رفتن به محتوای اصلی

بلوغ جنسی در هفت سالگی: دلایل بلوغ جنسی زودرس در دختران
21.08.2011 - 18:03
برگردان:
فریبا شهلایی

طبق بررسی انجام گرفته در آمریکا، شمار دخترانی که در هفت سالگی به بلوغ جنسی می رسند، در دهه گذشته دو برابر شده است. آمار و ارقام منتشر شده در مجله ی پزشکی Pediatricsنشان می دهد که 10 تا 23 درصد از 1239 دختر مورد مطالعه، پستان هایشان در هفت سالگی رشد کرده اند- که به آن، بلوغ جنسی زودرس گفته می شود.

درست است که این آمار و ارقام هنوز در استرالیا بازتابی ندارد، محققانی که در این مورد کار می کنند، عقیده دارند این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر لوئیس فارل متخصص زنان و زایمان و همچنین معاون کالج زنان و زایمان رویالِ استرالیا و نیوزلند می گوید: «قطعاً، سن بلوغ جنسی در غرب پایین آمده است. امروزه، رشد پستان در دختران دبستانی امری عادی است، در حالی که این امر قبلاً به ندرت اتفاق می افتاد.»

اضافه وزن، بارزترین دلیل این امر است. در دوره ی الیزابت اول، دوره ای که دختران جسمی کوچک تر داشتند، بسیاری از آن ها اواخر نوجوانی به بلوغ جنسی می رسیدند. از آن پس، با بهتر شدن تغذیه و بالا رفتن بهداشت عمومی، سن بلوغ جنسی به تدریج تا 12 سالگی پایین آمد. دکتر فارل می گوید، «به طور کلی، دخترانِ کم وزن دیرتر عادت ماهانه می شوند. بدون شک، بالا رفتن وزن و شاخص توده ی بدن(BMI) عامل مهمی در به جلو انداختن این امر است.»

همچنین، چندین بررسی بین المللی انگشت اتهامشان را به سوی سموم زیست محیطی، فروپاشی خانواده و قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی نشانه رفته اند که تمامی این موارد در استرالیا در حال افزایش است.

رشد سریع بلوغ جنسی زدودرس، تبعات خطیری به دنبال دارد؛ افزیش احتمال مبتلا شدن دخترها به آسم، افسردگی و سرطان دهانه رحم و پستان در بزرگسالی را می توان نام برد. هم چنین احتمال درگیر شدن آن ها در رفتارهای پرخطر، از جمله داشتن رابطه ی جنسی زیر سن قانونی و سوء استفاده ها ی جنسی می رود.

دنیس گرین وی، روانشناس و آموزش گر شکل ظاهری بدن، می گوید: «یک دختر هفت ساله از نظر عاطفی آمادگی داشتن بدن زنانه را ندارد. ما با بچه های کم سن و سال، آسیب پذیر و حساسی سروکار داریم که از نظر عاطفی و روانی، با هیکل درشت شان هماهنگی ندارد.»

رشد سریع پستان ها می تواند مشکلات عدیده ای را به همراه داشته باشد که به شکل ظاهری بدن این دختران مربوط می شود. ممکن است این مسایل باعث شرمساری آن ها در مدرسه و جامعه شود. دکتر فارل می گوید، «وقتی تغییرات ظاهری در دختری بوجود می آید، نباید این احساس به او دست دهد که ظاهر وی هدفی است برای جلبِ توجه جنسی ناخواسته. مردان و پسران بزرگتر هم نباید تصور کنند که آن دختر به اندازه کافی بزرگ شده است و می توان با او رابطه ی جنسی برقرار کرد.»

برخورد عقلانی

گرین وی می گوید، والدین نسبت به احساسات دخترشان، بدون نادیده گرفتن یا شعله ور کردن آن، توجه کنند. «دل نگرانی، عذاب کشیدن و غصه خوردن والدین، در مواجه با لطمات وارده بر دختر کوچک شان، هیچ کمکی به آن ها نمی کند.»

فرزندتان را از تغییراتی که در بدنش اتفاق می افتد، آگاه کنید. گرین وی می گوید: «اگر دخترتان خواست درباره ی مسایل جنسی، مواد مخدر و الکل با شما صحبت کند، این موقعیت را برایش فراهم آورید. زیرا این فرصتی طلایی است تا بدانید دخترتان درباره ی این چیزها چه می داند، نه این که او را با اطلاعاتی پر کنید که از نظر عاطفی آمادگی شنیدنش را ندارد.»

به یاد داشته باشید که حمایت از دخترِتان، الویت شماست. درباره ی بهترین راه حل و با معلم ها، گروه های ورزشی، دوستان و خانواده صحبت کنید. «ممکن است دخترتان بزرگ تر به نظر برسد، اما از نظر احساسی، او هنوز یک دختر کوچک است. دختران کوچک از درختان بالا می روند، اسب سواری می کنند و سروروی شان را کثیف می کنند.

منبع:

مطلب حاضر، ترجمه مقاله ای است از Christina Larmer که در 15 می 2011 منتشر شده است:

http://www.bodyandsoul.com.au/parenting+pregnancy…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.