رفتن به محتوای اصلی

طوفان اعتراضات کارگران ایرانی در آستانه روز جهانی کارگر
21.04.2011 - 13:10

بر اساس گزارش های قبلی وبسایت دانشجونیوز و همچنین اخبار منتشر شده از شهرهای مهم ایران، بسیاری از کارگران کارخانه ها از جمله، کیان تایر، مجتمع پتروشیمی بندر امام، کارخانه کاغذسازی پارس خوزستان، ایران خودرو تهران، پتروشیمی تبریز، ذوب آهن اصفهان، اروند، بوعلی سینا، تندگویان خوزستان، امیرکبیر، شیمیایی رازی، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، شركت مخابراتي راه دور شیراز، شرکت ذوب و فلزات ابهر، شركت ناز نخ و هفت تپه نیشکر قزوين، نساجی مازندران در ماهها و هفته های گذشته نسبت به سیاست های اقتصادی اعمال شده دولت در این کارخانه ها معترض شده و به اعتصاب های چند روزه پرداخته اند.

موضوع لغو واسطه‌های پیمان‌کاری و ایجاد قراردادهای مستقیم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخیر از جمله خواسته‌های کارگران در ایران بوده است.

اما دلايل عمده اعتصاب‌ها نارضايتی کارگران از ناچيز بودن دستمزدها، فقدان امنيت شغلی و عدم اعتماد به دولت است. برخی از تحلیل‌ها روند نزولی سطح زندگی و دستمزد کارگران و عدم اعتماد آنها به آینده را نتیجه عدم شفافیت دولت در اقتصاد دانسته اند.

غلامرضا خادمی زاده، رئيس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، سال گذشته گفته بود که ۴۳ درصد کارگران در ايران، زير خط فقر زندگی می کنند.

شماری از تشکل های کارگری با توجه به گرانی روز افزون و نيز پيامدهای ناشی از حذف يارانه ها خواستار افزايش حداقل دستمزد کارگران به گونه ای شده اند که هزينه های يک زندگی شرافتمندانه را برای آنان تامين کند.

با توجه به اینکه در هفته های اخیر، شورای عالی کار بر اساس نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی، سطح حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۹۰ را ۲۷ هزار تومان افزایش داده بود، در واکنش به این موضوع سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای از افزایش ۳۰ هزار تومانی حداقل دستمزد ماهانه کارگران انتقاد کرده و آن ر غیرمنطقی دانسته است.

این تشکل کارگری در بیانیه خود آورده بود که تصمیم شورای عالی کار، توجيه كننده تورم و فقر موجود نيست و حداقل دستمزد كارگران بايد به گونه‌ای باشد كه زندگی يک خانواده چهار نفره را تامين كند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه افزایش ۳۰ هزار تومانی حداقل دستمزد کارگران بر اساس نظرات كارفرمایان و دولت تعيين شده، آمده است: با عدم حضور تشكل‌های مستقل كارگری و نمايندگان واقعی كارگران در شورای عالی كار، تنها کارگران متضرر خواهند شد.

فتح الله بيات، رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی، نيز گفته بود که ۸۵ درصد از خانوارهای شهری ايران زير خط فقر مطلق زندگی می کنند.

در همين حال، بحث تعيين حداقل دستمزد ماهانه کارگران در حالی مطرح شده است که به گفته فتح الله بيات، رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی، بيش از ۸۰ درصد از هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ايرانی، قراردادی هستند.

به عبارت ديگر، اين گروه بزرگ از کارگران حتی از حداقل دستمزد ماهانه ۳۰۳ هزار تومانی برخوردار نيستند.

بر اساس گزارش های منابع خبری از ایران، شهرهای تبریز، تهران، قائمشهر، اراک، آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان، ابهر، مازندران، شیراز و قزوین از جمله شهرهایی بوده اند که میزبان بیشترین تجمعات کارگران در هفته های اخیر بوده اند.اما همچنان رسانه‌های دولتی از پوشش دادن اخبار اعتراضات و اعتصابات کارگری امتناع می ورزد.

مجتمع پتروشیمی بندر امام و کاغذ سازی پارس خوزستان

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری در ایران،اعتصابات گسترده کارگران مجتمع پتروشیمی "بندر امام" و کارخانه کاغذسازی "پارس" روز شنبه ۲۰ فروردین با حضور بیش از دو هزار نفر از کارگران برگزار شده بود.

کارگران کارخانه پارس خوزستان در اعتراض به اخراج ۶۰ نفر از کارگران دارای قرارداد موقت این کارخانه دست از کار کشیده‌ بودند و همچنین تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع پتروشیمی "بندر امام" در مقابل ساختمان مرکزی مجتمع پتروشیمی نسبت به اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران برگزار شده بود.

بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، ۲۹ فروردین ماه کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام در دهمین روز اعتصاب خود در مقابل دفتر مرکزی شرکت دست به تجمع گسترده زده بودند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با انتشار اطلاعیه ای از اعتصاب کارگران ماهشهر حمایت کرده و خواستار تحقق فوری این کارگران شده است.

گفتنی است در بهمن ماه سال گذشته نیز در اثر سانحه آتش‌سوزی در پتروشیمی بندر امام یک نفر کشته و ۱۱ نفر ‌مصدوم شدند.

این حادثه در حالی رخ داد که واحد در دوره انجام تعمیرات اساسی قرار داشت.

بر اساس اعلام خبرگزاری های داخلی، ابعاد آتش‌سوزی گستره نبود اما به دلیل تجمع نیروی انسانی در هنگام بروز حادثه منجر به کشته شدن یک نفر و مصدومیت ۱۱ نفر دیگر شد.

کارخانه کیان تایر

کارگران کارخانه کیان تایر نیز در روزهای دهم اسفند و همچنین ۲۲ اسفند دست به تحصن زده و گروهی از آنان نیز همراه خانواده هایشان، مقابل کارخانه در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی تهران متحصن شده بودند.

اعتراضات کارگران کارخانه کیان تایر از مدتی پیش آغاز شده همچنان ادامه داشته است.

در روزهای ۱۰ اسفند و همچنین ۲۲ اسفند صدها تن از کارگران کارخانه کیان تایر (لاستيک البرز تهران)دست به تحصن زده بودند و گروهی از آنان نیز همراه خانواده هایشان نیز بوده اند.

کارگران کیان تایر که ماههاست حقوق خود را دریافت نکرده اند روز دهم اسفند با در دست داشتن پلاکاردهایی در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی نشسته بودند و نیروهای یگان ویژه نیز در نزدیکی این تحصن حضور داشتند.

این کارگران روز ۱۰ اسفند ماه ۸۹ همزمان با تجمع های حامیان جنبش سبز در اعتراض به بازداشت یا حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به علت جمعیت زیاد متحصنان نیروهای پلیس و یگان ویژه از حمله به متحصنان و درگیری با آنها خودداری کردند و تنها با محاصره کامل متحصنان از پیوستن مردم به آنها جلوگیری می کردند.

بر پایه گزارش وبسایت هرانا، شعارهایی چون “مرگ بر ستمگر”، “یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن” و “مرگ بر دروغگو” از جمله شعارهای کارگران معترض کیان تایر بوده آنها با حضور در حاشیه بزرگراه آیت الله سعیدی در منطقه چهاردانگه (جنوب غرب تهران) از رانندگان خودروهای عبوری درخواست می کردند که با به صدا در آوردن بوق اتومبیل های خود با آنها همراهی کنند، که به گفته شاهدان، بسیاری از رانندگان به این درخواست عمل می کردند.

کارگران کیان تایر در ادامه سلسله اعتراضات خود به عدم تحقق وعده های کارفرما از صبح 22 اسفند ماه و در زیر باران شدید در مقابل نهاد رسیدگی به شکایتهای مردمی ریاست جمهوری دست به تجمع اعتراضی زدند در این تجمع که بیش از 900 نفر از کارگران کیان تایر در آن شرکت داشتند کارگران با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند.

بنا بر این گزارش از همان ساعت اولیه تجمع کارگران در مقابل نهاد ریاست جمهوری تعدادی از مسئولین این نهاد و نماینده های وزارت صنایع در میان کارگران حاضر شدند و با دادن وعده و عید از آنان خواستند به تجمع خود پایان دهند اما کارگران همه این وعده وعیدها را با شعار "وعده وعید نمیخواهیم ما حقمون میخواهیم" پاسخ می دادند و خواهان رسیدگی فوری به خواستهای خود شده اند. به دنبال این شعارها از سوی کارگران مسئولین نهاد دریاست جمهوری از نماینده های کارگران دعوت به مذاکره کردند و نماینده ها به داخل این نهاد رفتند اما کارگران بطور مرتب اقدام به دادن شعار میکردند

مجتمع پتروشيمی تبريز

کارگران مجتمع پتروشیمی تبریز نیز در روزهای انتهایی سال گذشته میزبان تجمعات و اعتراضات نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از کارگران بوده است.

آنگونه که خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده بود، از روز پنجشنبه دوازدهم اسفند، حدود ۱۸۰۰ کارگر پيمانکار مجتمع پتروشيمی تبريز به قراردادی نشدن خود از سوی مديران اين مجتمع دست به اعتراض زده بودند

کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز همچنين خواستار افزايش دستمزد متناسب با رشد تورم و افزايش قيمت کالاها و خدمات و برخورداری از امکانات رفاهی و بيمه بوده اند.

منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر

در ادامه اعتراضات کارگری در استان خوزستان، روز پنجشنبه ١٨ فروردین ماه،صدها تن از کارکنان حراست طرح‌های ساختمانی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، در محل فرمانداری این شهرستان با در دست داشتن پلاکاردهایی از جمله «ما را اخراج نکنید»، دست به تجمع و تحصن زده بودند.

این تجمع آرام و مسالمت آمیز کارگران با دخالت مامورین دولتی به خشونت کشیده شد تا جایی که استاندار خوزستان، رییس منطقه ویژه اقتصادی، فرماندار، رییس اداره اطلاعات، امام جمعه و فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر به محل مراجعه نموده و برای پیگیری مشکلات کارگران به متحصنین قول مساعد داده اند.

دو شرکت ساختمانی در آبادان

روز دوشنبه، ۱۴ فروردین نیز ده‌ها کارگر اخراجی دو شرکت ساختمانی در آبادان جهت بازگشت به کار در مقابل درب پالایشگاه این شهر تجمع کرده بودند که یورش عوامل حراست و نیروی انتظامی به تجمع کنندگان را در پی داشت

این تجمع در پی آن صورت گرفته که مسئولان پالایشگاه آبادان اخیرا در راستای تعدیل نیرو اقدام به تصفیه حساب با برخی کارگران کرده بود.

گفتنی است کارگران فضای سبز، کارگران قسمت تعمیرات و خدمات و هم چنین برخی از رانندگان که با شرکت‌های پیمانی در پالایشگاه آبادان کار می‌کنند، بین سه تا شش ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و علیرغم وعده‌های وزارت نفت و مقامات مسئول، هنوز حقوق این کارگران پرداخت نشده است.

شرکت مخابرات راه دور شیراز

بيش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت مخابراتی راه دور ايران در شيراز روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه در اعتراض به عدم اجرای مصوبات دولت برای مکم ۱۵ ميليارد تومانی به اين واحد صنعتی و پرداخت نشدن ۲۰ ماه حقوق خود ‌راهپيمايی کردند.

آنگونه که خبرگزاری دولتی ایسنا گزارش داده بود، اين کارگران در حد فاصل ساختمان استانداری فارس تا سازمان صنايع و معادن اين استان راهپيمايی کردند.

راهپيمايان با شعار «زندگی، معيشت حق مسلم ماست» ، «مصوبات دولت اجرا بايد گردد» و «۲۰ ماه حقوق کارگر پرداخت بايد گردد» خواستار تسريع در اجرای مصوبات دولت و پرداخت مطالبات معوقات کارگران شدند.

به گزارش ايسنا، شرکت مخابراتی راه دور ايران از ۲۰ ماه قبل تاکنون و پس از واگذاری به بخش خصوصی به دليل مشکلات مالی دچار بحران شده است.

نساجی مازندران

جمع كثيری از كارگران نساجی مازندران طی دو روز متوالی درمقابل نساجی طبرستان تجمع کرده بودند.

در اين تجمع اعتراض‌آميز كه با حضور عده كثيری از كارگران انجام گرفته بود بازنشستگان كارخانه گونی‌بافی نيز حضور داشتند.

تعدادی از اين بازنشستگان اظهار داشتند: عليرغم وعده‌های مديران سابق گونی‌بافی اين عده با پرداخت حق بيمه خود كه بايد از طريق كارفرما اقدام مي‌شد از جيب خود وزن و بچه‌های‌مان پرداخت نموديم به اميد اينكه كارفرما به تعهد خود عمل نمايد ولی تاكنون نسبت به سنوات گذشته ما هيچ‌گونه اقدامی انجام نگرفته است.

اين كارگران می‌افزايند در شرايط كنونی نيز كارفرمای جديد زير بار نمی‌رود و اعتقاد براين دارد كه سنوات اين عده مربوط به كسانيست كه كارخانه را واگذار نموده‌اند.

اين بازنشستگان می‌گويند يكی از شرايط واگذاری اين كارخانه به سرمايه‌گذار جديد پرداخت ديون كارگران اين كارخانه می‌باشد كه بايد كارفرمای جديد نسبت به پرداخت اين ديون اقدام نمايد.

کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰ تن از کارگران در اثر آتش سوزی و وقوع اعتراضات گسترده کارگران

در پی حادثه آتش سوزی پنجم بهمن‌ماه سال گذشته در کارخانه ايران‌خودرو، هشت نفر از کارگران کشته و ۱۳ تن نیز زخمی شده بودند که این امر موجب اعتراضات وسیع کارگران این کارخانه شده بود.

جمعی از کارگران ايران خودرو بيانيه‌ای منتشر کردند و در آن مسئولان اين واقعه را مديريت و روابط عمومی منابع انسانی و حراست کارخانه ايران‌خودرو دانستند.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خواهان تشکيل گروهی برای تحقيق از اين واقعه شد و «عدم ايمنی کار و حذف بازرسی کار» را از جمله دلايل اين حادثه دانست.

سنديکای کارگران فلزکار و مکانيک، اتحاديه جامعه پيشکسوتان کارگری و اتحاديه آزاد کارگران ايران جان‌باختن عده‌ای از کارگران شيفت شب ايران‌خودرو را پس از اضافه‌کاری اجباری، تسليت گفته و با آنان ابراز همدردی کرده بود.

شرکت ذوب و فلزات ابهر

کارگران شرکت ذوب و فلزات ابهر نیز که ۱۶ ماه است حقوقی دریافت نکرده اند، در چند روز گذشته در اعتراض به این امر در مقابل فرمانداری ابهر دست به تجمع زده اند.

بر اساس آنچه روزنامه اعتدال منتشر ساخته بود، ۲۰۰ نفر از کارگران این شرکت در تجمعی، در مقابل فرمانداری ابهر بر پرداخت ۱۶ ماه حقوق و ۲ عیدی عقب افتاده خود اصرار کردند.

یکی از کارگران معترض در این باره گفت: از حدود ۷ ماه پیش با مراجعه فرمانداری، استانداری زنجان، دادگاه و دفتر نماینده مردم ابهر و خرمدره خواسته خود را مطرح کرده ایم اما تا امروز جواب قانع کننده ای دریافت نکرده ایم.

در پی این تجمع، نمایندگان کارگران به همراه نمایندگان دادگستری و معاون فرماندار ابهر تشکیل جلسه دادند و مقرر شد این موضوع از طریق دادگستری استان پیگیری شود.

شركت "ناز نخ قزوين"

صدها تن از كاركنان شركت "ناز نخ قزوين" نیز با تجمع در مقابل مجلس طی دو روز متوالی نسبت به عدم دريافت حقوق خود اعتراض كردند

به گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی حکومت ایران، تعدادي از كاركنان شركت ريسندگي و بافندگي "ناز نخ" قزوين صبح (دوشنبه ۲۹ فروردین) با تجمع در مقابل مجلس از قوه مقننه و مجريه خواستند كه حقوق‌شان را از شركت "ناز نخ " قزوين مطالبه كنند.

يكي از تجمع كنندگان در اين باره گفت كه ما چهارده ماه است هيچ حقوقي از شركت "ناز نخ قزوين" دريافت نكرده‌ايم و تمام شكايت‌هاي ما به اداره بيمه بي نتيجه مانده است.

بر اساس گزارشی که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر ساخته بود، در سال ۱۳۸۹، ۳۳۳۹۲۱۸ نقض موردي حقوق كارگران در ايران، توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيد و بر اساس اين آمار به ترتيب استان هاي تهران، خوزستان، كردستان و قزوين بيشترين آمار نقض حقوق كارگران را به خود اختصاص داده اند.

در ذیل برخی از احکام قضایی صادر شده برای کارگران ایرانی آمده است:

آزاد منيرنيا، فعال كارگري در كامياران به زندان محكوم شد: دادگاه تجديد نظر استان كردستان حكم زندان يك فعال كارگري در كامياران به نام "آزاد منيرنيا" را تاييد نمود.

شش ماه زندان براي رضا رخشان به دليل فعاليت سنديكايي: شعبه 13 دادگاه تجديد نظر اهواز رضا رخشان، رئيس هيأت مديره سنديكاي نيشكر هفت تپه، را به اتهام نشر اكاذيب به 6 ماه زندان محكوم كرد.

محكوميت همايون جابري از اعضاي سنديكاي شركت واحد به سه سال حبس تعليقي: در آستانه ي 1 مه روز جهاني كارگر همايون جابري، يكي از اعضاي سنديكاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، از سوي شعبه 14 دادگاه انقلاب به رياست قاضي تقوي به 1 سال حبس تعزيري به مدت 3 سال تعليق محكوم شد.

دو سال زندان براي خسرو بوكاني، از فعالين كارگري: خسرو بوكاني، فعال كارگري و عضو هيات اجرايي كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري به دوسال زندان محكوم شد.

دادگاه تجديد نظر حكم كاوه گل محمدي را تاييد كرد: حكم چهار ماه حبس تعزيري كاوه گل محمدي، از فعالين كارگري در كامياران، از سوي دادگاه تجديد نظر استان كردستان تاييد شده است.

منصور اسانلو به دادگاه انقلاب كرج رفت: منصور اسانلو، رئيس زنداني سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوس راني تهران و حومه، به شعبه شش دادگاه كرج احضار شده است.

۴۰ ضربه شلاق و 7 سال حبس براي پژمان رحيمي، فعال كارگري: پژمان رحيمي، فعال كارگري خوزستاني از سوي دادگاه عمومي اهواز به يك سال حبس و 40 ضربه شلاق محكوم شد.

محكوميت منصور اسانلو به يك سال حبس ديگر: منصور اسانلو كه در غياب وكيل با اتهامي تازه محاكمه شده بود مجددا به يك سال حبس محكوم شد كه اجراي آن از پايان محكوميت فعليش آغاز مي شود.

منصور اسانلو با اتهام جديدي محاكمه شد: منصور اسانلو رئيس هيئت مديره سنديكاي شركت اتوبوسراني تهران و حومه در شعبه 1 دادگاه انقلاب كرج مورد محاكمه قرار گرفت.

محاكمه ي مجدد صديق كريمي و فواد كيخسروي دو تن از فعالين كارگري: روز چهارشنبه 31 شهريورماه، صديق

كريمي عضو هيئت مديره و فواد كيخسروي از اعضاي فعال اتحاديه آزاد كارگران ايران براي بار دوم از سوي شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج مورد محاكمه قرار گرفت.

بهنام ابراهيم زاده، فعال كارگري به 20 سال زندان محكوم شد: اتحاديه آزاد كارگران ايران اعلام كرد كه بهنام ابراهيم زاده، فعال كارگري و مدافع حقوق كودكان، از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام هاي امنيتي به بيست سال زندان محكوم شده است.

محكوميت بهزاد عربگل، كارگر ساختماني، به 6 سال حبس تعزيري: بهزاد عربگل از بازداشت شدگان مربوط به عاشوراي سال گذشته، از سوي قاضي صلواتي در شعبه 15 دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزيري در مرحله بدوي محكوم شد.

صدور حكم زندان براي يك فعال كارگري در كامياران: يك فعال كارگري اهل كامياران به نام افشين نديمي توسط دادگاه انفلاب اسلامي سنندج به زندان محكوم شد.

اخبار مرتبط در وبسایت دانشجونیوز:

راهپیمایی كارگران شركت مخابراتی راه دور ايران با شعار: زندگی، معيشت حق مسلم ماست

ادامه اعتصاب در بندر امام و ماهشهر و تجمع کارگران دو کارخانه قزوین

تجمع اعتراضی كارگران كشت و صنعت كارون، شوشتر و هفت‌تپه در مقابل مجلس

تداوم اعتراضات ۱۵۰۰ نفری کارگران پتروشیمی بندر امام

پنجمین روز اعتصاب هزاران تن از کارگران پتروشیمی ماهشهر

عضویت افتخاری منصور اسانلو در بزرگترین اتحادیه کارگری بریتانیا

تجمع اعتراضی کارگران در ماهشهر و آبادان با دخالت نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد

تجمع کارگران شرکت نازنخ در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.