رفتن به محتوای اصلی

گستره جغرافیایی جنبش, فلج سازی سپاه و نافرمانی مدنی
03.03.2011 - 15:10

چهارشنبه 11 اسفند 89، 2 مارس 2011 میلادی

خسته نباشید، دست مریزاد. آنچه که روز گذشته در تمامی شهرهای ایران، بسیاری نقاط میهن عزیز مان ایران اتفاق افتاد سرفصل جدیدی شد در مبارزات آزادایخواهانه سبز ملت ایرن. پس از الله اکبری که شب قبل از آن میلیونها نفر سر دادند تا شعارهای مرگ بر دیکتاتور و رعب و وحشت را در دل دیکتاتور و حامیان وی نشاندند، تظاهرات روز گذشته حرکتی بود که نشان داد که مردم شجاع ما از دیکتاتور و تهدیدهای او و لشگر تا بن دندان مسلح وی نمی ترسند. حکومتی که فکر می کرد که اگر آقایان موسوی و کروبی را دستگیر کند، گرد مرگ بر سر جامعه خواهد پاشید و با تهدید و اعدام و شکنجه و زندان می تواند یک ملت را سر جای خودش بنشاند و ساکتشان کند، حالا مواجه شده با جنبش نیرومندی که مطالبه آزادی رهبران سیاسی آن هم به سایر مطالباتش اضافه شده که در راس آنها مرگ بر دیکتاتور و پایین آوردن آقای خامنه ای و انتخابات آزاد قرار دارد. اگر من بخواهم تصویری را که صبر کردم تا از سراسر همه را بدست بیاورم، خدمت شما ترسیم بکنم این است که مجموعه تظاهراتی که اتفاق افتاد بزرگتر از دو تظاهرات قبلی بود. اولین گام در سه شنبه های اعتراضی را ملت بسیار محکم برداشت و بسیاری تاکتیکهایی که در تظاهرات قبلی شکل گرفته بود در این حرکت دیروز در پاره ای از نقاط به بهترین نحو اجرا شد. غیر از تهران گزارشاتی که داشتیم از شیراز، مشهد، کرمانشاه، تبریز، کرج، سمنان، اراک، اصفهان، اسلامشهر، کرمان، رشت و پاره ای از نقاط دیگر این کشور که نشان می دهد که گستره جغرافیایی جنبش دارد خودش را به اقصی نقاط ایران می رساند.

در شیراز شاید شدیدترین درگیریها گزارش شده. در مشهد درگیری توام با دستگیری گزارش شده، در کرمانشاه، در تبریز در سه یا چهار نقطه لااقل تظاهرات گزارش شد. در ارک اگرچه خیلی بزرگ ابعادش گزارش نشده ولی حرکت و اعتراض شکل گرفته بوده. در اصفهان راهپیمایی سکوت بوده، در اسلامشهر، جنوب شهر تهران، در چندین نقطه تظاهرات پراکنده و شعار و درگیری بوده. در کرمان در حد دانشجوها حرکت بوده، در رشت هم علیرغم باران شدید در خیابانهایی مثل مطهری، محله حاجی آباد و پاره ای نقاط دیگر هم گزارشهای تظاهرات و درگیری است. در تهران با وجود اینکه هوا بسیار سرد شده بود و قبل از ساعت تظا هرات هم باران باریده بود اما از بسیاری نقاط شهر تظاهرات و درگیری گزارش شده. از میدان فردوسی، نواب، خیابان جمهوری، خیابان آذربایجان، خیابان جمالزاده، میدان امام حسین، میدان توحید، فلکه صادقیه، تهرانپارس و بسیاری نقاط دیگر. طبیعی است که سرکوبگران در محور انقلاب-آزادی تمرکز داده بودند، یعنی همانی که جنبش می خواست، در آنجا ناچار بودند زمین گیر بشوند و فضا باز شد برای حرکت بچه ها در بسیاری از نقاط شهر مناطق شرقی شهر، شمالی شهر و حتی جنوبی شهر هم گزارشهایی داشتیم. ضمن اینکه حرکت در غرب شهر شاید بزرگتر از همه جاهای شهر تهران بوده. تاکتیکهای حکومت استفاده از گلوله های ساچمه ای بوده و داخل کردن نیروهای لباس شخصی در پیاده روها در بین مردم، همانطور که پیش بینی میشد حرکت به سمت دستگیری. کماکان گزارشهایی که داشتیم این بوده که نیروی اننتظامی در سرکوب نقش فعالی نداشته، خشن برخورد نمی کرده بجز گارد ویژه که از ترسشون همه آنها هم در زیر کلاه هایشان ماسک می زنند که مبادا شناخته شوند و کماکان ارتش سرکوب حکومت لباس شخصی هایی هستند که جالب است که اینبار بچه های 15-16 ساله دیده شده و حتی به طرز باور نکردنی پاره ای از اشخاص نقل کردند که بچه های 10-12 ساله که کودک محسوب می شوند هم دیدند با تجهیزات کامل که خیلی هم ترسیده بودند.

در اتوبان نیایش پلاکارد بسیار زیبایی نصب شده بوده با عنوان " دیکتاتور به پایان سلام کن" که ناقوس مرگ دیکتاتوی آقای خامنه ای را به صدا در آورد. بنر آقای خامنه ای را در فلکه صادقیه آتش زدند، تراکم نیروی سرکوبگران در سمت خیابان پاستور که مقر بیت رهبری هست خیلی زیاد بوده و ترس آنها را نشان می داده. در خصوص اتفاقاتی که افتاد در خصوص آمدن اتومبیلها در خیابان، جنگ و گریزی که بچه ها در خیلی نقاط کردند و تحیل آنچه که تاکتیکهای جنبش بوده فردا بشتر راجع به آنها صحبت می کنیم و امروز فقط به ذکر گزارشها می رسیم.

آقای محسن اژه ای دادستان کل دستپاچه با ایسنا مصاحبه کرد و تکذیب کرد خبر دستگیری آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و خانم کروبی و انتقال آنها به زندان حشمتیه را بلکه بتوانند از آتش خشم مردم کمی بکاهد. همینجا عذر خواهی هم بکنم که دیروز من در گزارشی که می دادم زندان حشمتیه را با زندان عشرت آباد اشتباه نقل کردم که متعلق به پادگان سپاه در میدان سپاه است. زندان حشمتیه در پشت وزارت دفاع و نزدیک به اتوبان صیاد شیرازی قرار دارد. به هر صورت این عقب نشینی حکومت کاملاً نشان می دهد که وقتی مردم حرکت می کنند، حکومتی که مدعی است که همه را می تواند بگیرد، ببندد، سرکوب بکند، چقدر وحشت زده عمل می کند.

شعارهایی که داده شد طبیعتاً در راس آنها مرگ بر خامنه ای و شعارهای آزادیخواهانه و شعارهای دفاع از آقای موسوی، یاحسین میر حسین و یا مهدی شیخ مهدی سر داده شد. اما یکی دو تا شعار هم برای اولین بار داده می شد از قبیل هاشمی حیا کن دیکتاتور را رها کن یا ارتشی با غیرت بیا به سمت ملت، شعارهای خوبی بود که داده شد.

به هر صورت در سطح جهانی هم اولین واکنش دنیا به حرکت اعتراضی مردم ایران افزایش قیمت نفت در بازارهای بورس بود که صبح تا 3 دلار هم بالا رفت ولی در انتهای ساعات بازار بورس در لندن با 1.72 دلار افزایش و در بازار نیویورک با 1.23 دلار افزایش بسته شد. اتحادیه اروپا به شدت دستگیری آقای موسوی و کروبی را محکوم کرد، وزیر خارجه آمریکا هم این دستگیری ها را محکوم کرد، وزیر امور خارجه آلمان دیروز در واقع محکوم کرده بود و خبر گزاریها هم تا آنجایی که من دنبال کردم خبرگزرایهای رویترز، آسو شویتد پرس، فرانس پرس و تلویزیونهایی مثل فاکس نیوز، سی ان ان، بی بی سی و تقریباً می شود گفت تمام رسانه های دنیا خبر حرکت مردم ایران را منعکس کردند. همگی هم در واقع انعکاس دادند که مردم در اعتراض به دستگیری رهبران جنبش حرکت اعتراضی داشتند و جنبش سبز نشان داد که پویا و زنده در میدان حضور دارد.

در اخبار دیگر هم باید گفت که خانم محتشمی پور، همسر آقای مصطفی تاجزاده هم در تظاهرات دیروز دستگیر شده که امیدواریم هرچه زودتر آزاد شود. من تحلیل راجع به این حرکت بزرگ را که اتفاق افتاده و جایگاه آن در حرکت استراتژیک جنبش و سه شنبه اعتراضی هفته آینده و چهارشنبه سوری را می گذارم برای برنامه روزهای بعد و اینکه چگونه در واقع این مسیر می تواند در خدمت حرکت کلان جنبش تاثیرات بزرگی را بگذارد.

خبر آخر هم بدهم که آقای محمدرضا رحیمی معاون اول آاقای احمدی نژاد هم ظاهراً در یک توافق پشت پرده قرار شده از معاونت اولی کنار گذاشته شود و در عوض اسم ایشان در لیست متهمین پرونده اختلاس در شرکت بیمه قید نشود درحالیکه ایشان متهم اول است.

اندکی صبر سحر نزدیک است. تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید. به امید پیروزی ایران و ایرانی.

سه شنبه ده اسفند 89،اول مارچ 2010 میلادی

پس از انتقال آقایان موسوی و کروبی رهبران جنبش سبز به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی به زندان حشمتیه سپاه ه تهران، موج عصبانیت و خشم در کشور بالا گرفته است. الله اکبری که شب گذشته مردم در تمام نقاط تهران و بسیاری از شهرستان ها بر سر بام ها گفتند لرزه به اندام حکومت انداخته است.

شب گذشته به درخواست وزارت اطلاعات ایران که برای سه شنبه اعلام وضعیت بحران کرده جلسه شورای امنیت کشور را تشکیل داده اند و غیر از اعضا عادی کسان دیگری هم اضافه شده بودند. آقای وحید از بیت رهبری، مصلحی وزیر اطلاعات، علوی قائم مقام اطلاعات و یوسفی رییس اطلاعات تهران، از بسیج و سپاه جعفری و طائب و دیگرانی بودند، از شهرداری قالیباف و دومعاون حراست و حمل و نقل شهری به جلسه آمده بودند. محسنی و جعفری دولت آبادی، دادستان کل و دادستان تهران را به جلسه آورده بودند تا ببینند چه کار باید کرد.

مشکلی که دارند این است که گزارش ها شان نشان می دهد سراسر ایران را شور فرا گرفته و اعتراضات به تهران منحصر نیست و نیروی کافی برای کنترل جمعیت ندارند. با مسابقه فوتبال هم مواجه هستند و می دانند گروهی از بچه ها در برگشت از استادیوم آزادی موسوی و کروبی را می خواهند و شعار های جنبش را می دهند.

به همین دلیل بعد از ساعت ها جلسه عقل شان به اینجا رسید که تا اندازه ای عقب نشینی کنند و بگویند آقای موسوی و کروبی را زندان نبرده اند. دورغی که خبرگزاری فارس مامور اجراش شد که خیلی هم عقب نشینی بزرگی نباشد، اول بنا بود در رادیو و تلویزیون اعلام کنند اما دیدند این عقب نشینی بزرگی است و قرار شد خبرگزاری فارس این خبر را اعلام کند که البته بلافاصله با تکذیب فرزندان این دو بزرگوار مواجه شد و خیلی زود دورغ شان آشکار شد.

شب گذشته همزمان با الله اکبر در پاره ای از نقاط تهران و شهرهای بزرگ تجمعاتی از مردم شکل گرفت و درگیری هایی از جمله میدان ونک و ولیعصر شکل گرفت و به همین دلیل هم موتور سوار ها را به نقاط مختلف تهران فرستاده بودند که شعار دهند تا بلکه بتوانند ایجاد رعب و وحشت کنند.

منبعی هم از دورن بیت خبر داده که آقای خامنه ای در جواب نگرانی صادق لاریجانی که معروف است بسیار ترسیده گفته مجتبی و تیم کارشناسان او مسئله را مدیریت می کنند و بر پیامد های آن مسلط اند. اما ظاهرا خود آقای خامنه ای را هم از تهران خارج کرده اند.

به هر صورت این حرکت اولیه مردم و خشمی که ابزار شده نکاتی را بیان می کند که باید در حرکت امروز لحاظ کرد.

حتمن وقتی با کمبود نیرو مواجه هستند تلاش می کنند با ایجاد رعب و وحشت و خشونت ورزی عریان بتوانند جمعیت را کنترل کنند. من از همه استدعا دارم هکه حفظ امنیت و تحرک را فراموش نکنند. پخش شدن در سراسر شهر و تحرک را دستور کار بگذارند.

بچه ها مطرح کرده اند که از امشب نمی ایستیم. آنچه که همه بر سر آن توافق کرده اند این است که سه شنبه های اعتراض را داشته باشیم. اما آنان که ابتکار عمل را در دست دارند و می توانند عمل کنند حتمن باید این کار را بکنند چرا که هیچ چیزی جای ابتکار آنها را نمی گیرد و چهار شنبه سوری شبانه را در دستور قرار دهند و اجازه استراحت به کودتاچی ها را ندهند.

یک مدل دیگر هم مدلی بود که در رشت اجرا شد و نتیجه داد . فرار و گریز و کشاندن آنها به کوچه پس کوچه ها و در واقع از کار انداختن شان است. پلیس یونیوفرم پوش به کوچه ها نمی آید و این لباس شخصی ها هستند که نوعا مسلح هم هستند و به کوچه ها می آیند. اما پخش کردن آنها را در موضع ضعف قرار می دهد. این را هم عرض کنم که مسوولیت خشنونت ورزی به گردن حکومت است، و هر بلایی که سر لبس شخصی ها بیایید مسوولیت اش با حکومت و شخص آقای خامنه ای است.

نه تنها لباس شخصی ها که مراکز دولتی که در خدمت سرکوبگران است و برای بازداشت یا شنکجه استفاده می شود هم تامینی از دست فرزندان این مملکت ندارند.

در همین اوضاع مصوبه مجلس برای بازرسی مالی نهاد ها هم به حذف همه ارگان های زیر نظر رهبری منجر شد که نشان می دهد حتی در این اوضاع دیکتاتور همچنان به دنبال فساد بیشتر و نجات فاسدین است.

اندکی صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.