رفتن به محتوای اصلی

امید به زندگی: تهران و گیلان بالاترین؛ بلوچستان پایین‌ترین
07.01.2014 - 18:48

برگرفته از روزنامه همشهری امروز سه شنبه ١٧ دی ماه : گزارش توسط مریم غفاری:

بر اساس آخرین نتایج تحقیقات وزارت بهداشت، تهران و گیلان بالاترین و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین سن امید به زندگی را دارند. امید به زندگی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه سلامت محسوب می‌شود و می‌توان آن‌را متوسط عمر افراد کشور محسوب کرد. اعظم دخت رحیمی، مسئول اداره جمعیت وزارت بهداشت در مورد این آمار به همشهری توضیح می‌دهد: امید به زندگی را می‌توان میزان متوسط سال‌هایی که انتظار می‌رود یک فرد در یک کشور به آن عمر برسد، تعریف کرد.

وی در پاسخ به سوال همشهری در مورد انتشار آخرین گزارش سن امید به زندگی به تفکیک استان‌های کشور، می‌گوید: طبق آمارهایی که بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران اعلام می شود، وزارت بهداشت با انجام محاسبات ریاضی سن امید به زندگی را تعیین و اعلام می کند، اما به دلیل اینکه آمار آخرین مرگ و میر در کشور هنوز از سوی مرکز آمار ارسال نشده، ما قادر نخواهیم بود که میزان سن امید به زندگی را به تفکیک استان‌ها اعلام کنیم. وی آخرین آمارها در این مورد را مربوط به سال 75 می‌داند، که بر اساس آن، بالاترین میزان امید به زندگی مربوط به تهران و گیلان و پایین ترین مربوط به سیستان و بلوچستان است.

همین آمارهای غیر رسمی می‌گوید کاهش‌ شاخص‌ مرگ‌ و میرکودکان‌ زیر 5 سال‌ از 115 مورد مرگ‌ در هزار تولد به‌ 34 مورد رسیده‌است‌، شاخص‌ مرگ‌نوزادان‌ از بدو تولد تا یک‌ سالگی‌ از 400 نفر به 5.18 نفر کاهش‌ یافته‌ و میزان مرگ‌ و میر مادران‌ ناشی‌ از عوارض‌بارداری‌ نیز از 237 مورد در هر هزار تولد به 5.35 درصد کاهش‌ یافته‌ است. درسال 82 در تمام استان‌ها بدون استثنا میزان امید به زندگی زنان بیشتر از امید به زندگی مردان بوده است. رحیمی می‌افزاید: مهم‌ترین عامل اثر گذار بر روی کاهش یا افزایش سن امید به زندگی، مرگ‌و‌میر نوزادان و کودکان زیر یک و 5 سال است.

آمار سازمان جهانی بهداشت چه می‌گوید

گفته‌های مسئول اداره جمعیت در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از ارزیابی کیفی نظام سلامت ایران، شاخص امید به زندگی در مردان ایرانی 67 سال است و در زنان 71 سال است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت که بر مبنای اطلاعات سال 2005 میلادی منتشر شده است، احتمال مرگ برای گروه مردان در سنین 15 تا 60 سالگی 180 در هزار نفر جمعیت در سال است و همین شاخص برای زنان در این مقطع سنی112 در هزار نفر جمعیت است.

اعظم دخت رحیمی، مسئول اداره جمعیت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه سن امید به زندگی، یکی از شاخص‌های توسعه انسانی به شمار می رود، می‌گوید: افزایش این سن بر روی توسعه کشورها نقش بسزایی دارد و بر روی مجموع عواملی که برای رشد کشورها مورد نیاز است اثر می گذارد و از وظایف بخش سلامت اندازه‌گیری شاخص‌های سلامت در کشور و ارائه توزیع آنها در ابعاد اجتماعی و جغرافیایی برای انجام مداخله‌های هدفمند برای گروه‌های خاص جمعیتی و برنامه‌ریزی‌های منطقه است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، ما در کشورمان برای بدیهی‌ترین چیزها آمار مشخص و قابل استنادی نداریم و بین آمارهای غیر رسمی و آمارهای اعلام شده از سازمان های رسمی تفاوت‌های فاحشی وجود دارد.

لینک: http://hamshahrionline.ir/details/35324

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.