رفتن به محتوای اصلی

اعدام 5 زندانی دیگر در زندان مرکزی بندر عباس
18.02.2014 - 15:38

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش داد، سپیده‌دم امروز سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه 1392، احکام اعدام محمد خلیل قاسمی، عبدالله ریسی، اصغر محسنی، فواد صادقی و ابراهیم سالاری 5 نفر از زندانیان بندر عباس در این زندان اجرا شد.
گفته می‌شود حکم اعدام سعید بلبلی دیگر زندانی محکوم به اعدام، به دلیل اینکه او از اعضای خانواده شهیدان حکومت ایران بوده اجرا نشده است. لازم به ذکر است جرم این 5 زندانی اعدام شده ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر اعلام شده است.
گفتنی است بیش از ۸۰ زندانی از آغاز سال جدید میلادی در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند. تعداد این اعدامیان در ۶ ماه نخست دولت روحانی ۳۸۲ نفر اعدام شده‌ است. بعد از سر كار آمدن دولت روحانی تابه‌حال بيش از 500 نفر در ايران اعدام شده‌اند و شمار زياد این اعدام‌ها در مدتی كوتاه، نگرانی بيشتر نهادهای حقوق بشری و بين‌المللی را برانگيخته است.
به گفته برخی کارشناسان و نهادهای مستقل حقوق بشری، انعکاس این حجم از اخبار اعدام تنها بخشی از گستردگی اجرای مجازات‌های مرگ در ایران را به نمایش می‌گذارد و با توجه به عدم شفافیت سیستم قضایی جمهوری اسلامی، آمار واقعی می‌تواند بسیار بیش از این‌ها باشد.

دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقضایی، فوری و خودسرانه، ۳ بهمن‌ماه 1392 از دولت ایران خواستند تا بلافاصله اعدام‌های مستمر را متوقف کنند.
این گزارشگران با تاکید بر اعدام دست‌کم ۶۲۵ نفر، شامل ۲۸ زن در سال ۲۰۱۳ از شیب افزایش‌یابنده‌ی اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴ به شدت ابراز نگرانی کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.