رفتن به محتوای اصلی

عربستان سعودی و اسراییل: اتحاد دو دشمن آشتی ناپذیر
02.01.2014 - 07:57

 

ولیعهد بندر بن سلطان رئیس سرویس ویژه عربستان سعودی در پاییز سال جاری اعلام کرد که کشور وی مایل است در روابط خود با آمریکا تجدید نظر کند. در وهله اول ریاض می‌خواهد همکاری با واشنگتن در آموزش و تسلیح شبه نظامیان سوری را قطع کند. بعلاوه عربستان سعودی به جستجوی طرف دیگری بجای آمریکا جهت همکاری در رشته نفت و جهت تحویل اسلحه برای خود پرداخت. هدف این کار نشان دادن نارضایتی خود به باراک اوباما از سیاست خارجی کنونی آمریکا است. «علی حاجی زاده» کارشناس در امور سیاسی در این رابطه گفت:

عربستان سعودی کشوری بس بزرگ، ثروتمند و باثباتی است و در طول چند دهه، متحد آمریکا در منطقه بود و نقش جدی در حوزه خود را ایفا می کند. عربستان سعودی در طول سال‌های دراز از آمریکا اسلحه می‌خرید، نرخ آن ارزان نبود و مقدار آن زیاد بود. عربستان سعودی به آمریکا نفت ارزان می فروخته و شرکت های آمریکایی را از لحاظ پیمان ها و سفارش های سودمند تأمین می کرد. آمریکا به برکت عربستان سعودی پول‌های گزافی در آورده است. در عوض عربستان طلب می‌کرد که امنیت آن در برابر دشمنان علنی و بالقوه که ایران و عراق در میان آن‌ها قرار داشتند تأمین شود.

اختلاف میان ریاض و واشنگتن مدت‌ها است نضج می یافت. این پادشاهی از تاکتیک واشنگتن در خاور نزدیک خوشش نمی آمد. ابتدا آمریکا از جانبداری عربسان در سرکوب قیام شیعیان در بحرین در سال 2011 سرپیچی کرد و در سال 2013 واشنگتن از ابتکار روسیه در مورد سوریه حمایت کرده و عملیات نظامی خود در آن کشور را لغو کرد. و اما عربستان آماده بود حتی تأمین هزینه‌های آن عملیات را بعهده خود بگیرد. به گزارش رسانه‌های آمریکایی این پادشاهی حامی اصلی اپوزیسیون در اختلاف سوریه بود و هر چه از دستش ساخته بود انجام می‌داد تا بشار اسد برطرف شود.

نزدیکی واشنگتن با تهران – رقیب اصلی ریاض در کاسه صبر عربستان سعودی را لبریز کرد. مقامات عربستان سعودی مکالمات تلفنی اوباما با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و مذاکرات بعدی گروه 5 بعلاوی یک را به عنوان خطر به امنیت ملی تلقی کردند. در ریاض درک می‌کنند که دسترسی ایران و آمریکا به معامله و بستن توافقی در باره رفع ایرادات متقابل و براشتن تحریمات از آن کشور به معنای دادن جنبه قانونی به ایران و رسیدن آن به وضعیت نیروی پیشتاز در منطقه است. «سعید غفوروف» رئیس بخش علمی انستیتو شرق شناسی و آفریقا شناسی عملی به تغییر سریع موقعیت در منطقه اشاره کرده گفت:

ایران و عربستان سعودی از یک سو – دو ابرقدرت منطقه هستند و از طرف دیگر آن‌ها به شدت رو در روی هم دیگر قرار گرفتند. عربستان سعودی به تدریج متحدان عمده خود – آمریکا و کلاً ناتو را از دست می‌دهد.

در پی گزارش روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» سراسر جهان به بحث در باره خبری راجعبه اتحاد در حال تشکیل عربستان سعودی با اسراییل دشمن دوآتشه آن پرداخت. این اطلاع حاصل شد که ریاض آماده است فرودگاه های خود را به تل آویو واگزار کند و مجموعه کامل سرویس ها را در اختیار آن بگذارد اگر، اسراییل تصمیم بگیرد به ایران ضربه بزند. سیاست شناس علی حاجی زاده چنین تعریف می‌کند.

الان اسراییل از همان موضع ای اقدام می‌کند که عربستان سعودی با اتکا به آن عمل می‌کند منتها راهکار هایشان متفاوت است:

اتحاد احتمالی اسراییل و عربستان از این نظر هم تعجب‌آور است که این پادشاهی از کشور های معدود جهان است که رسما اقامت یهودی‌ها در خاک خود را ممنوع کرده است. شرکت هواپیمایی عربستان سعی دارد به اتباع اسراییل بلیت خطوت خود را نفروشد چون آن‌ها شهروندان کشور دشمن عربستان هستند. اگر در اساسیه مسافری دارای شهروندی غیر از اسراییلی یک دانه کیپا یا کتاب تورات کشف شود ممکن است او را به هواپیما راه ندهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.