رفتن به محتوای اصلی

ماهيت رهبران جنبش بحرين را بشناسيد
16.03.2011 - 16:10

ايرانى بحرينى: جنبش بحرين بر خلاف ديګر جنبشهاى فعلى جنبشهاى عرب يک جنبش سکولار و طالب دموکراسى نيست بلکه جنبش بحرين با پيروى از شيوه خمينى٬ جنبشى مذهبى به رهبرى حسن مشيما در بيروت در حال مذاکره با حسن نصراﷲ رهبر حزب اﷲ لبنان دستګير شد. حزب اﷲ لبنان٬ حزب دعوه عراق٬ سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ايران از هدايت کنندګان جنبش بحرين حستند و آموزش سياسى٬ نظامى به رهبران جنبش بحرين ميدهند. مقدار زيادى اسلحه از ايران٬ از طريق عوامل عراقى و حزب اﷲ لبنانى وارد بحرين شده است٬ به همين دليل نيروهاى نظامى شوراى همکارى خليج به بحرين دعوت شده اند. اين نيروى نظامى از نيروهاى سعودى نيستند بلکه از شوراى همکارى خليج هستند که شامل کويت٬ قطر٬ امارات متحده عربى٬ سعودى٬ بحرين مى باشد.

اعتراضات اوليه بحرين مثل تونس و مصر اعتراضات سياسى جوانان تويترى و فيسبوکى بود و جنبش جوانان بدون رهبرى بود. اما عبدالوهاب حسين رهبر جنبش وفا و آيته اﷲ عبدلجليل مقداد براى مصادره جنبش سکولار سياسى جوانان بحرين٬ اقدام به تأسيس جنبش حق٬ وفا و غيره کردند. همه رهبران جنبش مذهبى بحرين با سپاه پاسداران٬ سفارت ايران در لندن در تماس هستند٬

عبدلجليل سينګاس و عبدلهادى الخواجه از رهبران جنبش مذهبى بحرين به دنبال تشکيل يک جمهورى اسلامى ديګر به سبک ايرانى هستند.

شایان جهاندوست

احتمال سوء استفاده رژیم ایران از این تحولات را بهانه... کیانوش عزیز من آزادیخواه از آشوبی که نظام جمهوری اسلامی از آب گل آلود با فرستادن کشتی‌های پر اسلحه در دفاع از حزب‌ا‌لله و شیعه در بحرین از مواضع غرب دفاع می‌کنم و فاشیست در ایران است نه در عربستان! فکر می‌کنم دنیای غرب فقط سیاست آلوده به نفت نیست مصادره جنبش آزادی بخش از طرف رژیم ایران در دستور روز است و شما صف آزادیخواهی را مخدوش کردید! امروز مجلس خواهان دخالت آشکار در امور عرب شد...و لطفا دلیل احضار سفیر ایران در بحرين را مطلع کنید و اخبار مجلس, تا کمی‌ از رویددها پشت پرده اطلاع داشته باشید...با ۲جمله شعار سیاسی کار شناسی‌ دیپلماتیک نکردید.

ناصر کرمی

بطور شتابان ضرورت هست که به چند فاکتور اشاره شود:

1- علیرغم مخالفت شفاهی حکومت آمریکا ، ورود ارتش عربستان سعودی و دیگر کشورهای ناحیه خلیج فارس در بحرین از استراتژیهای شورای هماهنگی کشورهای خلیج فارس با کشورهای مصر و سوریه به پشتیبانی آمریکا، انگلستان و فرانسه میباشد.

2- برای کنترل مناطق نفت خیز و راههای ترانسپورت نفتی در ناحیه خلیج فارس، جلوگیری از به قدرت رسیدن شیعیان در این کشور است، زیرا در بحرین ایرانی زیاد هست و شیعه بودن میتواند موازنهء قدرت را در صورت پیروزی شیعیان به نفع جمهوری اسلامی تغییر دهد

3- استراتژی تحریک هدفمند نظامی جمهوری اسلامی از سوی: آمریکا و هم پیمانان عرب و حتّی کشور اسرائیل، برای دخالت نظامی و سیاسی جمهروی اسلامی در این درگیری به نشانهءِ پشتیبانی از شیعیان در بحرین است. از هر جهت ورود ارتش عربستان و سایر کشوهای دیگر محکوم هست.

◄ امّا نظام جمهوری اسلامی اجازه ندارد کشور و ملّت ما را در جنگی نا خواسته با قدرتهای جنگ طلب و با موضعی ضعیف با کشورهای عربی درگیر کند. گرچه در صورت چنین برخوردی نظام جمهوری از پای در خواهد آمد، امّا به تمامیّت ارضی و به استقلال ایران صدمه وارد خواهد شد و تأثیر سیاست گذاری ایرانیان در ناحیه خلیج فارس کاهش چشمگیری بخود خواهد گرفت.

▬ جمهوری اسلامی اجازهءِ ندارد سرزمینی را فدای شیعه گری و سیاست های پا در هوای خود کند. وظیفهء ارتش ملّی ایرانی هست که در چنین شرایطی با پاسداری از مرزهای ایران اوضاع را توسط کارشناسان میهن دوست زیر نظر کامل داشته باشد.

پویا

غرب و بخصوص آمریکا فقط به منافع خودشان می اندیشند. آنها اوضاع خاورمیانه و اعتراضات مردم این کشورها را همچنان زیر نظر و تحت کنترل دارند. چنانچه مردم بخواهند پیروز شوند باید آمریکا این اطمینان را پیدا نماید تا حکومتی که سر کار میاید منافع غرب و این کشور را در نظر خواهد داشت. و چنانچه با پیروزی مخالفین منافعش را در خطر ببیند به هر طریق ممکن هم که باشد مانع پیروزی مردم خواهد شد. از طرف دیگر اشتباه بزرک مخالفین این است که وقتی در هرکدام از این کشورها به پیروزی نسبی میرسند در میادین شهرها تجمع می نمایند و نماز جمعی میخوانند و شعارشان هم الله اکبر است. غرب و مردم جهان از این نوع اعمال و شعارهای اسلامی سابقه خوبی ندارند و دلخوش نیستند. از آنجا که این نحوه مبارزه از زمان انقلاب ایران با شکست مواجه شده است دیگر مورد حمایت جهانی قرار نخواهد گرفت.

کرامت

اقاي توکلي گرامي: من دربست با نظر شما موافقم که “آزادیخواهان ایرانی نباید در مقابل این تجاوز گری آشکار سکوت نمایند “ اما يک نکته را ناچارم تذکر دهم که بهتر است اين “آزادیخواهان ایرانی” را مشخصا معلوم کنيد که چه کساني هستند. اگر همين مديائي که شما را به خاطر اجازه درج چند کامنت از فعالان حقوق بشر غير فارس تحريم ميکنند منظورتان است که بنظرم با مفهوم آزاديخواهي مساله داريد. من يک نمونه روشني در رابطه با هيپوکراسي “آزادیخواهان ایرانی” در زير مياورم که رابطه آزاديخواهي را با نوع تفکر اين نوع "آزاديخواهان” مشخص ميکند و در عين حال نيز عکس العمل “آزادیخواهان ایرانی “را در نمونه بحرين د راين چارچوب توضيح ميدهد .

خاطر اتان هست که مدتي است رژيم اسلامي بدنبال صدور سيستم اسلامي ماقبل تاريخ خود به جمهوري آذربايجان هست؟ در جريان هستيد که رژيم سکولار جمهوري آذربايجان پوشيدن حجاب در مدارس ابتدائي را ممنوع کرده و اين امر جيغ و داد حکومت اسلامي را در آورده و هر روز با صدور انواع فتواها از دايناسورهاي مقيم قم و با انواع بهانه ها، بدنبال ايجداد تحريکات مذهبي در آنجا هست؟ در جريان هستيد که در مقابل اين تحريکات حکومت ايران که مشخصا چيزي در رديف دخالت هاي اين حکومت در لبنان و فلسطين ميباشد، هيچ کس هيچ عکس العملي از اين “آزادیخواهان ایرانی” نشنيده است؟ خاطرتان ميايد که مشابه همين عمل جمهوري اسلامي در ساير نقاط جهان هميشه با سيل اعتراض سکولاريست هائي که به کمتر از حذف و محو دين از زندگي مردم ايران رضات نميدهند ميانجاميد؟

در همين جريان بحرين هماطور که شما در مورد واکنش غرب مينويسيد وشامل محافل ايراني نيز میشود“در مقابل اشغال نظامی ژاندارمهای سعودی سکوت پیشه کرده اندچرا که بحرینی شیعه مذهب هستند و احتمال سوء استفاده رژیم ایران از این تحولات را بهانه قرار داده اند .” . توجه ميکنيد که اين وضع حتي در مورد کشوري مثل بحرين اتفاق ميافتد که پان ايرانيست ها خيلي ادعا دارند که بخشي از ايران بوده که به ناحق جدا شده ، اما باز ميبينيد در مقابل احتمال سو استفاده رژيم ايران از اين مساله با سکوت خود، در واقع طرف سعودي ها و حکومت سلطان بحرين را گرفته اند. به عبارت ديگر در اينجا پرنسيب دموکرات بودن را فداي دشمني با حکومت ارتجاعي اسلامي نموده اند.

حالا اين نمونه بحرين را با سکوت اين “آزادیخواهان ایرانی” در مقابل صدور حجاب جمهوري اسلامي به مدارس ابتدائي جمهوري آزربايجان مقايسه کنيد!. چه نتيجه اي ميگيريد؟ آيا براي اين “آزادیخواهان ایرانی” دشمني با ترک ها مقدم بر دشمني با رژیم ایران نيست؟ و اگر اين گونه است آياقبول داريد که به اين جماعت لفظ راسيست بيشتر برازنده است تا لفظ آزاديخواه ؟

صالحی

اینکه‌ این کشتار محکوم است شکی نیست، اما ملت حاکم مانند همیشه‌ در دین خلاصه‌ میشود، وگرنه‌ محکومیت فقط به‌ خاطر شیعه‌ بودن آنهاست نه‌ انسان بودن آنها، وقتی پای ایرانتان به‌ میان میاید، عربها سوسمارخورن،تازی هستند،و اصلا بوی از انسان بودن نبرده‌اند. در سالروز حلبچه‌ و کشتار کوردها،و کشتار 32 ساله‌ زژیم.چرا اینگونه‌ دست به‌ قلم نمیبرید؟

کیانوش توکلی

با تشکر از دوستانی که در این باره اظهارنظر کرده اند. در پاسخ به نقد دوستان به چند نکته کلیدی اشاره می کنم: 1- سیاست «یک بام و دو هوا» و همچنین سیاست «امنیت در مقابل نفت » بخشی از استراتزی بجا مانده از دوران جنگ سرد غربی ها بود که متاسفانه در جریان اشغال بحرین مشخص شد که این استراتزی همچنان از جانب کشورهای غربی دنبال می شود. نگاه کنید وقتی صدام به کویت لشگر کشی کرد ، امریکای جمهوریخواهان از ان سر دنیا، با بمب های ده تنی کشور عراق را بمباران کردند... ،وقتی مردم مصر ، تونس ، لیبی ایران و.... علیه حکومت های خود شوریدند ، غربی ها و در اس انان امریکا از مردم وخواستهای ازادیخواهانه آنان حمایت نمودند ...اما غربی ها در مقابل لشگر کشی سعودی ها_ یکی ار تجاعی ترین حکوت های جهان _ واکنش جدی از خود نشان نداد و حتی گفته می شود با چراخ سبز خانم کلینتون مواجه شد.

2_ اکثریت مردم بحرین مخالف رزیم خودهستندامروز بر طبق گزارش ویدئویی بی بی سی مردم بحرین توسط نیروهای نظامی سعودی و بحرینی بی رحمانه سرکوب شدند ایا از دید یک آزادیخواه گلوبال نام این جنایت چیست؟

3_ بارها در همین سایت نوشته ام که سالهاست تناسب قوا در خاورمیانه در دو جهت شکسته شده است: جهت اول اینکه افکار عمومی مردمان مسلمان خاورمیانه صرف نظر از عرب ویا عجم ، شیعه ویا سنی ، کرد ، ترک ، بلوچ ، پنجاوی ، پشتوو...علیه برخورد غیر عادلانه غربی ها در مورد مناقشه فلسطینی و اسرایلی ها و نفرت عمیق توده های عرب علیه رهبران کشورهای خود در این جهت بود وهست . انقلابات تونس ، مصر ، بحرین ، اردن ،یمن و.... نشانه های این تغییر تناسب قوا در خاورمیانه است .

جهت دیگر تغییر تناسب قوا در خاورمیانه موضوع اختلاف شیعه و سنی است که با روی کار امدن جمهوری اسلامی و ظهور القاعده در صحنه سیاسی خاورمیانه که بطور مشخص با سرنگونی صدام

از یکسو نیروهای شیعه در سراسر خاورمیانه با کمک جمهوری اسلامی بدبنال هویتخواهی بر امدند وجمهوری اسلامی برای متحد کردن هلال شیعه در خاورمیانه دارای یک استراتژی مشخص است و احتمالا دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی قبل از اینکه موضوع اسرائیل باشد ، مجهر ساختن حلال شیعه است . بنظر می رسد اختلاف اصلاح طلبان با محافظ کاران اساسا بر سر این استراتزی هلال شیعه باشد.

نیروهای مترقی خاورمیانه بایستی علیه جنگ های سنی و شیعه اقدام کنند.

4_ موازین دمکراسی خواهی و رعایت حقوق بشر یک بام و دو هوا نمی شناسد .نمی شود در یک جا انتخاب ازاد خوب باشد و در کشور بغل دستی به بهانه اینکه موردسوء استفاده رزیم تهران قرار می گیرد بد باشد وقتی سرکوب شدید مردم توسط حکومت اسلامی ایران جنایت فاشیستی نامیده چرا و به چه دلیلی سرکوب مردم بحرین «مترقی» نامیده می شود.

لینک فیلم سرکوب مردم از بی بی سی توجه نمائید:

http://www.iranglobal.dk/payvand3_2.php?adr=http:…

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.