رفتن به محتوای اصلی

آخرين اخبار از وضعیت دو فعال اهوازي
20.12.2013 - 05:42
تفسیر از:
كريم دحيمي
به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز ، از روز شنبه 16 آذر 1392، هاشم شعبانی نژاد وهادی راشدی دو فعال فرهنگی عرب شهر خلفیه ( رامشير) که احكام اعدام آنها توسط شعبه ٣٢ ديوان عالي کشور تاييد شده بود، توسط اداره اطلاعات اهواز به مکانی نامعلوم انتقال داده شده اند. از روز انتقال این فعالان فرهنگی تاکنون هيچ خبري به وكيل مدافع آنها و خانواده هايشان داده نشده است. 
يكي از وكلاي مدافع اين پرونده به فعالان حقوق بشر گفته است: "چند روز پيش به زندان كارون مراجعه كرده ام و از مدير زندان در مورد سرنوشت موكلم و شايعاتي مبني بر اجراي حكم اعدام  پرسيدم، اما مدیر زندان اين شايعات را تكذيب كردند". اين وكيل مدافع افزود كه رئيس زندان كارون به وي گفته است، فعلا در خصوص اجراي حكم اقدامي صورت نگرفته است. این وكيل مدافع نیز گفت: "از کانالهای قانونی که در حوزه قوه قضائیه هست هم بنده به عنوان وكيل و هم خانوده ها تلاش می کنیم، در ضمن این دو نفر تقاضای أعاده دادرسي كردند و در حال رسیدگی است، عملا ازاین تقاضا چه مثبت ویا منفی نتیجه ای دريافت نكرديم و چیزی در این خصوص به ما ابلاغ نشده است". 
وكيل مدافع اين فعالان فرهنگی عرب مي گويد" شایعات زیاد است و حتی بعضی از این شایعات در مورد اينكه عفو شامل سه نفر ديگر اين پرونده شده است اما بنده بعنوان وکیل رسماً نمی توانم اینها را تایید بکنم یا نفی بکنم چون در حوزه مسائل اجرایی عملاً ما دسترسی زیادی به این اطلاعات نداریم؛ قوه قضائیه و مراجع قضایی موظف ومکلف اند ما را مطلع سازند اما درعمل ما خبرخاصی دریافت نکرده ایم. درباره عفو سه محکوم دیگر  به صورت رسمی چیزی به ما ابلاغ نشده که عفو آنها مورد پذیرش واقع شده یا اینکه رد شده، تکلیفی هم از نظر قانون وجود نداره که قوه قضائیه ما را در جریان این موضوع بگذارد اما تا انجایی که ما اطلاع داریم یکسری تلاشهایی دارد صورت می گیرد که به نحوی تخفیف یا عفو شامل حال آنها شود". 
 موسوي وکیل مدافع هاشم شعبانی نژاد وهادی راشدی در مورد علت انتقال آنها مي گويد: "معمولاً در پرونده هاي امنيتي ممكن يك سری ابهاماتی باشد و نیازمند بازجویی است؛ طبق روند معمول ضابطین قضایی با اخذ مجوز از دادستان می توانند این زندانیان که محکوم هستند و پرونده های دیگری علیه آنها درجریان است، آنها را ببرند و در مراجع خودشان از آنها در خصوص سایر متهمین یا سایر پرونده ها بازجویی هایی مجدد داشته باشند".
 با توجه به اجراي احكام اعدام مخفيانه چهار فعال ديگر از شهر فلاحيه (شادگان) در ماه گذشته و روند بي اطلاع ماندن وكلا وخانواده ها در خصوص اجراي احكام اعدام و سرنوشت محکومان ازسوی مقامات قضائي جمهوري اسلامي، نگراني ازوضعيت مبهم اين دو فعال عرب را بيشتر كرده است. در اين مورد وكيل پرونده مي گويد "قطعا این نگرانی وجود دارد که احکام صادره به اجرا درآمده اند، چرا که پرونده ها رفته دیوان و تایید شده و در مرحله اجرا هستند و از نظر قانونی دادستان یا دادیار می تواند بر حسب مصوباتی که دارند حكم را اجرا بکنند". 
پيشتر وزارت خارجه بریتانیا، پارلمان بريتانيا ، وزارت خارجه آلمان ، نروژ، وزارت خارجه آمريكا، پارلمان اروپا، گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران دكتر احمد شهيد و نهادهاي حقوق بشري مانند عفوبين الملل و ديدبان حقوق بشر احكام اعدام فعالان عرب را محكوم كرده اند. در مورد انتقال هاشم شعباني نژاد و هادي راشدي، "جين لامبرت" ، "ماري هوني بول " و " دكتر چارلز تنوك"  اعضاي پارلمان اروپا در لندن طی هفته جاری از نماينده عالي اتحاديه اروپا و مسؤل سياست خارجي اتحاديه اروپا كاترين اشتون درخواست فوري جهت روشن شدن سرنوشت اين دو فعال فرهنگی نموده اند. در نهم دسامبر ٢٠١٣ نيز عفوبین الملل نسبت به خطر اعدام اين دوفعال عرب هشدار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.