رفتن به محتوای اصلی

نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در آذر ماه 1392
10.01.2014 - 02:04

"زمانی که فردی به فردی دیگر آسیب جسمی وارد می آورد، آن هم آسیبی که به مرگ وی بیانجامد، این را ما قتل غیر عمد می نامیم؛ و هنگامی که شخص ضارب از پیش بداند که آسیب وارده به مرگ طرف مقابل منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل عمد می نامیم. هنگامی که جامعه صد ها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها بطور حتم به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی به همان اندازی ناشی از اعمال خشونت که مرگ در اثر شلیک گلوله و یا به ضرب شمشیر، وقتی جامعه هزاران انسان را از شرایط لازم حیات محروم ساخته و آن ها را در شرایطی قرار می دهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون مجبور می سازد که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه اجتناب ناپذیر این شرایط است فرا رسد وقتی جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را برقرار نگاه می دارد، این عمل جامعه یک نوع قتل عمد است درست مثل قتل عمد توسط یک فرد؛ قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند، زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید چرا که در آن، تعرض به عمل آمده بیشتر ناشی از بی عملی است تا انجام وظیفه. ولی در هر حال در اینجا ارتکاب به قتل عمد، محرز است” (فردریک انگلس، “وضع طبقه کارگر در انگلستان”)

سوانح حین کار

مرگ سه کارگر در فاز نوزده منطقه عسلویه!

سه نفر از کارگران شاغل در فاز نوزده منطقه ویژه عسلویه، محدوده فعالیت شرکت پتروپارس روز یکشنبه دهم آذر ماه، در دو سانحه مختلف جان خود را از دست داده و دو تن دیگر مصدوم گشتند. نخست در حوالی ساعت دو بعد از ظهر و در اثر سقوط بوم یک دستگاه جرثقیل سنگین بر روی یک دستگاه خودروی سواری ، دو نفر سرنشین این خودرو که از کارگران متخصص شرکت کولرهای هوایی آبان بودند کشته شدند، یکی از آن ها در دم جان باخت و نفر دوم در مسیر انتقال به بیمارستان کنگان جان خود را از دست داد. در دومین واقعه که در همان مکان قبلی در ساعت چهار بعد از ظهر بوقوع پیوست، سه نفر از کارگران جوشکار در داخل لوله‌ای آهنی به قطر چهار متر در حین کار بودند که دچار گاز گرفتگی شده و در نتیجه یکی از کارگران کشته و دو نفر دیگر مصدوم شدند.

مرگ  کارگر بوکانی در حین کندن چاه و کار گذاشتن لوله‌های بتنی!

یک کارگر ۵۳ ساله بوکانی حوالی ظهر روز دوشنبه چهارم آذر ماه، در منطقه ساحلی واقع در بلوار محمد رسول الله این شهر در حالی که مشغول کندن چاه و گذاشتن لوله‌های بتنی در آن بود ناگهان در زیر یکی از بتن‌های داخل چاه گرفتار شد و جان خود را از دست داد. نیروهای آتش نشانی، بعد از ۱۲ساعت تلاش موفق شدند جسد بی‌جان این کارگر را از زیر بتن و گل و لای داخل چاه بیرون بکشند.

مرگ کارگر افغان در اثر سقوط از ارتفاع ۷ متری سوله کارخانه!

یک کارگر ۲۳ ساله افغان عصر روز شنبه دوم آذر ماه،  از ارتفاع هفت متری سقف سوله یک کارخانه کارتن سازی متروکه در خیابان خلیج در تهران، به پایین سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

مرگ کارگر نوجوان در اثر سقوط از داربست ساختمان!

یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران روز یکشنبه ۳ آذر ماه، گزارش داد که: یک کارگر ساختمانی ۱۷ ساله ترکمن ساعت ۱۱ صبح امروز، در مقابل چشم صدا ها دانشجوی این دانشگاه از روی داربست طبقه ششم ساختمان ابوریحان (دانشکده مهندسی برق و مکانیک) در حین کار به پایین سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

افزایش ۶ برابری مرگ ناشی از حوادث کار در استان چهار محال و بختیاری!

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری روز شنبه نهم آذر ماه اعلام کرد: مرگ ناشی از حوادث کار در این استان طی هفت ماه سپری شده از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش برابر شده است. در این مدت در استان چهارمحال و بختیاری ۱۲ نفر "۱۱ نفر مرد و یک نفر زن" به علت حوادث حین کار فوت شده‌اند که این مرگ و میر در مدت مشابه پارسال فقط دو نفر بوده است. مصدومان حوادث کار که امسال به پزشکی قانونی مراجعه کردند نیز ۱۸۶ نفر بوده‌اند که این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴/۱۱ درصد افزایش داشته است.

کارگر ۶۰ ساله‌تراشکار جان خود را از دست داد!

ظهر روز سه شنبه بیست و ششم آذر ماه ، در یک گاراژ صنعتی واقع در غرب به شرق پل صدر بعد از پل کن، کارگری ۶۰ ساله تراشکار،  مشغول کار با یکی از دستگاه‌های تراشکاری بود که یک‌باره دست چپش وارد دستگاه شد و تا کتف فرو رفت. بنا بر این گزارش، مأموران آتش‌نشانی با آغاز عملیات قطعات دستگاه را از یکدیگر جدا کردند و فرد آسیب‌دیده را به عوامل اورژانس تحویل دادند اما در ‌‌نهایت مشخص شد به‌دلیل ضربات شدیدی که به دست و کتف وی وارد شده ، این کارگر جان خود را از دست داده است.

هفت کارگر بر اثر فوران مواد مذاب دچار سوختگی شدند!

بر اساس گزارشی از  استان بوشهر ، شامگاه روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ، در کارخانه سیمان دشتستان واقع در کیلومتر هفت جاده برازجان – شیراز در جریان آتش‌سوزی ، هفت کارگر به شدت مصدوم گشتند. ۷ نفر از کارگران کارخانه سیمان که مشغول تخلیه مواد مازاد در دستگاه گریت کولر (دستگاه خنک کننده مواد) در کوره بودند ناگهان بدلیل "پس زدن مشعل کوره" و فوران و پاشیدن مواد مذاب دچار سوختگی شدید شدند.

مفقود شدن کارگر معدن رضی آباد در عمق گل و لای!

بنا به یک گزارش خبری ازشهرستان قدس ، ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه ۱۲ آذرماه، کارگری ۳۰ ساله، متاهل و از اهالی کنگاور، در اثر ریزش معدن ماسه "نوین رضی‌آباد" در زیر گل و لای حاصل از شستن شن مفقود شد. در هنگام ریزش دیواره معدن، این کارگر در کابین دستگاه بیل مکانیکی، مسئولیت هدایت دستگاه را به عهده داشته است که به دلیل سست بودن دیواره شنی معدن، با ریزش شن و ماسه ، در زیر کوهی از ماسه مدفون شده است. گفته می‌شود این کارگر در زمینی به وسعت یک زمین فوتبال و عمق ۱۴ متر از شن و ماسه شسته شده مدفون شده است که جستجو های اولیه جهت پیدا کردن وی به جائی نرسیده است. 

پس از یازده روز جسد کارگر معدنچی پیدا و بیرون آورده شد!

فرمانده عملیات آتش نشانی شهر قدس در منطقه غرب تهران گفت: جسد کارگر حادثه دیده ۳۰ ساله‌ای که در حین کار با یک دستگاه بیل مکانیکی در عمق ۵۰ متری از سطح زمین معدن نوین شن و ماسه رضی آباد، دفن شده بود؛ پس از گذشت یازده  روز در تاریخ روز پنجشنبه ۲۱ آذر ماه، کشف و بیرون کشیده شد. این کارگر که در حین کار با بیل مکانیکی به دلیل ریزش دیواره خارجی حوضچه گل و لای که حدود ۲۰۰ هزار متر مکعب حجم داشت، جان خود را از دست داده است. وی در خاتمه در مورد مقصر احتمالی حادثه گفت: اگر مشخص شود که کارفرمای این معدن در زمان حادثه مجوز فعالیت در عمق ۵۰ متری از سطح زمین را نداشته و تنها مجاز به فعالیت درسطح زمین بوده، قصور کارفرما محرز است.

مرگ راهداری در اهر؛ و مرگ ۱۳ راهدار دیگر در سال گذشته!

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که شب سه شنبه بیست و ششم آذر ماه، خودروی راهداری اهر در راه قلعه کندی واژگون شده و راننده آن در این سانحه جان خود را از دست داده و فرد دیگری که در کامیون بود هم مجروح شده است.

بر اساس این گزارش :پاکسازی حریم راه‌ها، پاکسازی جاده‌ها، تعمیر و نگهداری رویه‌های شنی و آسفالتی، حفظ حریم و خط کشی راه‌ها، نصب علائم هشدار دهنده و بازدارنده خطر، برف روبی و بازگشایی محورهای مسدود شده و همچنین تامین روشنایی و تهویه تونل‌ها و نقاط مه گیر و حادثه خیز ، جزء وظایف راهدار‌ها تعریف شده است.  جهت اجرای این وظایف راهداران در سخت‌ترین شرایط کاری؛ حتی در دمای هوای منفی ۲۰ درجه و در هر ساعت از طول شبانه روز باید آماده کار باشند.  اما خطراتی که راهداران در حین انجام وظایف با آن مواجه هستند‌گاه منجر به مرگ‌شان می‌شود. کار در دمای چندین درجه زیر صفر و پاکسازی جاده‌ها از برف و موانع، کار در شرایط جوی برفی و بارانی و از همه مهم‌تر راهداری به شیوه سنتی، سختی کار را برای راهداران چند برابر می‌کند. در این گزارش قید شده که هنوز آماری از کشته‌های سال جاری به دستمان نرسیده است اما متاسفانه در سال ۹۰، نه نفر از راهداران در حین کار فوت کردند و ۴۵۰ نفر هم زخمی شدند که جراحات سنگینی داشتند. در سال گذشته هم متاسفانه ۱۳ نفر از راهداران جانشان را در سانحه‌هایی در حین کار از دست دادند. آمار سال گذشته نشان می دهد تعداد راهدارانی که در حین کار در سال گذشته زخمی شده بودند ، افزایش یافته و به ۵۳۰ نفر رسیده بود.

تلفات رو به رشد کارگران در نبود بیمارستان های مجهز به پزشک و تنفس مداوم هوای مرگ‌آور منطقه!

روز شنبه شانزدهم  آذر ماه، ایلنا گزارش داد که به دلیل نبود بیمارستان های تخصصی مجهز به پزشک و امکانات پزشکی از جمله دارو و اورژانس، بیشتر حوادث ناشی از کار منجر به فوت کارگران می‌شود.

در این گزارش  با انتقاد از این که در مجاورت محل احداث پروژه‌های منطقه پارس جنوبی به جای بیمارستان‌های مجهز تخصصی، تعدادی درمانگاه وجود دارد، آمده است که: در این درمانگاه‌ها هم جای پزشکان متخصص و تجهیزات درمانی خالی است. در این منطقه برای تامین نیاز درمانی کارگران و دیگر ساکنان، هیچ بیمارستان دولتی، تامین اجتماعی و حتی خصوصی وجود ندارد. در حالی که در این مناطق وجود درمانگاه مجهز به پزشك، دارو و وسایل اورژانس جهت کمک رسانی به مصدومان ناشی از گاز گرفتگی و سقوط از ارتفاع یک نیاز ضروری است.  اما درحال حاضر در هر فاز تنها یك كانكس و یك پزشك یار تزریقاتی وجود دارد که آن هم در بیشتر مواقع به مراجعان داروی استامینوفن تجویز می‌کند.  کم نیستند کارگران مصدومی که در حین انتقال و جابجایی، جان خود را از دست داده‌اند.  یکی از دلایل اصلی افزایش تلفات کارگران پارس جنوبی، وجود نداشتن بیمارستان مجهز در منطقه است.

تنفس مداوم هوای منطقه مرگ‌آور است!

در گزارش دیگری در رابطه با منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی آمده است که به دلیل بالا بودن میزان آلودگی هوا، سلامتی کارگران این منطقه در معرض تهدید جدی قرار دارد. تنها در منطقه عسلویه به دلیل مجهز نبودن فلر "مشعل‌های بلند گاز سوز" پروژه‌های نفتی و گازی به فیلتر‌های پالایش گاز، هوای منطقه از گازهای مرگباری چون  CO2، SO2 و SH2 آکنده است.
بنا بر این گزارش تنها تنفس یک دم از گاز سنگین و بی‌بو SH2 می‌تواند منجر به مرگ افراد شود، که در حال حاضر این گاز سمی و خطرناک از هر فلر مشتعل با فشار ۲۰۰ PSI خارج می‌شود. در حال حاضر به واسطه اجرای پروژه‌های عظیم نفتی – پتروشیمی حداقل ۳۰ فلر از مجموع نزدیک به ۹۸ فلر فعال منطقه پارس جنونی در منطقه عسلویه قرار دارد، و با وجود آن که ممکن است وضعیت آلودگی هوای منطقه عسلویه در گزارش مسئولان محیط زیست استان بوشهر ، استاندارد معرفی شود اما طبق بررسی‌های مراکز دانشگاهی وضعیت آلودگی آب و خاک در این منطقه رو به گسترش است بطوری که می‌توان مدعی شد که آب و هوای عسلویه صد برابر شهر تهران آلوده است. برای نمونه وجود ذرات آزبست در هوای تنفسی آنقدر خطرناک است که مقادیر PPM-۵۰، PPM-۱۰۰-۸۰ و PPM-۵۰۰ از این ماده شیمایی به ترتیب می‌تواند به سرگیجه و استفراغ، فلج و مرگ افراد منجر شود. علاوه بر این‌ها وجود اکسیدهای سولفور و نیتروژن در هوای مرطوب و شرجی منطقه عسلویه، ترکیبی اسیدی به وجود می‌آورد که از طریق تنفس جذب بدن می‌شوند.
این گزارش می افزاید،مهم‌ترین دلیل آلودگی آب و هوا و تهدید سلامتی ساکنان در منطقه پارس جنوبی به ویژه منطقه ویژه عسلویه حاکم نبودن قانون است، این مناطق جزء مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محسوب می‌‌شوند و به همین دلیل در مناطق مورد نظر هیچ الزامی برای اجرای قوانین مربوط به محیط زیست و یا کار و تامین اجتماعی وجود ندارد. به موجب قانون کار تمامی کارگرانی که در معرض عوارض سخت و زیان آور محیط ‌های شغلی قرار دارند باید بصورت دوره‌ای مورد معاینات پزشکی قرار بگیرند، در حالی که در دو سال گذشته حتی یک مورد اتفاق نیفتاده است که سلامتی کارگران شاغل در پروژ‌های پالایشگاهی – پتروشیمی با انجام آزمایشات طبی برای ریه، قلب، خون و شنوائی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
افزایش هزینه‌های درمانی کارگران شاغل در مناطق آلوده!

روز شنبه بیست و سوم  آذر ماه، گزارشات خبری از استان خوزستان از افزایش هزینه‌های درمان و بهداشت کارگران خوزستانی بدلیل وجود پدیده "ریز گرد"‌ ها و سایر مواد آلوده کننده زیست محیطی خبر دادند و اعلام کردند که: با توجه به اینکه اکثر واحد‌های پالایش نفت و گاز در مناطق جنوبی کشور بویژه در استان خوزستان واقع شده‌اند، آلودگی ناشی از فعالیت این واحد‌ها بیشتر از هر عامل دیگری سلامتی ساکنان و به ویژه کارگران شاغل در این واحد‌ها را تهدید می‌کند. علاوه بر آلودگی ناشی از دود کارخانه‌ها، وجود پدیده "ریز گرد" ‌ها نیز در بسیاری از شهر‌های استان خوزستان ‌همانند اهواز و آبادان، تهدید کننده سلامت کارگران و مردم شده است. در این گزارش آمده است اکثر داروهای تجویز شده از سوی پزشکان مراکز درمانی تامین اجتماعی جهت معالجه بیماری های ناشی از آلودگی هوا تحت پوشش سازمان نیست و به صورت آزاد تهیه می‌شوند. و در واقعیت  قیمت انواع این دارو‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته است که گاه یک چهارم حقوق حداقلی یک کارگر را به خود اختصاص داده است. برای نمونه قیمت آزاد یک اسپری که برای بیماران ریوی مبتلا به آسم از سوی پزشکان تجویز می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار تومان است که فقط کفاف مصرف یک هفته ای دارد.  بر اساس این گزارش خانوار کارگری ماهانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از در آمد خود را هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوایی می‌کند که خود هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته و تنها باید بار و عوارض آن را بر دوش کشد.

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آن ها، تعطیلی و اخراج ها

کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان از ۳ تا ۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند!

روز سه شنبه پنجم آذر ماه از کارخانه "رنگین نخ" سمنان خبر رسید که حقوق ۵۰ نفر از کارگران رسمی این واحد تولیدی 3 ماه است که پرداخت نشده است.  همچنین از تعویق ۵ ماه از حقوق ۲۵ کارگر قراردادی این کارخانه ، خبر داده اند.  بر اساس این خبر: کارفرمای کارخانه رنگین نخ که در زمینه رنگرزی نخ و تولید الیاف در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت دارد مدعی است که به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارگاه همانند پرداخت قبوض آب، برق و گاز را ندارد.
بر مبنای این خبر تعداد کارگران‌ این واحد صنعتی در حال حاضر ۷۵ نفر می باشد و این کارگران علاوه بر حقوق، سنوات، عیدی و پاداش سال گذشته (۹۱) را نیز از کارفرما طلب دارند. بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مداوم آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است. با وجود این که کارفرما ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم کارگر (۷ درصد از حقوق) کسر کرده است اما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی کارگران را دچار مشکلات بیمه‌ای کرده است.

کارگران واحدهای بحران‌زده خراسان رضوی پنج ماه حقوق و مطالبات شان را دریافت نکرده اند!

روز دوشنبه چهارم آذر ماه، بر اساس گزارشی از  استان خراسان رضوی اعلام شدکه: هرچند در بخش تولید استان خراسان رضوی اجرای سیاست‌های تعدیلی چند ماهی ‌است که متوقف شده است اما هنوز در پرداخت مطالبات کارگران تاخیر وجود دارد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از کارگران این استان به دلیل استمرار مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی مطالبات خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، حجم مطالبات معوقه کارگران استان تا پنج ماه حقوق و حدود ۵۰ درصد از عیدی و پاداش کارگران می باشد. هرچند کارگران این واحد‌ها با این وضعیت کنار آمده‌اند اما ادامه شرایط کنونی در دراز مدت عواقب ناگواری را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

۳۰ نفر از کارگران خدماتی شهرداری آبادان بیکار شدند!

یک کارگر خدماتی شهرداری در آبادان روز پنجشنبه بیست و هشتم آذر ماه، اعلام داشت که در شهرداری منطقه ۲ آبادان ، بیش از ۱۰۰ کارگر خدماتی کار می‌کردند که از صبح سه شنبه ۲۶ آذرماه، به ۳۰ نفر از کارگران اعلام شده که با توجه به اتمام قرارداد کارشان فعلا بر سر کار خود حاضر نشوند.  این تعداد کارگر اخراجی به همراه همکاران شان در جریان سیل اخیر و آب گرفتگی‌های ناشی از باران های فصلی متحمل سختی‌ها و از خودگذشتگی‌های زیادی شدند و شایسته نیست بعد از اتمام بخش زیادی از این کار پرزحمت، شغل‌شان را از دست بدهند. اخراج این ۳۰ کارگر باعث نگرانی سایر کارگران خدماتی شهرداری آبادان شده است چرا که قرارداد کاری آنان نیز ۸۹ روزه منعقد شده و آنان نگرانند با خاتمه قرارداد به سرنوشت همکاران اخراجی شان دچار شوند. 

کارگران کارخانه آفتاب ارومیه، ۵ ماه حقوق دریافت نکرده اند!

سه شنبه بیست و ششم آذر ماه گزارشی از کارخانه آفتاب ارومیه در رسانه ها درج شد مبنی بر این که بیش از ۵۴ کارگر شاغل در این واحد، به دلیل آن چه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود ، ۵ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. بر اساس این گزارش تحت مسئولیت "صنایع غذایی اسپوتا" دو واحد مجزا بنام‌های (اروم اسپوتا)  و (آفتاب ارومیه) فعالیت دارند که هر کدام به ترتیب در زمینه تولید کنستانتره میوه و تولید انواع آب میوه و محصولات لبنی فعالیت دارند. در این گزارش قید شده که تعطیلی کارخانه (اروم اسپوتا) در سال گذشته باعث بیکاری ۵۰ کارگر شد. هم چنین در واحد دیگر، (آفتاب ارومیه) نیز علاوه بر ۵ ماه تعویق حقوق کارگران، بخش قابل توجهی از حق بیمه آنان نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده به طوری که تامین اجتماعی نیز از تمدید اعتبار دفترچه های درمانی کارگران و خانواده های‌شان خودداری کرده است. کارفرما به بهانه این که پولی برای خرید مواد اولیه و پاکت آب میوه ندارد ، تولید را موقتا متوقف کرده است. در حالی که در واقعیت کارخانه تولید و فروش خوبی داشته و دارد. اما کارفرما با بی‌توجه‌ای به معوقات مالی کارگران و در پاسخ به اعتراض کارگران تنها می‌گویدکه "پول نداریم".

در پی آتش‌سوزی کارخانه نرگس شیراز ،  بیش از۳۲۰ کارگر بلاتکلیف شده اند!

در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بیش از ۳۲۰ کارگر شاغل در این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می برند. علت این بلاتکلیفی این است که حادثه آتش سوزی شب جمعه یکم آذر ماه،  بهانه‌ای شده است تا مسئولان بدون برنامه‌ریزی برای اشتغال بیش از ۳۲۰ کارگر، برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر پا فشاری کنند. در حال حاضر همه کارگران این کارخانه در شیفت‌های کاری خود حاضر می شوند اما امکان کار کردن وجود ندارد. در جریان این آتش سوزی چند نفر از کارگران که در تلاش بودند آتش را مهار کنند دچار سوختگی سطحی شدند. قبل از این آتش سوزی این واحد تولیدی از سوی سازمان محیط زیست به سبب آلاینده بودن محیط زیست تهدید به تعطیلی شده بود.

۲۱ کارگر کارخانه کابل سازی ایران در استان فارس،  در آستانه بیکاری!

کارخانه "کابل سازی ایران" دراستان فارس به سبب آن چه "افزایش مشکلات مالی" ذکر شده با وجود اشتغال ۲۱ کارگر در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. سرپرست کارخانه کابل سازی ایران با اعلام این خبر در روز شنبه دوم آذر ماه، گفت: تولید در این کارخانه که در گذشته با بیش از ۵۰۰ کارگر فعال بود طی هشت سال اخیر به حداقل رسیده و کارگران آن به تدریج یا با اتمام قرار دادکاری‌شان تعدیل یا بازنشسته شده‌اند و در حال حاضر این واحد با ۲۱ کارگر قرارداد همکاری دارد که در صورت ادامه کاهش منابع مالی، کارخانه در آستانه تعطیلی کامل قرار خواهد گرفت.

حق سنوات خدمت کارگران کوره پزخانه‌های ورامین پرداخت نمی‌شود!

روز دوشنبه چهارم آذر ماه طی گزارشی از شرایط کار کارگران کوره ‏پزخانه ‏های ورامین اعلام شد که : حق سنوات خدمت کارگران کوره پزخانه‌ها از سوی کارفرمایان واحد‌های آجر پزی پرداخت نمی‌شود. در مناسبات بازار کار، حق سنوات خدمت در پایان قرار داد برای جبران بخشی از استهلاک جسمی و روحی کارگر پرداخت می‌شود چرا که کارگر در طول مدت کار در کارگاه، از نیروی کار، جوانی و تخصص خود را در جهت سودآوری و افرایش سرمایه کارفرما هزینه کرده است. کارگران کوره پزخانه‌ها که به صورت فصلی و موقت کار می‌کنند، در انتهای قرار داد (پایان فصل کاری‌شان) ، کارفرمایان پس از پرداخت مزد، خود را مکلف به پرداخت سنوات پایان خدمت نمی‌دانند.

بر مبنای این گزارش، علاوه بر حق سنوات، سایر حقوق کارگران کوره پزخانه‌ها از جمله عیدی، پاداش، مرخصی، بن کارگری، حق اولاد، حق مسکن و...  به صورت سلیقه‌ای پرداخت می‌شود و یکی دیگر از مشکلات کارگران کوره پزخانه مربوط به بیمه شان می باشد که به دلیل تداوم نداشتن در فصول بیکاری، باعث شده است این کارگران هیچ‌گاه به بازنشستگی نرسند.

تهدید امنیت شغلی ۲۲۰ کارگر کارخانه سیمان شهرستان لارستان !

گزارشی به تاریخ چهارشنبه ششم آذر ماه ، از کارحانه سیمان لارستان ، از تهدید امنیت شغلی ۲۲۰ کارگر این واحد تولیدی به سبب افزایش قیمت سوخت (مازوت) خبر داد. از قرار معلوم پس از هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها، قیمت سوخت کارخانه‌های سیمان (مازوت) از ۹ تومان به ۷۰ تومان و در سال جاری به ۲۰۰ تومان افزایش یافته است که همین موضوع کارخانه سیمان لارستان را در آستانه تعطیلی قرارد داده است. در سال جاری حدود ۳۰ نفر از کارگران (عمدتا از کارگران متخصص و کار آمد کارخانه بوده‌اند) به تدریج بیکار شده‌اند و سایر کارگران نیز امنیت شغلی خود را در مخاطره می‌بینند چرا که این واحد تولیدی اکنون در شرف تعطیلی قرار دارد.

مدیریت دولتی، صندوق کارگران را به ورشکستگی کشانده است!

تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران روز شنبه نهم آذر ماه، اعلام کردند که : در طی ۸ سال گذشته سوءمدیریت در سازمان تامین اجتماعی و حکومت مدیران سیاسی بر ذخایر کارگران، این سازمان را به شرایطی رسانده است که ورشستگی‌اش به وضوح مشهود است. با وجود آن که سرمایه تامین اجتماعی توسط کارگران و کارفرمایان تامین می‌شود اما دولت خود را تنها "سکاندار" این سازمان می‌داند که متاسفانه این رویکرد یک جانبه دولت، در قانون جامع تامین اجتماعی نیز گنجانده شده است. کارگران و بازنشستگان که صاحبان اصلی سرمایه این سازمان هستند اعتقاد دارند کسانی که در رأس سازمان قرار دارند در سطوح مختلف باید حافظ منافع کارگران باشند در صورتی که مدیریت دولتی در طی سال‌های گذشته در این خصوص کارنامه روشنی نداشته است ورشکستگی کنونی سازمان نشانه شکست دولت در اداره صندوق کارگران است.

مخالفت با بازنشستگی زودهنگام یک صد کارگر در کردستان!

از استان کردستان روز شنبه نهم آذر ماه، گزارش داده شد که: اداره کل تامین اجتماعی این استان با درخواست بازنشستگی پیش از موعد حداکثر یک صد کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور موافقت نمی کند. سازمان تامین اجتماعی علت این مخالفت را مخدوش بودن اسناد بیمه‌ای عنوان می کند و بنابر این به دلیل این ایراد قانونی کارگران مورد نظر باید هم چنان به فعالیت خود ادامه دهند. وی با بیان این که این کارگران طبق احکام شغلی خود دارای مشاغل سخت و زیان آور بوده‌اند، افزود: چون کارفرمایان این کارگران در 20 سال گذشته هنگام ارسال لیست‌های بیمه‌ای، سمت‌های شغلی کارگران خود را درست اعلام نکرده‌اند در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی آن ها مخالفت می‌کند. وی تاکید کرد: در نتیجه به دلیل اشتباه 20 سال پیش یک مدیر اداری، امروز نزدیک به یکصد کارگر مجبور هستند تا خارج توان جسمی خود همچنان به فعالیت خود در بازار کار ادامه دهند.

۵ کارگرخدماتی شهرداری اهواز، یک سال محروم از حقوق و مزایای کاری خود!

ایلنا روز یکشنبه دهم آذر ماه نوشت که: درنتیجه تجمعی که سال گذشته از سوی حدود ۴۰ نفر از کارگران خدماتی شهرداری منطقه یک اهواز در اعتراض به قرادادهای غیر قانونی کار  و ۵ ماه حقوق معوقه برگزار شد، در ‌‌نهایت ۵ نفر از کارگران حاضر در این تجمع با شکایت کارفرما بازداشت شده و هر یک به جرم اغتشاش به مدت ۹ روز در زندان سپیدار اهواز بازداشت شده‌اند. هر چند که این کارگران در نهایت تبرئه و آزاد شدند. اما با وجود اثبات بی‌گناهی، پیمانکار شهرداری از بازگشت به کار این کارگران جلوگیری کرد. این کارگران مکرر پیگیر حقوق قانونی و بازگشت بکار خود شدند که در ‌‌نهایت به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان استانی توانستند با طرح شکایت در وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی حکم بازگشت بکار خود را بگیرند. بعد از بازگشت بکار این ۵ کارگر، کارفرمای آن ها، در ادامه مخالفت‌های قبلی خود محل کار آن ها را تغییر می‌دهد و علاوه بر آن در اقدامی غیر قانونی از پرداخت حقوق و سایر مطالبات قانونی آن ها خود داری می‌کند.

در این گزارش آمده است که : در نتیجه برخورد غیر منصفانه کارفرما (شرکت خدماتی مروارید درخشان یکی از پیمانکاران زیر مجموعه شهرداری اهواز ) این کارگران در طول یک سالی که از اخراج آن ها گذشته است هیچ درآمدی نداشته‌اند. و هم اکنون نیز ۵ ماه حقوق وبیمه این کارگران از سوی کارفرما واریز نمی‌شود، چرا که کارفرما سعی دارد با ایجاد شرایط سخت کار این کارگران را وادار به استعفاء کند.

قایق کارگاه صیادان است!

یک چهارم جمعیت ساحل نشینان شمال و جنوب کشور به کار صیادی اشتغال دارند اما هیچ قانونی بلحاظ حرفه‌ای از آنان حمایت نمی‌کند. با وجود این که صیادان بیمه هستند اما سازمان تامین اجتماعی به دلیل "تحمیل بار مالی" حاضر نیست شغل آن ها را جز مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دهد. در حالی که در واقعیت شغل صیادی یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا است. و بنا به گفته خود صیادان عمر مفید کاری یک صیاد ۱۵ سال است چرا که آن ها در هر سفر دریایی که ممکن است ۱۰ روز به طول انجامد، ۲۴ ساعت شبانه روز را به طور مداوم کار می‌کنند و تحت تاثیر عوامل محیطی و جوی مثل خطر غرق شدن، طوفان‌ها، گرما و سرما و رطوبت دائمی قرار دارند اما با این وجود صیادان باید همچون کارگران مشاغل عادی با پرداخت ۳۰ سال حق بیمه بازنشسته شوند. وزارت کار به بهانه این که صیادان فاقد کارگاه مشخص و دستمزد ماهیانه ثابت‌اند قانون کار را در مورد آن ها اجرا نمی‌کند. در حالی که طبق ماده ۴ قانون کار "کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آن جا کار می‌کند" و بر اساس این تعریف الزاماً محل کارگاه یک ساختمان نیست بلکه یک اتومبیل یا کشتی و قایق یا معدن و یا باغ را هم می‌توان کارگاه قلمداد کرد. بر این اساس صیادان هم کارگاه مشخص دارند و هم کارفرمای معینی.

به این ترتیب صیادان که زیر پوشش حمایت قانون کار نیستند و امنیت شغلی ندارد مجبورند با فصلی زندگی کردن و به امید درآمد روزانه (که یک روز هست و چند روز نیست) گذران کنند. چنین کارگری  هرگز نمی‌تواند به حقوق دیگری مانند پوشش بیمه‌ای، اضافه حقوق، پاداش، سنوات، عیدی، حق اولاد، حق مسکن، حق خواربار و سایر حقوق قانونی فکر کند.

۲۰۰ کارگر پیمانی پالایشگاه آبادان بیکار شدند!

روز سه شنبه دوازدهم آذر ماه، خبر اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران یکی از شرکت های پیمانکاری پالایشگاه آبادان به نام شرکت "ساختمان نصب" همه کارگران این واحد را شگفت زده نمود.  شرکت پیمانکاری "ساختمان نصب" از پیمانکاران وابسته به پالایشگاه آبادان که در زمینه ساخت و نصب تاسیسات نفتی فعالیت دارد به تازگی پس از اتمام بخشی از پروژه‌های آن ، به قراردادش با  ۲۰۰ کارگر خاتمه داد. حدود 500 کارگر در این شرکت پیمانکاری مشغول به کار بودند. علاوه بر اخراج ۲۰۰ کارگر، گفته می‌شود قرارداد ۵۰ کارگر دیگر نیز بصورت معلق در آمده و احتمال اخراج این کارگران نیز در روزهای آینده وجود دارد. و این در حالی هست که سه ماه از حقوق ماه های شهریور، مهر و آبان ماه این کارگران به تاخیر افتاده و هنوز پرداخت نشده است.

دو سال انتظار کارگران رجا برای دریافت  طلب ۱۲۳ میلیون تومانی از شرکت!

۶۰ کارگر یک شرکت پیمان‌کاری وابسته به "رجا"، بیش از ۲ سال است که برای پرداخت طلب ۱۲۳ میلیون تومانی شان از سوی شرکت پیمانکاری سابق این مجموعه انتظار می‌کشند. روز چهارشنبه سیزدهم آذر ماه، در این مورد گزارش داده شد که شرکت پیمانکاری سابق رجا (هجرت گستر جهان آفرین) نزدیک به ۱۲۳ میلیون تومان به کارگران اداره مولد بخار بدهکار است که این بدهی به سال‌های ۹۰ و ۹۱ باز می‌گردد. رجا بعد از اتمام قرارداد این شرکت پیمانکاری (آذر ماه سال ۹۱) ضمن قول پرداخت معوقات کارگران، از آن‌ها امضای تسویه گرفت اما برخلاف وعده‌اش طلب کارگران را پرداخت نکرد. یک کارگر مطلع با بیان این که معوقات این ۶۰ کارگر از یک تا ۳ میلیون تومان متغیر است، افزود: این شرکت پیمانکاری بعد از اتمام قراردادش بدلیل حسن انجام کار باید ۱۶۰ میلیون تومان از رجا دریافت می‌کرد که رجا می‌توانست با این پول، طلب کارگران را پرداخت کند. اما رجا ابتدا معوقات خودش را که حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شد برداشت کرد و قصد داشت با مابقی‌آن مبلغ ، مطالبات کارگران را به صورت ناقص پرداخت کند که کارگران حاضر به قبول آن نشدند.

۴۰ هزار کارگر ساختمانی در همدان تا پایان سال جاری بیکار خواهند شد!

روز شنبه شانزدهم آذر ماه، از استان همدان خبر رسید که بعد از اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال جاری بیش از ۴۰ هزار کارگر ساختمانی بیکار خواهند شد.  بر مبنای این خبر بیش از ۴۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های مختلف مسکن مهر در استان همدان مشغول به کارند که تمامی این کارگران حداکثر تا پایان سال جاری به مرور با تحویل واحد‌ها به مالکان، بیکار می‌شوند. این در حالیست که از مجموع کارگران شاغل در ساخت مسکن مهر همدان، فقط یک سوم از کارگران از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند. به این ترتیب این کارگران علاوه بر محرومیت از خدمات درمانی، از خدمات مستمری بیمه بیکاری نیز نمی‌توانند استفاده کنند.

۶۰۰ کارگر ساختمانی در طبس بیکار شدند!

بیش از ۶۰۰ کارگر ساختمانی که در  پروژه هزار و ۳۰۰ واحدی مسکن مهر در شهر طبس مشغول بکار بودند، پس از اتمام این واحد‌ها بیکار شدند. این کارگران که در زمان اشتغال خود از حداقل های معیشتی برخوردار بودند هم اکنون با اتمام پروژه‌های مسکن مهر منبع درآمدشان را نیز از دست داده‌اند. از مجموع هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهرستان طبس، ۲۴۸ واحد مربوط به بخش تعاونی‌های مسکن کارگری است که تا کنون ۲۰۰ خانوار از پرداخت مابقی هزینه‌ها اظهار ناتوانی کرده‌اند. نگرانی آنان این است که مبادا با ناتوانی در پرداخت مابقی هزینه های اعلام شده ، آپارتمانی را که هم اکنون مالک آن شده اند را  از دست بدهند.

۱۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری سازه‌های آبی، بیکار شدند!

روز چهار شنبه بیست و هفتم آذر ماه، مطبوعات رژیم اعلام کردند که  ۱۰۰ تن از کارگران شاغل در شرکت پیمانکاری (سازه‌های آبی) شهرستان طبس پس از چهار ماه تأخیر در دریافت حقوق، سرانجام با فسخ قرارداد کارفرما با پیمانکار ، بیکار شدند. بر اساس این خبر: شرکت پیمانکاری سازه‌های آبی، مجری پروژه‌های شرکت کک طبس، با وجود آنکه پروژه‌های اجرایی در دست اقدام خود را هنوز به پایان نرسانده به دلیل فسخ یک طرفه قرار داد از سوی شرکت کک طبس تمامی کارگران خود را اخراج کرده است.

ذوب آهن اسد آباد برای دومین بار تعطیل شد و بیش از ۲۵۰ کارگر بیکار شدند!

یکشنبه بیست و چهارم آذر ماه خبر داده شد که کارخانه ذوب آهن اسد آباد همدان دوباره تعطیل شده و به این ترتیب بیش از ۲۵۰ کارگر بیکار شده اند. بر اساس این خبر داد: این کارخانه که در سال ۹۰ با عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید شمش چدن در غرب کشور به بهره برداری رسیده بود، به سبب افزایش مشکلات مالی در تهیه مواد اولیه تولید برای دومین بار در دو سال گذشته تعطیل شد. این کارخانه که عملیات اجرایی آن از سال ۷۳ آغاز و در ‌‌‌نهایت پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان مالی در سال ۹۰ افتتاح شد، بعد از گذشت سه ماه از زمان آغاز بکار خود در تاریخ سوم تیر ماه سال ۹۰ برای نخستین بار با ۲۰۰ کارگر تعطیل شده بود. بعد از تعطیلی کارخانه ذوب آهن اسد آباد در سال ۹۰ که به ادعای کارفرما به دلیل عدم توجیه اقتصادی انجام شد، این واحد تولیدی دوباره فعالیت خود را با تغییر کاربری از تولید شمش چدن به فرومنگنز از سر گرفت. با وجود این تغییر کاربری باز هم کارفرما مدعی است که طی دو سال گذشته کارخانه ذوب آهن اسدآباد با مشکل عدم تامین مواد اولیه تولید روبرو بوده است.

کارگران شهداب در ۵ ماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند!

از کارخانه تولید کنستانتره و آب میوه "شهدآب"  در ارومیه خبر داده شده که به بیش از 60 کارگر این واحد ۵ ماه است که حقوقی پرداخت نشده است. بر مبنای این خبر که روز جمعه بیستم آذر ماه منتشر شد با واگذار کردن بخشی از سهام کارخانه به بخش خصوصی مشکلات کارگران آغاز شد. کارخانه شهدآب پیش از خصوصی سازی بیش از ۱۴۰ کارگر داشت اما هم اکنون تعداد کارگران به ۶۰ نفر رسیده است. بر اساس این خبر پرداخت نکردن حقوق کارگران مقدمه‌ای است برای تعطیلی کامل کارخانه که طبق یک برنامه از پیش تعیین شده پیش‌می‌رود. با گسترش شهر ارومیه از آن جا که  محل کارخانه به شهر نزدیک شده است زمین‌های تحت مالکیت آن دارای ارزش مالی زیادی شده و در زمینه ساخت و ساز واحد‌های تجاری مناسب گشته است. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد با تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران زمینه تبدیل کارخانه به املاک تجاری فراهم شود.

با تعطیلی سیمان لامرد ۵۵۰ کارگر بیکار خواهند شد!

سه شنبه بیست و ششم آذر ماه، از کارخانه سیمان لامرد در استان فارس که بزرگ‌ترین تولید کننده سیمان در این استان می باشد خبری منتشر شد مبنی بر این که به سبب افزایش قیمت سوخت (مازوت) این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. امری که امنیت شغلی 550 کارگر را تهدید می کند. بر اساس این خبر  این واحد تولیدی در گذشته سوخت خود را از گاز به مازوت تغییر داده بود اما پس از هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌سوخت، کارخانه سیمان لامرد همانند سایر واحدهای تولیدی مجبور شد تا بابت قیمت هر لیتر سوخت مازوت ۲۰۰ تومان پرداخت ‌کند که این رقم ۳ برابر قیمت گاز است. به این ترتیب میزان قابل توجه‌ای از تولید سیمان دراین کارخانه کاهش یافته است. این واحد در زمان مصرف گاز روزانه ۴ هزار و ۳۰۰ تن تولید سیمان داشت، اما هم اکنون با اجبار مسئولان برای استفاده از سوخت مازوت این رقم به ۲ هزار و ۷۰۰ تن کاهش یافته است. در صورت ادامه روند فعلی تولید در کارخانه سیمان لامرد، طی چند ماه آینده شاهد تعطیلی کامل کارخانه و بیکاری ۵۵۰ کارگر خواهیم بود.

اقدامات پلیسی کارفرمای پتروشیمی فجر به قصد کنترل کارگران!

شنبه بیست و سوم  آذر ماه انتشار گزارشی از شرایط کار در پتروشیمی فجر پرده از جو پلیسی و اعمال فشار به قصد کنترل کارگران پیمانی واحد نگه داری و تعمیرات این شرکت پتروشیمی برداشت.  در این گزارش قید شده که مدیر کارگاه پتروشیمی فجر که از سوی شرکت پیمانکاری رامپکو تعیین می‌شود با اتخاذ سیاست‌هایی که به دو دستگی میان کارگران قرارداد مستقیم و پیمانی دامن می‌زند می کوشد تا با ایجاد جو پلیسی در کارگاه، کارگران را هر چه بیشتر کنترل کرده و به هر دلیلی بازخواست یا تنبیه کند. در این گزارش آمده که سخت گیری مدیر کارگاه در حدی است که کارگران هنگام خروج از کارگاه در ساعت کاری، باید درباره این که جهت انجام چه کاری مرخصی می‌گیرند و به کجا می خواهند بروند، پاسخگو باشند. قطع کارانه و حق اضافه کاری، جلوگیری از ارتقای سمت و در ‌‌نهایت تهدید به اخراج، ابزارهای مورد استفاده مدیر کارگاه برای فشار به کارگران است. شرکت پیمانکاری رامپکو، در حالیکه 4 ماه است که از ارائه وسایل کار و لباس ایمنی به کارگران خود داری نموده، پاداش مصوب وزارت نفت را با یک الی دو ماه تاخیر به حساب کارگران واریز می‌کند چرا که ابتدا پاداش را در حساب بانکی می‌خواباند و سپس آن را به کارگران پرداخت می‌کند. بر اساس این گزارش یکی از کارگران که در خصوص وضعیت پتروشیمی فجر اطلاع رسانی کرده را تهدید به اخراج کرده‌اند و با قطع مزایایش، او را تحت فشار معیشتی قرار داده‌اند.

قربانیان بحران اقتصادی، پیش از هر کسی،  زنان هستند!

ایلنا در تاریخ شنبه دوم آذر ماه از قائم شهر مازندران از قول زنان کارگر این شهر گزارش داد که نخستین قربانیان شرایط بحرانی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همواره زنان هستند. مشاغل کم ‌درآمد و پر زحمت با ساعات طولانی و غیرقانونی کار و البته دستمزد پایین‌تر نسبت به مردان، در اختیار زنان قرار دارد. زنان کارگر در صف نخست اخراجی‌ها قرار دارند و براساس آمار سایت مرکز آمار ایران ، نرخ اخراج زنان از ۳۳ درصد در سال ۸۴ به ۴۳ درصد در سال ۹۰ افزایش یافته است. مشارکت اقتصادی مردان ۶۷ درصد است و این نرخ برای زنان تنها ۶/۱۲ درصد است.

با اتمام کار در بخش مسکن مهر، ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی بیکار شدند!

گزارشی از استان کهکیلویه و بویر احمد از بیکاری ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی با اتمام بخش زیادی از پروژه‌های مسکن مهر در استان خبر داد. در این گزارش که در روز دوشنبه بیست و پنجم آذر ماه، منتشر شد آمده است که از مجموع بیش از ۱۷۰۰ کارگر ساختمانی که در بخش‌های مختلف مسکن مهر در استان کهکیلویه و بویر احمد مشغول به کار هستند، حدود ۱۵۰۰ نفر به دلیل اتمام پروژه‌های عمرانی مورد نظر بیکار شده‌اند. کارگرانی که هم اکنون بیکار شده‌اند هر روز در میادین پر جمعیت شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت و... به امید یافتن کار جمع می‌شوند. در حال حاضر به دلیل نوسانات مصالح ساختمانی، بازار کار ساختمان دیگر رونق گذشته را ندارد.

کارگران ساختمانی در استان مرکزی نگران از بیکاری و دربدری!

 از استان مرکزی گزارش داده شده که با اتمام تدریجی طرح مسکن مهر تعداد کارگران ساختمانی بیکار هر روز بیشتر می شود. بر اساس این گزارش روزانه بیش از ۲۰۰ کارگر ساختمانی بیکار در استان مرکزی، از بیکاری و نبود فرصت شغلی گلایه می‌کنند. در این گزارش از قول کارگران ساختمانی آمده است که کارگران ساختمانی از زاویه میزان درآمد، قشر ضعیفی به شمار می‌آیند بنابراین اگر تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و خدمات این بیمه مطابق با استاندارد‌های بین المللی باشد، آسیب پذیری شان در مواجه با بحران‌های بیکاری کمتر می‌شود. از سوی دیگر ۶۳۰۰ کارگر ساختمانی در اراک که طی شش ماهه اول سال ۹۰ برای دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کرده‌اند هنوز در نوبت قرار دارند چرا که سهمیه‌ای که دولت برای بیمه کارگران ساختمانی در نظر گرفته است نسبتی با تعداد متقاضیان بیمه ندارد.

ماجرای میلیون‌ها کارگر پیمانی و حکایت ما چهارده نفر!

زن کارگری که تا چندی پیش با عنوان شغلی تایپیست تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری "امین کار گستر گلستان" (زیر مجموعه اداره منابع طبیعی و آب خیزداری شهرستان علی آباد کتول) مشغول به کار بوده است، پس از اعلام خاتمه کار از جانب کارفرمایش، روز شنبه دوم آذر ماه،  با انتشار نامه‌ای به شرح شرایطی پرداخته که در طی سال‌ها به او و همکارانش تحمیل شده است.  در این نامه آمده است که: "ما چهارده نفر زن به عنوان نیروی شرکتی در اداره‌های منابع طبیعی استان گلستان مشغول به کار هستیم. سیزده نفر دیگر را نمی‌دانم ولی من کارد به استخوانم رسیده! پنج سال است که به بهانه‌ و وعدهٔ قرارداد منصفانه از ما بیگاری می‌کشند.  لیسانس ادبیات و کار‌شناسی ارشد مدیریت دولتی دارم و هر روز از ساعت هفت و نیم صبح تا دو و نیم عصر در اداره منابع طبیعی علی آباد کتول در قسمت دبیرخانه کار می‌کنم و نامه و صورت‌جلسه و گزارش تایپ می‌کنم. سال ۸۷ تحت عنوان نیروی طرح بسیج وارد اداره منابع طبیعی شدم و دو ماه به عنوان نیروی پروژه‌ای کار کردم. اداره از کارم راضی بود و با درخواست مدیرکل و مدیر اداره در همین شغل باقی‌ماندم.  ‌‌همان زمان پایه دستمزد کارگران بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به علاوهٔ مزایای سالیانه بود.  اما حقوق ما بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر بود و البته جز بلاتکلیفی و عدم قرارداد، شکایتی هم نداشتیم.  هر سال چند نامه به استاندار، نماینده مجلس، فرماندار، مدیر کل و... می‌نوشتیم و امید داشتیم تا قراردادی منصفانه با ما بسته شود و از این بلاتکلیفی در بیاییم.  اما نتیجه نداد. تا سال ۹۰ ما را با وعدهٔ این‌که چند ماه دیگر تکلیف شما مشخص می‌شود سر داواندند.

اما در سال ۹۰ با ما ۱۴ نفر به عنوان نیروی شرکتی قرارداد بستند و به جای بخشی از حقوق، برای ما حق بیمه پرداخت کردند. با محاسباتی که داشتند حدود ۱۲۰ هزار تومان به عنوان مابقی حقوقمان به صورت نقدی پرداخت می‌کردند و در ازای آن رسید مکتوب دریافت می‌کردند. از آن به بعد چشم امیدمان شده بود اخبار مجلس و هیأت دولت که نیروهای شرکتی تعیین تکلیف شوند و ما هم تکلیفمان روشن شود ولی مثل بقیهٔ وعده‌های دولت دهم راه به جایی نبرد و ما هنوز امید داشتیم.

حداقل حقوق کارگر در سال ۹۰ مبلغ ۳۳۰ هزار تومان علاوه بر مزایا و حق بیمه بود. اما حقوق ما هنوز ۱۰۰ هزار تومان بود.
حداقل حقوق گارگر در سال ۹۱ مبلغ ۳۸۹ هزار تومان علاوه بر مزایا و حق بیمه بود. اما حقوق ما هنوز ۱۰۰ هزار تومان بود.
حداقل حقوق کارگر در سال ۹۲ مبلغ ۴۸۷ هزار تومان علاوه بر مزایا و حق بیمه و سنوات بود. اما حقوق ما هنوز ۱۰۰ هزار تومان بود.

منزل استیجاری، شهریه دانشگاه، درآمد حداقلی همسرم، تورم نمی‌دانم چند درصدی! و هزینه‌های سرسام آور زندگی کارد را به استخوانم رسانده و دیگر راه حلی برایم نماند. مهرماه امسال با مراجعه به اداره کار و امور اجتماعی از شرکت شکایت کردم و تشکیل پرونده دادم. چون وعده‌های سرخرمن‌ مسئولان اداره کل، و بقیهٔ مسئولان را باور نکردم و از شکایتم صرف نظر نکردم، تصمیم به اخراجم گرفتند. قراردادی که امضاء کرده بودم را یکطرفه تاریخ زدند و نهایتاً ۳۰ آبان‌ماه نامه اخراجم را صادر کردند."    در پایان این نامه کارگر مزبور نوشته است که: "آهای خوانندهٔ خوش انصاف! نمی‌نویسم که بخوانی و دل بسوزانی! ننوشتم که به دولت و حکومت فحش بدهی و پای مطلبم کامنت های احساسی بگذاری! نوشتم که در تاریخ بماند که من از سر بدبختی سه سال بدون هیچ قراردادی کار کردم و دو سال و نیم پای قراردادی را امضاء کردم که مفاد آن را یک‌طرفه و به نفع کارفرما نوشته بودند. در شهری که به قول مسئولین اداره کل، هستند کسانی که با کمتر از این‌حقوق هم کار کنند چه انتظاری از من دارید؟ سیزده نفر بقیه را نمی‌دانم ولی از بدبختی من بود که به امید‌ها و وعده‌های مسئولان اعتماد کردم. از سر بدبختی بود که نیرو‌های شرکتی اداره منابع طبیعی علی‌آباد کتول در میان مصوبات و بخشنامه‌ها و ماده‌ها و تبصره‌های قانونی گم شده‌اند.
صدای اعتراض ام‌ را بلند کردم، شاید فریادرسی بشنود. از دولت و نامه‌نگاری به این اداره و آن اداره که به جایی نرسیدیم! رسانه‌ها را نمی‌دانم!" حقوق من برای هفت ساعت کار روزانه در ماه فقط و فقط یکصد هزار تومان به اضافه حق بیمه تأمین اجتماعی بود. فقط همین! خیلی خنده دار است نه؟ باور کردنی نیست؟

برخی از اعتراضات کارگری

تجمع اعتراضی کارگران تراکتورسازی و رسیدگی در شورای تأمین استان!

 

۱۵۰ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه، در اعتراض به پرداخت نشدن مزدشان در ماه‌‌های تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر ماه در مقابل استانداری تجمع کردند. مسئولان استانداری پس از برگزاری این تجمع اعتراضی قول دادند جلسه این هفته شورای تامین استان را به بررسی مشکلات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز اختصاص دهند. با این همه لازم به توضیح است که معوقات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز فقط به تعویق پرداخت حقوق ۶ ماه گذشته محدود نمی‌شود. سابقه بیمه کارگران بدلیل بدهی ۳ میلیارد تومانی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی از خرداد ماه سال جاری در سیستم این صندوق بیمه گر درج نشده است.  هم چنین نزدیک به ۳۰ کارگری که تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز قرار دارند بدلیل بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی کارفرما، خدماتی دریافت نمی‌کنند.

کارگران ایران خودرو، مانع خودکشی کارگر پیمانی شدند!

یکی از کارگران پیمانی ایران خودرو روز دوشنبه ۴ آذرماه،  در اعتراض به پایین بودن دستمزدش به پشت بام سالن چهار مونتاژ رفته و در صدد خودکشی بر می آید. این در حالی است که این کارگر به تنگ آمده از سلطه ی سرمایه ، به همراه خانواده اش به کارخانه آمده بود. خوشبختانه کارگران از قصد کارگری که خود را به بالای پشت بام رسانده بود با خبر می شوند، جرثقیل می آوردند و با گفتگو کردن با او بعد از حدودا یک ساعت موفق می شوند این کارگر معترض را از دست زدن به خودکشی منصرف کنند.

آزادی ۴ کارگر به مطالبات صنفی کارگران پلی‌اکریل افزوده شد!

کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان صبح روز شنبه دوم آذر ماه، در ادامه دور دوم اعتراضات صنفی خود بار دیگر در محوطه کارخانه اجتماع کردند. به گزارش ایلنا: کارگران پلی‌اکریل در این روز هنگام جابجایی شیف‌های کاری در محوطه کارخانه اجتماع کردند. این اجتماع که از ساعت هفت تا ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه طول کشید، ۷۰۰ کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان علاوه بر طرح خواسته‌های صنفی خود، خواستار آزادی همکاران دستگیر شده خود نیز شدند. به گزارش ایلنا خبرنگار این خبرگزاری در همین رابطه با مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان تماس گرفته و خواهان توضیح آن ها در رابطه با بازداشت 4 کارگر این کارخانه شده است. مسئول "تشکل رژیم ساخته" شورای اسلامی کار می گوید این تشکل استانی در جریان وضعیت کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان نیست و نمی تواند پیگیر خواسته‌های صنفی آن ها باشد.  یک سال و نیم است که شورای اسلامی کار کارخانه پلی اکریل اصفهان منحل شده است و به همین دلیل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در مورد کارگران این واحد صنفی هیچ مسئولیتی نداشته و نمی‌تواند جوابگو باشد. وی در خصوص وضعیت کارخانه پلی اکریل اصفهان تنها به گفتن اینکه "کارگران کارخانه پلی اکریل خواسته‌های زیادی داشتند"، اکتفا کرد و بابیان این که "به دلیل نزدیک شدن به هنگام نماز نمی تواند بیش از این پاسخگو باشد" از ادامه گفتگو با خبرنگار ایلنا خودداری کرد. در ادامه پیگیری خبرنگار مزبور  مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگری این استان نیز گفته است که تشکل متبوعش از وضعیت کارگران پلی اکریل بی‌اطلاع است. عالی‌ترین مقام یکی از سه تشکل رسمی کارگران ایران در اصفهان، بابیان این که در کارخانه پلی اکریل اصفهان "انجمن صنفی" فعالیت ندارد، گفت به همین دلیل کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان اصفهان حتی برای رسیدگی به وضعیتی که برای کارگران این کارخانه پیش آمده با نهادهای دولتی همچون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس نگرفته است.

عدم پاسخگوئی نسبت به بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل!

یکی از کارگران پلی اکریل روز یکشنبه سوم آذر ماه، گفت: ۳ روز از بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل اصفهان می‌گذرد، اما مقامات دولت یازدهم در شهرستان مبارکه هنوز نسبت به این بازداشت‌ها واکنشی نشان نداده‌اند. انتشار خبر این بازداشت‌ها، همه نگاه‌ها را به فرماندار شهرستان مبارکه معطوف کرد. وی که بالا‌ترین مقام اجرایی این شهرستان به شمار می‌آید دو روز پیش از بازداشت این چهار کارگر در گفتگو با ایلنا، اعمال تهدید علیه کارگران پلی اکریل را تکذیب کرده بود. اما نامبرده عصر روز شنبه ۲ آذر ماه، دو روز پس از دستگیری آن کارگران، در واکنش به بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل تاکید کرد "این بازداشت‌ها در حوزه کاری‌اش نیست" و از بیان جزییات بیشتر به ایلنا خودداری کرد.

بعد از فرماندار، نوبت به رئیس اداره کار شهرستان مبارکه رسید. وی که روز جمعه ۱ آذر ماه، ضمن تایید بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل، تشریح جزییات بازداشت‌ها را به زمان دیگری موکول کرده بود، روز یکشنبه ۳ آذر ماه، در گفتگو با خبرنگار ایلنا از بازداشت کارگران ابراز بی‌اطلاعی کرد و با بیان اینکه گزارش کاری‌اش را به فرماندار می‌دهد، تلویحا فرماندار را مسئول پاسخگویی به این موضوع دانست. این مقام مسئول در دولت یازدهم خواسته‌های کارگران پلی اکریل را "غیر صنفی" و "غیر کارگری" دانست. استاندار اصفهان و معاون سیاسی امنیتی‌اش نیز علی رغم تلاش‌های مکرر خبرنگار ایلنا، حاضر به پاسخگویی در خصوص بازداشت‌های صورت گرفته نشدند. یکی از کارگران پلی اکریل به ایلنا گفته‌است که عدم پاسخگویی مقامات دولتی در خصوص بازداشت ۴ شهروند که به شرایط کاری‌شان معترض‌اند، برخلاف مشی وعده داده شده از سوی رئیس جمهوری است.

ادامه اعتراضات کارگران پلی‌اکریل در پی عدم آزادی همکاران شان!

روز دوشنبه چهارم آذر ماه، دادستان مبارکه به خانواده‌های کارگران بازداشتی اعلام کرده است که برای ۴ کارگر بازداشتی پلی اکریل اصفهان به اتهام اخلال در نظم، قرار بازداشت ۲ ماهه صادر شده است. در صورتی که کارگران معترض می گویند که کارگران بازداشتی در حالی به اتهام اخلال در نظم در بازداشت موقت به سر می‌برند که همهٔ تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل تا به امروز به آرامی برگزار شده و تاکنون خللی در روند تولید اتفاق نیافتاده است. یکی از بستگان بازداشت شدگان به ایلنا گفته‌است، "شماره پرونده قضایی" کارگران بازداشت شده تاکنون به خانواده‌‌های شان اعلام نشده و پیگیری قضایی پرونده آنان بدون وجود شماره پرونده، امکان پذیر نیست.

ادامه تجمعات اعتراضی!؟

در فضایی که نهادهای دولتی و رسمی از هرگونه پاسخگویی پیرامون ۴ کارگر بازداشتی پلی اکریل اصفهان خودداری می‌کنند، شایعه‌ای بین کارگران پلی‌اکریل نقل می‌شود مبنی بر اینکه بازداشت شدگان تا زمان پایان اعتراضات کارگران آزاد نخواهند شد. یکی از کارگران پلی اکریل گفته است که چند بار بطور ضمنی و غیر رسمی این پیام به ما رسانده شده است که بازداشت همکاران مان تا خاتمه اجتماعات اعتراضی ادامه خواهد داشت. یکی از کارگران با بیان این که در حال حاضر آزادی کارگران زندانی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفته بود که به همین دلیل احتمال دارد که برگزاری اجتماعات اعتراضی در کارخانه پلی اکریل متوقف شود. به گفته این کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان، کارگران تنها از طریق "اجماع عمومی" در این خصوص تصمیم نهایی خواهند گرفت.

 ادامه اعتراضات کارگران پلی‌اکریل در دفاع از "خود جوش بودن" اعتراضات!

در ششمین روز از بازداشت چهار کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان، کارگران این کارخانه صبح روز سه‌شنبه پنجم آذر ماه، به منظور آن چه "نشان دادن حسن نیست کارگران به مسئولان" عنوان شده است، تجمع اعتراضی خود را به داخل مسجد کارخانه بردند و در فضایی سر بسته و اجتماعی محدود‌تر نسبت به روزهای گذشته، خواستار  آزادی همکاران بازداشتی‌شان شدند. یکی از کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان با اعلام این خبر به ایلنا گفت که انتقال تجمع آرام کارگران به درون مسجد کارخانه پس از آن صورت گرفت که به ما (کارگران) گفته شد قرار است تا ظهر امروز هر چهار کارگر بازداشت شده کارخانه پلی اکریل آزاد شوند.

به گفته یکی از کارگران پلی اکریل اصفهان، چون این احتمال وجود دارد که با توقف حرکت‌های اعتراضی، کارگران بازداشت شده در مظان اتهام سازماندهی اعتراضات کارگری قرار بگیرند، تصمیم گرفتیم برای دفاع از "خودجوش" بودن اعتراضات‌مان، تا آزادی همکاران مان به اعتراض‌های آرام صنفی خود ادامه دهیم. وی بایادآوری اینکه از زمان بازداشت کارگران چند بار بصورت غیر رسمی به تجمع کنندگان اعلام شده است امکان آزادی کارگران زندانی تا اتمام تجمعات اعتراضی وجود ندارد، تاکید کرد که همکاران بازداشت شده هیچ نقشی بیشتر از سایر کارگران در سازمان دهی اعتراضات نداشته‌اند و تنها جرمشان انتخاب شدن از جانب کارگران برای مذاکره و پی‌گیری مطالبات صنفی‌کارگران بوده است. وی بابیان این که توجه و اهمیت سرنوشت این چهار کارگر به معنی چشم پوشی از پیگیری خواسته‌های صنفی نیست، گفت که برخلاف ادعاهایی که از سوی مدیریت کنونی کارخانه مطرح می‌شود تمامی کارگران پلی اکریل تا کنون بصورت منطقی و آرام خواسته‌های صنفی خود را دنبال کرده‌اند.

اقدام پیش‌گیرانه کارگران پلی‌اکریل و امضاء طومار!

کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان در ادامه اجتماع اعتراضی خود ، با امضاء طوماری خواستار توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مشکلات صنفی‌شان شدند. کارگران پلی اکریل در این طومار با یادآوری این که اجتماعات اعتراضی سه هفته گذشته در پاسخ به "ظلم و بی‌عدالتی مدیران ارشد پلی‌اکریل" صورت گرفته است، و هدف از تجمع کارگران تنها در راستای حقوق و خواسته‌های صنفی و برعلیه بی عدالتی  بوده است، این اعتراضات را کاملا "خود جوش" خواندند. و تاکید کردند که هرگونه اخلال عمدی یا غیر عمدی که از سوی مدیران این واحد تولیدی برای تامین مواد اولیه کارخانه و با هدف خدشه دار کردن وجهه کارگران صورت بگیرد را محکوم می‌کنیم. در این نامه، با اشاره به گذشت شش روز از دستگیری چهار نفر از کارگران کارخانه پلی اکریل، از نمایندگان مجلس پرسیده شده است که "آیا وقت آن نیست که به وضعیت کارگران این مجموعه رسیدگی شود؟"

فرماندار مبارکه امنیت نمایندگان بازداشتی کارگران پلی‌اکریل را تضمین کرده بود!

با گذشت هفت روز از بازداشت چهار کارگر پلی‌اکریل اصفهان که به نمایندگی از کارگران معترض انتخاب شده بودند، روز چهارشنبه ششم آذر ماه، به تازگی یک فایل صوتی در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار گرفته است که طی آن فرماندار مبارکه در آخرین روز از دور اول اعتراضات کارگران پلی‌اکریل با حضور در تجمع اعتراضی آنان، از کارگران درخواست کرده بود که اگر نمایندگانی را برای مذاکره و پی‌گیری مطالبات صنفی‌شان انتخاب کنند فرمانداری نیز امنیت کارگران را تضمین خواهد کرد. فرماندار شهرستان مبارکه اصفهان روز سه شنبه ۱۴ آبان ماه، در جمع کارگران معترض پلی اکریل علاوه بر وعده پیگیری همه مطالبات صنفی آن‌ ها، قول داده بود امنیت آن ‌ها را تضمین کند، با استناد به این فایل صوتی، فرماندار شهرستان مبارکه در پایان اظهار داشته بود که در جلسه‌ای که هفته آینده در استان برگزار می‌شود کارگران ۴ یا ۵ نفر از نمایندگان شان را به ما معرفی کنند تا در این جلسه، مطالبات سایر همکاران شان را به گوش مسئولین استانی هم برسانند و ما هم قول می‌دهیم امنیت آن‌ ها را تضمین کنیم. با این وجود در ساعت چهار بامداد پنج شنبه هفته گذشته ۳۰ آبان ماه، چهار تن از نمایندگان این کارگران بازداشت و زندانی شدند.

۴ کارگر پلی اکریل در پی تلاش و پافشاری هم زنجیران شان آزاد شدند!

در پی پخش فایل صوتی فرماندار شهرستان مبارکه و ادامه اعتراضات کارگران پلی اکریل، خبر رسید که شامگاه چهارشنبه ششم آذر ماه،  چهار کارگر پلی اکریل اصفهان که توسط نهادهای نظارتی بازداشت شده بودند ، دقایقی پیش آزاد شدند.

بر اساس این خبر، بعد از آن که کارگران بازداشتی عصر  امروز برای طی کردن روند قضایی به دادگستری مبارکه منتقل شدند، حکم آزادی آن ها صادر و شامگاه چهارشنبه از زندان شهر "دستگرد" واقع در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان آزاد شدند.

اعتراض کارگران پلی‌اکریل به نحوه انعکاس خبر آزادی چهار کارگر بازداشتی از خبرگزاری رسمی دولت!

یکی از نمایندگان کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان با انتقاد از نحوه پوشش اخبار آزادی کارگران پلی اکریل در خبرگزاری رسمی دولت در روزشنبه نهم آذر ماه، گفت: همکاران بازداشت شده ما توسط خبرگزاری ایرنا به "تحریک کارگران به اعتراض‌های غیر قانونی" متهم شده‌اند در صورتی که این چهار کارگر برای مذاکره با دولت و کارفرما "توسط کارگران" انتخاب شده بودند و جز تلاش برای دستیابی به حقوق صنفی در چارچوب قانون، "جرمی" مرتکب نشده‌اند. این کارگر که که نخواست نامش فاش شود، با یادآوری این که حرکت‌های اعتراضی در کارخانه پلی اکریل نیازی به "تحریک" ندارد، گفت که به نظر می‌رسد که این نحوه پوشش رسانه‌ای بیشتر به قصد تحقیر و تحریک کارگران پلی اکریل بوده‌باشد تا با خروج از مسیر قانون، زمینه برخورد با مطالبات صنفی‌شان فراهم شود. وی همچنین در خصوص شیوه جدید پیگیری‌ مطالبات صنفی پس از آزادی همکاران‌شان، اعلام کرد که هرچند خواسته‌های صنفی ما هنوز برآورده نشده است اما با توجه به توافقاتی که میان کارگران با کارفرما و مسئولان دولتی انجام شده ‌است، برگزاری اجتماعات اعتراضی کارگران پلی اکریل به نشانه حسن نیت تا اطلاع ثانونی متوقف خواهد شد.

تجمع کارگران پلی اکریل برای استقبال از کارگران آزاد شده!

چهار کارگری که درجریان اعتراضات اخیر کارگران پلی اکریل اصفهان بازداشت شده‌ بودند صبح روز دوشنبه هجدهم آذر ماه، در میان تجمع و استقبال ۵۰۰ کارگر معترض دیگر در محل کار خود حاضر شدند. کارگران در این تجمع با فریاد شعارهای اعتراضی بار دیگر مطالبات شان را به مدیران کارخانه و مسئولان دولتی یادآور شدند. بنابر این گزارش با گذشت ۱۲ روز از آزادی این کارگران، طبق گفته نهادهای نظارتی، قرار بر این بود که ۴ کارگر بازداشتی تا پیش از امروز در کارخانه حضور پیدا نکنند.

طومار اعتراضی کارگران، با وجود توقف اعتراضات، مطالبات صنفی مان محقق نشده است!

بیش از ۶۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان با امضای نامه‌ای در روز یکشنبه بیست و چهارم آذر ماه، خطاب به فرماندار شهرستان مبارکه نسبت به اقدامات مشکوک مدیران این کارخانه در راستای اجرای سیاست کوچک سازی هشدار دادند. به گزارش ایلنا، در ابتدای این نامه ضمن تشکر از پیگیری‌های فرماندار شهرستان مبارکه آمده است پس از آزادی ۴ همکار بازداشت شده و قول مساعد مسئولان، کارگران پلی اکریل اصفهان به منظور ایجاد فرصت برای تحقق مصوبات شورای تأمین چند روز گذشته را در سکوت و آرامش گذراندند و با ایجاد فضای منطقی و آرام فرصت مناسبی را جهت پیگیری و تحقق خواسته‌‌های شان از سوی مسئولان فراهم کردند. به گفته نویسندگان این نامه، با وجود حفظ آرامش کارخانه توسط کارگران، مدیران شرکت پلی اکریل پس از دو هفته هم چنان حرکات مشکوک خود را ادامه می‌دهند که این امر باعث خشم کارگران شده است. آن گونه که کارگران پلی اکریل اصفهان گزارش کرده‌اند، شواهد امر حاکی از آن است که به جز برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار شرکت، هیچ یک از خواسته‌های کارگران که در جلسه شورای تأمین مصوب شده بود محقق نشده است. کارگران پلی اکریل اصفهان در پایان نامه گفته‌اند در صورت تحقق نیافتن خواسته‌‌های شان از روز شنبه هفته آینده (۳۰ آذر ماه) تجمعات صنفی شان را در فضایی مسالمت آمیز و به دور از جهت گیری‌های سیاسی آغاز خواهند کرد.

با تجمع ۵۰۰ تن از کارگران، دور سوم تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل آغاز شد!

۵۰۰ تن از کارگران پلی اکریل اصفهان صبح روز شنبه ۳۰ آذر ماه، در اولین روز از دور سوم اعتراضات شان، در واکنش به سیاست کوچک سازی کارخانه و تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، بار دیگر، در فاصله زمانی تغییر شیفت، از ساعت ۷ تا ۳۰:۷ در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران این مجموعه هر روز در دو نوبت صبح و عصر در اعتراض به تداوم وضع موجود کارخانه تجمع خواهند کرد. بنا بر این گزارش، تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان تا توقف کامل سیاست کوچک سازی کارخانه ادامه پیدا می‌کند.

تجمع اعتراضی ۷۰ کارگر مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه، در اعتراض به کاهش مزدشان!

یکی از کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی که نخواست نامش فاش شود روز یکشنبه ۳ آذر ماه، از تجمع اعتراضی ۷۰ کارگر تعمیرکار در اعتراض به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت که این ۷۰ کارگر به نمایندگی از سایر کارگران تعمیرکار با ترک محل کارشان، در مقابل دفتر مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع کردند. تعدادی از کارگران به در خواست رئیس حراست مجتمع به دیدار وی رفتند، وی در این جلسه وعده داد مشکل حقوق کارگران تا ۳ روز دیگر حل ‌شود.

لازم به توضیح است که حقوق ۵۰۰ کارگر تعمیرکار این مجتمع به بهانه تبدیل وضعیت شان از قراردادی به رسمی، از ابتدای اردیبهشت ماه بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان کاهش یافته است. کارگران در شهریور ماه در خصوص مشکلات شان به مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی، مدیران عامل پالایشگاه‌های این مجتمع و حتی وزیر کار نامه نوشتند و هنگامی که نتیجه نگرفتند در اواخر ‌‌همان ماه با جمعیتی ۸۰ نفره در مقابل دفتر مدیر عامل وقت مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع کردند. وی وعده داده بود حقوق کارگران تا پایان مهر ماه به حالت عادی باز گردد و حتی در تاریخ ۲ مهر ماه در این خصوص، بخشنامه‌ای را صادر کرد، اما فیش‌های حقوقی آبان ماه کارگران نیز، تغییری با ۶ ماه گذشته نکرد و همین امر سبب شد کارگران امروز در اعتراض به ادامه وضعیت شان تجمع کنند.

دومین تجمع ۲۸۰ کارگر مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به کاهش مزدشان!

۲۸۰ کارگر واحد تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی روز دوشنبه یازدهم آذر ماه، در اعتراض به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، برای دومین بار تجمع کردند. یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ۲۸۰ کارگر واحد تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی که به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری معترض‌اند، از صبح امروز (۱۱ آذر ماه) با ترک محل کارشان، در مقابل دفتر مدیر عامل مجتمع تجمع کردند. نیروهای حراست پس از گذشت ۲ ساعت از شروع تجمع از کارگران خواستند متفرق شوند اما کارگران به تجمع‌شان ادامه دادند و در نهایت با ادامه تجمع، جلسه‌ای با حضور مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی، مدیران عامل پالایشگاه‌های این مجتمع و ۵ نفر از نمایندگان کارگران برگزار شد. مدیرعامل در این جلسه عنوان کرد فقط می‌تواند ۷۵ درصد از حقوق کسر شده کارگران در آبان ماه را به آن‌ها پرداخت کند و از ماه‌های آتی نیز، همین مبلغ به حقوق کارگران اضافه می‌شود. بنابر این گزارش، هیچ یک از نمایندگان کارگران از وعده‌های مدیران حاضر در جلسه قانع نشدند و تجمع کارگران تا زمانی که از پرداخت همه معوقات شان اطمینان پیدا کنند ادامه خواهد داشت. 
طی طومار اعتراضی ۴۰۰ کارگر متخصص پارس جنوبی به مسئولین هشدار دادند!

بیش از ۴۰۰ کارگر واحد تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی روز سه شنبه دوازدهم آذر ماه، با امضای نامه‌ای به تشریح مشکلات شان در این مجموعه پرداختند. در این نامه با اشاره به طرح ساماندهی کارگران پیمانی تاکید شده است: ‌"اکنون شاهد شرایطی نابسامان‌تر از قبل بوده و آن چنان ما را به مرگ گرفته‌اند تا به تب راضی شده و تن به انصراف از این طرح بدهیم؛ هم چنان که عده‌ای تن داده‌اند".  نویسندگان نامه به انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران پیمانی واحد تعمیرات اشاره می‌کنند که سال گذشته و به بهانه افزایش مزد و مزایای این کارگران صورت گرفت اما نه تنها دربافتی آنان افزایش پیدا نکرد بلکه پس از اجرای طرح از حقوق شان تا چند صد هزار تومان نیز کاسته شد. کارگران در ادامه با بیان آن که مزایای دوران پیمانکاری‌شان را از دست داده‌اند، به مواجه‌شان با تهدیدات مختلفی که بدلیل اعتراضات‌شان به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان صورت گرفته است اشاره کرده‌ و یادآوری میکنند که مسئولان می‌گویند این طرح کار‌شناسی نبوده و وزارت نفت گنجایش جذب این همه نیرو را نداشته است. کارگران با اشاره به آن که هیچ مسئولی برای شنیدن صدای اعتراض آن‌ها در جمع شان حاضر نشده است، گفته‌اند کسانی که در مجموعه‌های صنعت نفت شاغل هستند از نظر دریافت دستمزد، مزایا و امکانات جانبی با همکاران رسمی شان که در‌‌همان واحد صنعتی شاغل هستند برابر شده و بنیان نیروی کار سیاه و سفید به فراموشی سپرده شود. 
مراجعه گروهی از کارگران به وزارت کار در تهران برای اعتراض به ثابت ماندن دستمزد!

جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته صبح روز یکشنبه ۳ آذر ماه، با تجمع در محوطه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند. کارگران در تجمع چند ساعته امروز با طرح این پرسش که "در شرایط اقتصادی کنونی چگونه می‌توان با دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی زندگی کرد"، بار دیگر ضمن اعتراض به نحوه محاسبه دستمزدهای سال ۹۲، خواستار بازبینی دستمزدها بر اساس "واقعیت‌های اقتصادی" شدند. به گفته یکی از کارگران در این تجمع، عدم بازبینی دستمزدهای کارگران بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی در حالی ادامه دارد که بهبود وضعیت اقتصادی مردم و تقویت قدرت خرید مزد بگیران یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت کنونی بوده است. وی در تشریح آن چه در اجتماع امروز کارگران گذشته، اظهار کرد که در ابتدای برگزاری این تجمع صنفی به کارگران اجازه حضور در محوطه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی داده نشد و درنتیجه کارگران حاضر اجتماع خود را به درون ساختمان مسجد صاحب الزمان که در مجاورت ساختمان وزارتخانه قرارداد منتقل کردند. پس از گذشت چند ساعت از حضور کارگران در مسجد، هیچ مقام مسئولی از وزارتخانه حاضر نشد تا برای پاسخگویی در جمع آن‌ها حاضر شود. در ‌‌نهایت حاضرین با خروج از ساختمان مسجد و حضور مجدد در محوطه وزارت کار بیانیه‌ای را خوانند و اجتماع اعتراضی آن ها خاتمه یافت.

کارگران معدن چادرملو در شهر اردکان، به اخراج نماینده صنفی‌شان اعتراض کردند!

حدود ۸۰۰ نفر از کارگران معدن "چادرملو" در اردکان در اعتراض به دستمزدهای ناعادلانه و همچنین اخراج یکی از کارگران این معدن در روز چهارشنبه ششم آذر ماه،  بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و تجمع کردند. کارگران معترض معتقدند که اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش 10 درصدی حقوق کارگران با تلاش این کارگر اخراجی در حال پی‌گیری بوده است. حمایت کارگران از وی که کاملا به قوانین آشنا و پی گیر مسائل بود، باعث گشت تا او را از معدن اخراج کنند. مسئول حراست فرمانداری اردکان در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت، درباره دلایل اعتراض کارگران گفته است که سه نفر که در این کارخانه باعث اغتشاش و بی‌نظمی می‌شدند به صورت قانونی و با توافق اداره کار اخراج شده بودند و دلیل اعتراض کارگران نیز همین بود و آن‌ها خواستار بازگشت افراد اخراجی بودند. این مورد دلیل قانع کننده‌ای نیست که کارگران دست به اعتصاب بزنند. در پی اعتراض این کارگران ، یکی دیگر از کارگران شرکت آسفالت طوس (مستقر در معدن چادرملو)  دلیل اعتراض همکارانش را عدم رعایت قانون کار و  اخراج نمایندگان کارگران ذکر کرد و با بیان این که هم اکنون به طور موقت تجمع کارگران این واحد متوقف شده است، گفت که با توافق مسئولان قرار شده است تا روز شنبه 9 آذرماه، به مشکلات کارگران رسیدگی شود و همچنین بنا به خواست کارگران، اخراج دو نفر دیگر از کارگران منتفی شود. وی در شرح پیشینه مشکلات کارگران این معدن سنگ آهن افزود که از ۲۰ سال قبل که فعالیت این شرکت با ۲ هزار کارگر در مجتمع صنعتی چادرملو آغاز شده است رعایت نشدن حقوق کار مورد اعتراض کارگران بوده است اما پیمانکاران توجهی به خواست کارگران نمی‌کردند. قرار داد سفید امضاء کارگران ، یک طرفه است که بسیاری از مواد قانونی در آن رعایت نشده است. به گفته این کارگر، افزایش مشکلات صنفی بر روند تولید و روحیه کاری کارگران تاثیر داشته است، چرا که کارگران علاوه بر آن که می‌بایستی شرایط سخت کار در معدن را تحمل کنند، به دلیل دریافت مزد ناکافی در بیرون از معدن نیز ناچارند مشکلات معیشتی را تحمل کنند. کارگران پیمانی معادن سنگ آهن چادرملو ۲۴ روز از ماه را به طور مداوم فعالیت می‌کنند. با وجود آن که بیشتر کارگران از شهرستان‌ها و حتی استان های دیگر به این معدن آمده‌اند، خوابگاه نامناسبی برای‌شان ساخته شده است که انگیزه کار و حتی استراحت را از آنان سلب کرده است. بنابر این به دلیل بی‌توجهی مسئولان محلی، ناچار شده‌ایم با برپایی تجمع، اعتراض خود را به اطلاع مدیران بالادستی برسانیم.

مسئول حراست فرمانداری دلایل "اغتشاش‌گر" نامیدن کارگران را توضیح دهد!

روز شنبه نهم آذر ماه، کارگران آسفالت طوس (کارگران پیمانی معدن سنگ آهن چادرملو)، از مسئول حراست فرمانداری اردکان خواستند تا در خصوص اتهاماتی که به تازگی متوجه سه تن از نمایندگان آن ها کرده است ، پاسخ دهد ، چرا که فعالیت های نمایندگان کارگران این واحد معدنی در چارچوب قانون بوده است. کارگران منتظرند تا دلایل او را برای "اغتشاش‌گر" نامیدن نمایندگان صنفی‌شان بشنوند.

در پی ادامه اعتراض کارگران معدن چادرملو، مطالبات شان به صورت ضمنی پذیرفته شد!

یکی از کارگران آسفالت طوس (معدن چادرملو) از پذیرش ضمنی خواسته‌های کارگران این شرکت پیمانکاری از سوی مسئولان استانی و نظارتی شهرستان اردکان خبر داد و گفت که ۴ تن از کارگران آسفالت طوس ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱۰ آذر ماه، با مسئولان نظارتی، اداره کار اردکان و نماینده اداره کار یزد جلسه داشتند و طبق قرار قبلی، مطالبات کارگران پیش از طرح در شورای تامین اردکان در این جلسه بررسی شد. وی با اشاره به اینکه جلسه شورای تامین اردکان ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه، برگزار می‌شود، گفت که این کارگران در شروع جلسه خواستار بازگشت به کار نماینده شان شدند که بررسی این خواسته صنفی کارگران به وقت دیگری موکول شد.

حمایت کارگران معادن بافق از اعتراض و مطالبات کارگران چادرملو!

جمعی از کارگران معادن شهرستان بافق روز یکشنبه هفدهم آذر ماه، در نامه‌ای به نماینده اردکان در مجلس، اعتراض صنفی همکاران‌شان در معدن چادرملو را ناشی از تحقیر و توهینی دانستند که کارفرما با اخراج نماینده صنفی‌کارگران به آنان روا داشته است. آن چه باعث شد این نامه را بنویسیم این است که متوجه شدیم کارگران شریف و مظلوم چادرملو پس از ماه ها پیگیری خواسته های کارگری خود نه تنها به جوابی نرسیده اند بلکه در کمال تعجب یکی از کارگران را که پیگیر مسائل کارگران بود نیز اخراج شده می بینند و ناگزیر شده اند به نشانه اعتراض تا بازگشت این کارگر دست از کار بکشند. این کارگران معادن بافق، اعتراض همکاران‌شان در معدن چادرملو را در دفاع از حق انسانی‌شان دانسته‌اند و در تشریح این ادعا نوشته‌اند که کارگران زمانی مجبور شدند دست از کار بکشند که بایستی به مسئولین می فهماندند که کارگران هم انسانند و طالب انسانیت و مستحق احترام و عدالت. [آنان] با اخراج همکارشان به این نتیجه رسیده اند که تحقیر شده اند و در واقع به آن ها توهین شده است. آیا درست است کارگرانی که در آن شرایط سخت، وسط بیابان مجبورند روزها و شب های زیادی به دور از کانون گرم خانواده کار کنند تا چرخ های مملکت جمهوری اسلامی را بچرخانند، از کمترین حقوق کارگری خود بهرمند نباشند و مجبور شوند برای نداشتن امنیت شغلی (هراس از اخراج بی دلیل)، قراردادهای موقت، دستمزدهای بشدت زیر خط فقر و تورم و گرانی اعتراض نمایند؟

مهلت ۳ ماهه برای بررسی مطالبه بیمه‌ای کارگران چادرملو!

یکی از کارگران پیمانی آسفالت طوس (پیمانکار نیروی انسانی معدن چادرملو) روز یکشنبه هفدهم آذر ماه، از ادامه اعتراض کارگران شاغل در معدن چادرملو که از چندی پیش شروع شده خبر داد و گفت که در مورد درخواست کارگران مبنی بر کسر شدن حق بیمه از پاداش تولید، قرار است موضوع توسط اداره تامین اجتماعی بررسی بشود. مسئولان تامین اجتماعی وعده ‌داده‌اند که ظرف مهلتی سه ماهه با بازخوانی پرونده‌های شرکت آسفالت طوس امکان برآورده شدن مطالبه افزایش حق بیمه برای برخورداری از مستمری بیشتر در هنگام بازنشستگی را ارزیابی کنند. وی در خصوص اصرار کارگران معدن چادرملو بر کسر شدن حق بیمه از پاداش ماهانه تولید، گفت که پاداش یاد شده بخش عمده درآمد ماهانه کارگران را تشکیل می‌دهد و کارگران می خواهند با این اقدام افزایش مستمری در دوران بازنشستگی خود را تضمین کنند.

اعتراض کارگران پیمانی قطار شهری اهواز به ۵ ماه کار بدون حقوق!

صبح روز شنبه نهم آذر ماه، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق معوقه در مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت پیمانکاری کیسون تجمع کردند. یکی از کارگران اهواز در تشریح دلایل تجمع این روز کارگران پیمانی شرکت کیسون (از پیمانکاران مجری ساخت قطار شهری اهواز)، گفت: حدود ۳۰۰ نفر از کارگران قطار شهری اهواز که در بخش‌های "حمل و نقل" و "حفاری تونل" مشغول به فعالیت‌اند از روز سه شنبه ۵ آذر ماه تا به امروز ۹ آذر ماه، در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق خود با استناد به ماده ۱۴۲ قانون کار، دست از کار کشیده و خواستار دریافت حقوق معوقه خود از پیمانکار مجری احداث این پروژه (شرکت کیسون) هستند. این کارگر اهوازی افزود، سال گذشته نیز شرکت پیمانکاری کیسون در پرداخت حقوق کارگران و هم چنین در تامین مصالح هم چون میلگرد و مواد بتنی و... نیز دچار مشکل بود بطوری که که افزایش مشکلات باعث شد سال گذشته کارگران اعتراضات متعددی را در محیط کارگاه انجام دهند.

پروژه‌های قطار شهری در کشور تامین اعتبار نشده‌اند!

در همین حال مدیر عامل قطار شهری اهواز نیز ضمن تایید وقوع اعتراض صنفی توسط کارگران شرکت پیمانکاری کیسون، دلیل پرداخت نشدن معوقات حقوقی کارگران پیمانی را ابلاغ نشدن اعتبارات مالی پروژه قطار شهری اهواز اعلام کرد و گفت که در حال حاضر هیچ یک از پروژه‌های قطار شهری در کشور تامین اعتبار نشده‌اند. او تعداد کارگران تجمع کننددر مقابل دفتر شرکت کیسون را ۶۳ نفر ذکر کرد. وی هم چنین در پاسخ به این سئوال که آیا اعتصاب کارگران باعث به تاخیر افتادن اجرای پروژه قطار شهری اهواز نشده است، گفت ، دست از کار کشیدن کارگران پیمانی ممکن است احداث را با یک ماه تاخیر مواجه کند، اما زیاد مهم نیست چرا که پروژه قطار شهری اهواز سه سال از برنامه خود عقب است.

ادامه اعتراضات کارگران قطار شهری اهواز در داخل کارگاه!

اعتراض صنفی کارگران متروی اهواز روز یکشنبه دهم آذر ماه، وارد پنجمین روز خود شد. کارگران معترض، تجمع هر روزه خود در مقابل دفتر شرکت را به درون کارگاه‌ها منتقل کردند. یکی از کارگران گفت: هم اکنون با انتقال اعتراض کارگران کیسون در داخل کارگاه‌های شرکت، فعالیت کارگاه‌ها مطابق شرایط پیش بینی شده در ماده ۱۴۲ قانون کار متوقف شده است. او در تشریح علت مخالفت کارگران کیسون با ادعای مدیران این شرکت، گفت: در حالی مسئولان شرکت پیمانکاری کیسون بهانه کمبود اعتبارات مالی را برای پرداخت نکردن حقوق کارگران در پیش می‌گیرند که حقوق چند میلیون تومانی هیچ یک از مدیران و سرپرستان مجری این پروژه که هر ماهه سر موعد پرداخت باید بشود، قطع نشده ‌است. کارگران معترض که در بخش های "حمل و نقل" و "حفاری" تونل مشغول به کار هستند، قصد دارند تا زمان دریافت پاسخ منطقی به اعتراض خود ادامه دهند.

تجمع کارگران در اعتراض به تغییر شیوه محاسبه مزد!

جمعی از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو شهرستان ری، در اعتراض به سیاست‌هایی که به تازگی از سوی مدیریت جدید این مجموعه برای محاسبه حقوق و مزایای آن‌ها اتخاذ شده است، صبح روز شنبه نهم آذر ماه، در محوطه کارخانه تجمع کردند. یکی از کارگران این کارخانه که نخواست نامش فاش شود، با تأیید این خبر به ایلنا گفت: در مدت هفت ماهی که از استقرار مدیریت جدید این مجموعه تولیدی می‌گذرد، در نحوه محاسبه و پرداخت حقوق ماهیانه کارگران تغییراتی ایجاد شده است. کاهش ناگهانی حقوق اضافه کاری و پاداش بهره‌وری، عدم بازبینی و افزایش نیافتن برخی مزایای قانونی مانند حق ناهار و ایاب و ذهاب و پرداخت مطالبات ماهیانه کارگران با ۱۰ تا ۱۵ روز تاخیر از تغییراتی است که با استقرار مدیریت جدید در این واحد تولیدی روی داده است. در پی واگذاری و انتقال این واحد صنعتی از بنیاد اقتصادی کوثر به بخش خصوصی، مدیریت کارخانه نیز دچار تغییر و تحول شده‌ است و در میان کارگران زمزمه می‌شود که تغییرات به وجود آمده بیشتر با هدف تحت فشار گذاشتن آنان برای قبول بازخرید خدمت صورت می‌گیرد. این کارگر با بیان این که در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ نفر در کارخانه روغن نباتی قو مشغول به کارند، افزود: تا به این لحظه تعدادی از همکاران ما در نتیجه برخوردهای نامناسب و "بهانه‌جویی" مدیریت جدید مجبور به بازخرید خدمت و ترک کارخانه شده‌اند اما متاسفانه مدیریت حتی حاضر نیست در محاسبه سنوات آن‌ها طبق عرف کارگاه رفتار کند.

تجمع ۱۰۰ نفر از کارگران مخابرات روستایی همدان!

جمعی از کارگران مخابرات روستایی استان همدان صبح روز دوشنبه یازدهم آذر ماه،  با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی در اعتراض به نحوه قرار داد کاری خود، مقابل ساختمان شرکت مخابرات استان همدان تجمع کردند. تجمع کنندگان حدود صد نفر از کارگران مخابرات روستایی هستند و می‌خواهند شرکت مخابرات استان همدان با آن ها بصورت تمام وقت، قرارداد کار منعقد کند. انتظار ما این است که مسئولان شرکت مخابرات طبق قانون در قراردادهای موجود تجدید نظر کنند. بنا بر این گزارش کارگران که بیشتر از ساکنان شهرستان‌ها و روستاهای مجاور همدان هستند از مسئولان شرکت مخابرات استان همدان توقع دارند که به خواسته‌های قانونی آن ها توجه کنند.

تجمع اعتراضی کارگران نی‌بُر کارون ‌به دلیل افزایش نیافتن حقوق شان!

صبح روز دوشنبه یازدهم آذر ماه، جمع کثیری از کارگران (حدود 2 هزار کارگر فصلی) که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر اشتغال دارند در اعتراض به عدم افزایش و تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه خود در مقابل درب ورودی ساختمان این مجتمع تجمع کردند. یکی از کارگران با بیان این که فصل جدید کاری این کارگران از اول آبان ماه شروع شده است، گفت: در حالی که کارگران نی‌بُر از کارفرمایان خود انتظار افزایش منطقی حقوق را داشتند متاسفانه با شروع فصل جدید کاری هنوز دریافتی این کارگران بر مبنای سابق محاسبه می‌شود. در گذشته کارگران نی بُر در پانزدهم هر برج حقوق خود را دریافت می‌کردند اما از ماه پیش رو، قرار است که زمان پرداخت به تاریخ سی ‌ام هرماه منتقل شود. جابجایی زمان پرداخت حقوق در کنار عدم افزایش آن باعث شده است تا نظم اقتصادی در برنامه این کارگران دچار تغییر و تحول شود. لازم به یادآوریست که دو هزار کارگر فصلی "نی‌بُر" مجتمع کارون شوشتر ظرف شش سال گذشته در تهران و خوزستان اعتراضات صنفی مکرری را برگزار کرده‌اند.

تجمع کارگران "نی بُر" شوشتر برای دومین روز متوالی!

کارگران نی بُر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر روز سه شنبه دوازدهم آذر ماه، نیز در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی‌شان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان اداری مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: امروز دومین روز در هفته جاری است که حدود ۲ هزار کارگر فصلی نی بُر (که به کار بریدن نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفیشان، دست از کار کشیده و اقدام به برپایی تجمعی اعتراضی کردند. ما برای احقاق حقوق‌مان تجمعات متعددی را در استان و پایتخت در مقابل نهادهای مختلف دولتی انجام داده‌ایم، ولی متاسفانه در هر بار تجمع، کارگران نی بُر با وعدهایی از مسئولان به اعتراضات صنفی خود پایان داده‌اند اما تا کنون هیچ یک از قول های داده شده و حتی مصوباتی که در خصوص مطالبات کارگران نی بُر ابلاغ شده است، اجرا نشده است.
کارگران فصلی "هفت تپه" به محقق نشدن وعده‌ها اعتراض کردند!

صبح روز یکشنبه هفدهم آذر ماه، ۶۵۰ نفر از کارگر فصلی "نی بُر" مجتمع کشت و صنعت هفت تپه (که به کار تخصصی بریدن ساقه نیشکر اشتغال دارند) در واکنش به محقق نشدن وعده‌های کارفرما دست از کار کشیدند. یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه گفت: ما در اعتراض به  افزایش نیافتن دستمزد و سایر حقوقی که پس از سفر سال گذشته به تهران به ما وعده داده شده بود، کار را تعطیل کردیم و با "نشستن در مزارع" منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه هستیم. قرار شده بود با آغاز فصل جدید کاری، حقوق کارگران نی بُر نیز بر اساس تورم افزایش داشته باشد اما نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه کاهش نیز داشته است. بدلیل محقق نشدن وعده‌ها، امروز اعتراض صنفی‌مان را طبق قانون آغاز کردیم و اگر کارفرما پاسخ منطقی به مطالبات کارگران ندهد همچنان به اعتراضات صنفی خود ادامه می‌دهیم.

دومین روز توقف اعتراضی کار در هفت تپه!

روز دوشنبه هجدهم آذر ماه، برای دومین روز متوالی در هفته جاری حدود ۶۵۰ کارگر فصلی نی بُر (که به کار بریدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی خود دست از کار کشیده و با نشستن در مزارع، منتظر پاسخ مسئولان این مجتمع‌شدند. کارگری از مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در مورد حرکت اعتراضی دومین روز گفت، در آمد فعلی کارگران نی بُر در شش ماه از سال که می‌توانند کار کنند حدود یک میلیون تومان است که این رقم با توجه به اینکه ۶ ماه از سال بیکارند کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد.

توقف اعتراض صنفی ۶۵۰ کارگر هفت تپه، پس از مذاکره با دولت!

کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که طی روزهای گذشته (17 و 18 آذر ماه) در اعتراض به محقق نشدن وعده‌های کارفرما دست از کار کشیده بودند، صبح امروز (سه شنبه نوزدهم آذر ماه)  پس از حضور مسئولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش در این مجتمع و انجام مذاکره، به طور موقت به سر کارهای‌شان بازگشتند. یکی از کارگران گفت: اعتراض کارگران نی بُر هفت تپه در واکنش به بی‌توجهی کارفرما و سایر مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان است که امروز با میانجی‌گری نمایندگانی از اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش، این اعتراضات به طور موقت خاتمه یافته است.

اعتراض کارگران فصلی هفت تپه، به پرداخت نشدن منظم حقوق شان!

صبح روز شنبه سی آذر ماه، ۶۵۰ نفر از کارگر فصلی "نی بُر" مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه وعدم دریافت پاداش سال گذشته خود دست از کار کشیدند.
یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که نخواست نامش فاش شود، با اعلام این خبر گفت که ۶۵۰ کارگر فصلی نی بُر در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق و عدم دریافت پاداش سال ۹۱ خود، کار در مزرعه را تعطیل کرده و با (نشستن در مزارع) و کمپ منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در این زمینه هستند. این کارگر با بیان این که حقوق کارگران نی‌بُر هر ماهه در دو نوبت در روزهای دوازدهم و بیست و چهارم به حساب کارگران واریز می شود، گفت: با توجه به این که کارگران فصلی نی بُر در اردوگاه (کمپ) اقامت دارند و خانواده ‌های شان نیز در شهرستان‌ ها و حتی استان های مجاور سکونت دارند، حقوق این کارگران در نوبت پرداخت می‌شود، زیرا کارگران مورد نظر برای رفت و آمد و تامین هزینه خانواده های خود دارای دو هزینه مجزا هستند.  اگر حتی یک روز از زمان پرداخت حقوق به کارگران بگذرد کارگران در تامین مخارج شان درچار مشکل می‌شوند.

کارگران نیشکر هفت تپه، در محوطه کارخانه تجمع کردند!

جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش سالیانه صبح روز شنبه سی آذر ماه، در محوطه کارخانه تجمع کردند. یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام این خبر گفت: تجمع کنندگان که در بخش‌های کشاورزی و صنعتی کارخانه کار می‌کنند خواهان پاسخگویی مسئولان هستند. در حال حاضر حدود سه هزار کارگر مجموعه نیشکر هفت‌تپه بابت حقوق مهر و آبان ماه و پاداش سالیانه کشت محصول که معادل یک ماه حقوق می‌شود از کارفرما طلبکار هستند. وی بابیان این که تا پیش از این بخشی از نقدینگی مورد نیاز کارخانه نیشکر هفت‌تپه از طریق پیش فروش محصول شکر تامین می‌شد، گفت: حتی بطور غیر رسمی به برخی از کارگران پیشنهاد شده که بابت مطالبات ، حجم معینی از محصول شکر کارخانه را دریافت کنند.

تجمع اعتراضی کارگران کاشی تبریز کف!

روز چهارشنبه ۱۳ آذر ماه، جمعی از کارگران "کاشی تبریز کف" در اعتراض به ۲۸ ماه حقوق معوقه شان در محوطه کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.  بر اساس این خبر: بیش از دو سال است که حقوق ۲۵۰ کارگر کاشی تبریز کف شهرستان مرند به بهانه افزایش مشکلات مالی به تاخیر افتاده است. سوء مدیریت در این کارخانه باعث شده این واحد با مشکلات زیاد مالی رو به رو شود به گونه ای که هم اکنون این کارخانه توان ادامه حیات ندارد. این کارفرما علاوه بر مدیریت کارخانه کاشی تبریز کف که در حال تعطیل شدن است مدیریت دو واحد دیگر در استان به نام های نساجی تبریز و سراب بافت را بر عهده دارد که هر دو در شرف تعطیلی کامل قرار دارند و تعداد زیادی از کارگران شان نیز بیکار شده‌اند.

جلوگیری از حضور کارگران اخراجی شرکت قطعات توربین شهریار، در پی حضور دو تن از مسئولین دولتی در شرکت!

شرکت قطعات توربین شهریار در طول دو سال گذشته چندین بار شاهد اعتصابات گسترده کارگران بوده است. طولانی‌ترین اعتصاب در پایان خرداد ماه صورت پذیرفت که به دلیل اخراج چهل نفر از کارگران این شرکت، این واحد تولیدی به مدت چهل و پنج روز در اعتصاب کامل به سر برد. در روز سه شنبه ۲۶ آذر ماه، نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار شهرستان فردیس به جهت بازدید از شرکت قطعات توربین شهریار به این شرکت مراجعه نموده تا از نزدیک وضعیت گزارش شده این شرکت را مورد بررسی قرار دهند. تعدادی از کارگران اخراج شده با شنیدن ورود نماینده و فرماندار به شرکت ، قصد ورود به شرکت را داشتند که با تدابیر شدید امنیتی مواجه شده و نیروهای حراست این شرکت با هماهنگی با نیروی انتظامی از ورود این کارگران جلوگیری به عمل آورد.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کارتن ایران!

روز شنبه شانزدهم آذر ماه کارگران کارخانه کارتن ایران در اعتراض بی‌توجه‌ای مدیر اداری به مطالبات صنفی‌شان، دست به یک تجمع اعتراضی زدند. در پی تجمع کارگران که ساعت‌ها طول کشید و شامل کارگران قرار دادی و رسمی کارخانه می شد ، بخش‌های تولیدی کارخانه موقتا تعطیل شد. در این واحد تولیدی حدود ۳۶۰ نفر کار می کنند. در این خبر آمده است که: علت مخالفت کارگران با حضور این مدیر در کارخانه که منجر به اعتراض کارگران شد، این است که هر زمان که کارگران پی گیر مطالبات صنفی خود همانند افزایش حقوق، طرح طبقه بندی مشاغل و... می‌شدند این مدیر به خواسته‌های آنان بی‌اعتنایی می‌کرده است.

کارگران آب های عمیق ۲ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند!

بر مبنای خبری از  استان بوشهر در پی اعتراض صنفی و تجمع اعتراضی کارگران شرکت فن‌آوری آب های عمیق (dot) در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در مقابل ساختمان اداری شرکت  ،سرانجام کارفرما با پرداخت یک ماه حقوق از 3 ماه حقوق معوقه 450 کارگر خود موافقت نمود.  این توافق روز پنجشنبه بیست و یکم آذر ماه اعلام شد. در 3 ماه گذشته  به دلیل آن چه "شرایط نامناسب اقتصادی و رکود بازار کار" اعلام شده  کارفرما از پرداخت حقوق کارگران خود داری می کرد. لازم به یاد آوری است که همچنین ۱۵۰ کارگر متخصص و باتجربه شرکت آب‌های عمیق در دو مرحله طی ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری بیکار شده‌اند. 

سکوت تشکل‌های رسمی کارگری "دست ساز رژیم" ، در برابر دریافت پاداش‌های میلیونی!

با انتشار گزارش کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، روشن شد که برخی از مسئولین تشکل های رژیم ساخته در محیط های کارگری مبالغ کلانی از سعید مرتضوی پاداش گرفته اند.  نام برخی از این افراد که به نمایندگی از کارگران در تشکل‌های رسمی حضور دارند در گزارش هیات تحقیق و تقحص مجلس از تامین اجتماعی آمده است.  برای نمونه "غلامرضا عباسی" دبیر وقت کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، "ناصر برهانی" دبیر وقت کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و رئیس فعلی کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، "محمد پارسا" عضو پیشین کانون عالی شوراهای اسلامی کار، "محمد یاراحمدیان" رئیس کنونی مجمع عالی نمایندگان کارگران و "علی اکبر خباز‌ها" رئیس وقت کانون عالی کارگران بازنشسته از جمله کسانی هستند که تحت عناوین مختلف از "سعید مرتضوی" رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی، مبالغ کلانی را دریافت کرده بودند.

چریکهای فدائی خلق ایران

  4 دی ماه 1392

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
ایمیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.