رفتن به محتوای اصلی

ایران و 5+1 به توافق رسیدند و سخنان جان کری در باره این توافق
24.11.2013 - 04:12

 

اسرائیل: به این توافق پایبند نیستیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نشست امروز کابینه آن کشور گفت که اسرائیل به توافق بدست آمده پایبند نخواهد بود و حق دفاع ازخود را حفظ خواهد کرد.

آقای نتانیاهو همچنین گفت: "امروز جهان به مکانی خطرناک تر تبدیل شده به این دلیل که خطرناک ترین رژیم در دنیا گامی مهم در جهت کسب خطرناک ترین تسلیحات در جهان برداشته شده است."


ظریف وزیر امور خارجه ایران در فیسبوک خود نوشت: "ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران ) است. مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. "

اما رویترز می نویسد ایران تنها ۴.۲ ملیارد دلار از دارائی های مسدود شده ایران در پیامد تفاهم ژنو آزاد خواهند شد و ساختار تحریم ها هم تغییری نخواهد کرد.

همچنین رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: ایران متعهد شده است که ساخت راکتور آب سنگین اراک را متوقف کند

جان کری: "ایران می گوید نمی خواهد به دنبال سلاح هسته ای برود بنابراین ساده خواهد بود برای دولت ایران که مثل سایر کشورها ثابت کند که این برنامه صلح آمیز هست. ایران باید تاسیساتش را نشان دهد و اطمینان دهد (در مواردی مثل) تاسیسات آب سنگین اراک اصلا که در یک برنامه هسته ای (صلح آمیز) اصلا جایی ندارد."

جان کری در پاسخ به واشنگتن پست درباره آینده روابط ایران و آمریکا: "ایران و آمریکا برای 35 سال بود که اصلا نمی توانستند با هم حرف بزنند و دشمنی و عداوتی در میان ما تلنبار شده بود. در این مدت می توانستیم به هم کمک کنیم و در لحظاتی مثل مسایل افغانستان به هم کمک هم کردیم اما در بسیاری موارد هم مشکل داشتیم... خیلی زود است که برای مسئله روابط با ایران حرف بزنیم اما گام اول فعلا برنامه هسته ای است."

جان کری: "این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی گذارد فعلا برنامه هسته ای ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته ای ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می گردانیم."

جان کری: "ایران دیگر تاسیسات هسته ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است.

جان کری: "تحریم‎ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم ها خودش هدف ما نبود. بلکه آنها وسیله ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد. این توافق مهمترین بخش های برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.


جان کری: "آقای ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه هایش صحت دارد."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.