رفتن به محتوای اصلی

یک راه ساده برای پيشگيري از سرطانی مختص ما زنان
19.06.2011 - 10:35

مدرسه فمینیستی: وقتي از سرطان سينه حرف مي زنيم در واقع از پدیده ای سخن می گوییم كه فقط مختص ماست: ما زنان.

همين اختصاص را مي توان دليل خوبي براي دانستن بيشتر از اين بيماري قلمداد كرد. فارغ از تمام مباحث علمي مربوط به اين بيماري؛ پيشگيري از راه تغذيه درست يكي از مباحث مهم مربوط به اين بيماري است. آنچه در پي مي آيد برداشتي خلاصه از كتاب " رژيم غذائي در پيشگيري از سرطان سينه " نوشته دكتر آرنوت است.

در اين كتاب از يك ماده ي غذائي به عنوان محور اصلي تغذيه در پيشگيري از سرطان سينه ياد شده است؛ سويا.

تاكيد اصلي بر روي سويا به عنوان ماده طلائي در پيشگيري از سرطان سينه است. كتاب خاطرنشان مي كند كه تركيبات سويا و دريافت روزانه آن به معني آماده كردن بدن در دفاع همه جانبه در مقابل سرطان سينه است. گنجاندن شيرسويا در صبحانه مي تواند آسانترين راه دريافت روزانه سويا توسط زنان باشد.

دكتر آرنوت از دريافت كمتر كالريهاي روزانه براي زنان كم تحرك به عنوان يك اصل ياد كرده و اضافه مي كند كه دريافت كالريهاي زياده از حد در طول يك روز مي تواند بدن هر زني را مستعد ابتلا به سرطان سينه نمايد. به عبارتي ساده تر؛ بار دريافت گلوكز روزانه بايد كاهش يابد. بيائيم به دريافتي هاي قندي روزانه مان نگاهي دوباره بيندازيم. شكر صبحانه، شكلات و شيريني نيم روز، كيك عصرانه و .... همه و همه مواد خوراكي هستند كه ميزان دريافتي گلوكز روزانه بدن ما را در شكل يك عادت هميشگي افزايش مي دهند. در چنين شرايطي كه زندگي بي تحرك و اغلب پشت ميز نشيني دامن بسياري از ما را گرفته؛ چاره اي جز ورزش كردن نداريم. ورزش حداقل دو بار در هفته و به صورت منظم و هميشگي مورد تاكيد دكتر آرنوت است. ورزش همانطور كه سلاح خوبي براي مقابله با بيماريهاي مختلف است؛ در مبارزه با سرطان سينه نيز همچون سپري محكم عمل مي كند. مطالعات فراواني در سراسر دنيا نشان مي دهد كه زنان با وزن بالا و چربي بدني زياد در مقايسه با زنان لاغر اندام به اندازه بيشتري در معرض ابتلا به سرطان سينه هستند. چربي بدني كمتر به واسطه دريافت كالري كمتر و ورزش منظم، شرايط ايده آلي را براي مبارزه ي بدن با سرطان سينه فراهم مي كند. همين مطالعات مرتبط نشانگر آن است كه يك رژيم غذائي پرچرب حتي خطر مرگ در اثر سرطان سينه را نيز افزايش مي دهد. فعاليت بدني بيشتري كه از تجمع چربي در نقاط مختلف بدن زنان جلوگيري كند، مي تواند به عنوان مانع محكمي در مقابل بيماري سرطان سينه هم به حساب آيد.

بايد غذاهائي بخوريم كه ويتامين بيشتري دارند. كيوي، گلابي، پرتقال، سيب، گيلاس و موز ميوه هاي توصيه شده در پيشگيري از سرطان سينه هستند. با انبه چه مي كنيم؟ ميوه اي كه خواص بسياري دارد و به نوعي مي توان به آن صفت ميوه زنانه را داد. خوشبختانه در سرزمين ما و در فرهنگ مصرف ميوه ايرانيان؛ ميوه هاي مذكور هميشه وجود دارند پس چه بهتر كه ما با اين دانش به مصرف آنها نگاهي الزامي تر داشته باشيم.

گنجاندن قارچ، كلم بروكلي و پياز در كنار ماست در وعده ي نهار؛ تركيب بسيار سبك و در عين حال موثري را در پيشگيري از سرطان سينه رقم خواهد زد. سالاد سبزي كه شامل سيب زميني، هويج ، گوجه فرنگي و كلم قرمز باشد نيز از غذاهاي توصيه شده دكتر آرنوت است.

ارزش مصرف ماهي در پيشگيري از سرطان سينه اگر بيشتر از سويا نباشد كمتر از آن نيست.

متاسفانه در فرهنگ غذائي اكثر خانوارهاي ايراني جاي ماهي به دلايل مختلفي خالي است. مصرف قرصهاي روغن ماهي مي تواند جايگزين خوبي براي پركردن جاي خالي ماهي در سبد غذائي زنان باشد.

همانگونه كه دكتر آرنوت تاكيد مي كند پيروي از يك رژيم غذائي بسيار ساده و آسان مي تواند به مثابه يك پيشگيري بسيار سودمند از سرطان سينه عمل كند. آنچه مورد اشاره وي قرار گرفته تقريبا" همان نكاتي است كه رعايت روزانه آن، تنها به كمي دقت نياز دارد. شايد لازم است تا خريدهاي اول صبح سوپري مان را با خريد يك شيرسويا اصلاح كنيم. از خوردن انواع و اقسام شكلاتها و كاكائوهاي بعضا" بي كيفيت كه به نقل و نبات روزانه مان تبديل شده؛ فاصله بگيريم.

اگر همچنان دليل كمبود وقت و نبود امكانات كافي براي ورزش منظم را، توجيه عدم تحرك در زندگي روزمره مان مي دانيم؛ بر ميزان كالري دريافتي روزانه مان دقت داشته باشيم و اجازه ندهيم تا چربي ها با انباشته شدن در نقاط مختلف بدن ما، راه ورود سرطان سينه به زندگي مان را هموارتر كنند.

از سبزيجاتي چون قارچ، كلم بروكلي و پياز غافل نشويم و به ميوه هائي چون كيوي، گلابي، پرتقال، سيب، گيلاس، موز و انبه نگاهي تازه داشته باشيم و به همين آساني كه در حرف مي آيد تا جائي كه مي توانيم از ابتلاي خود و اطرافياني چون مادر، خواهر، خاله و عمه، زن عمو و زن دائي، همكلاسي و همكار و دوست و همراه به سرطان سينه پيشگيري كنيم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.