رفتن به محتوای اصلی

آمار بالای تصادفات و رتبه دوم ایران در بروز ضربه نخاعی
21.01.2014 - 09:50

آسیب‌های نخاعی به علل مختلفی رخ می‌دهند که از آن جمله تروما (تصادفات جاده‌یی، صدمات ورزشی، شغلی، خشونت و افتادن از ارتفاع)، بیماری‌های عروقی، تومورها (اولیه و متاستاتیک)، عفونت‌ها و نقایص تکاملی ستون فقرات است.

دکتر وفا رحیمی موقر، جراح مغز و اعصاب و همکارانش که در تحقیق خود یافته‌های 64 مقاله مربوط به 28 کشور در حال توسعه جهان طی سالهای 1989 تا 2012 را با هدف بررسی اپیدمیولوژی ضربه نخاع، متاآنالیز کرده‌اند، در گفت‌و‌گو با ایسنا، به زیرساختهای مورد استفاده در این تحقیق اشاره کرد و گفت: در این مطالعه که از نوع مروری سیستماتیک بوده است، کشورهای در حال توسعه بر اساس تعریف ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول انتخاب شدند و جست‌وجوها نیز در سال 2012 در Medline و EMBASE انجام شده است. همچنین مقالات از طریق فهرست مرجع مقالات شناسایی شده، وب‌سایت‌ها، بعلاوه تماس مستقیم با 112 محقق به دست آمد.

 وی اضافه کرد: از بین 112 محققی که با آنها درباره این مقالات ارتباط گرفتیم، 15 نفر برای تدوین کتاب «اپیدمیولوژی ضربه به نخاع» که در سال 2012 منتشر شده و به عنوان یکی از زیرساختهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، همکاری کردند. تالیف این کتاب بین‌المللی با همکاری دکتر سید بهزاد جزایری و دکتر الکساندر واکارو انجام شد.

 دکتر رحیمی موقر 28 کشور در حال توسعه مورد بررسی در این مطالعه را شامل بلغارستان، ایران، برزیل، چین، آفریقای جنوبی، روسیه، رومانی، گرین لند، تایلند، ترکیه، اردن، ویتنام، قطر، زیمباوه، جزایر فیجی، کویت، سیرالئون، افغانستان، بنگلادش، شیلی، هند، میانمار، نپال، نیجریه، پاکستان، گینه نو، لهستان و عربستان سعودی دانست و اضافه کرد که درباره سایر کشورهای در حال توسعه پژوهشی یافت نشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.