رفتن به محتوای اصلی

دستگيري يك فعال اهل سنت اهوازی
04.01.2014 - 05:42
تفسیر از:
كريم دحيمي فعال حقوق بشر
باقر غلامی اهل منطقه زرگان شمال شهر اهواز در مرداد ماه ١٣٩١ همراه هشت نفر ديگر در شعبه ٢ دادگاه انقلاب شهر اهواز به رياست قاضي محمد باقر موسوي به اتهام تشكيل جلسات براي  نشر افكار سلفي، دشمني با مذهب تشيع ، گرايش به فكر سلفي و ارتباط با بيگانه و  اخلال در امنیت كشور از طريق نشر فكر سلفي به يك سال حبس محكوم و در زندان كارون مدت حبس خود را تمام كرد.
 
باقر غلامي ( نعامي) در درون زندان كارون به فعاليت خود در تشكيل جلسات آموزش زبان عربي و تدريس قرآن و أقامه نماز به طريق اهل سنت ادامه داد كه اين امر باعث ناراحتي اداره اطلاعات اهواز شد و همسر او را در اداره اطلاعات احضار و تهديد كردند كه در صورتي كه شوهرش مذهب اهل سنت را ترك نكند او را به همراه خانواده اش تبعيد خواهند كرد. 
 
در مهر ماه ١٣٩٢ حكم يك ساله اين فعال عرب به إتمام رسيد و بعد از آزادي باقر غلامي ( نعامي ) نيز به فعاليت هاي مذهبي خود ادامه داد و بعد از دو ماه از آزادي روز سه شنبه ٢٦ آذر سال جاري توسط اداره اطلاعات اهواز براي بار دوم دستگير شد.
 
ماده 18 اعلاميه جهاني حقوق بشر صراحتا عنوان ميدارد:
"هرکس حق دارد از آزادي انديشه، وجدان و مذهب بهره‌مند گردد، اين حق شامل آزادي تغيير مذهب يا باور و نيز آزادي اظهار مذهب يا باور به شکل آموزش، عمل به شعائر، نيايش و بجاي آوردن آيين‌ها چه به تنهايي و چه به‌صورت جمعي نيز مي‌گردد".
 
احمد شهيد گزارشگر ویژه در امور ایران تاکید کرد که بازداشت و پیگرد قانونی افرادی که به خاطر مسائل مذهبی انجام می شود مغایر حفظ حقوق لحاظ شده اقلیتهای مذهبی در قانون اساسی ایران و تخطی از تعهدات ایران در میثاق بین المللی، بویژه در رابطه با احترام به آزادی مذهب و عقیده و آزادی بیان و اجتماع می باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.