رفتن به محتوای اصلی

آغاز طوفان‌های نمکی دریاچه ارومیه
07.10.2013 - 21:01

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: شرایط اکولوژیکی حاکم بر دریاچه ارومیه و تبدیل بیش از دو سوم وسعت آبی آن به شوره زار، این دریاچه را به کانون اصلی کویرزایی در منطقه مبدل کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسن عباس نژاد با بیان این مطلب افزود: متاسفانه به دلیل ریسک بالای فرسایش پذیری شوره زارهای دریاچه ارومیه که عمدتاً با پسروی آب دریاچه، هر روز به وسعت و دامنه آنها افزوده میشود، با دارا بودن بلورهای نمک و انواع دیگر یونهای مواد معدنی در اثر افزایش تبخیر به تدریج رطوبت خود را از دست داده و زمینه برای تبدیل آنها به ذرات در حد میکرون، افزایش می یابد.

وی ادامه داد: به دلیل این که این بلورهای نمک به همراه خود یون های نمک را حمل می کنند می توانند عامل اصلی در تهدید زمین های کشاورزی و جوامع محلی باشند.

وی عنوان کرد: در چند روز گذشته، با شروع بادهای فصلی محلی، متاسفانه شاهد وقوع طوفان های نمکی در منطقه بوده ایم که پیش بینی می شود در صورت تداوم، تهدیدی برای اقتصاد معیشتی جوامع محلی خواهد بود.

عباس نژاد ادامه داد: دامنه تاثیرگذاری این پدیده هر روز نسبت به روز قبل افزایش می یابد. با توجه به جهت باد غالب در منطقه، این موضوع در آینده نزدیک شهرهای سواحل شرقی و شمالی دریاچه ارومیه را به شدت تهدید خواهد کرد، بنابراین در اسرع وقت باید نسبت به توسعه پوشش گیاهی در این مناطق با استفاده از گونه های اندمیک و بومی پارک ملی دریاچه ارومیه که عمدتاً شورپسند هستند، اقدام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
trend

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.