رفتن به محتوای اصلی

اعدام چهار فعال عرب را محکوم می کنیم
05.12.2013 - 01:40

اعدام چهار فعال عرب را محکوم می کنیم

بعد از اعدام دست جمعی بلوچها و کردها، اینک نوبت به زندانیان عرب رسید که توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند. بر طبق گزارش بی بی سی فارسی چهار فعال عرب اهل شادگان، که به اعدام محکوم و پیش از ماه محرم از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی منتقل شده بودند، اعدام شدند. این خبر بسیار تلخ و تکاندهنده را در حال می خوانیم که تیتر روزنامه های امروز (پنجشنبه) چاپ تهران مملو از اختلاس و دزدی و فساد میلیاردی توسط دزدان مرکز نشین است. یعنی اینگونه پول نفت خوزستان را چپاول می کنند و بی شرمانه فرزندان آنها را به جرم اعتراض اعدام می کنند. روزنامه های امروز از "مرتضوی گئیت" و تاراج مالی بی سابقه توسط جلاد کهریزک و همکارانش سخن می گویند که چگونه این جلاد بیرحم علاوه بر آدمکشی غرق در فساد مطلق مالی نیز بوده است. و اینگونه است که نفت خوزستان را می دزدند و فرزندان آن سرزمین را با قساوت تمام و کمال اعدام می کنند و 1600 هموطن فعال مرکز نشین و مرکز گرا که برای کبودی دست دختر میر حسین موسوی طومار و بیانیه امضاء می کنند و خونشان به جوش می آید، در مقابل اعدام بلوچها، کردها و عربها اینگونه سکوت پیشه می کنند. زهی شرم ! زهی شرم ! این هموطنان در هیچ دادگاه صالح و علنی محاکمه نشدند. وانگهی محاکمه آنان توسط جلادان و دزدانی نظیر مرتضوی ننگی است ابدی. باید این اعدام ها را با صدای بلند و بدون اما و اگر و به دور از نژادپرستی شدیداً محکوم کرد. بعقیده من باید حتی سکوت شرمسار شوونیست ها را هم محکوم کرد.

Missing media item.

 البته قبلا نیز همزمان با اعدام شیرکو معارفی در زندان سقز در شهر شادگان شایعه شده بود که غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه چهار فعال عرب اهل شادگان نیز اعدام شدند، که آن خبر صحت نداشت.

بی بی سی گزارش می دهد که بنا به گفته فعالان منطقه، مقام های استان خوزستان به خانواده زندانیان گفته اند که اقوامشان اعدام و دفن شده‌اند. قرار است محل دفن این افراد، بعدا به خانواده‌های آنها اعلام شود. به گفته کریم دحیمی ، از فعال عرب ایران، از روز انتقال غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه به زندان کارون در تاریخ ۱۲ آبان‌ماه سال جاری، به خانواده‌های آنها هیچ پاسخ صریحی در خصوص وضعیت این زندانیان داده نشده بود. آقای دحیمی به بی‌بی‌سی‌ فارسی گفت که مسئولین زندان و مقامات قضایی با دادن این وعده به خانواده ها که هیاتی از تهران برای بررسی مجدد پرونده آمده و بازجویی‌های تکمیلی در حال اجرا است، "آنها را سر کار گذشته اند".

 

این زندانیان به اتهام تشکیل "کتیبه احرار" (گردان احرار) که به گفته نیروهای اطلاعاتی ایران یک گروه مسلح است دستگیر و متهم به اقدام علیه امنیت ملی، اقدام مسلحانه، فساد فی‌الارض و محاربه شدند. آنها پس از اعلام حکم اعدام، در نامه‌ای با ذکر اینکه دادگاهشان سال پیش "بعد از گذشت ۳ سال بلاتکلیفی در بازداشتگاه‌های اطلاعات" تشکیل شده، نوشتند که دادگاه "در مجموع بیشتر از دو ساعت و نیم طول نکشیده و بدون اینکه بتوانند از خود دفاع کنند، به اعدام محکوم شده اند". آنها همچنین در خصوص عضویتشان در "کتیبه احرار" گفتند که این موضوع در هیچ کدام از مراحل بازجویی عنوان نشده و تنها در دادگاه با این اتهام مواجه شده اند.

در بخش دیگری از این نامه، چهار زندانی با اشاره به کشف اسلحه شکاری از منزل خود نوشتند: "کارشناس اسلحه در شهادتنامه خود در دادگاه گفت که از سلاح هاى شکارى کشف شده هیچ گلوله اى شلیک نشده است ولى بازجویان اطلاعات به دادگاه فشار آوردند تا کارشناس را عوض کرده و کسى دیگر را جایگزین آن کنند تا شهادت بدهد که از این اسلحه‌ها، تیراندازى شده است تا ما را به قیام مسلحانه متهم کنند." به اعتقاد فعالان عرب، زندانیان در طول بازداشت مورد آزار و شکنجه قرار گرفته اند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژانویه سال ۲۰۱۳ با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به فشارهایی که بر این زندانیان آمده بود، از ایران خواست اجرای حکم اعدام فعالان عرب ایران را متوقف کند. در همین حال بر اساس گزارش‌های رسیده از شادگان، پس از اعلام خبر اعدام این چهار نفر، معترضان به اجرای حکم در این منطقه دست به اعتراض و تظاهرات زده اند.

گزارش به نقل از بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.