رفتن به محتوای اصلی

نكاتي كليدي كه بايد ائتلاف و رزمندگان سوري بدانند
26.01.2014 - 10:55

نخستين مطلبي كه ائتلاف و رزمندگان سوري بايد توجه كنند، آن است كه وقتي مشكلي بروز كرد نمي توان گفت فعلاً آن را ناديده مي گيريم و به مشكلات بعدي مي پردازيم؛ آن هم وقتي كه آن مشكلات به هم مرتبط اند. رزمندگان سوري متوجه نيستند كه حتي اگر حالا اسد سقوط كرده بود، در حال جنگ با تروريست هاي القاعده بودند و نگه داشتن اسد اين فايده را داشته است كه هم ميدان در دست القاعده اي ها نيافتاد و هم اسد، حزب الله لبنان و پاسداران ايران بودند كه در سوريه با هزينه خودشان جنگيدند و تلفات دادند و جنگ نيز همچنان فرسايشي ادامه يافت و تعداد تروريست هايي كه براي تمام جهان تهديد بودند، و تا همين حالا در سوريه كشته شده اند، بالاي 30 هزار نفر است. در حالي كه اگر اسد تاكنون سقوط كرده بود، شما حالا با تروريست هاي سراسر جهان در حال جنگ و چه بسا عقب نشيني از مناطق و شهرهايي بوديد كه به سختي و با خونريزي و دادن تلفات بسيار از ارتش اسد و حزب الله لبنان گرفته بوديد. حداقل آن بود كه النصرة نيز به همراه داعش با شما مي جنگيدند.

اگر مدعي هستيد كه القاعده اي هاي سوريه ساخته و پرداخته اسد و حاميان اش هستند، آن تمام واقعيت نيست. چون علاوه بر داعش، النصرة نيز در سوريه مي جنگد كه القاعده اي است، اما ساخته اسد نيست، و القاعده اي هاي سراسر جهان را نيز اسد نساخته كه مدتي است از همه جاي جهان به سوريه سرريز شده اند. برخلاف تصورتان، حتي داعش نيز تماماً ساخته و پرداخته اسد و رژيم ايران نيست. اسد و رژيم ايران به كمك مالكي سعي كردند با آزادسازي تعدادي از رهبران القاعده از زندان هاي عراق و نيروهاي امنيتي نفوذي اسد به درون القاعده به طوري كه فرماندهي آنان را در دست گيرند، بخش بزرگي از القاعده اي هاي ريخته شده به سوريه را به نفع خود مصادره كنند و در درگيري ها به نفع اسد به كار گيرند. به همين سبب است كه داعش اصرار دارد تا ساير القاعده اي ها و حتي اسلام گرايان زير پرچم او بجنگند و پس از هر نبردي فراخون براي جذب ساير رزمندگان اسلام گرا مي دهد. اين زنگ خطري براي بندر بن سلطان نيز هست كه به او به كرّات هشدار داده شده بود، القاعده اي ها را به دورن سوريه نريزد و چشم بسته پول و سلاح در اختيارشان قرار ندهد كه اينك نتيجه اين سياست كورش را دارد مي بيند و اگر به همين سياست اش ادامه دهد، هيچ بعيد نيست، در آينده آنان با همان پول و سلاح هايي كه در اختيارشان گذاشته، به مرزهاي عربستان نيز لشكركشي كنند. تركيه نيز "ديگر" به تروريست هاي اسلامي و اسلام گرايان افراطي -به اسم نيروهاي انقلابي كه غرب مي خواهد نابودشان كند يا براي تضعيف كردهاي سوريه، كمك نمي كند. اما چيزي كه كسي نمي داند، آن است كه القاعده اي ها مثل مارند و به هر كس و هر چيز كه برسند نيش مي زنند، حتي خودي ها و دقيقاً همچون مار حتي نجات دهنده شان از دست عقاب را نيز در اولين فرصت نيش مي زنند. چنان كه ديديم، طي تله اي انفجاري كه براي ارتش عراق گذاشتند، رده بالاترين ارتشيان و نيروهاي امنيتي عراق را طي يك عقب نشيني ساختگي منفجر كردند و به هوا فرستادند و هنوز تكليف سوريه مشخص نشده، سراغ عراق رفته اند و هم ترورهاي هدفمند مقام هاي امنيتي و نظامي در عراق شروع شده (در حالي كه قبلاً محدود به مردم عادي و رهگذر بود)، هم بمب گذاري ها به طرز معنداري افزايش يافته و هم همان نقاب پوشان مسلح داعش را كه تيم زير نظر مالكي به فلوجه و رمادي ريخته بود تا درگيري اش با عشاير و سني هاي مسلح عراقي را كه پس از برچيدن چادرهايشان شروع شده بود، به جهانيان درگيري با القاعده جلوه دهد و براي هر نوع اقدام قهري مجوز بگيرد، نتيجه موردنظرشان را نداد؛ چون چيزي نگذشت كه داعش آنجا را به مناطق ديگر الانبار و عراق كه امكان اختفاي بهتر به ايشان مي داد، ترك كردند و حالا تهديدي جدي براي دولت عراق و حاميان شان هستند. به همين سبب مي گويم تلاش ايران، مالكي و اسد براي كنترل كامل داعش تاكنون موفق نبوده و آنان عراق را نيز به سوريه اي ديگر بدل مي كنند.

مهمتر از همه، ائتلاف و رزمندگان سوري توجه ندارند كه تمام بدنه اي كه اينك زير كنترل و فشار اسد با آنان مي جنگد، دور ريختني نيستند و اسد و اطرافيانش به همراه بالاترين نيروهاي امنيتي و ارتشي اسد هستند كه جنايتكار جنگي اند و پس از كنار گذاردن آنان، از بقيه بدنه ارتش و سلاح هاي پيشرفته شان مي توان به نفع رزمندگان و درحقيقت در جهت منافع مردم و كشور سوريه بر عليه القاعده اي ها استفاده كرد. مذاكرات ژنو 2 در پي چنين هدفي است و مخالفت ائتلاف و ارتش آزاد سوريه با مذاكرات ژنو 2 موجب مي شود كه از اين نيروي مفيد استفاده نكنند و رفته رفته نيز در مقابل القاعده اي ها و رژيم اسد تضعيف شوند. اگر جنگيدن بلديد، اما شطرنج بازي كردن بلند نيستيد، بجنگيد اما شطرنج را به متحدان تان بسپاريد كه نيك مي دانند چه مي كنند. گرچه برخي از مخالفت ها در شوراي سوريه نشان داد همان گونه كه حدس زده مي شد، نه براي مردم و منافع سوريه كه براي كسب قدرت است كه با عدم انتخاب كانديداي شان –چون بچه ها- قهر كردند و ژنو 2 را نيز تحريم نمودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.