رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات اتمی ژنو ؛ برگشت ناپذیر و بستر ساز قیام
24.03.2014 - 08:54

سعید لیلاز اقتصاددان با سابقهِ باند رفسنجانی ــ روحانی در اعتراف بوضعیت فرو پاشیده اقتصاد کشور و در تائید و تأکید بر  شروع هر چه سریعتر مذاکرات اتمی و ضرورت اقداماتی سریع و قاطع برای کمک به حل بحرانهای جاری ؛ میگوید : آسیبهای جدی به نظام اقتصادی ــ اجتماعی ایران وارد شده . اکنون کشور در آن مرحله ای از مشکلات عمیق قرار دارد که باید اقدامات قاطع و فوری انجام شود . در غیر اینصورت ممکن است نتوانیم از شرایط اضطرار حاکم بر کشور ؛ اخراج شویم . 

سر لشگر سپاه ؛ محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به بحرانهای عمیق اقتصادی و فشار تحریمها ؛ در مورد ضرورت شرکت رژیم در مذاکرات اتمی میگوید : دولت با نرمش قهرمانانه و با حفظ اصول وارد مذاکره شده تا یا فشارهای تحریم کم شود و یا مسئولین کشور از خارج نا امید شوند و بر توان داخلی تمرکز نمایند . یعنی گردش 180 درجه ای نظام در باره پروژه اتمی و عقب نشینی از عربده جوئی های " انرژی هسته ای ؛ حق مسلم ماست " در پاسخ به کاستن ار فشارهای تحریم صورت گرفته است.

مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار ؛ فشار تحریمهایِ کمر شکن بر کشور را ؛ اینگونه توضیح میدهد : در طول این دو سال من هر وقت هواپیما سوار میشوم ؛ " انّا لله و انّا علیه راجعون " میخواندم . اشاره به رخنه تحریم در همه عرصه ها و از جمله  خرابی هواپیماها و نبود قطعات یدکی برای تعمیر .

علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در توجیه و ضرورت عقب نشینی از بمب اتم خواهیِ رژیم میگوید : ........ یکی از عوامل عقب نشینی رهبران از تاکتیک های نزدیک به آرمان " عده و افراد " است . یعنی توازن قوای کنونی میان ایران و امریکا بگونه ای است ؛ که تغییر تاکتیک را پیش آورده است . یعنی چون زورمان به امریکا نمیرسد ؛ چون سمبه پر زور است و نمی توانیم جلوی تحریم ها را بگیریم ؛ بناچار به غلط کردن گوئی افتاده ایم .

یعنی در شرایط خفگی ای که ؛ رژیم بلحاظ سیاسی ؛ اقتصادی در آن گرفتار شده است و در شرایطی که بدلیل ویرانی زیر ساختها ؛ سوء مدیریت ؛ دزدی و فساد و هزینه های سرسام آور پروژه اتمی و صدور تروریسم و ..... کشور شاهد فروپاشی اقتصادی است و تحریمهای بین المللی فروپاشی آن را شتاب ویژه بخشیده است ؛ ولی فقیه دستها را بالا برده و تسلیم و عقب نشینی خفت بار از مواضع گذشته ــ قلدری و جنگ افروزی ــ  را بعنوان تنها راه نجات برگزیده است .

بنابراین چرخش و نرمش های ولی فقیه و تن سپاری به مذاکره اتمی و توافقات بدست آمده بعدی و یا توافقات احتمالی آینده ؛ محصول یک تصمیم سیاسی است که خامنه ای برای عبور از بحرانهای داخلی و بین المللی ؛ به ناچار بآن گردن گذاشته است .

اما اگر چه ولی فقیه گفته است ( دوشنبه 28 بهمن ) : کاری که وزارت امور خارجه و مسئولین دولتی در خصوص مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند ؛ ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقض کننده کاری که شروع کرده است نخواهد بود . اما باید منتظر ماند و دید ؛ راه تا توافق نهائی میان ایران و غرب دراز است و پر پیچ و خم . در قدم اول ؛ نارضایتی ها و حمله های گاه و بی گاه ولی فقیه  و یا سخنگویان وی را باید در چه کادری دید و یا چگونه توجیه کرد ؟

آیا فی الواقع خامنه ای ــ بعنوان تصمیم گیرنده اصلیِ اتمی ــ در دو راهی تسلیم خفت بارِ حمایت از مذاکرات و یا واژگون کردن میز مذاکره ــ و بعبارتی ادامه مسیر گذشته ــ و رویاروئی از پیش شکست خورده با غرب بر سر تحریم های فلج کننده قرار دارد ؟ یا هدف مخالفت های گاه و بیگاه او پیش از آنکه بر هم زدن میز مذاکرات باشد ؛ تلاشی است برای لاپوشانی عقب نشینی خفت بار خود و آرام کردن اصولگرایان و تند روانِ ولایت مدار ؟ و یا ...... ؟

الف ــ مذاکرات ژنو ؛ برگشت ناپذیر است :

روند مذاکرات اتمی با قدرتهای غربی ؛ علیرغم مخالفت خوانی اصولگرایان تند روِ وابسته به خامنه ای ؛ افراد وابسته به " جبهه پایداری " ــ طرفداران مصباح یزدی ــ ؛ سپاه پاسداران ؛ دلال ها و سود بران اقتصادی تحریم و...... مستقل از هر نتیجه ای که داشته باشد تا پایان و تعیین تکلیف شدن ؛ ادامه خواهد داشت ؛ زیرا :

یکم ــ بدیل دیگری برای رفع تحریم وجود ندارد :

خبر گزاری آسوشیتد پرس  نوشته بود : رژیم تهران مجبور خواهد شد به مصالحه تن بدهد ؛ مگر اینکه برای شکست مذاکرات آمادگی داشته باشد . شکست مذاکرات یعنی ادامه تحریم های گسترده غرب . آیا رژیم آمادگی رویاروئی با وضعیت تحریمها را دارد ؟

 روزنامه اعتماد ارگان وابسته به باند رفسنجانی ؛ روحانی مینویسد : منتقدان مذاکرات هسته ای در حالی مذاکره کنندگان را شماتت میکنند که هیچ بدیل روشنی را در قبال آن ارائه نمیدهند . این حرف واقعی و درست است ؛ چرا که رژیم همه تلاشها و راه حلهای خود برای مقابله با تحریمهای غرب را بکار بسته و نتیجه ای نگرفته است . یعنی برای کم کردن از دامنه تحریمها و یا رفع آنها راه دیگری جز تسلیم و مذاکره وجود ندارد .

بنابراین در حالیکه با شدت گیری تحریمها رژیم در تنگنای مالی خفه کننده و بی سابقه ای گرفتار شده و هیچ راه گریزی ؛ برای نجات از این باتلاق نمی یابد ؛ مجبور به عقب نشینی از آرزویِ رویایی خود یعنی " تنها کشور شیعهِ مجهز به بمب اتم " ؛ است . یعنی راه حل دیگری جز دست بر داشتن از رویای اتمی و مذاکره با غرب ؛ برای رژیم وجود ندارد .

یعنی برای رهائی از بن بست تحریم و فشارهای خفه کننده ؛ بدیل دیگری جز عقب نشینی خفت بار از دستیابی به بمب اتم و ادامه مذاکرات ژنو در پیش روی رژیم ؛ قرار ندارد . البته یک بدیل مشروع و مردم پسند بنام سرنگونی تام و تمام این رژیم وجود دارد ؛ که اتفاقا" ولی فقیه و آخوندها بخاطر فرار و به تأخیر انداختن آن ؛ هر چه بیشتر خود را به ادامه مذاکرات مجبور می بینند .

ایرانیان ضرب المثل معروفی دارند ؛ آنها میگویند " یک دیوانه سنگی را در چاه میاندازد و صد آدم عاقل نمی توانند آن را بیرون آورند " حالا مسئله اتمی و تحریمهای فلج کننده غرب ؛ به نقطه ای رسیده است که هیچ عاقلی ــ اگر هم عاقلی در درون این رژیم پیدا شود ــ نمی تواند سنگ ولی فقیهِ دیوانه و جنایتکار را جز با خود زنی و پذیرش خفت و خواری در برابر غرب ؛ از چاه بیرون بیاورد و اندکی از دردهای بی درمان این رژیم را ؛ درمان کند .

ولی فقیه در مانده در باتلاق بحرانها ؛ برای مقابله با تحریم های خارجی  و مشکلات اقتصادی ؛ راه حلی بنام  " اقتصاد مقاومتی " را با مشورت و همدستی با رفسنجانی ــ ولی فقیه در بیانیه مربوطه نوشته است که این طرح پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست رفسنجانی تنظیم گردیده است ــ تهیه و در 24 ماده ارائه کرده است  و اجرای آن را وظیفه دولت ؛ مجلس و دیگر ارگانهای ذیربط اعلام کرده است .

عمده ترین بندهای این بیانیه رو به خارج است . یعنی در واقع ادامه نرمش در برابر غرب و حمایت از سیاستی که حسن روحانی میخواهد با گره زدن مذاکرات اتمی با سرمایه گذاری خارجی و اقتصاد جهانی ؛ اقتصاد در هم پاشیده رژیم را نجات بدهد . یعنی ولی فقیه همچون رفسنجانی و روحانی باین نتیجه رسیده است که تنها راه برون رفت از فلاکت اقتصادی ؛ نگاه به خارج است که آنهم در گرو و مشروط به ادامه مذاکرات و کوتاه آمدنهای مکرر مذاکره کنندگانی ایرانی ؛ میباشد ــ بندهائی مانند تشویق سرمایه گذاری خارجی ؛ گسترش خدمات تجارت خارجی ؛ توسعه حوزه عمل مناطق آزاد تجارت و استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدفهای اقتصادی ــ کاری که هم اکنون روحانی و ظریف مشغول انجام آن می باشند ــ .

در رهنمود مربوط به اجرای طرح " اقتصاد مقاومتی " ؛ خامنه ای تأکید ویژه بر حذف قوانین دست و پا گیر و مانع برای رشد سرمایه گذاری خارجی دارد که نشانه ای از تمکین ولی فقیه به خط اقتصادی رفسنجانی و روحانی است . یعنی بر خلاف نام گذاری " اقتصاد مقاومتی " که باید با تکیه به داخل ــ  مردم ــ به حل و فصل مشکلات بپردازد ؛ بیشتر بندهای این بیانیه رو به خارج است

ب ــ اطمینان از ناتوانی در دستیابی به بمب اتم :

رژیم ایران از موضع قدر قدرتی وارد مذاکرات اتمی نشده تا بتواند در دستور کار مذاکرات اعمال نظر نماید و یا اینکه هر وقت از تصمیمات آن ناراضی بود جلسه را ترک و پایان مذاکرات را اعلام نماید. بلکه ایران در ضعیف ترین موقعیت و ناامید تر از همیشه در حالی باین عقب نشینی خفت بار تن داده است که بعد از سالها تلاشهای مخفیانهِ اتمی و میلیاردها دلار هزینه ؛ باین یقین رسیده است که نمیتوانند به بمب اتم دست پیدا کنند و تا بحال در مسیر نادرستی گام بر میداشته است  .

روزنامه اعتماد نوشته است : تلاش برای اجرای " استراتژی ناقص " یعنی تلاش نا ممکن برای تهیه یک بمب اتم " سبب وارد شدن بیشترین خساراتها به کشور شده است " این روزنامه مینویسد درست است که مذاکرات اتمی ایده ال رژیم نیست ولی تنها امکان درست تر در کادر مقدورات است : مذاکرات جاری نه ایده ال ؛ بلکه در واقعی ترین وضع ؛ اقدام در شرایط بد و بدتر است .

اکنون که پشت پهلوان پنبه رژیم ــ ولی فقیه ــ بخاک مالیده شده و بخطر خود بزرگ بینیِ جاه طلبانه اش پی برده است ؛ بدیدار نمایندگان مجلس خبرگان رفته و از واقع بینی و قبول تحولات جهانی و رابطه با جامعه جهانی صحبت کرده و بآنها گوشزد میکند که : یک نکته این است که امروز جهان درگیر تحولات اساسی است ..... ما باید بفهمیم که در دنیا چه دارد اتفاق می افتد . بعد ادامه میدهد که : ما باید واقع بین باشیم ...... ما نمی توانیم با جامعه جهانی رابطه نداشته باشیم .

یعنی بر خلاف الدرم ملدرم ــ هارت و پورت ــ کردن سالهای قبل و شاخ و شانه کشیدن برای این و اون و گفتن اینکه " جامعه جهانی نمیخواهد با ما رابطه داشته باشد ؛ به درک " ؛ اکنون برای اینکه ولایت مداران درگاهش را سر جای شان بنشاند تا پا را از گلیم خود درازتر نکنند ؛ آنها را به  رابطه با جامعه جهانی و درک تحولات جهان توصیه میکند . این بدان معنی است که چیزی در حال تغییر است . یعنی تازه دو زاری ولی فقیه دارد می افتد ؛ که جایگاه واقعی اش کجاست و باید کارگزاران نظام را بر اساس چه معیاری ؛ تنظیم کند .

در راستای همین غلط کردم گوئی و عقب نشینی است که امام جمعه تهران موحدی کرمانی در نماز جمعه از صلح و دوستی با دشمن صحبت میکند ؛ وی در خطبه های نماز گفت : اگر دشمن شما در بحبوحه جنگ پیشنهاد صلح کرد بپذیرید و ....

باین ترتیب تا اطلاع ثانوی ولی فقیه ؛ سودای دست یابی به بمب اتم را از سر بیرون کرده است ؛ زیرا که ولی فقیه و آخوندها باید " قاچ زین را محکم بچسبند " که سرنگون نشوند ؛ " بمب اتم پیشکش " آنها . این فاصله گیری رژیم از بمب اتم نه بخاطر نخواستن ؛ دوست نداشتن و یا بخاطر فتوای ولی فقیه در مورد حرام دانستنِ داشتن بمب اتم است . بلکه بخاطر شیر فهم شدن نظام در مورد اینکه رژیم باشتباه پای خود را جای پای بزرگان گذاشته و با استراتژی غلط ؛ سودای برداشتن لقمه ای بسیار بزرگتر از دهان خود را در سر می پرورانده  است .

بنابراین وقتی که رژیم فعلا" از فکر تهیه بمب اتم دست برداشته ؛ پس در مورد رقیق کردن اورانیوم 20 در صدی ؛ تعطیل کردن تولید آب سنگین و پلوتونیوم در اراک و دیگر عقب نشینی ها در صورت اصرار طرف مذاکره کنندگان غربی ؛ نباید سخت گیری کند . پس می توان گفت ؛ اگر چه روشن است که جمهوری اسلامی ؛ بدلیل ایدئولوزیک و دینی بودن ساختار ؛ بسختی میتواند در نظام مالی و اقتصاد سرمایه داری ادغام بشود اما در مسیر تعامل با غرب برای پیشبرد مذاکزات اتمی فکر نمیکنم ؛ مشکلات حل ناشده چندانی وجود داشته باشد .

ج ــ ترس و آسیب پذیری :

جامعه ایران بخصوص بعد از قیام اعتراضی خرداد 88 ؛ دیگر جامعه ایرانِ روزهای خوش ولی فقیه و آخوندها نیست . این قیام اعتراضی باعث ایجاد عمیق ترین بحرانها در درون نظام شد ؛ بعد از این قیام حماسی دیگر هیچکس در جایگاه گذشته اش قرار نداشته و ندارد  . و اعتبار ؛ مشروعیت و قدر قدرتی ولی فقیه و نظام دینی بشدت آسیب دبد . بعد از آن ولی فقیه و نظام اش روز به روز تتمه مشروعیت و مقبولیت و توانائی های خود را از دست دادند و ضعیف تر و نا توان تر شدند .

یعنی امروزه شورش ناراضیان و انفجار خشم مردم جایگاه ویژه ای در دکترین نظام یافته است . در چنین شرایطی که بیش از هر زمان دیگری برای وقوع حوادث جدید و زیر و رو کننده علیه ولی فقیه و نظامش مستعدتر شده است ؛ بسیار راحت تر از گذشته ولی فقیه شاخ شکسته و نظام در هم شکسته اش ؛ به عقب نشینی رضایت میدهد .

هیچ کس بهتر از ولی فقیه به موقعیت لرزان و رو به سقوط اش آگاهی ندارد ؛ وحشت مرگ و سرنگونی ؛ سراپای او را فرا گرفته است . بنابراین در چنین حالتی ؛ ولی فقیه و نظامش در موقعیتی نیستند که چون گذشته از سر فریبکاری و اتلاف وقت وارد مذاکره شوند . بر خلاف گذشته ؛ این بار وقت برای رژیم طلاست و آماده اند برای توافق هر چه سریعتر ــ بخاطر کاهش تحریم ها ــ هر امتیازی بدهند و بهر میزان که غرب لازم بداند عقب نشینی کنند .

در جریان انتخابات ریاست جمهوری 92 هم بدلیل ضعیف و ناتوان شدن ولی فقیه بود که وی به پیروزی حسن روحانی ــ کاندید باند رقیب ــ یجای احمدی نژاد دیگری ــ جلیلی ــ رضایت دهد . یعنی در حالیکه ولی فقیه می توانست چون دفعات گذشته با دستکاری در شمارش آرا و یا ..... مانع رئیس جمهور شدن حسن روحانی شود و کاندید مطلوب خود را از صندوقهای رأی بیرون بیاورد ؛ بخاطر ترس از عواقب آن ؛ اینکار را نکرد .

بنابراین علیرغم اینکه در طول مذاکرات ژنو ؛ ولی فقیه هر وقت بخواهد ؛ میتواند میز مذاکرات ژنو را بهم بزند و یا آن را ترک کند و یا حتی با اعلام علنی نارضایتی خود از نتیجه مذاکرات ؛ هوادارانش را تشویق کند که پلمپ تجهیزات هسته ای را باز کنند و روند مذاکرات را مختل سازند و ..... . اما بهمان دلایلی که در انتخابات ریاست جمهوری ؛ نتوانست کاندید خود را از صندوقهای رأی بیرون بیاورد و به انتخاب حسن روحانی رضایت داد ؛ مذاکرات اتمی با غرب هم ادامه پیدا می کند و خامنه ای نمیتواند مانع ادامه مذاکرات اتمی و توافقات بدست آمده شود .

تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس به نقل از ولی فقیه میگویند ؛ وی گفته است : من ولی فقیه هستم ؛ سه بار قطع نامه اتمی را خوانده ام ولی از تثبیت حق ایرانیان برای غنی سازی اثری ندیده ام . راستی چه عاملی باعث شده است  که علیرغم آن ؛ ولی فقیه اجازه دهد همان توافق نامه در 30 دی تصویب و باجرا گذاشته شود ؟ مگر بجز ترس از تعطیل شدن مذاکرات و ادامه تحریمهای شدیدتر ؛ عامل دیگری وجود دارد ؟

حمید رسائی نماینده اصولگرای مجلس بعد از توافقات مرحله اول ژنو ؛ گفت : این روز ؛ روزی است که دستاورد دانشمندان هسته ای از دست رفت ؛ ولی ما فعلا" مأمور به سکوت هستیم* .

تعداد معدودی ــ که عمدتا" از طرفداران مصباح یزدی هستند ــ هم که علیرغم توصیه های ولی فقیه علنا" و رو در رو با خامنه ای  به مخالفت با مذاکرات ژنو میپردازند؛ بخاطر شدت ضعف ولی فقیه است که قدرت خفه کردن آنها را ندارد .

و در آخر اگر فی الواقع ولی فقیه از ادامه مذاکرات ژنو و توافقات بدست آمده ناراضی باشد ؛ چرا بجای سکوت به طرفداران خود اجازه نمی دهد تا ؛ چند ساعته همه پلمپ های تجهیزات هسته ای را باز کنند و کاسه و کوزه مذاکرات را بر سر روحانی و ظریف خورد کنند و مسیر گذشته ادامه پیدا کند ؟  آیا غیر از این است که این جماعت وحشیِ حامیِ ولی فقیه بخاطر توصیه های او است که بقول خودشان دندان فرسوده خود را بر جگر خسته گذاشته اند ؟

در بخش بعدی مقاله در باره اینکه ؛ چرا مذاکرات اتمی ژنو و ماحصل آن ؛ بستر ساز قیام است ؟ خواهم نوشت .......... ادامه دارد .

پاورقی

*

مأمور به سکوت هستیم " در فرهنگ آخوندها یعنی مأموریت سکوت به تبعیت از " فرمان حکومتی " یعنی دستور ولی فقیه .

24.03.2014

04 فروردین 1393

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.