رفتن به محتوای اصلی

«اسراییل را پس از حل مساله فلسطین به رسمیت میشناسیم» وسئوال ۴۳ نماینده از ظریف
05.02.2014 - 13:24

 

جواد کریمی قدوسی، از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران گفته است که سوال ۴۳ نماینده از محمدجواد ظریف درباره مواضع وی راجع به اسرائیل به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.

آقای کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری فراگیرترین تشکل سیاسی اصولگرایان، نماینده مشهد در مجلس و از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.

او به ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته: "خلاصه سوال ما این است که علت انفعال نظرات وزیر امور خارجه در موضوع رژیم حرامزاده اسرائیل و هولوکاست چیست."

سئوال تلویزیون آلمان: اگر حل مشکل میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ممکن شود، آیا ایران به رسمیت شناختن اسرائیل را در نظر خواهد گرفت؟

محمدجواد ظریف: این تصمیمی است که ایران مستقلا اتخاذ خواهد کرد، اما این تصمیم هیچ تأثیری بر وضعیت واقعی خاورمیانه نخواهد داشت. اگر فلسطینی ها از راه حل راضی باشند، هیچ کس، هیچ کس بیرون از فلسطین نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد. مشکل در شصت سال گذشته این بوده که فلسطینی ها راضی نبوده اند و رضایت نداده اند، حق هم داشته اند که رضایت ندهند، چون بدیهی‌ترین حقوق آنها دائما نقض شده و کسی حاضر نبوده به این مسئله رسیدگی کند.

محمدجواد ظریف، اخیرا در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی آلمان، در پاسخ به سوالی درباره موضع احتمالی ایران در شناسایی اسرائیل در صورت توافق میان اسرائیل و فلسطینیان گفته بود: "این تصمیمی است که ایران مستقلا اتخاذ خواهد کرد، اما این تصمیم هیچ تأثیری بر وضعیت واقعی خاورمیانه نخواهد داشت."

آقای ظریف افزوده بود: "اگر فلسطینی ها از راه حل راضی باشند، هیچ کس، هیچ کس بیرون از فلسطین نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد. مشکل در شصت سال گذشته این بوده که فلسطینی ها راضی نبوده اند و رضایت نداده اند. حق هم داشتند که رضایت ندهند."

برخی از رسانه های غیر ایرانی پس از انتشار این گفت و گو از قول وزیر خارجه ایران نوشتند که شناسایی اسرائیل به شرط توافق با فلسطینیان محتمل است.

 مقام های وزارت امور خارجه ایران این نقل قول را تکذیب کرده اند و حسن قشقاوی، معاون وزارت امور خارجه به نقل از آقای ظریف گفته "موضع جمهوری اسلامی درباره ماهیت این رژیم همان است که بارها توسط دستگاه دیپلماسی کشور اعلام شده و این موضع تغییری نیافته است". با وجود این، به نظر می رسد تعدادی از نمایندگان مجلس هنوز در این مورد قانع نشده اند.

جواد کریمی قدوسی گفته است: "این وظیفه ما نیست که رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه فلسطینیان باید درباره این موضوع تصمیم گیری کنند."

ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد در مجلس هم امروز در صحن مجلس ضمن انتقاد از آقای ظریف گفته "معلوم نیست که چرا آقای وزیر هیچ گاه درباره موضوعاتی مانند هیروشیما صحبت نمی کند."

وی افزوده : "شاهد هستیم که وی در مصاحبه های خود با رسانه های خارجی زبان رسمی کشور را کنار گذاشته و انگلیسی صحبت می کند."


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.