رفتن به محتوای اصلی

دو سخنراني از ژاله تبريزي در ششمین فروم اقلیتهای ائتنیک و دینی سازمان ملل
29.11.2013 - 17:03

ترجمه شده از زبان فرانسه

 ‏26 نوامبر 2013 ‏

 ریاست محترم

 حقوق پایه ای و اساسی  انجام آزادانه مراسم دینی اهل حق ترک درآذربایجان جنوبی زیر پا گذاشته می شود  چهار میلیون اهل حق بزرگترین اقلیت دینی در ایران هستند . این اقلیت دینی نه تنها از طرف جمهوری اسلامی برسمیت شناخته نمی شود بلکه آنان تحقیر شده و ازحقوق شهروندی محروم می گردند.

اعتقادات دینی و فرهنگی آنان به نابودی تهدید  می شود بعضی از انان بعنوان اعتراض خود را آتش می زنندو زندگی خود را از دست می دهند.

در 4 و5 ژوئن2013 حسن رضوی و نیکمرد طاهری هر یک جداگانه در مقابل ادارات دولتی همدان وکرمانشاه خو.د را آتش زدند و زندگی خود را از دست دادند  

27 ژوئیه 2013 محمد قنبری 22 ساله اهل حق ساکن قزوین در شمال غرب ایران در اعتراض به عدم توجه جمهوری اسلامی برای رسیدگی به شکایات و  خواسته های این اقلیت دینی ،خود را در برابر مجلس شورای اسلامی آتش زده و بعد از انکه بشدت دچار سوختگی شده بود  آقای قنبری در بیمارستان شهید مطهری تهران فوت کرد.

 

اهل حق ها از کار اخراج میشوند مانند سید محمد اکبری وکیل دعاوی وسیاوش حیاتی معلم و خیلی های دیگر صرفا بخاطر اهل حق بودن شغل خود را از دست داده اند و ...

صفر فرجی 27 ساله اهل کرج دستگیر شده وچندین روززندانی شده است که درزندان توسط بازجوها بخاطر اهل حق بودن تحقیر شده وسبیل هایش تراشیده شده است و این درحالی است که سبیل برای اهل حق مقدس می باشد.

 

بخشعلی محمدی، سهندعلی محمدی و عبداله قاسم زاده سه تن اهل حق که بخاطر دفاع ازاعتقادات خود درمقابل هجوم نیروهای نظامی رژیم به محل زندکی شان به پانزده سال زندان و چهار صد میلیون تومان جریمه محکوم شده اند ، این انسانها  اززندان اورمیه به دو زندان جداازهم د رشهریزد تبعید شده اند

 

از سال 2004 یونس آقایان یکی دیگر از پیروان اهل حق به اعدام محکوم شده است در بلاتکلیفی و هراس دائمی بسر می برد زیراهرآن امکان اجرای حکم وجود دارد در حالیکه اوبیگناه است

 

 

 

ماده ی 18اعلاميه جهانی حقوق بشر هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه ، وجدان و دين بهره مند شود : اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد ، در قالب آموزش دينی ، عبادت ها و اجرای آيين ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی ، به طور خصوصی يا عمومی است

 

خواسته های جمعیت ما 

 

حکم اعدام یونس آقایان بی گناه هر چه زودتر  باید لغو گردد .

جمهوری اسلامی باید آزادی بیان و آزادی دینی اهل حق ترک آذربایجان  را برسمیت بشناسد و از آزار و اذیت انسانها بخطر اعتقادات دینی شان دست بردارد .

جمهوری اسلامی باید به قرار دادهای بین المللی احترام بگذارد و هرگونه تبعیض وتحقیرعلیه اقلیت های اتنیک و مذهبی غیرشیعه پایان دهد .

.

 

ترجمه شده از زبان فرانسه ‏

 

سخنرانی ژاله تبریزی ـ  ششمین فروم اقلیتهای ائتنیک و دینی سازمان ملل متحد ـ ژنو

‏27 نوامبر 2013‏

 

 

ریاست محترم،

 

میخواهم عرض کنم که ما ملتها زیر فشار و تبعضهای گوناگون قرار گرفته ایم بیشتر این ملتها جز اقلیتهای مذهبی هم هستند بنا براین کار ما در مبارزه برای حقوقمان بسیار سنگین است

 

بعد از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران وضعیت اقلیت های اتنیک بد تر از گذشته شده است در صد روز اول ریاست جمهوری ایشان تزدیک به دویست نفر نفر اعدام شده اند که نسبت به ماههای قبل از انتخابات بسیار زیاد می باشد واکثریت آنان نیزاز اقلیت های اتنیک می باشند اوج این اعدام های دسته جمعی بدار آویختن 16 نفر بلوچ در زندان زاهدان بوده که به انتقام حمله شورشیان به مامورین مرزی اعدام شدند.

 

حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که با انتخاب یک معاون امور اقلیت ها ، نگاه امنیتی به مساله اقلیت ها را تغییر خواهد داد اما بجای انتخاب معاون از اقلیت ها ، وزیر سابق اطلاعات یعنی علی یونسی  را بعنوان مشاور در امور اقوام برگزید که خود واطرافیانش افراد امنیتی هستند و نتیجه این انتصاب تشدید نگاه امنیتی به اقلیت های اتنیک شده است.

 

حسن روحانی در مسافرت به تبریز واورمیه به مردم آذربایجان وعده داده بود که در اولین جلسه هیئت دولت او برای نجات دریاچه اورمیه اقدام خواهد شد زیرا با خشک شدن این دریاچه زندگی 14 میلیون نفر با خطر جدی روبرو می شوداما بر خلاف این وعده تا به امروز هیچ اقدام عملی برای نجات دریاچه اورمیه انجام نداده است.

 

حسن روحانی وعده داده بود که با اجرای قانون اساسی اقلیت های اتنیک اجازه خواهند یافت تا بزبان مادری خود تحصیل بکنند و فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی را ایجاد خواهد کرد اما نه تنها فرهنگستان ایجاد نشده هیچ تدارکی نیز در عرصه فرهنگ برای عملی کردن آموزش بزبان مادری انجام نمی گیرد و بجای گشایش سیاسی وفرهنگی فشار پلیسی بر فعالین فرهنگی آذربایجان افزایش یافته و به هیچ نشریه وروزنامه مستقل اجازه انتشار داده نمی شود .

 

تا بحال نه آموزش بزبان مادری شروع شده ونه برای ایجاد فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی اقدامی صورت گرفته است.

ما به عملی نشدن وعده های داده شده اعتراض می کنیم چون برعکس وعده هائی که روحانی داده بود ، فشار پلیسی افزایش یافته و هم اکنون بیش از 200 فعال فرهنگی آذربایجانی در زندان های تبریز ، اردبیل واورمیه زندانی هستند ویا به زندانهای اوین، کرج و یا رجائی شهر وغیره تبعید شده اند.

 

ما اعتراض داریم که مناطق مسکونی که در زلزله تابستان 2012 آذربایجان تخریب شده بودند دولت برای تامین مسکن برای زلزله زدگان اقدام جدی انجام نداده است و یکسال ونیم بعد از زلزله هنوز روستائیان زلزله زده درسرما ی زیرصفر درجه درچادرها زندگی می کنند.

 

 

ما راهکارهای زیر را پیشنهاد میکنیم

 

 

ـ   رسمی شدن زبان ترکی آذربایجانی و تدریس آن در تمام سطوح آموزشی

 ـ  تاسیس فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی و ایجاد مراکز تحقیق این زبان در دانشگاهها

ـ  توسعه مراکزعلمی وتحقیقاتی وایجاد کارمناسب برای کادرهای تحصیلکرده درآذربایجان.

ـ  تغییرکتب درسی وحذف مطالب ضد ترکی و اصلاح کتب تاریخی

ـ  رفع محدودیت های قانونی وغیر قانونی برای انتشار روزنامه ها و نشریات آذربایجانی

ـ  رفع هرگونه ستم ملی وتبعیض ولغوکلیه سیاستهائی که برای آسیمیلاسیون آذربایجانی ها اتخاذ شده اند .

ـ  ممنوع شدن هرگونه توهین ونحقیربه مردم و فرهنگ و زبان آذربایجان

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

علی رضا اردبیلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.