رفتن به محتوای اصلی

عفو بین الملل: دو فعال عرب اعدام شدند و سه نفر دیگر در خطر اعدام هستند
15.02.2014 - 05:05
تفسیر از:
كريم دحيمي فعال حقوق بشر
متن بیانیه سازمان عفو بین الملل به شرح آتی است:
 
اقدام فوری – عفو بین الملل
پس از اعدام ۲ معلم عرب اهوازی، ۳ فعال فرهنگی دیگر درخطر اعدام قریب الوقع هستند.
هادی راشدی و هاشم شعبانی دو معلم از جامعه عرب اهوازی در ایران و اعضای موسسه ممنوعه الحوار، اواخر ژانویه ماه گذشته مخفیانه به دار اویخته شدند.
 
این عمل جنایت کارانه در حالی صورت گرفت که ۳ فعال سیاسی زندانی دیگر در خطر اعدام قریب الوقع به سر می برند.
خبر اعدام این دو فعال فرهنگی عرب را یک مقام رسمی از وزارت اطلاعات طی تماس تلفنی به خانوادهای قربانیان اعلام نمود. مسئول مذکور هیچ اطلاعی از محل دفن پیکرهای قربانیان در اختیار خانواده های آنها قرار نداده است.
لازم به ذکر است در این تماس تلفنی مسئول وزارت اطلاعات نسبت به برگزاری مراسم یادبود به خانواده ها هشدار جدی داده بود و آنها را از انجام چنین عملی منع نموده است. براساس این هشدار خانواده ها تنها ۲۴ ساعت و به طور خصوصی اجازه برگزاری مراسم یافته اند.
 گفته می شود پیکرهای این دو فعال عرب در قبرستانی حوالی شهر اهواز که به "لعنت آباد" مشهور است و اکثر اعدام شدگان در انجا به خاک سپرده می شوند، دفن شده اند.
مقام های امنیتی سازمان اطلاعات همچنین به خانواده های قربانیان در صورت انجام هرگونه مصاحبه و یا گفتگو با سازمانهای حقوق بشری هشدار داده و آنها را تهدید به پیگرد قانونی کرده اند.
 هادی راشدی و هاشم شعبانی در ۷ دسامبر ۲۰۱۳ از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی انتقال داده شده بودند که این امر باعث نگرانی شدید سازمان های حقوق بشری در خصوص اعدام قریب الوقع آنها شد.
 هادی و هاشم در سبتامبر ۲۰۱۱همراه با فعالان سیاسی دیگری محمد علی عموری، سید جابر البوشوکه و سید مختار البوشوکه دستگیر شده بودند. اتهامات آنها آشکارا به فعالیت های فرهنگی و مدنی شان در پیشبرد حقوق پایمال شده عربهای اهوازي در ایران باز می گردد. در نهایت و پس از متهم شدن آنها به محاربه با خدا  و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، در ۷ جولای ۲۰۱۲ از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده و حکم نهایی آنها در دیوان عالی در تهران مورد تایید قرار گرفت.
 این قربانیان از دسترسی به وکیل مدافع خود ممنوع بودند و همچنین خانواده ها به مدت ۹ ماه از ملاقات با فرزندان خود ممنوع بودند. این در حالی است که این زندانیان عرب تحت شدید ترین شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته بودند.
با اعدام هادی راشدی و هاشم شعبانی دو فعال برجسته فرهنگی موسسه الحوار، ۳ زندانی دیگر موسسه فرهنگی مذکور با نام های محمد علی عموری، مختار البوشوکه و جابر البوشوکه در زندان کارون با خطر اعدام قریب الوقوع رو برو هستند.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.