رفتن به محتوای اصلی

وضعیت عدم "هرج و مرج" بعد از حکومت حاکم
25.12.2013 - 12:48
ایران میتواند دچار هرج و مرج نشود؛ به شرطی که « شرایط » را مهیا کنیم:
در ایران مسایل رسیدن به «دموکراسی، رفع تبعیضهای گوناگون، اجرای عدالت اجتماعی، زندگی آزادانه در کنار هم» ، مسایل «عمومی» هستند که به همه مربوط اند و ضرورت دارد که به صورت همگانی نیز راحلهایش  پیدا شود. تا جلو جنگ داخلی و هرج و مرج و ویرانی و کشتار گرفته شود.
 
چیزی که مهمتر از هر مسئله ای بعد از رژیم، پیش پای آزادیخواهان قرار دارد « حل مسایل از راه مسالمت و دیالوگ و دوستی و صلح» است. جامعه ی ایران مثل جامعه لیبی و سوریه و عراق نیست. نسلهای جوان در جنبش سبر ، در جنبش رفع تبعیص آذربایجان عملاً نشان داده اند که از آن سطح بالای فکری و فرهنگی برخورداراند که همه ی مسایل را از راه مسالمت و صلح و دوستی حل کنند.جامعه ایران این توان را دارد.

سیاست حل مسایل داخلی از راه مسالمت و عدم خشونت و دوستی تنها سیاست درست و عملی بعد از رژیم خون و خشونت است. من مطمئنم این سیاست مسایل را به یاری همه حل خواهد کرد.
«جنبش نیرومند عدم خشونت » راه حل جامعه ایران برای حل مسایل داخلی ست. این،  جنبش نهادهای مدنی به کسی اجازه نخواهد داد که از خشونت استفاده کند.
 
مردم ایران 35 سال است که خشونت را از سوی رژیم تجربه میکنند. و در سطح جهان هم عواقب اش را می بینند. اینان نمی توانند و نباید به خشونت روی بیاورند. 
«خشونت» آن بمب اتمی ست که نباید در ایران منفجر شود. برای این کار هم نیاز به «جنبش نیرومند عدم خشونت» داریم. پتانسیل تحقق این هدف در جامعه ایران هست.
 
این سخن سلطنت طلبان و دیگر « تمامیت ارضی خواهان »، یعنی بعد از رژیم اسلامی«حکومت مرکزی هرگونه جنبش جدایی طلبانه را میتواند در طول زمان سرکوب کند. » به معنای آغاز جنگ داخلی ست. این فکر به دنبال « حکومت متمرکز» است که در ایران بعد از رژیم اسلامی جایی ندارد. اکثریت نیروهای سیاسی « اندیشه حکومت متمرکز» را دور انداخته اند.

در ایران آینده «قدرت سیاسی غیر متمرکز» حاکم خواهد بود. و همه ملیتها « قدرت اداره ی امور خود» را خواهند داشت. و مجموعه ی آنها «قدرت غیر متمرکز مرکزی» را تشکیل خواهند داد.« با هم زیستن و یا نزیستن » را هر ملیتی آزادانه خود انتخاب خواهد کرد.

در چنین شرایطی « جنبش مادران صلح»، «جنبش عدم خشونت»، و مانند آنها در جامعه شکوفا خواهند شد. تشکلهای مدنی به کسی اجازه نخواهند داد که به هیچ بهانه ای به « سرکوب» و خشونت، دست یازد.حتی به بهانه ی « حفظ تمامیت ارضی» یا حتی « تأمین حقوق».

همه مسایل از راه «مسالمت و دیالوگ» میتواند حل شود. تمامیت ارضی ایران تنها با تامین حقوق ملیتها میتواند تأمین شود.یک قرن است جنگ داخلی از سوی حکومتها علیه مردمان گوناگون، علیه زحمکشان و آزادیخواهان، به صورت « آشکار و نهان» ادامه دارد و هرگز نتوانسته اند به آن پایان دهند. و سرکوب کنند.
جون « حقوق» تأمین نشده است. بعد از رژیم اسلامی، مردم با تأمین حقوق خود به این جنگ صد ساله- بین حکومت و خود پایان خواهند داد.


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!