رفتن به محتوای اصلی

گام اول احمدی نژاد در تلافی دستگیری ها اقتصادی است
02.07.2011 - 13:35

رئیس دولت کودتا تنها چند روز پس از تهدید رسمی در رسانه ها در رابطه با دستگیریها و خط قرمز کابینه در یک اقدام تلافی جویانه و در گام اول بر مسدود شدن تمامی مرزهای غیررسمی در کشور تاکید کرد و گفت: کالاهای نظامی و دفاعی نیز می‌تواند از گمرکات رسمی کشور وارد شود و هیچ وزارتخانه‌ای خارج از کنترل گمرک نمی‌تواند اسکله‌ای داشته باشد.

محمود احمدی‌نژاد امروز شنبه در همایش علمی تخصصی "راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز" که در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزارشد، گفت: آثار جابجایی غیرقانونی کالا بسیار گسترده است که از آن جمله می‌توان به ضربه به تولید کشور اشاره کرد.

وی آثار منفی دیگر درجابجایی غیرقانونی کالا را ضربه به درآمدهای دولت اعلام کرد و گفت: این عامل موجب کاهش درآمدهای گمرکی کشور و در واقع برداشت غیرقانونی از بیت المال می شود.

رئیس جمهور اثر دیگر جابجایی غیرقانونی کالا را کاهش قدرت کنترل دولت بر کالاهای وارداتی دانست و گفت: برخی کالاها که استانداردهای لازم را ندارند بر مولفه‌هایی مثل بهداشت و مصرف در کشور تاثیر می‌گذارند.

وی تاثیر دیگر جابجایی غیرقانونی کالا را بی‌عدالتی، ترویج قانون گریزی و آسیب به اخلاق عمومی عنوان کرد و گفت:‌ کسی که مال آلوده را وارد زندگی خود می‌ کند نباید انتظار خیری از آن مال داشته باشد.

احمدی نژاد درآمد کسب شده از طریق قاچاق کالا را شبه حرام دانست و گفت: چنین مالی وارد هر شکمی شود اخلاق و بنیان آن شخص را خراب می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود قاچاق کالا را یک امر محدود به جغرافیای خاص ندانست و گفت: عده‌ای سعی دارند به هر قیمت ممکن بازارها را فتح کنند و به موازات جابجایی کالا از مسیرهای متداول شبکه‌‌های گسترده پنهانی را برای قاچاق کالا به وجود آورند.

رئیس جمهور ادامه داد: سرمایه داری بی فرهنگ همه ارزش‌های اخلاقی را زیر پا گذاشته است و از هر طریقی تلاش می کند که به ترویج مصرف گرایی بی حد و حصر دامن زند تا به تبع آن سودهای کلان به دست آورد.

وی علت دیگر در قاچاق کالا را انگیزه‌های شخصی افراد دانست و گفت: انسان‌های خودخواه و بی اخلاق می‌خواهند به هر قیمتی که شده با سوء استفاده سود ببرند.

وی علت دیگر پدیده قاچاق کالا و ارز را اتصال این شبکه‌ها به صاحبان قدرت و نفوذ دانست و گفت: درآمدهای ناشی از این پدیده وسوسه کننده است و بسیاری از شبکه های قاچاق زیان ناشی از هزینه‌های برخورد فیزیکی را به راحتی جبران می‌کنند.

وی راهکار اصلاحات گسترده در گمرک کشور دانست و گفت: باید مسئولان اقتصادی به سرعت به سیستم گمرکی کشور نظم بدهند.

احمدی‌نژاد بر مسدود شدن تمامی مرزهای غیررسمی در کشور تاکید کرد و گفت که نمی توان اجازه داد هرکسی در مرز رخنه ایجاد کند و چیزی را ببرد و یا بیاورد.

وی افزود: کالاهای نظامی و دفاعی نیز می‌تواند از گمرکات رسمی کشور وارد شود و هیچ وزارتخانه‌ای خارج از کنترل گمرک نمی‌تواند اسکله‌ای داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ هر کسی برای خود حقوق فراقانونی قائل شود آنجا فساد ایجاد می‌شود.

احمدی نژاد در ادامه بر ساماندهی و تربیت ماموران خلاق تاکید کرد و گفت: نیروهای مشغول به مبارزه به قاچاق کالا باید به لحاظ امنیتی پشتیبانی شوند و همه دست اندر کاران نیز خود باید محکم باشند.

وی در ادامه گفت: باید ترانزیت در کشور را ساماندهی کنیم زیرا هم اکنون بخشی از قاچاق کالا از طریق ترانزیت صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور افزود: باید ترانزیت را تقویت کنیم چون ایران ظرفیت پذیرش جابجایی کالاها را دارد.

وی در ادامه بر تنظیم سطح برخورد با متخلفان تاکید کرد و گفت: میان فردی که در یک منطقه صحرایی زندگی کرده و با جابجایی یک کالا امرار معاش می‌کند با شبکه‌ای که به صورت سازماندهی شده قاچاق کالا انجام می‌دهد، تفاوت قائل باشیم البته باید مراقبت‌های لازم نیز صورت بگیرد که یک فرد سهم و هزار مرزنشین را یکجا در وارد کردن کالا مورد سوء استفاده قرار ندهد.

احمدی‌نژاد افزود: توان یک مرزنشین در وارد کردن کالا مشخص است و با فردی که به صورت شبکه‌ای قاچاق کالا می کند تفاوت دارد.

وی بر تمرکز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر روی دانه درشت‌ها تاکید کرد و ادامه داد: مبارزه با قاچاق کالا یک روند مستمر بوده و هر روز باید تصمیم گیری نو و به روز صورت بگیرد.

به نظر می رسد دولت کودتا به اسم مردم و به کام خویش و با اسم همه پسند مبارزه با قاچاق , در تلاش برای بستن راههای معاش گروه قدرت, از خامنه ای فرزندانش تا بخشی از سپاه ؛ می باشد .

در روزهای آینده باید منتظر مصاحبه فرمانده سپاه یا رهبری در رابطه با خط قرمزهای اقتصاد باشیم !

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.