رفتن به محتوای اصلی

استراتژیستی که به جرم نبوغ زندانی شد !
25.03.2014 - 16:16

نبوغ پیچیده‌ترین اندیشه بشری است که منجر به استفاده از فرصت‌ها و رفع مشکلات می‌شود.نابغه به کسی گفته میشود که توانایی ارایه یک مقوله استثنایی در زمینه توانمندی‌های ذهنی،آفرینش(خلاقیت) و یا نوآوری در کارها را داشته باشد. این مقوله‌ها معمولا در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر نیز خواهند بود علاوه براین هوش یک توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد.این توضیحات برای معرفی یک استراتژیست نابغه است که به جرم نبوغ در زندان است.
دکتر شاهین دادخواه متولد متولد شهریور 1350 شهر تبریز، محله قراملک است.بعد از مهاجرت به ایتالیا به همراه خانواده پدری مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه ناپل ایتالیا در سال ۱۹۹۴، کا شناسی ارشد خود را از دانشگاه بیکنت ترکیه ( آنکارا) و مدرک دکترای خود را در همین رشته از دانشگاه مادرید اسپانیا دریافت کرد.و به زبانهای ایتالیایی، ترکی استانبولی ، انگلیسی، عربی، عبری، کردی ، اسپانیایی مسلط است.‌پس از اخذ مدرک دکترا به دعوت وزیر اطلاعات وقت (حجته الاسلام یونسی ) به ایران مراجعت و در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان کارشناس مسایل امنیتی کشورهای خاورمیانه به کار مشغول گردید.
با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد در سال ۸۴ ، برخی گروههای رادیکال و‌نو ظهور افراطی تلاش کردند کشور را از وضعیت سیاسی خارج کرده و به  در فضای امنیتی تبدیل کنند.و برای اینکار با نفوذ به نهادهای امنیتی بویژه در شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات این نهادهای حساس و امنیتی را در راستای منافع گروهی و شخصی خود قرار دادند. و با تبدیل موضوع هسته ای به سیاست داخلی به بخشی از اهداف خود دست یافتند.
یکی از افرادی که با نوشتن مقالات و گزارشها نسبت به زیان این عملکرد ها که برخلاف منافت ملی بوده است هشدارهایی به مسولان وافرادذیربط داد دکتر شاهین دادخواه از مشاوران شورای عالی امنیت ملی و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری خاتمی بود. که به خاطر همین هشدارها که به مذاق گروههای افراطی خوش نیامد ، چندین بار از طرف وزارت اطلاعات وقت بازخواست و‌مورد بازجویی قرار گرفت. و نهایتا در ۲۳ دی ماه ۸۹ بازداشت گردید.و به مدت ۱۴ ماه در سلول انفرادی ۲۰۹ و ۲۴۰ اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه فیزیکی و روحی قرار گرفت.
در این مدت از هرگونه تماس و ارتباطی با خانواده و بستگان و یا ملاقات با وکیل محروم بود.وی سه ماه اول بازداشت در سلول انفرادی با چراغ همیشه روشن « که حکم شکنجه سفید » را دارد ،به سر برده و بازجویی میشد.و از هرگونه ارتباط و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی و کتاب محروم بود.
شرایط بازجویی ها را میتوان بدین شکل توصیف کرد: بازجویی ها هر روزه و به مدت طولانی بین ۸ الی ۱۲ ساعت بطول میانجامید ، و در هر نوبت با اتهامات بی اساس ، بدون ارایه سند ومدرک با فشارهای روحی و روانی همراه بوده،و بازجویان آماتور و غیر حرفه ای با فحاشی و توهین سعی در تشدید این فشارهای روحی داشتند تا وی را وادار به پذیرش اعترافات دروغین و غیر واقع کنند. آنچکه هرگز اتفاق نیفتاد.
ادامه فشارهای وارده بر وی برای اعترافات دروغین و پذیرفتن همکاری با مراکز وابسته به گروههای تندرو تا بدانجا ادامه پیدا کرد که وی از زمان بازداشت تا کنون ( ۱۱۶۴ روز - ۱۶۵ هفته ) از بسیاری حقوق اولیه یک زندانی از جمله : ۱- حق ملاقات با خانواده ، به دلیل ثبت نام وی در لیست زندان با نام مستعار ،۲- عدم امکان تماس تلفنی با خویشان و بستگان ،۳- عدم برخورداری از مرخصی مشروط ولو  یک ساعت جهت شرکت در مراسم فوت پدر و یا مزار وی حتی با دستبند و ۴- اعزام به بیمارستان علی رغم تشخیص پزشکان بهداری اوین جهت درمان ناراحتی کلیه وی به جهت مخالفت اطلاعات محروم بوده است و به تازگی پس از وخامت حال وی که با اعزام ایشان به بیمارستان ، وزارت موافقت نمود، در روز انتقال وی را به جای بیمارستان به دادسرا منتقل کردند.
در نهایت وی به اتهام همکا ی با دول متخاصم ، نگهداری و اطلاع از اسناد طبقه بندی شده در مرکز تحقیقات ، جایی که در آن مشغول به کار بوده و طبیعات به خاطر شغل و سمتی که داشته از بسیاری اسناد آگاهی پیدا میکرده است! به ۷ سال زندان محکوم شد.که ۲ سال آن تعزیزی و ۵ سال آن تعلیقی بود.
دادگاه تجدید نظر نیز بدون استعلام از مرجعی  در خصوص دول متخاصم و آنکه منظور از دولت متخاصم در شرایط صلح کدام کشور است؟ ( مطابق قانون و آیین دادرسی ) بطور غیابی و بدون احضار وی حکم صادره را تایید و ایشان در زندان از این حکم مطلع گردید.
شاهین دادخواه ، برابر حکم ناعادلانه خود می بایست در تاریخ 26 دیماه 1391از زندان آزاد میگردید .که در کمال ناباوری چند روز پیش از آزادی متوجه گردید پرونده دیگری علیه وی تحت عنوان اقدام به براندازی ، اجتماع و تبانی علیه نظام تشکیل و بدون احضار به دادگاه و یا داشتن فرصت دفاع از خود و باز امکان داشتن یک وکیل و دفاع مناسب به ۵ سال زندان محکوم شده است! و دادگاه تجدید نظر نیز بدون حضور وی و یا وکیلی از طرف وی برگزار و فرصت دادخواهی مناسب را نیز اینگونه از دست داده است.این دیپلمات زندانی طی نامه ای به مسولان زندان ، قوه قضاییه و رییس جمهوری بارها خواسته است وی را از محل ثبت حکم دوم خود مطلع کنند. چرا که از ظواهر امر و خبرهای رسیده چنین بر می آید این حکم جایی ثبت نشده است. و این فقط برای افزایش فشارها بر این زندانی سیاسی جهت موافقت در همکاری با اطلاعات سپاه پاسداران بوده است.
در کارنامه کاری ایشان بعد از سپتامبر ۲۰۰۱ میتوان حضور به عنوان کارشناس در مذاکرات سه جانبه ایران آمریکا- افغانستان در سوییس و مذاکرات ایران و آمریکا پیرامون مسایل عراق در بغداد به سرپرستی کاظم قمی اشاره کرد.پس از آن در معاونت پژوهش های روابط بین الملل و‌گروه پژوهشی امنیت بین الملل و تروریسم با مرکز تحقیقات استراتژیک به سرپرستی حسن روحانی همکاربود.
در این مدت ،مقالات متعددی در مورد مسایل امنیتی و تروریسم به رشته تحریر در آورده است . که اصل مقالات در مرکز تحقیقات استراتژیک موجود است. از جمله این مقالات میتوان به ؛ تعریف تروریزم در کشورهای خاورمیانه - ریشه های تروریزم در منطقه خاورمیانه- گسل های امنیتی در کشورهای خاو میانه اشاره کرد.در حال حاظر- ۲ فروردین۹۳ - فشارهای وارده بر این زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین به بالاترین حدخود در چند ماه گذشته رسیده است.به نحوی که سومین هفته انتقال به سلول انفرادی سپاه پاسداران به نیمه رسیده و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.
این در حالی است که پیشتر نیز در ۳۰ بهمن ۹۲ در پی آنچه افشاگری علیه گسترش فعالیتهای تسلیحاتی سپاه خوانده میشد وی به سلول انفرادی سپاه، بند ۲۴۰ منتقل شده بود،در طی ماهی که از انتخابات خرداد۹۲ میگذرد شاهین دادخواه  ۴ بار به سلول انفرادی منتقل شد، و با توجه به دستگیری وی توسط اطلاعات و اعمال فشارهای مضاعف در این چند ماها از طرف  اطلاعات سپاه این خود نشان دهنده   ارتباط نزدیک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به ارث رسیده از دولت احمدی نژاد است .

امیدوار بود آدمی به خیر کســــــــــــان
مرا به خیر تو امیدی نیست شر مرسان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن
وطن 24

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.