رفتن به محتوای اصلی

آذربایجانیها اول از همه در برابر اندیشه های منحرف این آقا جبهه گرفتند
19.06.2011 - 12:35

تبریزلی سیامک

آسیب وارده:

آقای علیرضا اردبیلی! اگر دوستدار حقیقی ملت خود هستید، در اندیشه ها و رفتارهایتان تجدید نظر کنید! تیتر مقاله

با هزار تأسف باید گفت که ضرر و زیانی که از ناحیه افرادی مثل آقای اردبیلی به حرکت ملی آذربایجان وارد می شود، حقیقتاً هم خیلی بزرگ است. اگر یک نفر رک و پوست کنده خودش را پان بنامد، مشکلی وجود نخواهد داشت و همه تکلیفشان با او روشن است. اما این که یک نفر خودش را هم فدرالیست، هم دموکرات جابزند و بعد این حرفها را بگوید، دیگر جبران کردنش خیلی مشکل است.

الان قابل پیش بینی است که بدبختانه وضعیتی پیش بیاید که بوقهای تبلیغاتی گروههای پان ایرانیست و ناسیونالیستهای افراطی فارس، فدرالیستهای صادق آذربایجان و سایر ملیتهای تحت ستم را هم نشانه بروند و به خلق فارس و کرد و ارمنی بگویند که: این حال و روز دموکرات و فدرالیستشان بود، حالا وای به حال پان ترکشان، دیدید ما نیت واقعی اینها را می شناختیم؟. واقعاً خبر بدی بود برای ما. شاید تنها نکته مثبت این ماجرا این باشد که آذربایجانیها اول از همه در برابر اندیشه های منحرف این آقا جبهه گرفتند بی آنکه دیگران از قضیه بو برده باشند.

موضوع دیگر این است که همچنانکه در متن مقاله آقای مددی بدرستی اشاره شده، هیچ نهضتی در قرن 21 با این اندیشه ها شانس پیروزی و موفقیت ندارد. یعنی اگر این مفکوره بر حرکت ملی آذربایجان حاکم شود، شکستش حتمی و قطعی است. بدتر از آن اینکه با چنین اندیشه ای هم شکست خواهیم خورد، هم سرمشق بسیار بدی برای آیندگان خواهیم شد. یعنی اگر حرکت ما حرکتی مترقی باشد و به فرض باز هم مثل دوره حکومت ملی توسط نیروهای ناسیونالیست مرتجع سرکوب شود، اتفاق غیر قابل جبرانی نیفتاده. چون آیندگان با افتخار بیرق مبارزه را به تأسی از ما بلند خواهند کرد. همچنانکه ما با غرور به مرحوم پیشه وری تأسی می جوییم. به قول مرحوم هدی صابر:

صحبت از رفتن و رفتن ها نیست

صحبت از ماندن هم نیست

صحبت آن است که خاکستر تو، تخم رزم آور دیگر باشد.

اگر هیتلر و موسیلینی با تئوریهایی بسیار منسجم تر از نمونه آقای اردبیلی و تکنولوژی نظامی برتر نسبت به زمانه خود موفق شدند، که ما هم با این تئوری آقایان آراز سلیمانی و اردبیلی موفق می شویم. اگر نازیسم یک بار دیگر توانست که کمر راست کند، که ما هم کمر راست می کنیم. این اندیشه ها حکم سم هلاهل را برای حرکت ملی آذربایجان دارد.

اما اعتقاد شخصی من این است که این مفکوره هرگز بر حرکت ملی حاکم نخواهد شد. یعنی هیجانات آنی تعدادی جوان در جو و اتمسفر تماشای فوتبال به کنار، اما ملت ما ملتی نیست که دنبال آدمهایی مثل علیرضا اردبیلی راه بیافتد. به هر حال من هم در این جامعه زندگی میکنم و مردم آذربایجان را خوب می شناسم. با این حرفها و شعارها و تندرویها صرفاً مردم از مبارزه ملی دلزده خواهند شد. ترکهای ساکن تهران از پیوستن به مبارزه ملی مأیوس خواهند گشت و بیشتر در معرض آسیمیلاسیون قرار خواهند گرفت. همین حالا هم در مبارزه ملی رکود قابل مشاهده است. اما اگر در فاصله این رکود با این اندیشه ها تسویه حساب صورت گیرد و در فاز بعدی شعارها و حرکتها معقولتر باشد، ارزشش را دارد. با این حساب باید یک خرده هم قدردان رکود فعلی باشیم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.