رفتن به محتوای اصلی

بازداشت دوتن از هموطنان اهل سنت در اهواز
23.01.2014 - 15:17
تفسیر از:
كريم دحيمي فعال حقوق بشر
به گفته منابع محلی، ماموران امنیتی بدون داشتن حکم دستگیری وارد منازل این اشخاص شده و پس از بازداشت آنها را به مکان نامعلومی منتقل نمودند.این منابع افزودند که فؤاد و عبدالرحیم فعالیتهای مذهبی در منطقه دارند و مردم ساکن منطقه احترام خاصی برای آنها قائل هستند. از جمله فعالیتهای آنها تدریس زبان عربی و قرآن به جوانان منطقه می باشد.
 
خانواده و بستگان دستگیر شدگان تاکنون از وضعیت فرزندان خود و مکان نگهداری آنها بی خبر هستند.
 
در تاريخ ١٤-١-٢٠١٤ نيز تعدادي از شهروندان شهر فلاحيه( شادگان) نيز به اتهام ترويج مذهب أهل سنت( بقول مقامات قضائي " سلفي") توسط ماموران اطلاعات دستگير شدند و به مكان مجهولي منتقل شدند.
 
اسامي اين افراد بشرح آتي است:
 
1-عبد الله محيي احمد 30 ساله
 
2-سيد خليل فرزند سيد إبراهيم طاهري 32 ساله
 
3-حميد فرزند هادي 27 ساله
 
4-علي هادي معلى 26 ساله
 
5-جاسم محمد عيسى  28 ساله
 
6-جمال عبد الخضر  30 ساله
 
7-سيد امين فرزند سيد عبد الله  26 ساله
 
 
ایران یکی از کشورهایی است که در آن حقوق اقلیتهای دینی و دگرباشان بشکل وسیعی نقض و نادیده گرفته میشود. در این میان اهل سنت اهواز با ظلم مضاعفی مواجه هستند. از یک طرف حقوق ملی آنها از جانب حکومت مرکزی پایمال شده و از طرفی دیگر به خاطر مذهب تسنن مورد آزار و اذیت قرار مي گريند.این برخورد دوگانه و تبعیض آمیز حکومت مرکزی ایران ناقض تمام معاهده ها و پیمانهای بین المللی حقوق بشر میباشد که در ذیل به برخی از این معاهده ها اشاره میشود:
 
- بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد.
 
-  بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
 
-  ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
 
-  ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
 
- بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
 
-  بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد.
 
- بند ۱ و ۲ ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند.
 
- بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.