رفتن به محتوای اصلی

واکنش ارتجاعی امام جمعه شیراز به نمایش نوروزی احمدی نژاد در تخت جمشید
20.03.2011 - 14:10

بنا بر اطلاعات رسیده قرار است در ایام نوروز، در تخت جمشید مراسم کنسرت موسیقی برگزار شود. زمان برگزرای این مراسم ۷ فروردین اعلام شده است.

بنا بر شنیده‌ها، برای این مراسم از سی گروه مسیقی ایرانی، و دویست گروه خارجی دعوت به عمل آمده است. از طرفی محافل مذهبی و انقلابی شیراز در حال آماده سازی خود برای مقابله و واکنش نشان دادن به این کنسرت موسیقی و عوامل اجرایی آن هستند.

آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز در واکنش به این مراسم در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ اسفند ۸۹ گفت:

«نباید در کنار جمهوری اسلامی ایرانیت را مطرح کرد , وی افزود: جمهوری اسلامی نه یک حرف کم و نه یک حرف زیاد. ایرانیت یعنی ملیت و ملیت یعنی جدا شدن از مسلمانان و تنها شدن جامعه و این طرح یعنی خلاف اسلام و مصالح کشور. مسئله عَلَمْ کردن تخت جمشید و پاسارگاد و حافظیه در مقابل حرم سوم اهل بیت (ع) جنایت و خیانت است … در همان ساختمانها و در تخت جمشید که امروزدو هزار سال ویران است زمانی به مناسبت همین نوروز خدا می داند که چقدر بی گناه در مقابل تخت طاغوت‌های زمان به قتل می رسیدند …»

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحی الدین طاهری» دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز شیراز و مشاوره نماینده مقام معظم رهبری در استان، نیز گفت: «از طرف آقای استاندار و معاونت ایشان اعلام شده که قصد برگزاری جشن ملی ـ مردمی نوروز دارند!»

او ادامه داد: حدود سی گروه موسیقیدان را از سراسر کشور و حدود دویست موسیقیدان را از خارج از کشور دعوت کردند و تصمیم داشتند در تخت جمشید و شیراز این مراسم را برگزار کنند. حتی در ابتدا می‌خواستند در چادر‌هایی که مخصوص جشن‌های ۲۵۰۰ساله سلطنتی بود این مراسم اجرا شود اما بعد از برآورد مالی متوجه هزینه بالای آن شدند و در عین حال آمادگی لازم را برای همچنین مراسمی نداشتند.

حجت الاسلام طاهری گفت: توجه به ایرانیت از خطوط فکری فرد مشخصی است ولی ما بر اساس خط فکری امام و مقام معظم رهبری عمل می‌کنیم. در تفکر امام جایی برای ایرانیت و ملیت وجود ندارد.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز شیراز گفت: روحانیت با شادی و نشاط مخالف نیست اما با بی‌بند و باری و ابتذال مخالف است و ما به خاطر ابتذال و بی‌بند و باری‌ در برابر آن موضع گرفتیم. مقام معظم رهبری در سال ۷۸ فرمودند عده‌ای از روی نادانی مردم را به جای اینکه سوق به اهل بیت (علیهم السلام) به سوی تخت جمشید سوق می‌دهند که هیچگونه معنویتی در آن نیست.

به جز جامعه روحانیت، تشکل‌های دانشجویی، حزب الله، نماینده مقام معظم رهبری در استان شیراز، نمایندگان اصولگرای مجلس و حضرات آیات حائری، دستغیب و … موضعگیری قاطعانه‌ای داشته‌اند.

حجت الاسلام طاهری در پاسخ به این سوال که چرا واکنش به کنسرت هایی که در جای جای ایران و به خصوص در تهران انجام می پذیرد در این حد و با این شدت نیست توضیح داد:

در نگاه کلی نظام جمهوری اسلامی، نظام مروج موسیقی نیست. جملات مقام معظم رهبری در این زمینه روشن است. در استفتائاتی!! که از ایشان شده فرمودند:

موسیقی فی حد نفسه، موسیقی غیر مطرب حرام نیست ولی با اهداف نظام اسلامی همخوانی ندارد بنابراین ما نباید مروج موسیقی باشیم. می‌توانند کنسرت خصوصی بگذارند و رعایت حدود شرعی بکنند ما کاری به آن نداریم ولی چون در این برهه از زمان جهان اسلام با نظام‌های طاغوتی درگیر هستند و فجایعی در حال وقوع است ما حتی باید در جشن‌های نوروز خود هم رعایت کنیم. چرا که در زمانی قرار گرفتیم که همه چشم‌های دنیا روی ایران است و الان بحث جنگ ایران و آمریکاست جنگ بین لیبی، مصر… با آمریکا نیست.

بنابراین از آن‌جایی که نظام ما مروج موسیقی نیست لزومی ندارد بدنه‌ی نظام هم در این مورد سرمایه گذاری کند آن هم در ایام و با این گستردگی. برگزاری این مراسم در شهر شیراز که بیشترین امام‌زاده را در ایران دارد چه تبعات منفی می‌تواند داشته باشد؟

وی در پایان گفت: هم اکنون هم در شیراز کنسرت برگزار می‌شود اما با این عظمت و این هزینه‌ها غیر قابل تحمل است. حداقل اولین پیش پرداختی که توسط آقای استاندار پرداخت شده، ۵۰۰ میلیون تومان است. این تازه اولین قدم‌ش است این بودجه فرهنگی یک استان است. حالا این مراسم چقدر برای ما ارزش دارد؟! ما چه چیز را می‌خواهیم بزرگ کنیم؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.