان همکاری‌های خليج‌فارس، ايران را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه خاورميانه می‌کنند. 
 
دولت عربستان سعودی هنوز به‌طور عمومی و رسمی درباره تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی اظهار نظر نکرده است. روابط ايران و عربستان هيچگاه در سطح عالی نبوده و به گفته تحليلگران عربستان از سرگيری روابط ايران و آمريکا را در تضاد با منافعش می‌بيند. 
اسکات لوکاس، سردبیر نشریه ای.ای.ورلد ویو:« من فکر نمی‌کنم که مخالفان رابطه ايران و آمريکا در کشورهای عربی چالش بزرگی برای اوباما باشند.»
اسکات لوکاس، سردبير نشریه ای.اِی. ورلد ويو به رادیو فردا می‌گويد مخالفان رابطه آمريکا و ايران در خارج از آمريکا چالش بزرگی برای اوباما محسوب نمی‌شوند و می‌افزايد: «من فکر نمی‌کنم که مخالفان رابطه ايران و آمريکا در کشورهای عربی چالش بزرگی باشند. فکر می‌کنم دغدغه اصلی کشورهای عربی بويژه عربستان سعودی، اين روزها سوريه باشد. آنچه آنها می‌بينند اين است که اوباما در زمينه سوريه قوی عمل نکرده است. فکر می‌کنم ايرانی‌ها به اين مساله واقفند که بايد به دولت‌های عربی اطمينان لازم را بدهند. حتی فکر کنم هم حسن روحانی، هم وزير خارجه ايران و هم رييس سازمان انرژی اتمی به زودی عربستان سعودی و کشورهای عربی را مطمئن کنند که برای مذاکره با آمريکا مصمم هستند و به کمک کشورهای عربی نياز دارند.»
 
حسن روحانی اما هنگامی که به رياست‌جمهوری رسيد بر بهبود روابط خارجی ايران بويژه با همسايگانش تاکيد کرد.
 
 او همچنين قرار است برای شرکت در مراسم حج و ديدار با مقام‌های سعودی به رياض سفر کند. 
 
روزنامه نيويورک‌تايمز روز شنبه نوشت فضای پيش‌آمده پس از مکالمه تلفنی اوباما و روحانی برای اسراييل و عربستان سعودی مانند اين است که دوست صميمی‌تان را درحال معاشقه با رقيب ديرينه‌تان ببينيد.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
radio farda

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.