رفتن به محتوای اصلی

شیعی برای ایرانی یک مصداق و مفهوم بیش نداشت : خراجگذار و فرمانبردار خلیفه تازی نبودن---
24.02.2011 - 19:10

پس از حمله اعراب به ایران تازیان نتوانستند ایران را به طور کامل از مظاهر زندگی مخصوص خود بی بهره کنند و زبان و تمدن دیار ما را در زبان و تمدن خویش مستهلک سازند.

برخی آزادی خواهان ایرانی با دشنه و شمشیر با تازیان برابری می کردند , برخی با اتکا به مذهب زرتشت و مذهب مانی و مزدک دوباره وسیله می جستند تا دست تازیان را کوتاه کند , گروهی آیین و کیش تازه ای می آوردند تا بدین بهانه پای بیگانه را از خانه پدران خویش ببرند , برخی دیگر از راه آشتی در می آمدند و دربار بغداد را در می گرفتند و به نام وزیر و دبیر و کارفرمای دیوان , تمدن ساسانی را بر تخت خلفای بنی العباس می نشاندند , برخی دیگر دست به دامان دوگانگی می زدند و به جامعه معتزلی و شعوبی و خارجی و صوفی در می آمدند و نیروی خلیفه تازی را در هم می شکستند , و برخی تاج و تختی از نو در گوشه ای از دیار خود بر می افراشتند و به فریب یا تزویر خلیفه را به یاری خود می پذیرفتند .

پس از آنکه چهارصد سال همه وسایل ممکن را آزمودند , سرانجام ایرانیان همه همداستان شدند که بهترین راه رهایی ایران از این خطر جانکاه خانمانسوز آن است که خلیفه برای تازیان بماند و بر اندیشه ایرانیان فرمانروایی نکند , و این داستان ورود تشیع به ایران از همانجاست .

شیعی برای ایرانی یک مصداق و مفهوم بیش نداشت : خراجگذار و فرمانبردار خلیفه تازی نبودن ...

کسروی در کتاب شهریاران گمنام از رابطه معنوی علویان و دیلمان , بدین سان سخن می گوید :

داستان علویان و عباسیان معروف است که علویان خلافت را حق خود دانسته , یکی پس از دیگری , بیرق دعوت می افراشتند و خلفای عباسی همیشه از دست ایشان در زحمت بودند.

ایرانیان از نخست هواخواه علویان بودند , ولی به عبارت معروف نه از عشق علی بلکه ز کینه معاویه.

عمده مقصود ایرانیان آن بود که بنیاد عباسیان به دست علویان کنده شود تا مگر ایران نیز به استقلال خود برگردد, به ویژه دیلمان که آنهمه دشمنیها و خونریزیها با تازیان کرده یگانه آرزوی ایشان بود که بنیاد خلافت اسلامی – به هر دستی که بود – برانداخته شود.

از آن سوی چون سختی و محکمی دیلمستان و دلیری و مردانگی دیلمان در سرتاسر عالم اسلام معروف شده بود , علویان نیز غنیمت می شمردند که از این سرزمین و مردمانش فایده بردارند .

از دین دیرین دیلمان ما آگاهی درستی نداریم . مسعودی می نگارد :

" دیلمان و گیلان از نخست که بودند دینی نپذیرفته و آیینی را دوست نداشتند ."

اگر این سخن راست و استوار باشد , باید گفت دیلمان دین زرتشتی را که پیش از اسلام دین رسمی ایران بود , نپذیرفته از نخست مردم آزاد و وارسته بوده اند . در قرنهای دیرتر نیز دیلمان در عالم دین و آیین نام نیک و شهرت خوشی نداشته اند و داستان ملحدان و فدائیان در زمان سلجوقیان که مرکز ایشان الموت دیلمستان بود معروف است .

پس از آن قرنها نیز مولفان همواره مردم آن نواحی را به بی دینی ستوده اند.

حمدالله مستوفی در اواخر زمان مغول , درباره دیلمیان و گیلان و تالشان می نگارد :

" چون کوهیند , از مذهب فراغتی دارند ؛ اما به قوم شیعه و بواطنه نزدیکترند."

حال چه شده که مذهب شیعه گری که به بهانه دستاویزی برای مخالفت با خلفای اموی و تلاش برای استقلال و آزادی خواهی وارد ایران شد ؛ در طی قرنها چنان ریشه در فرهنگ ایران دوانده که ولایت فقیهی به سبک خلفای اموی و عباسی در قرن بیستم از این فرهنگ جوانه زده و تا مرحله ادعای خدایی پیش می رود؟

پس از ملحدان الموت و حماسه سازان کافر! سیاهکل ؛ آیا برای رهایی از این بازار مکاره باید منتظر جنبشی مشابه از این دست از سرزمین های شمالی بود؟؟

آیا جنبش سبزی که به طور مطلق به امثال موسوی و کروبی تکیه داشت { و این کاملا متفاوت از مواضع سربازان سبز میباشد} ؛ چیزی جز تکرار اشتباه پیشینیان ما در دستاویز شدن به مذهبیون و انتخابشان در بد و بدتر نیست؟؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.