رفتن به محتوای اصلی

دموکراسی یک شیوه‌ی اقناعی‌است
22.04.2011 - 16:10

فکر میکنم آنچه آقای علیرضا صرافی نوشته‌اند هم درست، هم دموکراتیک و هم به نفع مردم آذربایجان ماست. مردم ما توهین نژادی را با توهین نژادی پاسخ نمی‌گویند. جواب نژادپرستی مبارزه با نژادپرستی‌ست، نه تهمت زدن به نژاد طرف مقابل. ما هرگز نباید روشهایی را به کار بگیریم نژادپرستها در پیش گرفته‌اند،هرقدر جنبش دموکراتیک در ایران به‌ صورت مسالمت‌آمیز پیش برود، از فخاشی، از نژادپرستی ، از برخورد زشت یعنی فحاشی و کتک‌کاری اجتناب شود، به نفع ماست. ما فقط صبورانه توضیح میدهیم.

کار دموکراتیک کاریست که باید با صبر و حوصله پیش برود. باید هیجانهای دیگران ما را از توضیح دادن صبورانه دور نکند. گاندی توضیح می‌داد، مارتین لوترکینگ توضیح می‌داد، پیشبرد هدفهای دموکراتیک فقط با ابزارهای دموکراتیک عملی‌ست.

راهی که آقای علیرضا صرافی در پیش گرفته راهیست درست، دموکراسی یک شیوه‌ی اقناعی‌است، ما برغم تعصبات طرف مقابل، با او سر جنگ نداریم، با او قصد مکالمه داریم. باید اورا قانع کنیم که حق باماست، یا باید او مارا قانع کند که حق با اوست.

ما مردمان یک کشوریم و باید با حقوق مساوی با هم زندگی کنیم و باید تعصب را کنار بگذاریم تا موضوع را آنطور که لایق موضوع هست ببینیم. ممکن است یکی بگوید چنین کاری خیلی طول میکشد.باشد. طول بکشد، اما باید بدانیم که هرقدر پیش برویم، طرف مقابل به اشتباه خود پی خواهد برد، در صورتی که ما درست همه چیز را توضیح بدهیم، مگر ما از همه اول می‌فهمیم موضوع از چه قرار است، حالا هم همه چیز موضوع را نمی‌فهمیم، فقط یک چیز را میدانیم: مردمانی که در ایران زندگی می‌کنند، از هر ملیت، قومیت و فرهنگ و زبان، باید با هم حقوق مساوی داشته باشند. اگر طرف مقابل امروز نمی‌فهمد فردا خواهد فهمید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
Azarbaijanis Democracy Institute

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.