رفتن به محتوای اصلی

اقتصاد به زبان ساده
26.12.2013 - 15:34

یکی‌ از بزرگترین معضلات سالهای دور و نزدیک جامعه ایران عدم درک متقابل میان طبقه حاکم، طبقه نخبه و بدنه جامعه است که سرنوشت نابسامان بدنه جامعه، بی‌ اعتمادی به نخبگان مدعی و فلاکت حاکمان دیروز و امروز ما نیز ناشی‌ از همین عدم درک متقابل است و تا روزی که طبقه به اصطلاح نخبه که مدعی پرچمداری و پیشگامی حرکتهای اصلاحی‌ است، قادر به نقد و اصلاح گفتمان خود نباشد، آش همین آش خواهد بود و کاسه نیز همین.

برای درک بهتر ماجرا نیازی نیست به سالهای خیلی‌ دور برگردیم. در اواسط دهه پنجاه خورشیدی و زمانی‌ که شاید تنها نقطه مثبتی که در رژیم پیشین بچشم می‌آمد، رشد خیره کننده اقتصادی بود و نتایج آن علیرغم همه کاستی‌ها در زندگی‌ تک تک مردم هویدا بود، روشنفکران نابغه ما خواب نما شدند که امروز بهترین زمان برای انجام تغییرات ساختاری و برچیدن بساط دیکتاتوری است.

برای انجام این هدف مقدس در داخل و خارج بسیج شدند و جوانان کشور را نیروی محرکه همه حرکتهای اعتراضی بوده و هستند را با نظریات مارکس، انگلس، لنین، مائو و دیگر پیامبران وارداتی و وطنی آشنا کردند. غافل از اینکه این جوانی‌ که امروز با ظاهری امروزی در برابر و در کنارشان ایستاده است، پرورش یافته مکتب آخوند است و در فضایی رشد و پرورش یافته است که لگد کردن ناخواسته لقمه‌ای نان هم موجب عذاب جهنم خواهد شد.

برای همین بود که علیرغم همه تلاشها برای آموزش کلمه "مار"  به ملت قهرمان ایران و رهاندن آن از چنگال خونخوار قرن و برچیدن طومار استبداد ۲۵۰۰ ساله پادشاهی ، زمانی‌ که ٔبت بزرگ از زیر درخت سیب عکس مار را کشید، همگی‌ بخاک افتادند و لبیک گفتند و پیش از همه استادان دانشگاه و قشر نخبه‌ای که وظیفه آموزش و هدایت را به عهده داشت و درست همین قشر پیشرو بود که وظیفه تبیین و اثبات فرضیه‌های اقتصادی امام عصر خود را به عهده داشتند که میگفت: "اقتصاد مال خر است".

امروز اوضاع اقتصادی ایران بسیار فلاکت بار و آشفته است، بطوری که ننه جون کروبی هم ۴ سال پیش آنرا فهمیده بود، اما چگونه میتوان آنرا برای مردم عادی که هنوز عکس مار را بر نوشته آن ترجیح میدهند توضیح داد و تشریح کرد؟ 

مشکل طبقه روشنفکر ما (بخصوص از نوع خارج نشین) در اینست که ارتباط خود را با واقعیتهای میدانی از دست داده و در فضای ایزوله مجازی بسر میبرد و خود را با آمار و ارقامی مشغول کرده که در بهترین صورت سبب ساز افسردگی و سرخوردگی است. زمانی‌ که به آمار و ارقام قشر جوان و تحصیل کرده اشاره می‌کنیم و نوشتار و گفتار خود را برای این قشر درحال رشد تهیه و تنظیم می‌کنیم، باید یادمان باشد که این قشر جوان تحصیل کرده ، در دامان همان مادر متدین و مذهبی‌ و توسط همان پدران انقلابی‌ پیشین(هرچند پشیمان) و زیر بمباران تبلیغات آموزشی، فرهنگی‌ و سیاسی  تربیت شده است.

روزها را با دوست دختر و هزاران معصیت و گناه شرعی سر میکند و شب را برای رضای پدر و مادر و امید به بخشش خدا، سر به سجاده دارند. ۱۱ ماه سال را فساد میکنند و یک ماه روزه میگیرند و توبه میکنند. زیاد به آمار فارغ التحصیلان ریز و درشت دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، صادق، باقر و جعفر و حتی ملی‌،  دل خوش نکنید، زیرا بحثهای شبانه برخی‌ از همین عزیزان هم شک‌های ۲ و ۳ نماز، چگونگی‌ غسل واجب، مقدمات ظهور و همان منویات متعالی ٔبت بزرگی‌ است که برروی شانه‌‌های شما به ایران آمد و مانند اختاپوس بر همه چیز چنگ انداخت. 

امروز نیز اساتید محترم در داخل و خارج برای به تصویر کشیدن دسته گًل اقتصاد توحیدی و فجایع ناشی‌ از آن تلاش میکنند، اما با همان فرمول‌های ناموفق و زبانی‌ بیگانه.

برای به تصویر کشیدن عمق فاجعه‌ای که اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است و آینده محتوم آن، نیازی به کشیدن نمودار، ارائه آمارهای گوناگون و تشریح نظریه‌های اقتصادی نیست، زیرا بسیاری از کسانی که بیننده یا خواننده مطالب شما هستند، حتی اگر بخواهند، قادر به درک کامل آن نیستند. آنها نه ادام اسمیت را میشناسند و نه با ضریب جینی آشنا هستند، آنها به جیب خالی‌ و سفره بی‌ نان مینگرند و تلاششان، تلاش زنده ماندن روز بروز است.

اقتصاد ایران، آینده محتوم آن و تاثیر آن بر زندگی‌ مردم را باید بصورتی تشریح و تصویر کنید که برای پیروان مکتب "ٔبت بزرگ" هم قابل فهم و درک باشد، تنها در اینصورت است که میتوانید امید به ایجاد تغییراتی جدی، مفید و ماندگار باشید، وگرنه همچنان مغلوب و مقهور سپاه بیسوادان مؤمن خواهید بود.

اقتصاد ایران را امروز میتوان به گلدانی تشبیه کرد که هنگام خرید بسیار تر و تازه با گلهای فراوان و رنگارنگ بوده است و با نگهداری و مراقبت از یک گیاه سالم، تغذیه و نگهداری، میتوان آنرا به باقی‌ از گًل و گیاه و میوه تبدیل کرد، با تکثیر، قلمه زدن، معاوضه، فروش و ......

روی دوم اینکار دقیقا نسخه اسلامی آن است که این گلدان شاداب را در فضایی ایزوله و تاریک قرار داده و فقط از آن استفاده استفاده کرده و در حد زنده نگاه داشتن آنرا آبیاری کرده اند. ریشه این گیاه بزرگتر و بزرگتر میشود و فضای تنفس و رشد آن بسته و به ریشه‌ای چوبی بدل میشود که خوراک بقیه قسمت‌های گیاه را میبلعد، زیرا در فضای بسته گلدان، جایی‌ برای رشد و توسعه وجود ندارد و ریشه مجبور به بلعیدن منبع تغذیه و زندگی‌ خود میگردد.

تغذیه و آبیاری ناقص سبب بیماری گیاه میشود و در مرحله اول گلها(نخبگان اقتصادی) خشک شده و میریزند، سپس برگها و بدنبال آن شاخه‌های نازکتر که حکم تاجران متوسط و واسطه‌ها هستند، قربانی این تغذیه هدایت شده میشوند. مرحله بعدی شاخه‌های اصلی‌ ( صنایع نیمه سنگین و بخش خصوصی) خشک شده و فرو میریزند و در نهایت ساقه اصلی‌ که بدنه مالی‌ اقتصاد کشور است زرد، قهوه‌ای و سپس سیاه میشود و آنچه میماند، ریشه‌ای بیمار است که نجات آن نیازمند جراحی اساسی‌ و تخصصی دارد که کمتر از جداکردن دوقلوهای سیامی نیست و میتواند به مرگ نهایی‌ آن بینجامد .

آنچه امروز از اقتصاد ایران بجا مانده، ریشه‌ای بیمار است که از خود تغذیه می‌کند و آنچه در ویترین و با رنگ و لعاب به تماشا گذاشته شده، ساقه فاسد پوسیده‌ای است که با نیشهای مورچگان گرسنه‌ای چند نیز بر خاک خواهد افتاد.

دلیل اینکه می‌بینید حضرات بیاد نرمش قهرمانانه افتاده اند، خشک شدن تدریجی‌ شریانهای محدودی است که هنوز قادر به رساندن آب و غذا به این ریشه فاسد است و نه اقتدار حکومت آنچنان که می‌پندارید.

۲۶ دسامبر ۲۰۱۳

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاظم موافق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.