رفتن به محتوای اصلی

از کلاس قرآن برای زرتشتیان تا انکار تبعیضات دینی از سوی دیکتاتوری حاکم
29.04.2011 - 14:10

به گزارش سایت برساد , بهمن‌ماه امسال، از سوي وزارت آموزش و پرورش تابلویی با عنوان «دبستان قرآني گيو»، بر سردر ورودی «دبستان دخترانه‌ی گیو» نصب شد كه از تغيير كاربري احتمالي اين دبستان خبر مي‌داد.

اين تابلو درحالي برسردر اين مدرسه‌ي زرتشتي آويزان شده‌بود كه اين دبستان، وابسته به انجمن زرتشتيان تهران است و دختران زرتشتي و غيرزرتشتي در آن درس مي‌خوانند.گفته مي‌شود آموزش و پرورش بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رساني این عمل را انجام داده است و کلاس‌های قرآنی را برای دانش‌آموزان غیرهمکیش، در ساعات غیردرسی و بعدازظهرها، تشکیل می‌دهد.

این روزها اگر سری به همان کوچه معروف که سه مدرسه دخترانه زرتشتیان تهران را در خود دارد بزنید، یک پارچه نوشته بر سر در یکی از مدارس کمی شما را شوکه می کند !

مدرسه قر آنی گیو !

وقتی هم بروید و از مدیر مدرسه ماجرا را بپرسید با کمی اخم و دستپاچگی می گوید:طبق مصوبه آموزش و پرورش همه مدارس ابتدایی باید آن را اجرا کنند و من نمی دانستم که باید انجمن را در جریان بگذارم."اما فرخ اردشیریان عضو انجمن زرتشتیان که برای همین موضوع به آموزش و پرورش منطقه 6 رفته است چیزهای بیشتری می داند . اردشیریان در پاسخ به ماجرای مدرسه قر آنی گیو و این تابلو نوشته چیست می گوید "طبق مصوبه آموزش و پرورش و بخش نامه ای که صادر شده است ، گروهی از مدارس ابتدایی انتخاب شده اند که کلاس های ویژه قرآن را باید برگزار کنند ودر این بین مدرسه گیو هم به عنوان یکی از همین مدارس انتخاب شده است و کلاس های علوم قر انی را که بین ساعت های 12 تا 12: 30 است دو روز در هفته برگزار می کند، کلاس ها از بهمن ماه شروع شده و تا اردیبهشت تمام می شود و دو جلسه دیگر بیشتر نمانده است "

اما چرا دبستان گیو؟!، ملاک انتخاب مدارس چه بوده اند ؟،

گویا اردشیریان هم دلیل و ملاک خاصی در انتخاب دبستان گیو به عنوان برگزار کننده این کلاس ها نمی بیند اما از جلسه امروزش با مدیر آموزش و پرورش منطقه 6 می گوید " امروز با آقای شاملو در این ارتباط جلسه داشتیم و گفتیم با توجه به اینکه مدرسه وقف و تحت نظر انجمن زرتشتیان تهران است باید برگزاری یک چنین کلاس هایی با هماهنگی انجمن زرتشتیان تهران صورت می گرفت ایشان هم اشاره کردند که اصلا در جریان این موضوع نبودند که باید به انجمن زرتشتیان اطلاع دهند .

از این پس هر گونه طرح که از سوی آموزش پرورش در این زمینه قرار است انجام شود با نامه نگاری و در جریان قرار دادن انجمن خواهد بود "ولی شاید برای خیلی ها این پرسش پیش بیاید که چرا باید پارچه نوشته ای بیرون از مدرسه برای برگزاری کلاس ها زده شود مگر از مدارس دیگر هم به اینجا مي ایند؟

اردشیریان می گوید : " فقط بچه های دبستان گیو در این کلاس ها حضور دارند و کسی از جای دیگر نمی اید اینکه یک چنین تابلو نوشته ای بر سر در مدارس است برای آن است که نشان داده شود در این مدرسه این کلاس ها بر گزار می شود !!، که من تا دو هفته پیش شخصا در جریان یک چنین کلا سهایی نبودم هیچ کس به ما اطلاع نداده بود " اردشیریان در باره اینکه آیا سال بعد نیز چنین مشکلی خواهد بود یا نه می گوید "آموزش و پرورش ما را در جریان می گذارد و سپس هیئت مدیره انجمن در باره بودن یا نبودن این کلاس ها تصمیم خواهد گرفت ".

اما دکتر رستم خسرویانی رییس انجمن زرتشتیان تهران هم دل پری از ماجرا دارد: "وقتی از ماجرا با خبر شدیم با خانم عباسی مدیریت دبستان صحبت کردیم و او گفت نمی دانستم باید شما را در جریان بگذارم، آن وقت وقتی به خانم عباسی می گویم پس چرا تابلوی فروهر را از دبستان برداشتید می گوید چون انجمن من را در جریان نگذاشت! من هم به او گفتم تمام حرف ما هم همین است که پس چرا شما برگزاری این کلاس ها و تابلوزدن را به ماخبر ندادید؟ "

خسرویانی با بیان اینکه این بخش نامه از طرف آموزش و پرورش مصوب شده است می گوید "مدرسه وقفی است و باید برای هر تغییری در آن انجمن در جریان باشد ، اما از تاریخ شهریور ماه که بخش نامه صادر شد تا بهمن ماه که کلاس ها شروع شد و تا به امروز کسی ، به انجمن هیچ اطلاعی نداد ، نه آموزش و پرورش ، نه مدیریت مدرسه و نه انجمن اولیا و مربیان "

***

لازم به ذکر است اخیرا کمیسیون آزادی های مذهبی بین المللی آمریکا ایران را در زمره کشورهای به گفته این نهاد ناقض جدی آزادی های دینی و حقوق بشر اعلام کرده است.

گفتنی است کمیسیون آزادی های مذهبی بین المللی آمریکا گفته است که اقلیت های به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی ایران- یهودیان، مسیحیان ارمنی و آشوری و نیز زرتشتیان - با "تبعیض و سرکوب فزاینده" رو به رو هستند.

همچنین مقام های جمهوری اسلامی به دفعات با رد این اتهامات گفته اند که با هیچ فردی به خاطر اصول اعتقادی یا دینی اش برخورد نمی کنند!!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.